Inloggen
MARY - ID 10586


Kroniekberichten

Datum 16 april 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 15 april. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handelmaatschappij.
JAVA, 683 last, naar Amsterdam NLG 74,90 per gehele ruimte; WIJK AAN ZEE, 385 last naar Amsterdam NLG 83,70 per 260 last en NLG 80,40 per gehele ruimte; CHRISTINA, 250 last, naar Amsterdam NLG 83,70 per 260 last en NLG 83,70 per gehele ruimte; MAARTEN VAN ROSSEM, 381 last, naar Amsterdam. Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 89,50 per 260 last en NLG 84,90 per gehele ruimte; ADA, 376 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 84,45 per 260 last en NLG 79,90 per gehele ruimte; JULIE, 230 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 85,90 per gehele ruimte; NICOLAAS WITSEN, 352 last, naar Amsterdam NLG 89,49 per 260 last en NLG 84,49 per gehele ruimte; JACOB ROGGEVEEN, 379 last, naar Amsterdam NLG 89,49 per 260 last en NLG 84,49 per gehele ruimte; ERNESTINE, 740 last, naar Amsterdam NLG 78,68, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 80,68 en Middelburg NLG 79,68 per gehele ruimte; JUPITER, 387 last, naar Amsterdam NLG 85,74 per 260 last en NLG 82,74 per gehele ruimte; ELIZABETH, 610 last, naar Amsterdam NLG 79,90 per gehele ruimte; FRIESLAND, 378 last, naar Amsterdam NLG 84,69 per gehele ruimte; TROMP, 917 last, naar Amsterdam NLG 74,74 per gehele ruimte; JOHANNA MARIA, 472 last, naar Rotterdam NLG 81,50 per 260 last; NICOLETTE, 640 last, naar Rotterdam en Schiedam NLG 81,50, naar Dordrecht NLG 79,50, naar Middelburg NLG 77,50, alles per gehele ruimte; DORDRECHT II, 408 last, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 84,49 per 260 last en NLG 83,94 per gehele ruimte; NEDERLAND, 373 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 95,- per 260 last en NLG 84,90 per gehele ruimte; CORNELIA MATHILDA, 384 last, naar Rotterdam en Schiedam NLG 84,95 per 260 last en NLG 83,45 per gehele ruimte, naar Dordrecht NLG 85,95 per 260 last en NLG 84,45 per gehele ruimte; INDUSTRIE, 935 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Schiedam NLG 80,- en Middelburg NLG 79,- per gehele ruimte; MARY, 790 last, naar Amsterdam NLG 81,64, naar Rotterdam NLG 79,64, aar Dordrecht NLG 80,64, naar Middelburg NLG 78,64 en naar Schiedam 80,64 per gehele ruimte; COPERNICUS, 392 last, naar Rotterdam NLG 81,65, naar Dordrecht NLG 82,65, naar Middelburg NLG 79,65 en naar Schiedam NLG 82,65 per 260 last; MR. JACOB VAN LENNEP, 404 last, naar Amsterdam NLG 83,82 per 260 last en NLG 83,82 per gehele ruimte; ELECTRA, 590 last, naar Amsterdam NLG 79,24 per gehele ruimte; THORBECKE, 504 last, naar Amsterdam NLG 83,78 per 260 last en NLG 83,78 per gehele ruimte; NOORDZEEKANAAL, 439 last, naar Amsterdam NLG 83,79 per 260 last en NLG 83,79 per gehele ruimte; JOHANNA EN WILLEM, 234 last, naar Amsterdam NLG 84,60 per gehele ruimte; ARIA EN BETSY, 391 last, naar Amsterdam NLG 86,40 per 260 last en NLG 82,40 per gehele ruimte; PRINSES AMALIA, 445 last, naar Amsterdam NLG 82,35 per 260 last en NLG 78,35 per gehele ruimte; LOUISE, 379 last, naar Amsterdam, NLG 82,35 per 260 last en NLG 78,35 per gehele ruimte; PAULINE CONSTANCE ELEONORE, 306 last naar Amsterdam NLG 84,35 per 260 last en NLG 80,35 per gehele ruimte, WATERLOO, 394 last, naar Amsterdam NLG 82,40 per 260 last en NLG 81,40 per gehele ruimte.

Afbeelding
Datum 09 mei 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 8 mei. Volgens telegram was het fregatschip MARY, kapt. Pijl, van hier naar Java hedenochtend om 8 uur zeilende bij Newhaven met NNW wind.

Afbeelding
Datum 17 mei 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 16 mei. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel Maatschappij:
FRIESLAND, 378 last, naar Amsterdam NLG 87,49 per 260 last, NLG 84,49 per gehele ruimte; ZUID-HOLLAND, 682 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 82,50 per gehele ruimte; PAULINE CONSTANCE ELEONORE, 306 last, naar Amsterdam NLG 82,35 per 260 last en NLG 79,85 per gehele ruimte; TROMP, 917 last, naar Amsterdam NLG 84,74 per gehele ruimte; ARIA EN BETSY, 391 last, naar Amsterdam NLG 88,88 per 260 last en NLG 84,84 per gehele ruimte; MR. JACOB VAN LENNEP, 436 last, naar Amsterdam NLG 84,44 per 260 last en per gehele ruimte; MAIBIT, 609 last, naar Amsterdam NLG 82,82 per 260 last en NLG 80,82 per gehele ruimte; TELENAK, 398 last, naar Amsterdam NLG 82,82 per 260 last en NLG 80,82 per gehele ruimte; NOORDZEEKANAAL, 439 last, naar Amsterdam NLG 83,48 per 260 last en per gehele ruimte; THORBECKE, 504 last, naar Amsterdam NLG 83,48 per 260 last en per gehele ruimte; WILLEMINA EN CLARA, 342 last, naar Amsterdam NLG 82,34 per 260 last en NLG 81,34 per gehele ruimte; SLIEDRECHT, 706 last, naar Amsterdam NLG 80,- per gehele ruimte; ELISABETH, 610 last, naar Amsterdam NLG 80,- per gehele ruimte; ANTOONETH (opm: mogelijk verminkte naam; denkelijk ANTOINETTE), 358 last, naar Amsterdam NLG 82,30 per 260 last en NLG 80,40 per gehele ruimte; JUPITER, 387 last, naar Amsterdam NLG 82,- per gehele ruimte; FLEVO, 686 last, naar Amsterdam NLG 82,68 per gehele ruimte; JACOB ROGGEVEEN, 377 last, naar Amsterdam NLG 87,49 per 260 last en NLG 82,49 per gehele ruimte; NICOLAAS WITSEN, 352 last, naar Amsterdam NLG 87,49 per 260 last en NLG 82,49 per gehele ruimte; DORDRECHT II, 408 last, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 84,49 per 260 last en NLG 83,49 per gehele ruimte; B.R.H., 657 last, naar Amsterdam NLG 79,97 per gehele ruimte; NICOLETTE, 640 last, naar Rotterdam NLH 80,50, Dordrecht NLG 78,50, Middelburg NLG 77,-, Schiedam NLG 80,50 per gehele ruimte; NEDERLAND, 373 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 90,- per 260 last en NLG 85,- per gehele ruimte; EMMA, 397 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 86,40 per 260 last en NLG 82,40 per gehele ruimte; ADA, 376 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 84,40 per 260 last en NLG 82,40 per gehele ruimte; JEDO, 399 last, naar Amsterdam en Rotterdam NLG 89,-, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 90,- per 260 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 85,- per gehele ruimte; JOHANNA MARGARETHA, 598 last, naar Amsterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 81,40, Rotterdam NLG 79,40 per gehele ruimte; MARY, 790 last, naar Amsterdam NLG 87,44, Rotterdam NLG 84,44, Dordrecht en Schiedam NLG 84,94, Middelburg NLG 83,44 per gehele ruimte.

Afbeelding
Datum 30 augustus 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Volgens heden ontvangen particulier bericht is het schip MARY, kapt. Pijl, van Rotterdam te Samarang aangekomen met 114 dagen reis.

Afbeelding
Datum 06 november 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 23 september. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen hadden plaats als ELECTRA naar Amsterdam, B.R.H. naar Rotterdam, laden beide voor bevrachters rekening op de kust; BESTEVAER, naar het Kanaal voor order, GBP 3.12/6, in de Oosthoek te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: ELISABETH MARIA, ELISABETH, MARY, TROMP, MR. J. VAN LENNEP, ALBLASSERWAARD, JOHANNA MARGARETHA, KANAGAWA, OCEAAN, WIJK AAN ZEE, VICE ADMIRAAL MAY en ADA. De ZUID-HOLLAND doet een kustreis.

Afbeelding
Datum 11 november 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 7oktober. Bevrachtingen van Nederlandse schepen: NICOLETTE naar Rotterdam bevracht à NLG 55 voor suiker, NLG 77,50 voor koffie, te Passaroeang te laden; KANAGAWA naar dito, gedeeltelijk door de Factory bevracht, particulier koffie NLG 55, rijst NLG 55 indien naar Amsterdam en NLG 52,50 ½ indien naar Rotterdam; SUNDA naar Australië, laadt voor bevrachters rekening op de kust; stoomschip KONING DER NEDERLANDEN naar Nieuwediep NLG 100 koffie, NLG 100 tabak; Nederlands-Indisch schip PIETER JOHANNES naar Perzische Golf, NLG 3,- per picol, te Samarang te laden; MR. J. VAN LENNEP naar Amsterdam NLG 77.50 koffie, NLG 52,50 en 55 suiker, hier en in de Oosthoek te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: MARY, TROMP, ALBLASSERWAARD, EUROPA, HOEK VAN HOLLAND, GIJSBERTUS HERMANUS, ELMINA, CORNELIA MATHILDA, JACOB ROGGEVEEN, HENDRIKA, JAVA, OCEAAN, WIJK AAN ZEE, VICE-ADMIRAAL MAY, ELISABETH MARIA en ADA.

Afbeelding
Datum 13 mei 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Middelburg, 12 mei. Heden is van hier naar Java vertrokken het driemastschip MARY, kapt. Pijl, in ballast.

Afbeelding
Datum 09 juni 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Publieke verkopingen in het Notarishuis aan de Geldersche Kade, te Rotterdam op dinsdag 8 juni:
- Een twintigste aandeel in het fregatschip MARY, groot 790 lasten of 1.492 ton, kapt. L. Pijl, varende onder boekhouderschap van de heren E. Suermondt & Zoonen & Co. Gemeld schip is de 13e mei 1875 van Vlissingen naar Batavia vertrokken. Voor NLG 10.000 verkocht.
- Een twintigste aandeel in het fregatschip HENRIETTE ADRIANA, groot 795 lasten of 1.505 ton, kapt. E.F. Bonjer, varende onder boekhouderschap van de heren E. Suermondt & Zoonen & Co. Gemeld schip is de 11e maart 1875 van Samarang naar Rotterdam vertrokken. Voor NLG 8.550 verkocht.
- Een zestiende aandeel in het fregatschip SUNDA, groot 900 lasten of 1.701 ton, kapt. M.A. Overgaauw, varende onder boekhouderschap van de heren J.R. Veder & Zoonen. Gemeld schip is op de reis van Java naar Melbourne en Sydney wegens schade teruggekeerd te Soerabaja en aldaar volgens brief van 4 april jl. in reparatie. Voor NLG 2.460 verkocht.
- Een zestiende aandeel in het fregatschip EUROPA, groot 669 lasten of 1.266 ton, kapt. J.C.F. Lupcke, varende onder boekhouderschap van de heren J.R. Veder & Zoonen. Gemeld schip is de 11e maart 1875 met een retourlading van Batavia naar Amsterdam vertrokken. Voor NLG 5.100 verkocht.
- Een veertigste aandeel in het fregatschip MAASSLUIS, groot 471 lasten of 891 ton, kapt. J.G. Kuchler, varende onder boekhouderschap van de heer G.H. Uitdenbogaardt. Gemeld schip lag de 15e maart 1875 te Soerabaja gereed op vertrek naar Sumanap. Voor NLG 1.650 verkocht.
- Een zestigste aandeel in het barkschip ONRUST, groot 407 lasten of 770 ton, kapt. A.L. Hoffman, varende onder boekhouderschap van de heer G.H. Uitdenbogaardt. Gemeld schip lag de 1e april 1875 te Soerabaja lossende. Voor NLG 1.000 verkocht.
- Een dito aandeel. Voor NLG 900 verkocht.
- Een vierenveertigste aandeel in het stoomschip BERGEN, varende onder boekhouderschap van de heren D. Burger & Zoon, ten volle gefourneerd met NLG 2.500. Uitdeling over 1874 NLG 250. Voor NLG 2.300 verkocht.
- Een dito aandeel. Voor NLG 2.200 verkocht.
- Een achtentachtigste aandeel in hetzelfde stoomschip ten volle gefourneerd met NLG 1.250. Uitdeling over 1874 NLG 125. Voor NLG 1.200 verkocht.
- Een achtste aandeel in het stoomschip ANNA, varende onder boekhouderschap van de heren D. Burger & Zoon, ten volle gefourneerd met NLG 9.000. Uitdeling over 1874 NLG 450. Voor NLG 5.700 verkocht.
- Een aandeel in de Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaartmaatschappij, groot NLG 1.000. Vol gefourneerd. Dividend over 1873 NLG 29,75. Voor 39 % verkocht.
- Een dito aandeel. Voor 39 % verkocht.
- Een dito aandeel. Voor 39½ % verkocht.
- Vier aandelen in de Stoomvaart Maatschappij Nederland, gevestigd te Amsterdam, groot NLG 1.000, vol gefourneerd dividend over 1874 NLG 50. Elk voor 80 % verkocht.
- Een dito aandeel. Voor 79½ % verkocht.
- Drie aandelen in de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, gevestigd te Amsterdam, groot NLG 1.000, geheel gefourneerd. Dividend over 1873 NLG 100. Elk voor 83 % verkocht.
- Twee dito aandelen. Elk voor 82 % verkocht.
- Een dito aandeel, groot NLG 500. Voor 81¾ % verkocht.

Afbeelding
Datum 10 augustus 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 9 augustus. Volgens telegram is het schip MARY, kapt. Pijl, 13 mei l.l. van Vlissingen vertrokken, 8 dezer te Batavia aangekomen. Volgens telegram is het schip JOHANNA MARIA, kapt. Van Aken, op Java gearriveerd.

Afbeelding
Datum 18 mei 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Vlissingen, 17 mei. Het Nederlands schip MARY, kapt. Pijl, is gisteren gereed om naar zee te vertrekken, tegen een hoek van de Keersluis gelopen en belangrijk beschadigd aan de boeg op de waterlijn; zal een gedeelte van de lading moeten lossen om te repareren.

Afbeelding
Datum 09 november 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 4 oktober. Het Nederlandse schip MARY, kapt. Pijl, alhier 26 september van Vlissingen met kolen en arakleggers aangekomen heeft brand in de kolen gehad waardoor belangrijke schade aan de lading veroorzaakt werd.

Afbeelding
Datum 21 november 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 13 oktober. Vrachten. Daar de vraag naar scheepsruimte iets is afgenomen zijn koersen minder vast dan laatst bericht werd, terwijl de afdoeningen meer beperkt waren; de volgende kunnen opgeven worden; de Nederlandse LIBERAAL, Rotterdam, NLG 75 koffie, NLG suiker, te Samarang te laden; de Nederlandse WESTERSCHELDE, dito, NLG 75 koffie, in de Oosthoek te laden; de Nederlandse ALBLASSERDAM, dito, NLG 75 dito; de Nederlandse JONGE CORNELIS, dito, NLG 75 koffie, NLG 57,50 suiker in de Oosthoek; de Nederlandse WATERLOO, Amsterdam, NLG 75 koffie, NLG 57,50 dito; de Nederlandse MARIA EN ELISABETH, Rotterdam, NLG 75 koffie, NLG 57,50 suiker, in de Oosthoek; de Nederlandse MR. JACOB VAN LENNEP, Amsterdam, NLG 75 koffie, NLG 55 rijst; de Nederlandse OTTOLINA, Rotterdam, NLG 75 koffie, NLG 57,50 suiker te Samarang.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LAURENS COSTER, JONGE JAN, PRINSES AMALIA, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, SLAMAT, MARY, ARY SCHEFFER en TROMP.

Afbeelding
Datum 05 december 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 27 oktober. Vrachten. De afsluitingen zijn in de laatste 14 dagen: De Nederlandse SLAMAT naar Amsterdam, NLG 72,50 koffie, NLG 57,50 suiker, te Samarang en Tagal; PRINSES AMALIA naar Amsterdam, NLG 72,50 koffie in de Oosthoek, NLG 77,50 dito te Pangool; JOHANNA EN MARGARETHA naar Rotterdam, NLG 72,50 koffie, NLG 55 suiker; ARY SCHEFFER naar Amsterdam, NLG 75 koffie, NLG 55 suiker; L.J. ENTHOVEN naar Bangkok, rijst naar Soerabaja à NLG 0,57½ per picol, buiten de baar te laden; JUPITER naar Amsterdam, NLG 77,50 koffie te Pangool; SUSANNA JOHANNA naar Middelburg, ligt aan, NLG 72,50 koffie te Samarang.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LAURENS COSTER, JONGE JAN, ZES ZUSTERS, CORNELIA, MARY, TROMP, ORTELIUS, DORDRECHT II, INDUSTRIE, HOEK VAN HOLLAND, KINDERDIJK en JACATRA.

Afbeelding
Datum 17 december 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 10 november. Vrachten. Onder de invloed van de ruime voorraad disponibele ruimte, schijnt de stemming voor vrachten minder vast te zijn, maar worden de gezagvoerders van schepen nog weinig bereid gevonden om lager koersen aan te nemen. De afsluitingen zijn: De Nederlandse MAASSLUIS, naar Rotterdam, hout van Soerabaja naar Tjilatjap à NLG 25 per kub. el, laadt daar koffie à NLG 75 per last; de Nederlandse JEDO, naar Rotterdam, NLG 70 koffie, NLG 55 suiker; de Nederlandse JACATRA, naar Melbourne, GBP 1.12,6 te Samarang te laden; de Nederlandse BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, naar Rotterdam, NLG 70 koffie, NLG 52,50 suiker; de Nederlandse KINDERDIJK, naar Rotterdam, ligt aan NLG 70 koffie; het Nederlandse stoomschip STAD AMSTERDAM, naar Marseille, Ffrs. 95, in de Oosthoek te laden.
Lossende en onbevrachte schepen: De Nederlandse JONGE JAN, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, MARY, TROMP, ORTELIUS, DORDRECHT II, INDUSTRIE, HOEK VAN HOLLAND, BESTEVAER, PIETER ADOLF en ZUID-HOLLAND.

Afbeelding
Datum 18 december 1877
Krant DC - Dordtsche Courant

Batavia, 9 november. Aan boord van het Nederlandse schip MARY, kapt. Pijl, den 7 dezer van Rotterdam alhier aangekomen, is een moord gepleegd. Nadat het schip ten 3 ure des namiddags ten anker was gekomen, ging de kapitein van boord en was om het vergevorderde van de dag aan de equipage vrijheid gegeven zich tussendeks te vermaken. Nadat men eerst pret had gemaakt, waren er al spoedig kibbelarijen en rumoer ontstaan, hetwelk zo hoog liep, dat de bootsman Extröm, een Zweed, het zich van zijn plicht achtte aan die ongeregeldheden een einde te maken. Hij begaf zich daartoe naar het matrozenlogies, alwaar het volk zich thans bevond, toen opeens de zeilmaker Peter Lyons, een Ier, achter de bootsman sprong en hem met zijn groot en scherp mes een geweldige steek in het achtergedeelte van de hals toebracht, waardoor de slagader werd afgesneden en de ongelukkige enige minuten daarna overleed. De gevallene was nog een jong man, van nauwelijks 30 jaar, van een kolossale lichaamsbouw en een ijzersterk gestel. De moordenaar daarentegen is een klein ineengedrongen man, van een gluiperig en onaangenaam uiterlijk, wie de misdaad en het verraad als het ware in de ogen zijn te lezen.

Afbeelding
Datum 30 december 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 23 december. De afsluitingen bleven op matige schaal en hielden koersen voor schepen van geschikte tonnenmaat zich staande; voor die van grote laadruimte worden echter alleen lager biedingen gedaan, welke ook in sommige gevallen zijn aangenomen. De afdoeningen voor Nederlandse schepen zijn: stomer PRINS VAN ORANJE, NLG 85,- à 90,- voor koffie, NLG 90,- thee, naar Nieuwediep; ARY SCHEFFER NLG 52,50 en ELECTRA NLG 47,50 voor suiker, liggen aan, beide naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, behalve die op 16 november gemeld: JOHANNA MARIA, JAN VAN HAAFTEN, BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAAL, CORNELIS SMIT, IJMUIDEN, MARY en STER DER HOOP.

Afbeelding
Datum 12 januari 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia 6 december. Vrachten. Sedert ons laatste bericht waren de afsluitingen niet zeer belangrijk, maar hielden koersen zich staande. Het volgende kan opgegeven worden: Nederlandse WESTER-SCHELDE, NLG 50,- voor suiker te Tagal, naar Amsterdam. Lossende en onbevrachte schepen: Nederlandse JOHANNA MARIA, JAN VAN HAAFTEN, BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAAL, CORNELIS SMIT, MARY, NIEUWE WATERWEG II, STER DER HOOP, AMSTELSTROOM, DORDRECHT II, WATERLOO, KITTY, JAVA PACKET en BESTEVAER.

Afbeelding
Datum 27 januari 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 20 december. Vrachten. Onze markt wijst geen noemenswaardige verandering aan, daar de vraag beperkt en de scheepsruimte zonder emplooi meer dan voldoende blijft. De enige afsluiting van een Nederlands schi is AMSTELSTROOM naar Amsterdam, NLG 50,- suiker, NLG 42,50 tabak.
Lossende en onbevrachte schepen behalve die met de vorige mail vermeld: Nederlandse JOHANNA MARIA, JAN VAN HAAFTEN, MARY, STER DER HOOP, WATERLOO, KITTY, JAVA PACKET, BESTEVAER en NICOLAAS WITSEN.

Afbeelding
Datum 10 februari 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 3 januari. Vrachten. Over onze markt is niet veel belangrijks mede te delen, slechts weinig bevrachtingen hadden plaats en blijft de disponibele ruimte overvloedig. Geen afsluitingen van Nederlandse schepen zijn te melden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: JOHANNA MARIA, JAN VAN HAAFTEN, MARY, WATERLOO, KITTY JAVA PACKET, BESTEVAER, HOEK VAN HOLLAND, NOACH III, UTRECHT, ROTTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, JOHANNA EN MARGARETHA, MARIE, NOACH IV, PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, GIJSBERTUS HERMANUS, NICOLAAS WITSEN, stomer JAVA, KINDERDIJK, NOORDZEEKANAAL.

Afbeelding
Datum 09 maart 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 31 januari. Vrachten. Er valt weinig belangrijks omtrent onze vrachtenmarkt mede te delen, de vraag is uiterst stil en zijn de afsluitingen dientengevolge op een kleine schaal. De volgende van Nederlandse schepen kunnen opgegeven worden: MARY, NLG 47,50 suiker, NLG 42,50 tabak, NLG 55,- factorij koffie, DRENTHE, NLG 80,- koffie en thee, NLG 90,- tabak, NLG 100,- indigo en huiden, NLG 45,- particulier tin; NOACH IV, NLG 50,- suiker, NLG 85,- arak, hier en op de Kust te laden, allen naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, behalve die op 25 januari vermeld: HENDRIKA en ZES GEZUSTERS.

Afbeelding
Datum 10 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Vlissingen, 9 oktober. Het driemastschip MARY, kapt. Pijl, is van Rotterdam alhier aangekomen om bij te laden. Het plan om nu dit schip langs de Zandkreek en vervolgens door het kanaal van Walcheren, Vlissingen te doen bereiken, heeft men moeten opgeven wegens de ondiepte der haven van Veere; tot in de mond van de haven gekomen moest men weder terugkeren en langs het kanaal van Zuid-Beveland de reis vervolgen.

Afbeelding
Datum 17 november 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Vlissingen, 16 november. Het schip MARY, kapt. Pyl, heeft alhier een anker en ketting verloren en is later bij Rammekens ten anker gekomen.

Afbeelding
Datum 22 april 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 15 maart. Vrachten. Aaangezien er zo goed als geen producten meer ter verscheping overblijven, is er geen neiging tot verbetering te bespeuren. Nieuwe afsluitingen zijn niet te vermelden.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JOHANNES, NOACH IV, MARY, ALCMARIA VICTRIX, JAN VAN HAAFTEN, CORNELIS SMIT, JOHANNA EN MARGARETHA en MATHILDE.

Afbeelding
Datum 29 april 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 22 maart. Vrachten. Sedert de laatste mail bleef de toestand onveranderd. Naar het Kanaal werd voor stroopsuiker GBP 1.5/- en GBP 1.10/- geaccepteerd. Voor Amerika bestaat geen vraag. Naar Australië werden enige schepen tot GBP 1.2/6 voor Melbourne opgenomen. Een paar schepen sloten weder af voor zout naar de Noordkust à NLG 10,- per koyang. Het stoomschip CONRAD laadt voor Amsterdam koffie tot NLG 65, tabak NLG 50, en indigo NLG 100.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JOHANNES, NOACH IV, MARY, ALCMARIA VICTRIX, JAN VAN HAAFTEN, CORNELIS SMIT, JOHANNA EN MARGARETHA, MATHILDE en VESTA.

Afbeelding
Datum 04 mei 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 29 maart. Vrachten. De aanwezige scheepsruimte overtreft de behoefte verre en zal dit ook wel blijven doen totdat de nieuwe oogst ter verscheping gereed zal zijn. Eerst dan laat zich enige verbetering in de toestand der vrachtenmarkt voorzien. Sedert ons laatste bericht vonden geen bevrachtingen plaats.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JOHANNES, MARY, ALCMARIA VICTRIX, JAN VAN HAAFTEN, CORNELIS SMIT, JOHANNA EN MARGARETHA en VESTA.

Afbeelding
Datum 19 mei 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 12 april. Vrachten. De aankomst van verscheidene, meest met petroleum in Amerika beladen, schepen heeft de beschikbare ruimte aanmerkelijk doen toenemen en is bij gebrek aan te vervoeren product de stemming voor vrachten niet verbeterd. Het aantal schepen lossende en zonder emplooi telt 22.355 tons, terwijl 12 schepen, tezamen metende 14.002 tons, kustreizen doen, en zich ook tegen het afscheep-seizoen ter bevrachting zullen aanbieden. De afsluitingen waren luttel en bestonden voor Nederlandse schepen uit GEBROEDERS VAN DER BEEK naar Nederland arak tot NLG 60, en lichte goederen ter opvulling tot verschillende vrachtcijfers; AMPHITRITE naar Nederland NLG 22,50 koffie, NLG 17,50 suiker, NLG 30 huiden, NLG 40 kapok. Beide schepen waren sedert ettelijke maanden ladende en namen aldus successievelijk goederen aan. Stoomschip PRINS HENDRIK naar Nederland koffie tot NLG 65, tabak tot NLG 60, indigo tot NLG 100, thee tot NLG 70; CORNELIS SMIT naar Nederland Factorij-koffie voor NLG 25 en tin tot ¼ van dit vrachtcijfer, hier en te Samarang te laden.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JOHANNES, MARY, ALCMARIA VICTRIX, JAN VAN HAAFTEN, JOHANNA EN MARGARETHA, BATOE BASSIE en KINDERDIJK.

Afbeelding
Datum 25 mei 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 19 april. Vrachten. Sedert het laatse bericht was er iets meer leven in de markt te bespeuren en werd voor enige restanten product ruimte opgenomen. Naar Nederland besteedde de Factorij NLG 30 voor 20.000 picols koffie van Noord- en Zuidkust (opm: van Java). Naar het Kanaal werd wegens te lage biedingen niets afgedaan. Voor Amerika wordt ruimte gerzocht voor koffie van hier en Padang naar New York. In kustvrachten ging niets om. Voor stoomschepen werd door het ruimer aanwezig zijn van tabak NLG 60 à NLG 65 bedongen. De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen zijn: NOACH IV ligt aan NLG 25 suiker, NLG 40 huiden van de kust; stoomschip GELDERLAND NLG 55 koffie, NLG 55 à NLG 60 tabak, NLG 35 tin; de JOHANNA EN MARGARETHA ligt aan NLG 30 voor 20.000 picols Factorij-koffie van Soerabaija, Passaroean, Panaroekan, Batavia en Tjilatjap, alle drie naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JOHANNES, MARY, ALCMARIA VICTRIX, JAN VAN HAAFTEN, BATOE BASSIE, KINDERDIJK, FERDINAND EN LOUIS en THORBECKE III.

Afbeelding
Datum 14 juli 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 5 juni. De scheepsruimte is zeer toegenomen en buiten verhouding tot de ogenblikkelijke behoefte. Sedert de laatste mail vonden geen afsluitingen plaats, maar de laatste bevrachtingen toonden een kleine verhoging aan.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JOHANNES, MARY, JAN VAN HAAFTEN, KINDERDIJK, FERDINAND EN LOUISE, BETSY EN ARNOILD, BESTEVAER, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, EMMA, SLIEDRECHT, DORDRECHT II, GEBROEDERS SMIT, NOACH I, BATOE BASSIE, STAD MIDDELBURG, en TROMP.

Afbeelding
Datum 22 juli 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 14 juni. Vrachten. Gedurende de laatste 14 dagen was de stemming zeer lusteloos en is alleen de opname van enige ruimte voor gouvernements-koffie naar Nederland te vermelden tot NLG 30 per last. Voor het Kanaal, Amerika of Australië bestaat geen vraag. Kustvrachten zonder afdoeningen. De overvoer van 600 tons kolen naar Singkei en 300 tons naar Telok Betong werd aan de laagste inschrijver gegund tot NLG 20,40 per ton. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: EMMA NLG 30 voor 13.000 picols Factorij-koffie van Tjilatjap naar Rotterdam; BESTEVAER NLG 30 Factorij-koffie, NLG 30 suiker, NLG 40 huiden, NLG 35 thee van Cheribon en Batavia naar Amsterdam; stoomschip PRINSES AMALIA NLG 65 voor koffie, NLG 70 tabak, NLG 100 indigo naar Amsterdam; KINDERDIJK NLG 30 voor 16.000 picols Factorij-koffie van de Noordkust en uit de Oosthoek naar Rotterdam; stoomschip OVERIJSSEL NLG 60 voor koffie, NLG 60 à 70 tabak, NLG 90 indigo en huiden, NLG 86 à 90 specerijen naar Rotterdam; stoomschip ARIADNE ligt aan tot NLG 60 voor koffie naar Rotterdam; JAN VAN HAAFTEN 16.000 picols Factorij-koffie tot NLG 30 en tin tot 1/4e van dit vrachtcijfer op de Noordkust naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JOHANNES, MARY, FERDINAND EN LOUIS, BETSY EN ARNOLD, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, SLIEDRECHT, DORDRECHT II, GEBROEDERS SMIT, NOACH I, BATOE BASSIE, STAD MIDDELBURG, TROMP en GROEN VAN PRINSTERER.

Afbeelding
Datum 11 september 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 31 juli. Vrachten. De opening van het producten-seizoen heeft enige meerdere levendigheid te weeg gebracht. Het Nederlandse stoomschip MADURA is bevracht naar Amsterdam tot NLG 65 voor koffie, thee en tabak.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, MARY, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, DORDRECHT II, GEBROEDERS SMIT, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, NOORDZEE-KANAAL, NOACH III, SINDORO, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAEL, KITTY, SMEROE, KERSBERGEN, OBI en MR. JACOB VAN LENNEP.

Afbeelding
Datum 26 september 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 14 augustuS. De vrachten zijn stationair, daar er ten gevolge van het regenachtige weder nog te weinig product afkomt om de vraag naar scheepsruimte belangrijk te doen toenemen. Het Nederlandse stoomschip CONRAD werd naar Amsterdam bevracht à NLG 65 voor koffie en thee, NLG 57,50 voor rijst en NLG 30 voor tin.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, MARY, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, DORDRECHT II, GEBROEDERS SMIT, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, NOORDZEE-KANAAL, NOACH III, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAEL, KITTY, SMEROE, KERSBERGEN, OBI, NIEUWE WATERWEG I, MARIE en NIEUWE WATERWEG II.

