Inloggen
INDUSTRIE - ID 10572


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1872-00-00 / 1881-03-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1872
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Iron
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma L. Smit & Zoon, Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 384
Launch Date: 1872-04-24
Technical Data

Net Tonnage: 1594.55 Net tonnage
 
Length 1: 69.50 Meters Registered
Beam: 15.10 Meters Registered
Depth: 7.35 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1872-00-00 INDUSTRIE
Manager: Firma L. Smit & Zoon, Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma L. Smit & Zoon, Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kinderdijk / Netherlands
Callsign: PCKV
Additional info: in maart 1881 uit de hand verkocht naar Duitsland

Date/Name Ship 1881-03-00 INDUSTRIE
Manager: C.H.H. Winters, Elsfleth, Germany
Eigenaar: C.H.H. Winters, Elsfleth, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Elsfleth / Germany
Callsign: NFTL

Date/Name Ship 1892-00-00 INDUSTRIE
Manager: Adolf Schiff, Elsfleth, Germany
Eigenaar: Adolf Schiff, Elsfleth, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Elsfleth / Germany
Callsign: NFTL

Date/Name Ship 1904-00-00 INDUSTRIE
Manager: A. Meling, Stavanger, Norway
Eigenaar: A. Meling, Stavanger, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Stavanger / Norway
Callsign: WGNM

Date/Name Ship 1908-00-00 FREIA
Manager: A. Meling, Stavanger, Norway
Eigenaar: A. Meling, Stavanger, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Stavanger / Norway
Callsign: KDJH

Ship Events Data

1913-05-29: Final Fate: Wrecked

Terwijl de FREIA op 29 mei 1913 tijdens stormweer hout met bestemming naar Buenos Aires lag te laden te Yarmouth (Nova Scotia), gingen de ankers krabben en liep zij op Sunday Point (bij Yarmouth, N.S.). op rotsbodem aan de grond en sloeg wrak. Het schip was total loss.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.B.Brandligt als gezagvoerder gedurende:

  • 1850 t/m 1858 van de brik “Dolphijn”, gebouwd in 1850 te Amsterdam, 300 ton o.m., varend voor van Baggen & Co te Amsterdam;
  • 1861 t/m 1863 van het 3/mschip “van Galen”, gebouwd in 1839 te Amsterdam (op 27 februari van stapel op de werf Witte Olyfant van Jerem. Meijjes & Zn 023), 609 ton o.m., varend voor J.Rahder & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1863 (voor f 3000,-)013 verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “Agnar”;
  • 1868 t/m 1871 van het ijzeren 3/m schip “Nestor”, gebouwd in 1867 te Kinderdijk, 1579 ton o.m., varend voor L.Smit te Kinderdijk;
  • 1872 t/m 1873 van het ijzeren 3/mschip “Industrie”, gebouwd in 1872 te Kinderdijk, 1700 ton o.m., varend voor L.Smit te Kinderdijk.

 

Overige bijzonderheden

Uit Handelsblad 01 oktober 1871:

“KINDERDIJK 29 Sept.  Volgens telegrafisch bericht van Batavia is het Nederlandsche ijzeren fregatschip NESTOR den 27ste Sept. na een reis van 88 dagen met een lading steenkolen van Cardiff aldaar gearriveerd. Aan boord alles wel”038.

Foto van kapitein C.B.Brandligt (nr. 20) beschikbaar047.

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was C.B.Brandligt van de brik “Dolphyn”.104.

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Brandligt, C.B.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.F.Pannekoek als gezagvoerder gedurende:

*    1872 t/m 1873 van het ijzeren 3/m schip “Nestor”, gebouwd in 1867 te Kinderdijk, 1579 ton o.m., varend voor L.Smit te Kinderdijk;

*    1874 van het ijzeren 3/mschip “Industrie”, gebouwd in 1872 te Kinderdijk, 1700 ton o.m., varend voor L.Smit te Kinderdijk.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Pannekoek, W.F.

Familiegegevens en opleiding

Doede Hesselsz Weidenaar werd geboren te Oostdongeradeel op 08 februari 1840 als zoon van Hessel Dirksz. Weidenaar en Antje Jades Douwes. Hij trouwde te Katwijk in 1867 met Klazina Cornelisd. van Duijn en overleed ter plaatse op 29 mei 1893.

Hij was omstreeks 1875 kapitein op het ijzeren fregat Industrie054-185.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.Weidenaar van 1875 t/m 1881 als gezagvoerder van het ijzeren fregat “Industrie”, gebouwd in 1872 te Kinderdijk, 1700 ton o.m., varend voor L.Smit te Kinderdijk. Het schip werd in 1881 verkocht naar Elsfleth.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Weidenaar, Doede Hesselsz

Afbeeldingen


Omschrijving: Het schip als Noors fregat FREIA.
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend *
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk