Inloggen
INDUSTRIE - ID 10572


Kroniekberichten

Datum 25 april 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Kinderdijk, 24 april. Heden is met het beste gevolg van het etablissement Fop Smit, scheepsbouwmeesters Smit & Zoon, te water gelaten het ijzeren clipper-fregatschip INDUSTRIE, groot 900 lasten, voor rekening van de heer L. Smit alhier. Genoemd schip zal gevoerd worden door kapt. C.B. Brandligt.

Afbeelding
Datum 04 september 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

St. Helena, 26 juli. Kapitein C.B. Brandligt, voerende het schip INDUSTRIE, is achtergebleven wegens ziekte. Het schip heeft onder bevel van de 1e stuurman de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 07 februari 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 6 februari. Volgens ontvangen particulier bericht is het Nederlandse fregatschip INDUSTRIE, kapt. Pannekoek, de 5e februari, ’s middags 12 uur in goede staat zeilende Bevesier (opm: Beachy Head) gepasseerd. Aan boord alles wel, wind Oost.

Afbeelding
Datum 20 april 1874
Krant JB - Javabode
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Batavia, 20 april. Gisteren arriveerde alhier van Brouwershaven het Nederlandse schip INDUSTRIE, kapt. W.F. Pannekoek, die de reis gemaakt heeft in de buitengewoon korte tijd van 74 dagen, waarvan slechts 66 dagen van land tot land. Nog zelden is door een ijzeren schip een zo snelle overtocht gemaakt; slechts éénmaal heeft een bodem dat traject in 73 dagen afgelegd.

Afbeelding
Datum 23 juli 1874
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaija, 17 juli. Men zegt, dat het schip INDUSTRIE in het westgat van Straat Madoera in de modder is vastgeraakt en de stomer MINISTER VAN STAAT ROCHUSSEN gisteren is uitgegaan om te trachten het schip los te krijgen en naar de rede te brengen.

Afbeelding
Datum 10 september 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaja, 20 juli. Het schip INDUSTRIE, kapt. Weidenaar, is in het Westgat van Straat Madura, in de modder vastgeraakt, doch door de stoomboot ROCHUSSEN weer los en buitengaats gesleept, en heeft daarna de reis naar Nederland (via Batavia) voortgezet.

Afbeelding
Datum 05 mei 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 4 mei. Heden werd langs de Nieuwe Waterweg in zee gesleept het Nederlandse driemast ijzeren klipperschip INDUSTRIE, kapt. Weidenaar, toebehorende aan de heer L. Smit, te Kinderdijk, diepgaande 53 decimeter. Niet alleen is dat de grootste diepgang waarmee een schip nog de Waterweg is uit- of ingevaren, doch dit schip heeft te Rotterdam ingeladen 407 last maatgoed plus 481 last zwaargoed, zodat het zeker het eerste schip is dat met plm. 900 lastgoed van Rotterdam langs hier zee kiest.

Afbeelding
Datum 20 augustus 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Kinderdijk, 19 augustus. Volgens telegram uit Batavia is het fregatschip INDUSTRIE, kapt. D. Weidenaar, na een reis van 91 dagen, aldaar gearriveerd.

Afbeelding
Datum 09 maart 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Verkoping van schepen. Het ijzeren fregatschip INDUSTRIE is uit de hand verkocht aan een Bremer firma.

Afbeelding