Inloggen
FLEVO - ID 10283


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1836-09-29 / 1854-07-21 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1836
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Nuveen - werf 'De Nachtegaal', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1835-06-28
Launch Date: 1836-05-03
Delivery Date: 1836-09-19
Technical Data

Gross Tonnage: 753.00 lasts
Gross Tonnage 2: 1426.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 44.50 Meters Registered
Beam: 8.74 Meters Registered
Depth: 8.25 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1836
Datum agenda: 1836-09-29
Register nr: 18360446
Scheepsnaam: FLEVO
Type: Fregat
Lasten: 753
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hartsen, J.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Amsberg, H.T.
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1836-09-07 FLEVO
Manager: Jacob Hartsen e.a., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1846-01-16 FLEVO
Manager: Firma Wed. B. W. van Starckenborg van Straten, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1854-00-00 MARY WIENHOLT
Manager: Wienholt, London, England
Eigenaar: Wienholt, London, England
Shareholder:
Homeport / Flag: London / England

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

bijlage bij acte 26 van 1836, fregat FLEVO, eigenaren per medio september 1836: 

Jacob Hartsen, Amsterdam (boekhouder en 3/40e part)
R. van der Oudenmeulen, Amsterdam (2/40e part)
Six van Hillegom, Amsterdam (2/40e part)
S. Dedel, Amsterdam (1/40 part)
Faas Elias, Amsterdam (1/40e part)
P. Huidekoper, Amsterdam (1/40e part)
A. Huidekoper, Amsterdam (1/40e part)
H.A. van Karnebeek, Amsterdam (1/40e part)
A, de Neufville, Amsterdam (1/40e part)
C. de Perrot, Amsterdam (1/40e part)
P. van de Poll, Amsterdam (1/40e part)
F. Rendorp, Amsterdam (1/40e part)
C, van de Stadt, Amsterdam (1/40e part)
H. Krieger Schumer, Amsterdam (1/40e part)
L. Zeegers Veeckens, Amsterdam (1/40e part)
J. de Vos Hzn., Amsterdam (1/40e part)
A. Warens, Amsterdam (1/40e part)
A.C.W. Hunter van Saxburg, Amsterdam (1/40e part)
L.J. Graaf van Limburg Stirum, Amsterdam 1/40e part)
A. van der Hoop, Amsterdam (4/40e part)
M.J. Huidecoper van Maarsseveen, Amsterdam (2/40e part)
J.W. van Reenen, Amsterdam (2/40e part)
M.J. Dedel, Amsterdam (1/40e part)
M.J.A. van Dijk van ’t Velde, ’t Velde bij Zutphen (1/40e part)
J.C.W. Fabricius van Lijenberg, Amsterdam (1/40e part)
J. Hodshon, Amsterdam (1/40e part)
A.H. Graaf van Limburg Stirum, Amsterdam (1/40e part)
W. van Loon, Amsterdam (1/40e part)
Van Naamen van Scherpenzeel, Amsterdam (1/40e part)
A. Willink, Amsterdam (1/40e part)
W.B. Graaf van Limburg Stirum, Amsterdam (1/40e part)

Bijlage bij eigendomsbewijs 1 van 1846, fregat FLEVO
eigenaren per primo januari 1846

Barend Willem van Starckenborg van Straten, Amsterdam (boekhouder en 2/7e part)
G. Vriese, Amsterdam (2/7e part)
A. de Wilde, Utrecht 1/7e part)
F.C. List, ’s-Gravenhage (1/7e part)
H. Krieger Schumer, Amsterdam (1/7e part)


Bijlage bij eigendomsbewijs 8 van 1848, fregat FLEVO
eigenaren per medio april 1848

Mevr. Wed. B.W. van Starckenborg van Straten, geboren ten Cate, Amsterdam,
(boekhouderesse en 2/7e part)
G. Vriese, Amsterdam (2/7e part)
A. de Wilde, Utrecht (1/7e part
F.C. List, ’s-Gravenhage (1/7e part)
H. Krieger Schumer, Amsterdam (1/7e part)

Ship Events Data

1850-12-12: Collision
Het fregatschip FLEVO, kapt. Van der Mey, van Batavia naar Amsterdam bestemd, werd op 1 december 1850, op de hoogte van Penzance, aangezeild door een Zweedse brik, waardoor het de kluiverboom verloor en nog andere averij opliep.
1853-12-26: Damaged
De FLEVO, kapt. S. v.d. Meij, van Sydney naar Bombay bestemd, heeft bij het vertrekken van de rede anker en ketting verloren.
1854-07-31: Damaged
De FLEVO, kapt. S. van der Meij, van Bombay naar Liverpool, is door hevige stormen op het rif van Agulhas nabij St Helena belopen en heeft een groot gedeelte der koperen huid, de zijsloep met davids en toebehoren, de verschansingen van het galjoen, enz. verloren.
1856-07-21: Final Fate: Broken up

Op 21 juli 1856 werd de MARY WIENHOLT, kapt. Weissenhorn, op St. Helena afgekeurd en waarschijnlijk ter plaatse gesloopt

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

H.T.Amsberg werd geboren ca. 1800te Redentin, nabij Wismar aan de Oostzee.

Hij was vermoedelijk ongehuwd.

Hij overleed te Amsterdam op 28 augustus 1843, 42 jaar. Bij zijn overlijden was hij luitenant ter zee.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.F.(!) Amsberg werd met nr. 350 effectief lid van Zeemanshoop op 07 juni 1836 op voordracht van G.L.J.van der Vlucht. Zijn schip was de "Flevo"002 (volgens de correctielijst in AAKZ 1838 zijn de juiste vòòrletters H.T.).

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 31 mei/07 juni 1836 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Hendrik Theodoor Amsberg, 33 jaar, voerend het fregat de “Flevo”, met als adres de Heer A.van der Hoop te Amsterdam, op voordracht van kapitein G.L.J.van der Hucht023.

 

H.T.Amsberg was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1836 t/m (minstens) 1842 met vlagnummer 350.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       350                        1836-1840     fregat               Flevo                                                      J.Hartsen

                                      1841-1842     geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt H.T.Amsberg als kapitein gedurende:

*    1837 t/m 1841 op het 3/m schip “Flevo”, gebouwd in 1836 te Amsterdam, 1320 ton o.m., varend voor J.Hartsen te Amsterdam.

 

Het archief van de Waterschout in Amsterdam bevat monsterrollen op naam van kapitein Henderik Theodoor Amsberg van de “Flevo” dd 03 oktober 1836 en 15 maart 1838.

 

Overige bijzonderheden

H.T.Amsberg verzorgde per 20 november 1836 vanuit Nieuwediep met de “Flevo” een troepentransport van 5 officieren en 200 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 12 april 1837 na 143 dagen065*

Op 13 juli 1839 vertrok hij met hetzelfde schip uit Nieuwediep en een contingent van 3 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 29 oktober 1839 na 108 dagen065*.

 

Op 06 juli 1840 werd vanuit de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart Evert Roelof Bijl als ligtmatroos geplaatst op de “Flevo” onder kapitein Amsberg voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Zij gage was f 8,-. Hij keerde op school terug op 14 augustus 1841. 004-949/532-1837.

 

Rotterdamsche Courant 05 januari 1837114

Rotterdam, 4 januari. De schepen FLEVO, kapt. H.T. Amsberg, TWEE CORNELISSEN, kapt. S. Veenstra, beide van Amsterdam naar Batavia te Cowes binnen, hebben den 23 december 1836 hunne reizen voortgezet.

 

Rotterdamsche Courant 17 januari 1837114

Rotterdam, 16 januari. Kapitein R.R. Keizer (opm: kof DE JONGE IDA’S), van Rochefort te Amsterdam gearriveerd, rapporteert, tegen de avond van den 27 december 1836 (opm: in RC 210137 gecorrigeerd als 25 december in de ochtend) op de hoogte van Engelands Eind (opm: Land’s End) gezien te hebben het schip (opm: fregat) FLEVO, kapt. H.T. Amsberg, van Amsterdam naar Batavia, alsmede een bark, tonende de Rotterdamse vlag met No. 11. (is kapitein J.P.Smit.)

 

Rotterdamsche Courant 03 augustus 1837114

Rotterdam, 2 augustus. Kapt. P. Zunderdorp, van Banjoewangie in Texel binnen, rapporteert den 30 mei op 22º43’ Z.B. 4º4’ O.L. gepraaid te hebben de bark KOLONEL KOOPMAN, kapt. A.L. van der Valk, van Soerabaya en Batavia naar Rotterdam (de laatste, die sedert te St. Helena is aangekomen, rapporteert den 4 april bij het Prinsen-Eiland in Straat Sunda, te hebben gepraaid het schip FLEVO, kapt. H.T. Amsberg, van Amsterdam naar Batavia, laatst van Cowes); als ook den 3 juli, op 23º50’ N.B. en 37º14’ W.L. te hebben gepraaid de bark de NEDERLANDSCHE NIJVERHEID, kapt. H.G. Post, van New-York naar Batavia, en den 27 dito, in peiling twee mijlen ten Z.O. van Zuid Voorland (opm: South Foreland), de kof CORNELIUS STAR, kapt. P.T. Kramer, van Rotterdam naar Nantes.