Afbeelding
Datum 07 oktober 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 28 augustus. Ten gevolge van verschillende arrivementen is de scheepsruimte niet onbelangrijk toegenomen. Het regenachtige weder vertraagt echter de afvoer van produkten zozeer, dat afsluitingen voor Nederlandse schepen zich tot één hebben bepaald: Nederlands stoomschip VOORWAARTS naar Amsterdam NLG 65 voor koffie, thee en tabak, NLG 57,50 voor rijst.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, MARY, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, NOACH III, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAEL, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, MARIE, NIEUWE WATERWEG II, CORNELIA en THORBECKE.

Afbeelding
Datum 23 oktober 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 20 september. Vrachten. Sedert het laatste bericht bleef de markt vast, maar koersen ondergingen geen verandering. De onbevrachte vloot blijft echter gering, terwijl product zeer geregeld binnenkomt, zodat vooruitzichten op verbetering der vrachten naar bestemming buiten Nederland nog niet vernietigd zijn, Naar Nederland sloten gedurende de laatste veertien dagen verscheidene schepen af tot NLG 30 voor koffie en suiker. De Factorij heeft zich ruim voorzien en is daarenboven de concurrentie der grote schepen te sterk om een verhoging van de koers te kunnen doordrijven. Naar het Kanaal werd GBP 2./- betaald. Voor schepen van ongeveer 700 tons capaciteit bestaat goede vraag en wordt GBP 2.2/6 geboden, maar zonder nog tot afdoeningen te leiden. Naar Amerika werd voor suiker GBP 1.10/- geaccepteerd. Naar Australië werd GBP 1.6/6 naar Melbourne en GBP 2.2/6 naar Sydney voor suiker besteed. In kustvrachten ging niets om. Naar Perzië zou een schip van 10.000 pikol suiker te plaatsen zijn. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn:
ZES GEZUSTERS koffie en suiker NLG 30 uit de Oosthoek naar Amsterdam; CORNELIA NLG 35 rijst van Lossarang naar Amsterdam; MARY NLG 30 koffie en NLG 27,50 suiker uit de Oosthoek naar Rotterdam; BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAEL NLG 30 voor koffie en suiker van de Noordkust naar Rotterdam; HENRIETTE ADRIANA suiker NLG 30 uit de Oosthoek voor reders rekening naar Rotterdam; PROFESSOR VAN DEN BOON MESCH NLG 30 koffie van Samarang en Pekalongan naar Rotterdam; stoomschip KONINGIN EMMA NLG 65 koffie, tabak en thee naar Amsterdam. De BATAVIER ligt aan, NLG 30 suiker en koffie van Batavia en de Oosthoek naar Rotterdam; NOACH III NLG 30 suiker Oosthoek, NLG 35 rijst Lossarang, naar Amsterdam; ANNA EN SOPHIA NLG 30 koffie van Samarang en Oosthoek naar Amsterdam; THORBECKE NLG 30 koffie en suiker, NLG 35 rijst uit de Oosthoek en Lossarang naar Amsterdam. De NIEUWE WATERWEG II ligt aan, NLG 30 van de Noordkust naar Rotterdam; MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE ligt aan tot verschillende vrachtcijfers van Batavia en uit de Oosthoek arak, en suiker NLG 30 naar Amsterdam. Naar het Kanaal ELMINA GBP 2.2/6 suiker uit de Oosthoek.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, ANTONIA, BETSY EN ARNOLD en THORBECKE II.

Afbeelding
Datum 31 maart 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 30 maart. Volgens een bij de rederij ontvangen bericht is het schip MARY, kapt. Pijl, 31 oktober ll. van Banjoewangie naar Nederland vertrokken, 26 dezer te Cowes binnengelopen om enige schade aan het roer te herstellen. Het schip had veel slecht weer ondervonden. Passagiers en equipage waren welvarend.

Afbeelding
Datum 13 januari 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Rotterdam, 12 januari. Volgens telegrafisch bericht van Penang is het Nederlandse schip MARY, kapt. Pijl, van Newcastle-on-Tyne te Atjeh aangekomen met 125 dagen reis.

Afbeelding
Datum 01 maart 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 25 januari. Vrachten zijn iets minder vast nu aan de meest dringende eisen voor de afscheep van product is voldaan. De volgende afsluitingen voor Nederlandse schepen zijn tot stand gekomen; stoomschip GELDERLAND Ffrs 95 voor suiker naar Marseille, NLG 87,50 voor koffie, NLG 75 voor rijst en tabak, NLG 40 voor tin naar Rotterdam; MARY NLG 55 voor koffie en licht goed te Padang, Batavia en Pangool te laden naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: TELANAK, PRESIDENT TRAKRANEN, OTTOLINA, INDIA PACKET en SALATIGA.

Afbeelding
Datum 12 april 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Amsterdam, 11 april. Volgens particulier telegram zou het Nederlandse schip MARY, kapt. Pijl, 22 maart van Atjeh naar Padang vertrekken.

Afbeelding
Datum 29 juni 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 28 juni. Volgens ontvangen telegram is het schip MARY, kapt. Pijl, 21 februari van North Shields met steenkolen naar Onrust en Soerabaija vertrokken, op Java aangekomen.

Afbeelding
Datum 17 augustus 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 8 juli. Vrachten. Door de meeste afschepers zijn verwacht wordende stoomboten gecharterd. Op de plaats gaat er niets om.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: KOSMOPLIET III, OCEAAN, NOACH I, CORNELIS SMIT, SALATIGA, GEBROEDERS SMIT, MINA, CORNELIA, JAN VAN HAAFTEN, MERAPI, OTTOLINA, MARY, MAASNYMPH, MAIBIT, NOACH V.

Afbeelding
Datum 23 augustus 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 15 juli. Vrachten. Sedert het bericht van 1 dezer kwam in de positie van vrachten op Java geen verandering. De regens bleven, zij het dan ook in minder hevige mate, aanhouden, en heeft de regering zich dientengevolge verplicht gezien, de voor juli en augustus geannonceerde veilingen van Java-koffie een maand te verdagen; voor het weinige product dat toch nog afgevoerd werd is ruimte te over aanwezig, en hoe betrekkelijk gering het aandeel voor suiker gecharterde boten dat reeds aangekomen is tot dusver ook zij, toch heeft men de grootste moeite om aan de aangegane verplichtingen te voldoen. De onbevrachte zeilvloot is daarenboven niet onbelangrijk toegenomen, en in geen opzicht kan de toestand dus geacht worden verbetering te hebben ondergaan. Ware overvloedig product disponibel, en had men slechts te doen met een groot aantal op emplooi wachtende schepen, dan zouden de verwikkelingen in Egypte misschien een vastere stemming te weeg kunnen brengen, doch zoals de zaken liggen vreest men dat zelfs de sluiting van het Suezkanaal op dit ogenblik maar weinig invloed zou uitoefenen. Afdoeningen van zeilschepen, behalve de hieronder vermelde naar Amerika hadden niet plaats; van stoomschepen evenmin, de geregelde lijnboten uitgezonderd. Voor het Banca-contract, dat 12 dezer bij inschrijving werd aangeboden, waren verscheidene reflectanten; voorlopig is het toegewezen aan laagste bieder, een Chinees, die tot NLG 24 per koyang ingeschreven had. De laatst gesloten Nederlandse bevrachtingen zijn: stoomschip PRINS VAN ORANJE NLG 90 koffie, NLG 85 tabak, NLG 120 indigo, NLG 40 tin naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: KOSMOPLIET III, OCEAAN, NOACH I, CORNELIS SMIT, SALATIGA, GEBROEDERS SMIT, MINA, CORNELIA, JAN VAN HAAFTEN, MERAPI, OTTOLINA, MARY, MAASNYMPH, MAIBIT, NOACH V, AMSTERDAM, NOACH VI, GEBROEDERS VAN DER. BEEK.

Afbeelding
Datum 01 september 1882
Krant SH - Soerabaijasch Handelsblad

Heden morgen ten 6½ uur verkondigde een zware rookkolom aan boord van het Nederlands barkschip FATHOOL BARIE dat aldaar brand was uitgebroken. Onmiddellijk werden van Zr.Ms. wachtschip CURAÇAO de sloepen gezonden ter assistentie, waaronder twee met en brandspuit, evenzeer ook een brandspuit van ’s Gouvernements stomer HAVIK.
In weinig tijd had de brand zulk een omvang genomen, dat aan blussen niet meer te denken viel. Ten 7½ uur gingen reeds de masten over boord en begon het schip kort daarop te drijven.
Juist in de lijn der schepen liggende, was dit drijven hoogst gevaarlijk en begonnen dan ook de sloepen het brandende schip zoveel mogelijk door boegseren vrij van de andere schepen te doen blijven. Doch de stroom, welke vrij sterk doorkwam, maakte dit vrij moeilijk en kon niet verhinderd worden dat het kluifhout bleef vastzitten in het want van het Nederland schip MARY, waardoor het brandende schip daar langszijde kwam te liggen; gelukkig lag tussenbeide een laadprauw, die de beide schepen een paar meter van elkander hield.
Door zoveel mogelijk het vastzittende los te kappen, kwam het schip vrij en dreef verder. Alsnu werden een paar schoten met de houwitser uit de barkas van het wachtschip gedaan om het schip te doen zinken, doch steeds dreef het verder.
Na nog een paar schepen langszijde gedreven te zijn, zonder nochtans schade te veroorzaken, was het eindelijk tussen de schepen doorgegaan en zit nu vermoedelijk op een bank, terwijl het achterschip tot op het ogenblik van het afzenden van dit bericht (namiddag half een) steeds brandt onder zware rookwolken. Ware het brandende schip niet spoedig van de MARY losgekomen dan ware de ramp niet te overzien geweest, daar laatstgenoemd schip, geladen met steenkolen, juist aan het lossen was.
Voor zover bekend, zijn geen mensenlevens te betreuren.

Afbeelding
Datum 15 september 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 5 augustus. Vrachten. Op de plaats is niets afgedaan. Afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES AMALIA NLG 90 voor koffie, NLG 85 voor tabak, NLG 110 voor huiden, NLG 120 voor indigo, NLG 40 voor tin ( per last), naar Amsterdam, stoomschip ZUID- HOLLAND koffie tot NLG 80 van de Noord- en NLG 90 van de Zuidkust, suiker tot NLG 80 en huiden NLG 110 ( per last), naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: KOSMOPOLIET III, OCEAAN, NOACH I, CORNELIS SMIT, SALATIGA, GEBROEDERS SMIT, MINA, CORNELIA, JAN VAN HAAFTEN, MERAPI, OTTOLINA, MARY, MAASNYMPH, MAIBIT, NOACH V, AMSTERDAM, NOACH VI, GEBROEDERS VAN DER BEEK, DELIANE, KANAGAWA.

Afbeelding
Datum 25 april 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 24 april. Het schip MARY, kapt. Pijl,19 dezer van hier vertrokken, is hedenochtend ten 9 ure te Cardiff aangekomen. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 15 augustus 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 14 augustus. Volgens een telegram is het Nederlandse schip MARY, kapt. Pijl, 15 mei met een lading steenkolen van Cardiff vertrokken, na een reis van 88 dagen behouden te Anjer voor orders aangekomen.

Afbeelding
Datum 26 september 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 18 augustus. Vrachten. De markt verkeert in vaste stemming, ofschoon er steeds meer en meer schepen aankomen. Er kwamen echter geen afsluitingen van Nederlandse schepen tot stand.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: AMSTERDAM, ELMINA, MARIA, LOTUS, MARY, NOACH V, NOACH I en MERAPI.

Afbeelding
Datum 28 september 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 25 augustus. Vrachten. De markt bleef vast en de vloot nam matig toe. Naar Nederland lag een schip aan met arak en licht goed ter opvulling. De Factorij was, niettegenstaande de zeer grote hoeveelheid disponibele koffie, niet aan de markt en hield zich teruggetrokken. Voor de Zuidkust werd een schip tot NLG 70 opgenomen. Naar het Kanaal hadden enige afdoeningen plaats en is GBP 2.10-/ voor eerste klasse schepen nog te bedingen; voor schepen, die niet geheel eerste klasse hebben, werd de extra assurantie-premie van de vracht afgetrokken. Naar Amerika ging niets om en heerst ook geen vraag. Naar Austrtalië werd een schip opgenomen voor suiker in één haven te laden naar Melbourne tot GBP 1.7/6, zijnde Sh.5/- hoger dan de laatste afdoening, doch ook naar deze bestemming werd geen ruimte meer gevraagd.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: Nederlands-Indisch TWEE VRIENDEN NLG 70 vol Factorij-koffie naar Schiedam; stoomschip PRINS HENDRIK NLG 90 koffie, NLG 100 huiden, NLG 120 indigo naar Amsterdam en Ffrs 120 indigo naar Marseille; stoomschip PRINS VAN ORANJE dezelfde koersen en bestemming.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: AMSTERDAM, MARIA, LOTUS, MARY, NOACH V, NOACH I, MERAPI enb SOERABAIA en de stoomschepen MADURA, GELDERLAND, DRENTHE en PRINSES WILHELMINA.

Afbeelding
Datum 08 oktober 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 1 september. Vrachten. De markt blijft in vaste stemming verkeren, ofschoon er steeds meer en meer schepen aankomen. De Nederlandse stoomschepen GELDERLAND en DRENTHE boekten koffie van de zuid- en noordkust tot NLG 90, thee NLG 80, tin NLG 40, en huiden NLG 100 per last naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: AMSTERDAM, ELMINA, MARIA, LOTUS, MARY, NOACH V, NOACH I, MERAPI en SOERABAYA.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 15 september. Vrachten. De markt is zeer vast en zijn van de hieronder vermelde schepen nog maar zeer weinige beschikbaar, aangezien het merendeel reeds elders werd gecharterd. Het Nederlandse schip NOACH V laadt 20.000 pikols Gouvernements-koffie tot NLG 70 per last naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH I, MARY, PRINSES WILHELMINA en JOHAN THEODOOR.

Afbeelding
Datum 17 november 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 16 november. Volgens een telegram is het Nederlandse schip MARY, kapt. Pijl, 13 dezer van Java herwaarts vertrokken.