 

Rotterdamsche Courant 15 augustus 1837114

Rotterdam, 14 augustus. Kapt. A. van der Valk, van Batavia te Rotterdam gearriveerd, rapporteert, den 3 april, bij het Prinsen-Eiland, in Straat Sunda, te hebben gezien een schip, tonende vlag van het collegie Zeemanshoop, met no. 350, zijnde die van kapt. H.T. Amsberg, voerende het schip FLEVO, van Amsterdam naar Batavia, als ook den 4, buiten straat Sunda, op 7ºZ.B. 104º8’ O.L, te hebben gepraaid het schip DE NEDERLANDEN, kapt. A.J. Struik, mede van Amsterdam naar Batava, aan welks boord alles wel was.

 

Rotterdamsche Courant 16 november 1837114

Rotterdam, 15 november. Kapt. H.T. Amsberg, van Batavia in Texel binnen, heeft in de ochtend van den 7 dezer, op de hoogte van Zuid-Voorland (opm: South Foreland), met een gunstige wind zeilende gezien een schip tonende vlag van het Collegie Zeemanshoop met no. 250, zijnde die van kapt. H. Blokziel, voerende het schip HENRIETTA CLASINA (opm: fregat HENRIETTA KLAZINA), van Amsterdam naar Batavia.

 

Zeepost 140238 – 3114

Advertentie. Na wederopening der vaart (opm: wegens ijsgang gesloten) zal eerlang naar Batavia vertrekken het gekoperd driedeks fregatschip FLEVO, kapt. H.T. Amsberg, voor passagiers en goederen. Te bevragen bij de cargadoors Jan Corver & Co en d’Arnaud & Co te Amsterdam. (opm: de FLEVO, bouwjaar 1836, was met 753 lasten het grootste Nederlandse koopvaardijschip)

 

Zeepost  24 december 1838 – 270114

Den 5 september lagen ter rede van Batavia de schepen BATAVIER, kapt. Scharper, ZEEMEEUW, kapt. Claus, GOED VERTROUWEN, kapt. Bakker, POLLUX, kapt. Kat, FLEVO, kapt. Amsberg, MARGARETHA JOHANNA, kapt. Schou, ROTTESTROOM, kapt. Kuiper, NICKERIE, kapt. Bunnemeijer, JAVAAN, kapt. Meijer, en CATHARINA JOHANNA, kapt. Schneebeke

 

Zeepost  14 januaria 1839 – 287114

Gepraaide schepen. Kapt. H.T. Amsberg, voerende het schip (opm: fregat) FLEVO, van Batavia, de 11e januari in Texel binnen, rapporteert de 23 september bij Poela Babie (opm: Pulau Babi, 2º7’ N.B. 96º38’ O.L.) gepraaid te hebben de schepen: CANTON, kapt. Laurens, van Rotterdam naar Batavia; de 24e dito in Straat Sunda BATO, kapt. Kayzer, JOHANNA CORNELIA, kapt. Horneman, beide van Rotterdam, ADMIRAAL TROMP, kapt. Kerkhoven, de VRIENDSCHAP, kapt. De Boer en NATHALIE, kapt. Drent, van Amsterdam alle naar Batavia; de 5 eerste sedert te Batavia gearriveerd; 7 december op 54º20’ W.L. 5º N.B. een schoener (opm: schoenerkof) tonende nommer-vlag 192, zijnde ZAANDAM, kapt. L.H. Singer, van Amsterdam naar Suriname; alle bovengemelde schepen in goede staat.

 

Zeepost 01 juni 1839 – 405114

Schepen in lading naar:

Batavia: …..

….Idem: het gekoperd driedeks fregatschip FLEVO, kapt. H.T. Amsberg, van Amsterdam. Adres bij d’Arnaud & Comp en Corver & Comp.

 

Zeepost  01 juli 1839 – 430114

Schepen in lading naar:

Batavia: het gekoperd driedeks fregatschip FLEVO, kapt. H.T. Amsberg, van Amsterdam. Adres bij d‘ Arnaud & Comp. en J. Corver & Comp….

 

 

Datum vanaf: 1836
Kapitein: Amsberg, Hendrik Theodoor
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 350
Overige informatie: AMSBERG, HENDRIK THEODOOR H.T. Amsberg werd geboren ca. 1803 te Redentin, nabij Wismar aan de Wismarbucht aan de Oostzee. Hij was vermoedelijk ongehuwd. Hij overleed te Amsterdam op 28 augustus 1843, 42 jaar. Bij zijn overlijden was hij luitenant ter ze

Familiegegevens en opleiding

Tjerk Gollards werd geboren te Amsterdam op 31 augustus 1801 als zoon van Miechiel Gerrits Gollard en Neeltje Roem Hiddes..

Hij trouwde op 13 augustus 1826 te Nieuwendam met Klaaske Alders, geboren te Nieuwendam op 20 oktober 1799 als dochter van Sibble/Siebe Alders en Hilletje Heeres. Klaaske overleed te Nieuwendam op 24 juli 1861 voormiddags 08 uur in huis nr. 56, 61 jaar en weduwe.

Tjerk overleed op 16 april 1859 te Nieuwendam huis nr. 50, voormiddags 2 uur, 57 jaar. De aangifte geschiedde door Dirk Pronk, behuwd vader. Stadsarchief Amsterdam

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.Gollards werd met nr.380 lid van Zeemanshoop per 04 juli 1837 op voorspraak van H.de Jong. Zijn schip was de "Castor"002.

In de Algemene Vergaderingen van 27 juni/04 juli 1837 van het Amsterdams zeemanscollege “Zeemanshoop” werd als effectief lid voorgesteld/ingeschreven Tjerk Gollards, oud 36 jaar, voerend de bark “Castor”, wonende te Nieuwendam, op voordracht van kapitein H.de Jong023.

 

Tjerk Gollards was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1836 t/m 1859 met de vlagnummers 380 (1837 t/m 1854) en 132 (1854 t/m 1859).

 

Hij werd als stuurman lid van het Weldadig Zeemands Fonds van Zeemanshoop per 07 december 1830. "Overgeplaatst in de 1e klasse 1 mei 1839"003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 11 0ktober 1853 staat dat in de Commissie van Bestuur over de Bibliotheek is benoemd T.Gollards.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 mei 1859 vraag de wed. T.Gollards geb. Alders om een uitkering, welke haar in de vergadering van 30 juni 1859 wordt toegekend ingaande 01 mei 1859.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 19 juli 1859 staat vermeld dat per 01 mei 1859 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de wed. T.Gollards geb. Alders.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001

vlagnummer          jaren       type           scheepsnaam                                    naam reder/boekhouder

onder de naam T.Gollards

        380             1837-1840  bark           Castor                                            J.Hartsen

                            1841-1843  fregat        Flevo                                              Jonkh.J.Hartsen

                                1844        fregat        Prins Frederik der Nedrlanden   idem

                            1845-1846  bark           Java's Welvaren                           Wed.B.W.van Starkenborgh van Straten

                            1848-1853  fregat        Cornelia en Henrietta                  idem

        132             1854-1856  fregat        Cornelia en Henrietta                  idem

                            1857-1858  geen opgave van schip en boekhouder

 

De heer Scholten, Leusden, vatte de kapiteins, hun schepen, het aantal reizen en de deinstjaren samen die werden gevaren in dienst van de rederij van B.W.Starkenborgh van Straten. (september 2008)116

Naam                       Schip                                     Periode                  Aantal reizen                     Diensttijd

T.Gollards                Java’s Welvaren                  1845-1847                        2

                                   Cornelia Henriëtte               1847-1856                        4

                                                                                                                              7                                     11

 

Bouma025 vermeldt T.Gollards als kapitein gedurende:

*    1838 t/m 1841 op de bark “Castor”, gebouwd in 1834 te Amsterdam, 475 ton o.m., varend voor de gebr. Hartsen te Amsterdam;

*    1842 t/m 1844 op het 3/m schip “Flevo”, gebouwd in 1836 te Amsterdam, 1320 ton o.m., varend voor J.Hartsen te Amsterdam;

*    1845 op het 3/m schip “Prins Frederik der Nederlanden”, gebouwd in 1838 te Amsterdam, 650 ton o.m., varend voor de Gebr. Hartsen te Amsterdam;

*    1846/1847 op de bark “Java’s Welvaren”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 470 ton o.m., varend voor B.W.van Starkenborg van Straten;

*    1848 t/m 1857 op de “Cornelia en Henriëtta”, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 742 ton o.m., varend voor de Wed. van Starckenborg van Straten;

 

Overige bijzonderheden

Op 02 juni 1838 werd vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam Jan Christiaan Siedenburg als ligtmatroos geplaatst op de “Castor”onder kapitein Gollards voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Hij keerde weer op school terugop 09 april 1839004-532/1773.

Op 08 mei 1839 werd vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam Jan Christiaan Siedenburg als ligtmatroos geplaatst op de “Castor”onder kapitein T.Gollaards voor een reis van Amsterdam naar Amsterdam. Hij keerde op 30 maart 1840 weer op school terug004-532/1773.

Op 21 april 1842 werd vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam Hendrik Croese als ligtmatroos geplaatst op de "Flevo" onder kapitein T.Gollaarts voor een reis naar Batavia vanuit Amsterdam004-532/1856). Ook in het Archief van de Waterschout"011 wordt de naam gespeld als Gollaarts, in 1842 gezagvoerder van de "Flevo".

Op 03 april 1849 werd Tjerk Dirk Gollards vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart als ligtmatroos geplaatst op de "Cornelia Henriëtte" onder kapitein Gollards (zijn vader) voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Hij keerde terug per 19 november 1849004(533/2062).

Op 03 april 1849 werd Pier Vitringa Coulon vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als jongen geplaatst op de "Cornelia Henriëtte onder kapitein Gollards voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Hij meldde zich weer op school per 19 november 1849004-533/2095.

Op 06 augustus 1850 werd vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam Gerardus Hendricus Timmerman als ligtmatroos geplaatst op de "Cornelia en Henriëtte" onder kapitein Gollards voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Hij meldde zich weer op de school op 04 juni 1851004-533/1221.

 

T.Gollards vervoerde per 05 juni 1840 vanuit Nieuwediep met de “Castor” een 3 landmachtofficieren naar Batavia waar hij op 08 november 1840 na 156 dagen arriveerde.

Per 07 juni 1842 vertrok hij vanuit Nieuwediep met de “Flevo” en een troepentransport van 4 officieren en 100 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 28 september 1842 na 113 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1842
Kapitein: Gollards/Gollaarts, Tjerk
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 380
Overige informatie: GOLLARDS, TJERK 1801 - 1859 Tjerk Gollards, *Amsterdam 31 augustus 1801, als zoon van Miechiel Gerrits Gollard en Neeltje Roem Hiddes. Tjerk trouwde op 13 augustus 1826 te Nieuwendam met Klaaske Alders, * Nieuwendam 20 oktober 1799 als dochter van Sibbl

Familiegegevens en opleiding

Pieter Huidekoper werd geboren te Harlingen op 21 oktober 1808 als zoon van Jan Huidekoper en Janke IJzenbeek.

Hij trouwde op 07 april 1836 te Harlingen met Rijkje Fontein, geboren te Harlingen op 14 december 1814 als dochter van Dirk Fontein en Geertruyda Adriana Matak.

Hij overleed op 25 juli 1871 te Amsterdam (aangifte op 27 juli 1871) op de Reguliersgracht in de ouderdom van 62 jaar. Hij was de zoon van Jan Huidekoper en Janke IJzenbeek. (BS-gegevens GAA plus 003)

 

In het Bevolkingsregister rond 1868 in het Gemeentearchief van Amsterdam staat Pieter Huidekoper met de code U-425-1617. Vermeld zijn de volgende gegevens::

Pieter Huidekoper  geboren 21 oktober 1808 te Harlingen, doopsgezind, directeur van het Zeemanshuis, wonend op het Kadijksplein. In 1870 verhuisd naar buurt Z698. Hij is hoofd van het gezin. Inwonend zijn echtgenote Rijkje Fontein, geboren 14 december 1814 te Harlingen en de kinderen Pieter Dirk (09 augustus 1842 te Harlingen), Freerk (08 mei 1850 te Harlingen) en Anna Gezina (29 december 1858 te Harlingen).

 

De uitvoerder van het testament van de Harlingse gegoede burger Jan Sikkes IJsenbeek (1779-1862) was zijn zwager Simon Stinstra. "De neven Jan Jans Huidekoper (te Midlum) en scheepskapitein Pieter Huidekoper moesten Stinstra helpen met de administratie". De Huidekopers waren geparenteerd aan zg. gegoede families in Harlingen zoals Fontein, Stinstra, Hannema, e.a. Uit: Hoogaangeslagenen in Harlingen. Uit de nalatenschap van de gegoede burgerij. Uitgave Gemeentemuseum Het Hannemahuis te Harlingen. 1994. 69 pp.)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Huidekoper (adres A.Huidekoper) werd met nr.383 effectief lid van Zeemanshoop per 03 juni 1834 op voorspraak van P.Kraaij. Zijn schip was de "Prins Frederik der Nederlanden". Is honorair lid geworden002.

In de Algemene Ledenvergaderingen van 27 mei/03 juni 1834 van het college Zeemanshoop werd voorgedragen/benoemd Pieter Huidekoper, oud 25 jaar, voerende het schip de “Pollux”, met als adres P.Huidekoper op de Heerengracht bij de Vijzelstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Kraay. Hij kreeg als vlagnummer nummer 383023.

 

Hij was effectief lid van “Zeemanshoop” van 1834 t/m 1836 met vlagnummer 283, van 1836 t/m 1854  met vlagnummer  270 en van 1854 t/m 1871 met vlagnummer 83.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 02 januari 1844. "Met 1 Mei 1858 van beroep veranderd". Bedankt per 30 mei 1871003.

 

Hij was van 1838-1854 en 1855-1856 bestuurslid van het College Zeemanshoop019.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 mei 1844 staat een “Brief … van P.Huidekoper tot afscheid van de Leden van het Bestuur.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 30 juni 1870 gaat het Bestuur accoord met de overgang van zijn effectieve naar het honoraire lidmaatschap.042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering 04 juni 1844 staat vermeld een brief van P.Huidekoper dd 27 mei  j.l. “berigtende met het schip Flevo eene reis naar Java te zullen ondernemen en alzoo afscheid nemende.”023

In notulen dd 01 juni 1854 van een Algemene Ledenvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat de volgende mededeling:

“De Voorzitter de vergadering geopend hebbende zegt de Secretaris dat van de Heeren P.Huidekoper, H.Rolff, S.J.Rotgans en G.Mulder is ingekomen eene missive van de 23ste der vorige maand verzoekende eene buitengewone vergadering van effectieve Leden bijeenteroepen ten einde hun ter ondersteuning aan te bieden, een request aan den Minister van Justitie, ter verkrijging van wettelijke verordeningen op de tucht aan boord van koopvaardij schepen. Hij zegt dat ten gevolge hiervan de tegenwoordige vergadering is bijeengeroepen en leest hierop het request voor. Hij herinnert hoe reeds in den jare 1841 vanwege het Bestuur van Zeemanshoop aan den Koning een verzoekschrift gelijke strekking hebbende, doch zonder gevolg was ingediend en licht vervolgens de zaak nader toe.

Al de aanwezige Leden, het gewicht der zaak beseffende, bekrachtigen het voorgelezen request met hunne naamteekening welk request nog gedurende eene week op het Bureau ter verdere onderteekening zal liggen.”

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 19 juli 1870 staat vermeld dat P.Huidekoper is toegestaan zijn effectief lidmaatschap om te zetten in een honorair lidmaatschap.023.

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        383                       1834-1835     bark                 Pollux                                                     Gebr.Hartsen

        270                           1836           bark                 Pollux                                                     idem

                                           1837           bark                 Pollux                                                     Jonkhr.Jacob Hartsen

                                      1838-1843     fregat               Prins Frederik der Nederlanden         idem

                                           1844           fregat               Flevo                                                      idem

                                      1845-1846     fregat               Prins Frederik der Nederlanden         idem

                                      1848-1853     fregat               Prins Frederik der Nederlanden         Gebr.Hartsen

         83                        1854-1857     fregat               Nederland                                             idem

                                      1858-1868     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt P.Huidekoper als gezagvoerder gedurende:

*    1835 t/m 1838 op de bark “Pollux”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 472 ton o.m., varend voor Gebr. Hartsen te Amsterdam;

*    1839 van het 3/mschip “Prins Hendrik der Nederlanden”, gebouwd in 1838 te Amsterdam, 940 ton o.m., varend voor J.Hartsen te Amsterdam;

*    1839 t/m 1844 op het 3/m schip “Prins Frederik der Nederlanden”, gebouwd in 1838 te Amsterdam, 650 ton o.m., varend voor Gebr. Hartsen te Amsterdam. Het schip liep op 27 maart 1839 van stapel op de werf “Walvisch” in de Bikkerstraat te Amsterdam

*    1845 op het 3/m schip “Flevo, gebouwd in 1836 te Amsterdam, 1320 ton o.m., varend voor J.Hartsen te Amsterdam;

*    1846 t/m 1850 op dezelfde “Prins Frederik der Nederlanden”, voor Gebr. Hartsen te Amsterdam. Volgens Bossenbroek065 verzorgde ene kapitein F.Hofkamp (zie aldaar) in 1850/51 een troepentransport met dit schip naar Batavia;

*    1852 t/m 1854 wederom op de “Prins Frederik der Nederlanden”, voor rederij Hartsen te Amsterdam;

*    1855 t/m 1857 op het 3/m schip “Nederland”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 706 ton o.m., varend voor Gebr. Hartsen te Amsterdam;

*    1863 t/m 1870 van de bark “Padang Packet” ex Stad Gouda, gebouwd in 1857 te Gouda, 463 ton o.m., varend voor Cramerus & Co te Amsterdam.

 

Het fregat “Nederland” werd in 1854 gebouwd op de werf Hollandia bij de heren Blok & Mathijsen en was bestemd voor kapitein P.Huidekoper, tot dan gezagvoerder op de “Prins Frederik der Nederlanden”. Toezichthouder bij de bouw was kapitein Sies Jans Rotgans van Terschelling tot dan gezagvoerder op de Plancius”

Uit: Reizen en lotgevallen van Sies Jans Rotgans”. Deze autobiografische aantekeningen zijn als typscript aanwezig in het NSM en het Fries Scheepvaartmuseum te Sneek.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

P.Huidekoper Jr                    Padang Packet                      19 september 1867                     geen melding

 

Overige bijzonderheden

Op 10 mei 1838 werd Pieter Buys als ligtmatroos vanwege de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdams geplaatst op het schip “Prins Frederik der Nederlanden” met kapitein P.Huidekoper voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Hij keerde op school terug op 18 mei 1839004(532-1775).

Op 14 juni 1839 werd Pieter Buys als ligtmatroos vanwege de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam geplaatst op het schip “Prins Frederik der Nederlanden” met kapitein P.Huidekoper voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Hij keerde terug op school op 06 juni 1840004(532-1775).

Op 15 augustus 1840 werd Gerrit Greefkes vanwege de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam geplaatst als ligtmatroos op het schip "Prins Frederik der Nederlanden" met kapitein P.Huidekoper voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Hij keerde terug op 08 november 1841004(532/1849).

Op 15 augustus 1840 werd Pieter Hermannus Landweer vanwege de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als ligtmatroos geplaatst op de "Prins Frederik der Nederlanden" onder kapitein P.Huidekoper voor een reis naar Batavia. Hij keerde terug op 13 november 1841004(532/1847).

Op 10 mei 1844 werd Dirk Ernst Nolting vanwege de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als ligtmatroos geplaatst op de "Flevo" onder kapitein P.Huidekoper voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Hij meldde zich weer op school op 03 mei 1845004(533/1929).

Op 01 mei 1846 werd Jacob Jonker vanwege de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als ligtmatroos geplaatst op de "Prins Frederik der Nederlanden" onder kapitein P.Huidekoper voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Hij keerde terug op 03 april 1847004(533/1994).

Op 01 mei 1846 werd Frederik Willem Hendrik van Straten vanwege de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als ligtmatroos geplaatst op de "Prins Frederik der Nederlanden" onder kapitein P.Huidekoper voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Hij keerde op school terug op 03 april 1847004(533/1992).

 

J.Spin schilderde in 1859 een portret van het fregat “Nederland” op de rede van Bantam met vlagnummer 83 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. De afbeelding bevindt zich in de collectie van het NSM en is tevens opgenomen in het boekje van van der Plas c.s.054.

In het Veenkoloniaal  Museum te Veendam is een “primitief portret waarschijnlijk gemaakt door een kapitein uit de veenkoloniën” van de driemaster “Nederland”, 1854, 706 ton, varend onder P.Huidekoper voor rederij Gebr. Hartsen te Rotterdam

Zie ook daartoe Internet: www.veenkoloniaalmuseum.nl/journalen.html

 

P.Huidekoper vervoerde per 13 juni 1838 vanuit Nieuwediep met de “Prins Frederik der Nederlanden” 4 officieren naar Batavia. Hij arriveerde aldaar op 16 oktober 1838 na 125 dagen065.

 

In: A.Brugmans 1872  Feestrede bij de herdenking van het vijftigjarig bestaan van het collegie “Zeemanshoop”.

Amsterdam, Erven H.van Munster & Zn, 31 pp. GAA Toegang 957 nummer 005.

      “Wel hadden inzonderheid de Engelsche zeehavens een Zeemanshuis; maar nog was Amsterdam niet in het genot van zoodanige Inrigting, waar de zeeman, bij zijn korstondig verblijf aan den wal, een gewenschte toevlucht kon vinden buiten de gewone slaapsteden. … Het voegt mij, de namen niet te verzwijgen van hen, die tot de oprigtings-commissie benoemd, zich die taak lieten welgevallen en ijverig ten uitvoer bragten. Het waren de Heeren N.Trakranen, W.C. van Vollenhoven, C.P.van Eeghen, met de Scheeps-gezaghebbers S.G.Veening, P.Kraay en P.Huidekoper; de laatstgenoemde tevens eerste Directeur van het Gesticht.

 

In een brief van zeilmaker Pieter Spaarman103 staat vermeld dat hij in oktober 1854 op de clipper “Nederland onder kapitein Huidekoper aanmonsterde. “De ‘Nederland’ was een in 1854 in Amsterdam gebouwd schip, dat op 17 november aan zijn eerste reis begon met bestemming Batavia. … De monsterrol, die betrekking heeft op deze reis is in het Algemeen Rijksarchief onder ‘Nederlandse Factorij in Japan 1843-1860”.

“Na Batavia ging de reis naar Japan, waar de ‘Nederland’ op 3 augustus 1855 in de Baai van Nagasaki aankwam. Het was aldaar verboden aan wal te gaan. Wel was dit toegestaan op het kunstmatig aangelegde eiland Decima. … Het schip vertrekt naar Batavia op 17 december 1855, waar zij op 6 januari 1856 aankwamen. De thuisreis duurde van 23 maart tot 19 juli (1856)

Uit de pen van … mevrouw A.M.Leguit-Spaarman” 103

“Een nieuwe Cronyke”, Jg.19, nr.3, september 2002. Uitgave van de Oudheidkundige Vereniging Graft-De Rijp, de werkgroep Schermerhorn en de Stichting Vrienden van het Museum “In ’t Houten Huis”. p.105-109

 

In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr staat de vermelding109:

20 maart 1855 vertrek van Batavia naar Semarang met de “Azia”:

      “… onze passagiers op die reis waren behalve Mr. en Mevr. Ockersen, … Mevr de Wed. Butein Bik met haar Ed  dochter Marie, Mejufr. Goldman, Mevrouw Geerke geb. Klaassen, deze laatste moest naar hare man te Poerweredjo, en daarom te Tagal afgezet worden. Zij was te Amsterdam met de handschoen getrouwd, en met kapt. Huidekoper (met de “Nederland”) te Batavia gearriveerd.”

 

betreft het Nederlands Economisch-Historisch Archief

 

Bijzondere Collecties NEHA

Barkschip "Padang Packet", Amsterdam

Signatuur Bijzondere Collecties 223
Periode 1862-1874
Omvang 0,04 m. FOLIO
Verwerving Schenking van A.W. van Eeghen, Ede, 1916
Systematische indeling F. Transport en communicatie. Zeevaart en rederij

 

Nadere omschrijving

"Reederij Boek van het Barkschip Padang Packet, gekocht in publieke veiling te Rotterdam den 9 september 1862 [..], varende onder Nederlandsche vlag"
Gezagvoerder P. Huidekoper Jzn. Oude naam: "Stad Gouda"
Twaalf aandelen verdeeld over: J. Rahusen van Eeghen, S.J. Huidekoper Portielje, G.M.J. Huidekoper, A.C. van Eeghen, E.W. Cramerus, J. van Eeghen, C.P. van Eeghen, J. Huidekoper, S. Hingst, Cramerus & Co.

 

Zeepost 19 februari 1838 – 7114

Volgens brief van kapt. P. Huidekoper, voerende het schip (opm: bark) POLLUX, van Batavia naar Amsterdam, in dato den 17 februari, was hij toen des morgens 3 ure zeilende in de Noordzee, Egmond O.N.O. ¾ mijl afstands. Kapt. Huidekoper wachtte een loods en hoopte, indien de wind niet hoger werd en het ijs zulks doenlijk maakte, nog diezelfde dag het Nieuwe Diep te bereiken.

 

Zeepost  30 maart 1838 – 41114

Advertentie. Naar Batavia zal vermoedelijk in de maand mei eerstkomende vertrekken het nieuw gebouwd tweedeks gekoperd fregatschip PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. P. Huidekoper, voor passagiers en goederen.

Te bevragen bij de cargadoors d’Arnaud & Co en Jan Corver & Co, beide te Amsterdam.

 

Zeepost 14 juni 1838 – 105114

Texel, 13 juni. Het schip PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. P. Huidekoper, is heden van hier naar Batavia vertrokken (opm: eerste reis van dit fregat.

 

Zeepost  18 juni 1838 – 108114

Kapitein P. Huidekoper, voerende het schip PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, den 16 dezer in het Nieuwe Diep terug uit zee, meldt den 14 bevorens des namiddags ten 4 ure, dwars van Scheveningen, door het breken der ijzeren puttingband van de fokkemast verloren te hebben de voor-, grote- en kruisstengen en de buitenkluiver boven, waardoor de grote sloep zwaar was beschadigd. Men vleide zich intussen met de hoop, dat een en ander in tien à veertien dagen tijds zou hersteld zijn.

 

Zeepost 02 juli 1838 – 120114

Het schip PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. P. Huidekoper, uit zee met schade terug gekomen – zie ons nommer 108 - is den 1 juli weder van Texel naar Batavia vertrokken.

 

Zeepost  15 augustus 1838 – 158114

Wij zijn verzocht het volgende te plaatsen: Het in een der dagbladen medegedeelde bericht, dat den 22 juli van Lisbon vertrokken zoude zijn de bark PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. P. Huidekoper, van Amsterdam naar Batavia, den 29 juni aldaar met onklare pompen binnengelopen, is gebreken abusief te zijn, daar de bark PRINS FEDERIK DER NEDERLANDEN, welke aldaar lek was binnengelopen – zie nommer 129 en 157 – gevoerd wordt door kapt. Kok, en van Dordrecht naar Batavia gedestineerd is, en het fregatschip PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, gevoerd door kapt. P. Huidekoper, van Amsterdam naar Batavia, den 1 juli uit Texel is vertrokken.

 

Zeepost  21 februari 1839 – 32014

De 17e december (opm: 1838) lagen ter rede van Batavia de schepen PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. P. Huidekoper, NATALIE, kapt. E.J. Drent, KORTENAER, kapt. B.P. Martens, AUGUSTIN, kapt. L. Smith en SOPHIA, kapt. Ketels.

 

Zeepost 200439 – 370114

De 5e december ….

….Van Batavia zouden vertrekken de schepen CAROLINA EN JOHANNA, kapt. Matsen naar Amsterdam en PHENOMENE, kapt. Van Deynum naar Rotterdam, beide 5 december (volgens annonce van het postkantoor aldaar); ook zouden in het laatst van december vertrekken de schepen RHOON EN PENDRECHT, kapt. Schaap, MENADO, kapt. Charlau, STAD ROTTERDAM, kapt. Poort en de MAAS, kapt. Van Velthoven, alle vier naar Rotterdam en PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. Huidekoper, naar Amsterdam, en in het laatst van januari het schip de PRINS VAN ORANJE, kapt. De Boer, naar Rotterdam…….

 

Zeepost  01 juni 1839 – 405114

Schepen in lading naar:

Batavia: ….

…..Idem: het gekoperd driedeks fregatschip FLEVO, kapt. H.T. Amsberg, van Amsterdam. Adres bij d’Arnaud & Comp en Corver & Comp.

Idem: het gekoperd tweedeks fregatschip PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. P. Huidekoper, van Amsterdam. Adres bij d ‘Arnaud & Comp. en J. Corver & Comp…..

 

Zeepost  01 juli 1839 – 430114

Schepen in lading naar:

Batavia: het gekoperd driedeks fregatschip FLEVO, kapt. H.T. Amsberg, van Amsterdam. Adres bij d‘ Arnaud & Comp. en J. Corver & Comp.

Idem: het gekoperd tweedeks fregatschip PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. P. Huidekoper, van Amsterdam. (Westerdok) Adres bij d’ Arnaud & Comp. en J. Corver & Comp.

 

NRC 22 mei 1853114

Rotterdam, 21 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn op heden bevracht de navolgende 30 schepen, als:…

….Voor Amsterdam: ALDEBARAN, kapt. B.G. Meiboom; PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. P. Huidekoper; BAREND WILLEM, kapt. J.W. Retgers; JUPITER, kapt. G.J. v.d. Mey; VIJF GEBROEDERS, kapt. P. Dekker; SARA ALIDA MARIA, kapt. H.A. Tekelenburg; AMPHITRITE, kapt. D. Grim; EOLUS, kapt. G. Slichtenbree Jr; CESAR, kapt. S. Hoogland; DANKBAARHEID, kapt. W. Postma; JAVAAN, kapt. G. Eylers; ANNA MARIA HENRIETTE, kapt. H.F. Zeylstra; CATHARINA, kapt. D. Lamers; TELEGRAAF, kapt. J.B. Rolufs; ELISABETH EN JACOBA, kapt. P.L. Zeeman; ESTAFETTE, kapt. D. Hofker; JACOBA EN CHRISTINA, kapt. J.C. Berk…..

 

NRC 07 augustus 1853114

Amsterdam, 6 augustus. Gisteren is op de werf Hollandia van de scheepsbouwmeesters Blok en Matthijssen te Amsterdam, de kiel gelegd voor een barkschip, genaamd NEDERLAND, groot 350 gemeten lasten, voor rekening van de heren Gebroeders Hartsen alhier en gevoerd zullende worden door kapt. P. Huidekoper.

 

NRC 21 juni 1854114

Amsterdam, 20 juli. Heden is van de werf Hollandia van de scheepsbouwmeesters Blok & Matthijsen met het beste gevolg te water gelaten het fregatschip NEDERLAND, groot ongeveer 350 lasten en gebouwd voor rekening van de heren Gebr. Hartsen. Dit vaartuig is bestemd voor de grote vaart en zal gevoerd worden door kapt. P. Huidekoper.

 

NRC 23 augustus 1854114

Advertentie. Voor passagiers en goederen naar Java zal in de loop van de maand september vertrekken het nieuw gebouwd, gekoperd fregatschip NEDERLAND, kapt. P. Huidekoper, hebbende uitmuntende inrichtingen voor passagiers en varende een bekwame scheepsdokter. Nadere informatiën zijn te bekomen bij de reders, Gebr. Hartsen, en bij de cargadoors d’Arnaut & Co, te Amsterdam. (opm: eerste reis)

 

NRC 28 juli 1855114

Rotterdam, 27 juli. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 14 schepen, als:

Voor Rotterdam: VICE-ADMIRAAL GOBIUS, kapt. A.A. van der Linden; HENDRIKA, kapt. L.G. Verbeek.

Voor Amsterdam: LUCIA MARIA, kapt. G. Papineau; PROV. DRENTHE, kapt. H. Beckering; GRAAF VAN NASSAU, kapt. E. Sanders; AUSTRALIE, kapt. D.B. Jochems; NEDERLAND, kapt. P. Huidekoper; MARIA AGNES, kapt. R.A. Tange; SAMARANG, kapt. P.L. Dupain; SALATIGA, kapt. J.N. Besier, de beide laatste van Rotterdam.

Voor Dordrecht: CHRISTIAAN HUYGENS, kapt. A.J. Ihlower, van Schiedam.

Voor Middelburg: COMMERCIE COMPAGNIE, kapt. J.H. Horn; NOORDSTER, kapt. J. Luteyn.

Voor Schiedam: H. LIDUINA, kapt. P. Lommerse.

 

NRC 14 september 1862114

Rotterdam, 13 september. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 5 schepen, als:

Voor Rotterdam; SALATIGA, kapt. J. Kettler.

Voor Amsterdam; AUSTRALIË, kapt. D.B. Jochems; PADANG-PACKET, kapt. P. Huidekoper; MARIA ELISE, kapt. H. Schut, en ZEENYMPH, kapt. J.F. Graadt van Roggen.

 

 

Datum vanaf: 1844
Kapitein: Huidekoper, Pieter
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 270
Overige informatie: HUIDEKOPER, PIETER 1808 - 1871 Pieter Huidekoper * Harlingen 21 oktober 1808 als zoon van Jan Huidekoper en Janke IJzenbeek. Pieter trouwde op 7 april 1836 te Harlingen met Rijkje Fontein, * Harlingen 14 december 1814 als dochter van Dirk Fontein en Ge

Familiegegevens en opleiding

Simon van der Meij werd geboren te Hollum op Ameland op 17 februari 1813.

Hij huwde met Lina Adriana van der Feen, geboren te Drimmelen op 24 februari 1808003.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.van der Meij werd met vlagnummer 400 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 27 maart 1838 op voorspraak van J.Schut. Zijn schip was de "Willemina". Toegevoegd is "hon.lid geworden"002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 20/27 maart 1838 werd als effectief lid voorgedragen benoemd Simon van der Meij, oud 25 jaar, voerend de brik “Alida Willemina”, wonend te Buiksloot en met adres bij de heer B.Wl.van Straten te Amsterdam, op voordracht van Jan Schut. Hij kreeg vlagnummer 400023.