Afbeelding
Datum 19 maart 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Nieuwediep, 17 maart. De schoener RACHE, 23 februari van het strand bij Falga afgehaald en alhier binnen gebracht, is uit de hand verkocht aan de heer J.N. Prins alhier.
NRC 190384
Harlingen, 18 maart. Volgens een ontvangen bericht zijn 15e dezer Skagen gepasseerd de schepen OOSTZEE PACKET, kapt. Smit, ALBERTINA AMELIA, kapt. Koudenburg, ALEGONDA JACOBA, kapt. Ebes, allen van Harlingen naar Windau.
NRC 200384
Harlingen, 19 maart. Volgens een bij de rederij ontvangen bericht is te Drøbak gearriveerd het schip ADELAAR, kapt. De Boer, van Harlingen.
NRC 200384
Amsterdam, 1 maart. Het Nederlandse stoomschip PADANG, van Java naar Liverpool en Amsterdam passeerde gisterenmiddag 15.00 uur Point Lynas.
NRC 200384
Maasluis, 19 maart. Door het loggerschip EERSTELING, schipper Van Gelderen, werd heden alhier aangebracht de equipage van het Noorse schoenerschip UNCLE, van Charlestown naar Christiania.
NRC 200384
Vlissingen, 18 maart. Heden kwam alhier aan, binnendoor gesleept van Rotterdam, het nieuwe stoomschip ERASMUS, gebouwd aan de werf van H.J. Bonn te Charlois, teneinde de aan de fabriek van de Koninklijke Maatschappij De Schelde aldaar vervaardigde machine en ketels in te nemen en op te stellen. Het schip meet ongeveer 1.100 register ton. Het wordt gevoerd door kapt. J.H. Meijer, en zal varen onder directie van de heren Bonke en Visser als reders. Het is bestemd als general trader en zal de eerste reis doen naar de Congo rivier in Afrika. De machine welke in het schip moet worden opgesteld, zal een vermogen hebben van ongeveer 700 PK.
NRC 200384
Delfzijl, 19 maart. Volgens een alhier ontvangen telegram is het Nederlandse schip JANTJE, kapt. Visser, van hier te Osterrisoer aangekomen. Alles wel.
NRC 200384
Amsterdam, 16 maart Het stoomschip PRINSES WILHELMINA, van Batavia hier gisteren aangekomen, maakte een zeer snelle reis daar het de afstand aflegde in acht dagen korter dan de op de mailtabel uitgedrukte tijd.
JB 200384
Soerabaija, 15 maart. Het stoomschip ZEELAND, dat hier hedenmorgen werd geveild, heeft naar wij vernemen slechts NLG 20.600 opgebracht. Het is waarschijnlijk, dat het vaartuig zal worden afgebroken. (opm: het betreft hier het oude schroefstoomschip 1e klasse van de Koninklijke Marine).
NRC 210384
Vlissingen, 20 maart. Dat het Nederlandse stoomschip ERASMUS als eerste reis naar de Congo rivier zou vertrekken is nog niet zeker.
NRC 210384
Neuzen, 20 maart. De Engelse bark CASPIAN, op de Suikerplaat in de Westerschelde gestrand, werd heden in publieke veiling verkocht voor NLG 1.010 aan de heer J. Tollenaar alhier.
NRC 210384
Liverpool, 19 maart. De gezagvoerder van het stoomschip MILANESE, hier aangekomen, rapporteert de 11e dezer om 14.00 uur op 43°20’ NB 36°26’ WL het stoomschip LEERDAM te zijn gepasseerd, van New York naar Amsterdam bestemd, het welk het roer verloren had en geen assistentie verlangde.
NRC 210384
Rotterdam, 20 maart. Het stoomschip PADANG, van de Stoomvaart Maatschappij Insulinde, gisteren van Java te Liverpool aangekomen, heeft de reis in de korte tijd van 41 dagen afgelegd.
NRC 210384
Rotterdam, 20 maart. Volgens een telegrafisch bericht is het schip MARY, kapt. Pijl, de 13e november van Pasaroeang naar Rotterdam vertrokken, hedenmiddag St. Catherine’s Point gepasseerd. Alles wel aan boord.
NRC 210384
Brouwershaven, 20 maart. Heden is alhier aangekomen het Nederlands-Indisch schip TWEE VRIENDEN, kapt. Rohl, komende van Pangool.
NRC 220384
Kaapstad. 27 februari. De Nederlandse bark JOHAN THEODOR, hier met schade binnen, is uit het droogdok gehaald.
NRC 220384
Port Elisabeth, 25 februari. Voor het hier binnen slepen van het Nederlandse schip KOSMOPOLIET III, kapt. Albers, werd aan de sleepboot JAMES SEARLE, de som van GBP 650 toegekend. Er waren GBP 3.000 gevorderd.
NRC 220384
Nieuwediep, 21 maart. De palingboeier W.W. VISSER, schipper Van der Zee, komende van Londen, gisteren hier gestrand, is, door Egmonders geassisteerd, weder vlot gekomen en door de sleepboot HERCULES afgesleept.
NRC 220384
Harlingen, 21 maart. De sleepboot ONRUST, kapt. J. van Dressen, is heden uit de hand verkocht voor NLG 2.600 aan een firma te Rotterdam. (opm: zie ook AH 230384).
NRC 220384
De te Fijenoord aangebouwde stoomtransportschoener voor het Loodswezen COERTZE is naar Hellevoetsluis overgebracht om op ´s Rijks werf aldaar in conservatie te worden opgenomen.

Afbeelding
Datum 22 augustus 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 21 augustus. Volgens een ontvangen telegram is het Nederlandse schip MARY, kapt. Pijl, heden op Java aangekomen.

Afbeelding
Datum 13 december 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 12 december. Volgens telegram is het Nederlandse schip MARY, kapt. Pijl, 9 dezer van Java naar Nederland vertrokken.

Afbeelding
Datum 16 mei 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 15 mei. Volgens een telegram is het schip MARY, kapt. Hazewinkel, 11 dezer van Maassluis vertrokken, hedenochtend te Cardiff aangekomen. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 02 augustus 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 28 juni. Vrachten. Ook heden is geen verandering in onze vrachtenmarkt te vermelden en werd er gedurende de laatste veertien dagen niets afgedaan. Voor Nederland is op het ogenblik niets in de markt. Voor suiker naar Het Kanaal zou een handig schip GBP 2 kunnen bedingen. Naar Amerika is geen scheepsruimte te plaatsen. Voor Australië kan een klein schip bevracht worden, maar wegens het langzame binnenkomen van de suikers ten gevolge van de voortdurende regens wensen afschepers met de opname nog te wachten. Kustvrachten zonder afdoeningen.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JOHANNES, MARY, FERDINAND EN LOUIS, BETSY EN ARNOLD, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, SLIEDRECHT, DORDRECHT II, GEBROEDERS SMIT, NOACH I, BATOE BASSIE, STAD MIDDELBURG, TROMP, GROEN VAN PRINSTERER, ERASMUS en ZES GEZUSTERS.

Afbeelding
Datum 10 augustus 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 3 juli. Vrachten, De aankomst van verschillende, thans lossende schepen en het grote gebrek aan beschikbaar product hebben de vooruitzichten op een verbetering van vrachten niet doen toenemen. Het Nederlandse stoomschip PRINS VAN ORANJE nam koffie en tabak tot NLG 65, specerijen in kisten NLG 85 en NLG 90 wanneer in vaten, NLG 80 voor huiden, NLG 100 voor indigo en NLG 65 voor thee, naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., MARY, FERDINAND EN LOUIS, BETSY EN ARNOLD, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, SLIEDRECHT, DORDRECHT II, GEBROEDERS SMIT, NOACH I, STAD MIDDELBURG, TROMP, GROEN VAN PRINSTERER, ERASMUS, ZES GEZUSTERS en MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE.

Afbeelding
Datum 16 augustus 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 12 juli. Vrachten. De markt bleef sedert het laatste bericht onveranderd. Door het drogere weer wordt de suikerafvoer begunstigd, en kan daarom binnen kort een levendiger toon tegemoet gezien worden. Naar Nederland werd suiker en koffie van de Noordkust tot NLG 30 en koffie van de Zuidkust tot NLG 35 verscheept. Op het ogenblik is er geen product in de markt. Naar Het Kanaal blijft enige vraag bestaan, maar vernam men nog geen afdoeningen. Voor koffie van Padang naar Amerika werd GBP 2 à 2.5/-, voor licht goed GBP 2.10/- besteed. Voor Australië bestaat nog geen vraag. In kustvrachten accepteerde de BETSY EN ARNOLD zout tot NLG 9 per koyang naar Samarang. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn SLIEDRECHT NLG 30 voor koffie en suiker van Tagal, Cheribon en Batavia naar Amsterdam, en GROEN VAN PRINSTERER NLG 35 vol koffie van Tjilatjap naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., MARY, FERDINAND EN LOUIS, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, DORDRECHT II, GEBROEDERS SMIT, NOACH I, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE en NOORDZEE-KANAAL.

Afbeelding
Datum 26 augustus 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 23 juli. Vrachten. Door de aankomst van verschillende schepen heeft er een toename in de beschikbare ruimte plaats gehad. Product uit de nieuwe oogst is echter nog niet tot afscheep voorhanden en is er dus slechts een gering aantal afsluitingen tot stand kunnen komen. Het Nederlandse stoomschip PRINSES MARIE nam naar Amsterdam NLG 65 voor koffie, thee en tabak.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., MARY, FERDINAND EN LOUIS, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, DORDRECHT II,
GEBROEDERS SMIT, NOACH I, STAD MIDDELBIRG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE en NOORDZEE-KANAAL.

Afbeelding
Datum 26 september 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 25 september. Volgens een telegram is het Nederlandse schip MARY, kapt. W. Hazewinkel de 4e juni ll. met een lading steenkolen van Cardiff vertrokken, na een voorspoedige reis van 104 dagen op Atjeh aangekomen.

Afbeelding
Datum 04 december 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 3 december. Volgens een telegrafisch bericht is het schip MARY, kapt. Hazewinkel, de 2e december van Atjeh te Singapore aangekomen.