Simon van der Mey was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1838 t/m 1863 met de vlagnummers 400 (1838 t/m 1854) en 144 (1854 t/m 1862)

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 08 juli 1845 en bedankt in 1850003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 januari 1857 wordt een verlenging voor 6 maanden van de uitkering aan S.J. van der Meij toegekend.042 Kennelijk heb ik eerdere aanvragen gemist).Een verlenging voor 12 maanden per 05 augustus 1858.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 06 juni 1861 doet kapitein S. van der Meij afstand van alle aanspraken op het Fonds, maar hij wil wel effectief lid blijven. Het Bestuur geeft toestemming.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 11 september 1860 doet S.J. van der Meij een aanvrage voor een uitkering, maar deze wordt afgewezen. In de vergadering van 13 november 1860 wordt aangedrongen op herziening van het negatieve besluit, maar zonder resultaat. In de vergadering dd 13 augustus 1861 wordt een uitkering toegekend ingaande 01 augustus 1860 tot ultimo juli 1862. Op 26 augustus 1862 wordt de uitkering voor 12 maanden gecontinueerd. Idem op 10 februari 1863 en 16 februari 1864. Idem op 21 februari 1865 tot 01 mei 1865. Verlenging met 12 maanden op 29 mei 1866023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 11 juni 1861staat vermeld een: “Brief van den Heer S. van der Meij afstand doende van alle aanspraak op het fonds doch verlangende Effectief lid te blijven welk verzoek is toegestaan op grond dat de Heer van der Mey overeenkomstig het besluit der vergadering van 18 Mei 1844 langer dan 12 Jaren Effectief lid is geweest.”023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd. 26 mei 1863 staat het verzoek van S. van der Meij om zijn effectief in een honorair lidmaatschap te mogen omzetten, hetgeen werd toegestaan.023

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren             type                  scheepsnaam                           naam reder/boekhouder

        400                       1838-1839     brik                   Alida Willemina                      B.W.van Straten

                                      1840-1844     fregat               Koning der Nederlanden       idem

                                      1845-1853     fregat               Flevo                                         Wed.B.W.van Starkenborgh van Straten

        144                         1854             fregat               Flevo                                         idem

                                      1855-1856     bark                 Henricus Gerardus                  idem

                                      1857-1859     bark                 Cornelia en Henriette             idem

                                      1860-1862     geen vermelding van schip en boekhouder

 

De heer Scholten, Leusden, vatte de kapiteins, hun schepen, het aantal reizen en de deinstjaren samen die werden gevaren in dienst van de rederij van B.W.Starkenborgh van Straten. (september 2008)116

Naam                     Schip                                      Periode                         Aantal reizen           Diensttijd

  1. van de Meij Alida Willemina 1839-1840                                1                     

                                Koning der Nederlanden    1840-1845                                3                     

                                Flevo                                      1846-1854                                5                     

                                Henricus Gerardus (2de)      1855-1856                                1

                                Cornelia Henriëtte               1857-1859                                2                     

                                                                                                                                    12                   20

 

Bouma025 vermeldt S. van der Meij als gezagvoerder gedurende:

*    1839 t/m 1840 op de brik “Alida Willemina” ex Prins der Nederlanden, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 214 ton o.m., varend voor B.W. van Straten te Amsterdam;

*    1841 t/m 1845 op de brik “Koning der Nederlanden”, gebouwd in 1837 te Amsterdam, 807 ton o.m., varend voor B.W.van Straten te Amsterdam;

*    1846 t/m 1855 op het 3/m schip “Flevo”, gebouwd in 1836 te Amsterdam, 1320 ton o.m., varend voor B.W. van Starkenborgh van Straten te Amsterdam.

             Lloyd’s vermeldt087: “10 Dec 1850  FLEVO  considerable damage, been in contact with a Swedish brig.”

*    1857 van de bark “Dirk Arnold” ex v/d Werf, gebouwd in 1841 te Alblasserdam, 618 ton o.m., varend voor de wed. van Starckenborg van Straten te Amsterdam;

*    1857 op de bark “Henricus Gerardus”, gebouwd in 1853 te Amsterdam, 382 ton o.m., varend voor Wed. B.W.van Starckenborgh van Straten te Amsterdam;

*    1858 t/m 1860 op het 3/m schip “Cornelia en Henriette”, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 742 ton o.m., varend voor Wed. van Starckenborgh van Straten te Amsterdam;

*    1863 t/m 1865 van de bark “Admiraal de Ruyter”, gebouwd in 1859 te Amsterdam, 573 ton o.m., varend voor Beckman & Pierson te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Frits Theodore Alexander Mollinger werd vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als ligtmatroos per 04 maart 1850 geplaatst op de Flevo onder kapitein van der Mey voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Hij meldde zich weer op school per 17 december 1850004(533/2088).

 

S.van der Mey verzorgde per 15 augustus 1842 vanuit Nieuwediep met de “Koning der Nederlanden” een troepentransport van 5 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 30 november 1842 na 107 dagen.

Per 22 mei 1848 voer hij vanuit Nieuwediep met de “Flevo” en een contingent van 2 officieren en 140 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 30 augustus 1848 na 100 dagen.

Op 21 maart 1850 vertrok hij vanuit Nieuwendiep met de “Flevo” en 5 officieren plus 150 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 19 juli 1850 na 120 dagen.

Tenslotte voer hij uit van Nieuwediep op 22 juli 1851 met de “Flevo” en 3 officieren en 200 man. Hij arriveerde te Batavia op 05 november 1851 na 106 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1846
Kapitein: Mey, Simon van der
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 400
Overige informatie: MEIJ, SIMON van der 1813 - ?? Simon van der Meij * Hollum op Ameland 17 februari 1813. Hij huwde met Lina Adriana van der Feen, * Drimmelen 24 februari 18 augustus 1803. Simon van der Meij was effectief lid van Zeemanshoop met de vlagnummers 400 in de

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Weissenhorn
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1836-10-03
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: FLEVO
Schipper: Amsberg, Hendrik Theodoor
Scheepstype: fregat
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: FLEVO, aquarel gemaakt in 1843
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Teupken Jr., Dirk Antoon (1828-1859)
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: FLEVO
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: FLEVO, aquarel gemaakt in 1845, kapitein Tjerk Gollards (vlagnummer 380)
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

1836

DC 050536
Heden is, van de scheepstimmerwerf De Nachtegaal in de Groote Bikkerstraat te water gelaten het driedeks koopvaardijfregatschip FLEVO, en van de werf Het Roopaard, Hoogte van de Kadijk, het barkschip GOUDA SUZANNA, beiden des namiddags ten 2 ure. Eerstgemeld schip, groot 1.500 ton, en gebouwd wordende voor de heer Hartsen, terwijl het zal gevoerd worden door kapt. H.T. Amsberg, had reeds gisteren moeten aflopen, doch het ruwe weer heeft zulks doen uitstellen. Het andere wordt gebouwd voor de heer J.A. Willink, en zal door kapt. H. Mulder gevoerd worden.
AH 080936
Advertentie. Naar Batavia zal de 30e september vertrekken: het nieuw gebouwd driedeks fregatschip FLEVO, gezagvoerder H.T. Amsberg; voor passagiers en goederen te bevragen bij de cargadoors D’ Arnaud en Comp., op de binnenkant bij de Kalkmarkt, no. 51 en Jan Corver en Comp., op de Buitenkant, no. 36, te Amsterdam.
AH 090936
Advertentie. Schepen in lading.
Naar Nederlandse koloniën:
Batavia. Het gekoperd driedeks fregatschip FLEVO, kapt. H.T. Amsberg, van Amsterdam. Adres bij d’Arnaud en Comp. en Jan Corver en Comp.
AH 221136
Texel, 20 november. Uitgezeild: NEDERLANDEN, kapt. A.J. Struyk, ANNA CATHARINA, kapt. P. Bakker en FLEVO, kapt. H.T. Amsberg, alle drie naar Batavia; SOPHIA CECILIA, kapt. R. de Weerd, qq., SUSANNA MARIA, kapt. C. Spiegelberg, CONCORDIA, kapt. J.D. Diets en NICOLAAS WITZEN, kapt. F. Lange, alle vier naar Suriname;
AH 291136
Kapt. J.G. Veening, voerende de NEERLANDSCH INDIE, van Batavia de 27e november in Texel binnen en de 24e augustus van Batavia vertrokken, rapporteert op die dag bij zijn vertrek gezien te hebben, een schip, tonende vlag van het collegie Zeemanshoop met no. 69, zijnde die van kapt. Klaas Spiegelberg, voerende het schip HENRIETTE EN HENRY, van Amsterdam, laatst van de Kaap de Goede Hoop, naar Batavia en de MARIA, kapt. Pronk, van Rotterdam; de 25e dito onder Anjer ten anker liggende gezien, de MARCO BOZZARIS, kapt. Warnsinck, van Amsterdam naar Batavia en vernomen, dat aldaar gepasseerd was, het schip DE GOUVERNEUR, kapt. Vink, mede van Amsterdam naar Batavia.
Voorts heeft kapt. Veening de 25e november bij Dungeness gezien een schip, tonende vlag van het collegie Zeemanshoop met no. 350, zijnde die van kapt. H.T. Amsberg, voerende het fregat FLEVO, van Amsterdam naar Batavia en een brik, tonende dezelfde vlag met no. 75, zijnde die van kapt. Schackel, voerende het schip HESPERUS, van Hamburg naar Bahia.
RC 031236
Rotterdam, 2 december. Kapt. B.J. Potjewijd (opm: AGATHA), te Helvoetsluis binnen, rapporteert, de 27e november op de hoogte van Wight in het Kanaal gepraaid te hebben het schip FLEVO, kapt. H.T. Amsberg, tonende de collegievlag no. 350, van Amsterdam naar Batavia bestemd; aan boord was alles wel.
AH 031236
Kapt. H.T. Amsberg, voerende het Nederlands driedeks-fregatschip FLEVO, meldt per brief van Cowes, dd. 28 november ll. dat hij de vorige dag aldaar, uit hoofde van zeer ongunstig weer, was binnengelopen. Het schip bevond zich in zeer goede staat en de equipage en passagiers welvarende..