Afbeelding
Datum 20 juni 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Een van onze aanzienlijke handelshuizen zendt ons de hier onderstaande vergelijking van de kosten van een schip met volle lading, bestemd naar Rotterdam in 1883 vóór het langs de Nieuwe Waterweg onze stad kon bereiken en in 1885 toe die waterweg kon bevaren. De vergelijking dient om aan te tonen de aanzienlijke besparing van kosten, welke de scheepvaart door de verbetering van die weg ondervindt.
Fregatschip MARY, kapt. L. Pijl, 1883 met volle lading van Java te Brouwershaven binnengekomen, bestemming Rotterdam.
Uitgaven van Brouwershaven tot Rotterdam:
Brouwershaven
Inklaren NLG 3,--
Waakloon NLG 3,10
Verzegelen lichters NLG 6,--
Boot huur NLG 16,--
Commissie NLG 60,57
NLG 88,67
Hellevoetsluis
Loodsgeld naar Rotterdam NLG 37,80
Onkosten buskruit NLG 2,50
Commissie NLG 15,--
NLG 55,30
Onkosten Voornse kanaal NLG 77,23
Sleeploon Brouwershaven tot
Rotterdam NLG 664,--
Konvooi van Brouwershaven NLG 21,85
Lichterloon Brouwershaven
naar Rotterdam NLG 1741,38
Boots-assistentie Voornse kanaal NLG 50,--
Diverse kleine uitgaven NLG 50,--
Equipage 5 dagen langer in
dienst à NLG 30 NLG 150,--
Equipage 5 dagen langer
voeding à NLG 25 NLG 125,--
NLG 2879,46
NLG 3023,43
Slijtage trossen, risico tegen bruggen varen Voornsche Kanaal, alsook rente van kapitaal, buiten rekening gelaten.
Fregatschip MARY, kapt. L. Pijl, 1885 met volle lading van Java, langs de Nieuwe Waterweg binnengekomen en onmiddellijk opgesleept naar Rotterdam.
Uitgaven van Maassluis tot Rotterdam:
Maassluis
Loodsgeld naar Rotterdam NLG 26,04
Bootshulp NLG 2,50
Commissie NLG 13,17
NLG 41,71
Sleeploon uit zee naar Rotterdam NLG 302,16
NLG 343,87
Besparing van onkosten doordat het schip de Nieuwe
Waterweg binnen heeft kunnen komen, was aldus NLG 2679,56

Afbeelding
Datum 18 februari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 17 februari. Volgens particulier bericht is het Nederlandse schip MARY, kapt. Pijl, de 8e februari van hier te Cardiff aangekomen en aldaar beladen voor Java, aan de boei gemeerd liggende aangevaren, en heeft daardoor schade bekomen.

Afbeelding
Datum 01 maart 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 28 februari. Volgens particulier bericht lost het Nederlandse schip MARY, kapt. Pijl, hetwelk, uitgaande naar Java, te Cardiff schade geleden heeft door aandrijving, de aldaar ingenomen lading steenkolen en gaat in het dok om nagezien te worden.

Afbeelding
Datum 12 maart 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 11 maart. Het fregatschip MARY, kapt. Pijl, hetwelk te Cardiff beladen zijnde naar Java, door aandrijving schade leed, is, na de lading grotendeels gelost te hebben, in het dok gezet en heeft men bij onderzoek bevonden, dat de voorsteven ontzet was. Het schip zal na volbrachte reparatie en na de geloste lading weder ingenomen te hebben, de reis naar Java voortzetten.

Afbeelding
Datum 16 juli 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 15 juli. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het schip MARY, kapt. Pijl, na een reis van 104 dagen te Atchin (Atjeh) aangekomen van Cardiff.

Afbeelding
Datum 22 september 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 21 september. Volgens telegrafisch bericht is het schip MARY, kapt Pijl, van Atjeh te Penang aangekomen en neemt aldaar lading in voor Londen.

Afbeelding
Datum 14 maart 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 12 maart. Volgens telegram aan de rederij is het Nederlandse schip MARY, kapt. Pijl, van Singapore naar Londen, gisteren ochtend Dover gepasseerd.

Afbeelding
Datum 10 mei 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 9 mei. Volgens telegram uit Londen is het schip MARY, kapt. Hazewinkel, van hier naar Cardiff, 9 mei Dover gepasseerd.

Afbeelding
Datum 15 mei 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 14 mei. Volgens telegram uit Londen arriveerde het Nederlandse fregatschip MARY, kapt. Klinkhamer, te Penarth.

Afbeelding
Datum 31 mei 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 30 mei. Het Nederlandse fregatschip MARY, kapt. Hazewinkel, vertrok volgens uit Londen ontvangen telegram de 30e mei van Penarth naar Java en arriveerde het Nederlandse schoenerschip NICOLAAS FRANS, kapt. Vegter de 30e mei van Plymouth te Cardiff.

Afbeelding
Datum 29 september 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 26 september. Volgens telegrafisch bericht is het schip MARY, kapt. Hazewinkel, 2 juni laatstleden van Cardiff naar Soerabaja vertrokken, heden aldaar aangekomen.

Afbeelding
Datum 31 oktober 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 30 oktober. Het Nederlandse fregat MARY is bevracht van Bangkok naar het Kanaal voor orders tot Sh.35-/ per ton rijst.

Afbeelding
Datum 08 december 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 6 december. Volgens bij de rederij ontvangen telegrafisch bericht is het fregatschip MARY, kapt. Hazewinkel, de 6e september l.l. van Soerabaja vertrokken, gisteren te Bangkok aangekomen.

Afbeelding
Datum 04 januari 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 3 januari. Volgens bij de reder ontvangen bericht is het schip MARY, kapt. Hazewinkel, van Bangkok naar Het Kanaal vertrokken.

Afbeelding
Datum 12 mei 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 11 mei. Volgens heden bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schip MARY, kapt. Hazewinkel, van Bangkok te Falmouth gearriveerd. Het schip JOHANNA arriveerde de 10e mei van Rio Grande te Falmouth en de GRAAFSTROOM die zelfde dag te Dover, van Java naar Middelburg, terwijl het barkschip KRIMPEN AAN DE LEK, kapt. Van de Vegte, de 11e mei van Java te Greenock aankwam. Het Nederlandse ijzeren barkschip CALIFORNIA, kapt. Köpcke, arriveerde de 10e mei van Samarang te Melbourne.

Afbeelding
Datum 24 mei 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 23 mei. De lading, aangebracht van Bangkok per Nederlands schip MARY, kapt. Hazewinkel, thans te Falmouth, is verkocht naar Liverpool.

Afbeelding
Datum 28 mei 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 27 mei. Volgens rederijbericht vertrok het Nederlandse fregatschip MARY, kapt. Hazewinkel, van Bangkok te Falmouth aangekomen voor orders, van daar naar Liverpool om aldaar de lading te lossen.

Afbeelding
Datum 14 augustus 1889
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Penarth, 10 augustus. Het schip MARY, kapt. Hazewinkel, is heden bij het in dok halen tengevolge van het breken van een lijn gedurende een bui in botsing gekomen met het stoomschip GALATEA en kreeg daarbij schade aan het achterschip.

Afbeelding
Datum 31 december 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 30 december. Volgens bij de reder ontvangen telegram is het schip MARY, kapt. Hazewinkel, van Cardiff heden te Macasser aangekomen.

Afbeelding
Datum 20 februari 1894
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Batavia, 18 januari. De te Soerabaya thuisbehorende bark MARY, kapt. Valckenier de Greve, bevracht met zout van Madura naar Padang, om de zuid gaande, kreeg bij de zuidelijke uitgang van Straat Atlas, tussen Lombok en Soembawa, zulke ontzettend hoge zeeën met betrekkelijk weinig wind, dat het schip niet meer naar het roer luisterde en bij Kaap Ringgit, de zuidoostpunt van het eiland Ampenan, op het strand werd geslagen. De bemanning, bestaande uit 42 opvarenden, slaagde er in met de boten de vaste wal te bereiken en was gelukkig genoeg haar trouwens vrij schamele have benevens enige mondvoorraad te redden. Het schip was tegen de volle waarde verzekerd op Amsterdamse beurspolis. Vermoedelijk zal het schip wel als geheel en al verloren moeten worden beschouwd, want kort na de stranding stond het dek reeds geheel onder water.

Afbeelding