1837

RC 050137
Rotterdam, 4 januari. De schepen FLEVO, kapt. H.T. Amsberg, DE TWEE CORNELISSEN, kapt. S. Veenstra, beide van Amsterdam naar Batavia te Cowes binnen, hebben den 23 december 1836 hunne reizen voortgezet.
RC 170137
Rotterdam, 16 januari. Kapitein R.R. Keizer (opm: kof DE JONGE IDA’S), van Rochefort te Amsterdam gearriveerd, rapporteert, tegen de avond van den 27 december 1836 (opm: in RC 210137 gecorrigeerd als 25 december in de ochtend) op de hoogte van Engelands Eind (opm: Land’s End) gezien te hebben het schip (opm: fregat) FLEVO, kapt. H.T. Amsberg, van Amsterdam naar Batavia, alsmede een bark, tonende de Rotterdamse vlag met No. 11.
JC 150437
Batavia, 12 april. Gisteren is hier aangekomen het Nederlandse schip FLEVO, kapt. H.T. Amsberg, met een aantal passagiers, de 20e november vertrokken van Texel.
AH 220437
Volgens een brief d.d. 6 februari jl. uit Rio de Janeiro aan boord van 's Rijks fregat DE ZAAN, wordt ons geschreven, dat dit fregat bij het uitzeilen uit Texel in een geringe mate op de punt van de Haaks heeft gestoten; dat dit in de beginne van de zeer voorspoedige reis niet de minste invloed heeft doen kennen, doch dat men daarna bij enige aanmerkelijke helling wel 5 palmen water in de 4 (opm:: 5 decimeter water in de 4 uur) maakte, hetgeen het besluit ten gevolge had gehad om Rio de Janeiro aan te doen; dat men echter bij nauwkeurig nazien nog geen het minste letsel aan het schip had bespeurd. In twee etmalen waren zij van Texel tot buiten Het Kanaal gekomen. De 31e december was het fregat 's nachts Madeira gepasseerd. De 9e januari jl. zagen zij reeds St. Antonio; de 17e praaiden zij de FLEVO, kapt. Amsberg en de 19e de STAD UTRECHT, kapt. Rolf; op beide schepen was alles wel.
RC 030837
Rotterdam, 2 augustus. Kapt. P. Zunderdorp, van Banjoewangie in Texel binnen, rapporteert den 30 mei op 22º43’ Z.B. 4º4’ O.L. gepraaid te hebben de bark KOLONEL KOOPMAN, kapt. A.L. van der Valk, van Soerabaya en Batavia naar Rotterdam (de laatste, die sedert te St. Helena is aangekomen, rapporteert den 4 april bij het Prinsen-Eiland in Straat Sunda, te hebben gepraaid het schip FLEVO, kapt. H.T. Amsberg, van Amsterdam naar Batavia, laatst van Cowes); als ook den 3 juli, op 23º50’ N.B. en 37º14’ W.L. te hebben gepraaid de bark de NEDERLANDSCHE NIJVERHEID, kapt. H.G. Post, van New-York naar Batavia, en den 27 dito, in peiling twee mijlen ten Z.O. van Zuid Voorland (opm: South Foreland), de kof CORNELIUS STAR, kapt. P.T. Kramer, van Rotterdam naar Nantes.
RC 150837
Rotterdam, 14 augustus. Kapt. A. van der Valk, van Batavia te Rotterdam gearriveerd, rapporteert, den 3 april, bij het Prinsen-Eiland, in Straat Sunda, te hebben gezien een schip, tonende vlag van het collegie Zeemanshoop, met no. 350, zijnde die van kapt. H.T. Amsberg, voerende het schip FLEVO, van Amsterdam naar Batavia, als ook den 4, buiten Straat Sunda, op 7ºZ.B. 104º8’ O.L, te hebben gepraaid het schip DE NEDERLANDEN, kapt. A.J. Struik, mede van Amsterdam naar Batavia, aan welks boord alles wel was.
RC 050937
Rotterdam, 4 september. In de Javasche couranten tot den 6 mei vindt men de volgende berichten:
Te Samarang zijn gearriveerd de Nederlandse schepen FLEVO en NEDERLANDEN van Batavia.
RC 140937
Rotterdam, 13 september. De Javasche Couranten tot den 13 mei behelzen het volgende bericht uit Batavia van den 9 dier maand:
Van Samarang is naar Soerabaya gezeild het Nederlandse schip FLEVO.
RC 160937
Rotterdam, 15 september. In de Javasche Couranten tot den 27 mei vindt men het volgende:
Den 17 mei lagen ter rede van Soerabaya Zr.Ms. fregat DIANA, corvet ZWALUW, stoomschip HEKLA, brik SIWA, schoeners JANUS en CASTOR, kanonneerboten no. 14 en 15, civiele schoener VLIEGENDEVISCH.
Nederlandse schepen SINGAPOERA, GRACE, JULIA, MEDORA, FLEVO en CLAUDIUS CIVULIS, brikken de HOOP, PESISIER BORNEO, ALYDA, ONDERNEMER en ALIE OESOOR, barken SUSANNA DOROTHEA, FATAL BARIE, MASTORA, SEGAF en PAUL, schoeners SINGLIE, ORION, LAJU, IRIS en REFECTIE,
RC 141037
Ter rede van Soerabaya lagen Zr.Ms. fregatten DIANA en BELLONA, corvet ZWALUW, stoomschip HEKLA, brikken SNELHEID en SIWA, schoeners JANUS en CASTOR, kanonneerboten no. 14 en 15, Nederlandse schepen SINGAPOERA, GRACE, JULIA, FLEVO, CLAUDIUS CIVILIS CHERIBON PACKET, ZEEMEEUW, JOHANNA SUSANNA en JUDOOL RACHMAN, brikken PESISIER BORNEO, ALYDA, SUSANNA DOROTHEA, ONDERNEMER en ALIE OESOOR, barken SEGAF, MANOK, FATAL HAIR FATAL KARIM, BATAVIA en SUMATRA, schoeners ORION, IRIS en REFECTIE, Amerikaans schip LONDON.

1838

ZP 140238
Advertentie. Na wederopening der vaart (opm: wegens ijsgang gesloten) zal eerlang naar Batavia vertrekken het gekoperd driedeks fregatschip FLEVO, kapt. H.T. Amsberg, voor passagiers en goederen. Te bevragen bij de cargadoors Jan Corver & Co en d’Arnaud & Co te Amsterdam. (opm: de FLEVO, bouwjaar 1836, was toen met 753 lasten het grootste Nederlandse koopvaardijschip)
AH 160238
Schepen in lading te Amsterdam naar:
Batavia: het gekoperd driedeks fregatschip FLEVO, kapt. H.T. Amsberg, adres bij Jan Corver & Co. en d’Arnaud & Co.
AH 270338
Schepen in lading te Amsterdam:
Batavia: het gekoperd driedeks fregatschip FLEVO, kapt. H.T. Amsberg, adres bij Jan Corver & Co. en d’Arnaud & Co.
JC 250738
Batavia, 21 juni. Heden zijn hier aangekomen het Nederlandse schip GENERAAL VAN DEN BOSCH, kapt. J. Parlevliet, met drie passagiers, vertrokken van Rotterdam de 22e april, de dito bark JAN PIETERSZOON KOEN, kapt.P. van Duijvenbooden, vertrokken van Amsterdam de 22e april, en het dito schip FLEVO, kapt. H.T. Amsberg, met twee passagiers, vertrokken van Amsterdam de 20e april.
ZP 241238
Den 5 september lagen ter rede van Batavia de schepen BATAVIER, kapt. Scharper, ZEEMEEUW, kapt. Claus, GOED VERTROUWEN, kapt. Bakker, POLLUX, kapt. Kat, FLEVO, kapt. Amsberg, MARGARETHA JOHANNA, kapt. Schou, ROTTESTROOM, kapt. Kuiper, NICKERIE, kapt. Bunnemeijer, JAVAAN, kapt. Meijer, en CATHARINA JOHANNA, kapt. Schneebeke.

1839

ZP 140139
Gepraaide schepen. Kapt. H.T. Amsberg, voerende het schip (opm: fregat) FLEVO, van Batavia, de 11e januari in Texel binnen, rapporteert de 23 september bij Poela Babie (opm: Pulau Babi, 2º7’ N.B. 96º38’ O.L.) gepraaid te hebben de schepen: CANTON, kapt. Lourens, van Rotterdam naar Batavia; de 24e dito in Straat Sunda BATO, kapt. Kayzer, JOHANNA CORNELIA, kapt. Horneman, beide van Rotterdam, ADMIRAAL TROMP, kapt. Kerkhoven, de VRIENDSCHAP, kapt. De Boer en NATHALIE, kapt. Drent, van Amsterdam alle naar Batavia; de 5 eerste sedert te Batavia gearriveerd; 7 december op 54º20’ W.L. 5º N.B. een schoener (opm: schoenerkof) tonende nommer-vlag 192, zijnde ZAANDAM, kapt. L.H. Singer, van Amsterdam naar Suriname; alle bovengemelde schepen in goede staat.
ZP 010639 – 405
Schepen in Amsterdam in lading naar:
Batavia: het gekoperd tweedeks barkschip GOUDA SUSANNA, kapt. H. Mulder. (Oosterdok) vertrekt in juni. Adres bij Canne & Balwé en F. der Kinderen.
Idem: het gekoperd driedeks fregatschip FLEVO, kapt. H.T. Amsberg, van Amsterdam. Adres bij d’Arnaud & Comp en Corver & Comp.
ZP 010739 – 430
Schepen in lading naar:
Batavia: het gekoperd driedeks fregatschip FLEVO, kapt. H.T. Amsberg, van Amsterdam. Adres bij d‘ Arnaud & Comp. en J. Corver & Comp.

1840

ZP 240440
De 18de december lagen ter rede van Batavia de schepen: FLEVO, kapt. Amsberg, CORNELIS HOUTMAN, kapt. Lutjens, DE JONGE ADRIANA, kapt. Hempel, HOLLAND, kapt. Dekker, BATO, kapt. Keijzer, MARY EN HILLEGONDA, kapt. Glazener, DE JAVAAN, kapt. Van Duin, PRESIDENT RAM, kapt. Landberg, JAVA’S WELVAREN, kapt. Rieckels, MARGARETHA CATHARINA, kapt. Schippers, EENDRAGT, kapt. Gieseke, en ABEL TASMAN, kapt. Zeijlstra.
ZP 110540
De 25e december lagen ter rede van Batavia de schepen JAVA’S WELVAREN, kapt. Rieckels (om de 28e dito naar Amsterdam te vertrekken), FLEVO, kapt. Amsberg, CORNELIS HOUTMAN, kapt. Boes Lutjes, de JONGE ADRIANA, kapt. Hempel, JAVAAN, kapt. Van Duin, MARIA, kapt. Remkes, de EENDRAGT, kapt. Giescke, en ABEL TASMAN, kapt. Zeylstra.
ZP 150640
Advertentie. Van Amsterdam naar Batavia zullen eerlang vertrekken het driedeks schip FLEVO, kapt. H.T. Amsberg, en het tweedeks schip PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. P. Huidekoper. Voor passagiers voor beiden, en voor goederen voor de laatste dezer schepen wordt men verzocht zich te adresseren bij de cargadoors d’Arnaud & Co. en J. Corver & Co.

1842

AH 080442
Advertentie. Voor passagiers en goederen naar Batavia. In de eerstvolgende maand mei, zullen vermoedelijk van Amsterdam naar Batavia vertrekken: het tweedeks gekoperd barkschip CASTOR, kapt. J.H. Rolman. Te bevragen bij de cargadoor Jan Corver & Comp.
En het driedeks gekoperd fregatschip FLEVO, kapt. T. Gollards. Te bevragen bij de cargadoors J. Daniels & Zonen & Arbman.
AH 080442
Advertentie. Schepen in lading:
Batavia. Het gekoperd driedeks fregatschip FLEVO, kapt. T. Gollards, van Amsterdam. Adres bij Jan Daniels en Zonen en Arbman.
AH 220442
Advertentie. Voor passagiers en goederen naar Batavia. In de eerstvolgende maand mei, zullen vermoedelijk van Amsterdam naar Batavia vertrekken:
Het tweedeks gekoperd barkschip CASTOR, kapt. J.A. Bolman. Te bevragen bij de cargadoor Jan Corver & Comp.
En het driedeks gekoperd fregatschip FLEVO, kapt. T. Gollards. Te bevragen bij de cargadoors J. Daniels & Zonen & Arbman.
AH 070542
Advertentie. Voor passagiers naar Batavia. De 21e dezer maand zal in het Nieuwe Diep zeilree liggen naar Batavia het gekoperd driedeks fregatschip FLEVO, kapt. T. Gollards. Adres bij Jan Daniels & Zonen en Arbman, cargadoors te Amsterdam.
AH 160542
Advertentie. Schepen in lading:
Batavia. Het gekoperd driedeks fregatschip FLEVO, kapt. T. Gollards, van Amsterdam. Adres bij Jan Daniels en Zonen en Arbman.
AH 260542
Advertentie. Voor passagiers naar Batavia. De 6e juni eerstkomende, zal in het Nieuwe Diep zeilree liggen naar Batavia: het gekoperd driedeks fregatschip FLEVO, kapt. T. Gollards. Adres bij Jan Daniels & Zonen en Arbman, cargadoors te Amsterdam.
AH 070642
Advertentie. Schepen in lading:
Batavia. Het gekoperd driedeks fregatschip FLEVO, kapt. T. Gollards, van Amsterdam. Adres bij Jan Daniels en Zonen en Arbman.
AH 090642
Advertentie. Aan boord van het schip FLEVO, 6 juni 1842. Op het punt staande om met het schip FLÉVO, kapt. Gollards, naar Oost-Indië te vertrekken, nemen wij deze gelegenheid te baat, aan onze families, vrienden en vriendinnen een hartelijk vaarwel toe te wensen. F.S.A. Hoffman, 2e Lt. Der inf., T.J. Worm, id., M.T. Reiche, off. van gez.
JC 011042
Batavia, 29 september. De 27e dezer zijn hier aangekomen het Nederlandse schip FLEVO, kapt. F. Gollards, met 6 passagiers en Zr.Ms. troepen (opm: 4 officieren en 100 manschappen), vertrokken van Amsterdam de 7e juni, het dito schip ADMIRAAL DE RUITER, kapt. H.A. Tekelenburg, vertrokken van Amsterdam de 17e juni, en het dito schip KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. P. Sipkes, met een passagier, vertrokken van Dordrecht de 6e juni.

1844

AH 070544
Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn de volgende schepen, voor deze maand, bevracht geworden, als:
voor Amsterdam: RHIJN, ELISE, FLEVO, CHERIBON, JOSEPHINE CATHARINE en LUCIPARA’S.
AH 080544
Advertentie. Naar Batavia zal de 31e dezer tot vertrek in het Nieuwediep zeilklaar liggen het driedeks fregatschip FLEVO, kapt. T. Gollards; voor passagiers te bevragen bij de cargadoors d’Arnaud & Co., Jan Corver & Co. en Jan Daniels & Zoon & Arbman te Amsterdam.
JC 180944
Batavia, 16 september. De 14e dezer zijn hier aangekomen de Nederlandse bark ANNA MARGARETHA, kapt. H. de Jong, met vier passagiers, de 30e mei van Amsterdam vertrokken.
Heden zijn hier aangekomen het Nederlandse schip JOSEPHINE CATHARINA, kapt. J. Andriessen, met een passagier, de 2e juni van Amsterdam vertrokken, en het dito schip FLEVO, kapt. P. Huidekoper, met 7 passagiers, de 31e mei van Amsterdam vertrokken.

1845

AC 280445
Advertentie. J. Corver, C.A. Schröder en A.W. Abrahams, makelaars, zullen op maandag de 2e juni 1845 des avonds te 6 ure, ten overstaan van de notarissen Commelin & Weijland, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ te Amsterdam, verkopen: het welbezeild, kopervast, driedeks koopvaardij-fregatschip FLEVO, op het volledigst uitgerust, in den jare 1844 opnieuw gekoperd, gevoerd door kapt. T. Gollards, volgens Nederlandse meetbrief lang 44 ellen 50 duimen, wijd 9 ellen, 36 duimen, kuildek 11 ellen 2 duimen, hol en hoogte onderste tussendek 5 ellen 85 duimen, bovenste tussendek 2 ellen 11 duimen, en alzo gemeten op 1.313 tonnen of 693 lasten, liggende in het Westerdok, met al deszelfs rondhouten, staand en lopend want, dubbele patent gangspil en ijzeren kabelaring, ankers, kabelkettingen, touwen, zeilen, geschut en verdere scheepsgereedschappen. Breder bij inventaris. Het schip is met geschutpoorten gebouwd en alzo tot gewapend transportschip ingericht.
N.B. Dit schip behoort onder dezulke, welke bij overgang van eigendom vatbaar blijven voor bevrachting van de Nederlandsche Handel-Maatschappij.
(opm: het fregat, bouwjaar 1836, werd binnen Amsterdam verkocht, zie AC 040645, en ging in januari 1846 onder kapt. S. van der Meij weer naar zee)
AC 040645
Prijzen van de schepen, geveild op maandag 2 juni 1845 in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ:
Het fregatschip FLEVO, kapt. Gollards, NLG 70.000, in slag NLG 26.000, koper A.W. Abrahamsz. (opm: een makelaar namens BW. Starckenborgh van Straten, zie AC 280445)

1846

AH 060146
Amsterdam, 5 januari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende schepen als:
voor Amsterdam: JOSEPHINE CATHERINE, kapt. J. Andresen, en FLEVO, kapt. S. van der Mey.
JC 060646
Batavia, 3 juni. Heden is hier aangekomen het Nederlandse schip FLEVO, kapt. S. van der Meij, met 3 passagiers, van Amsterdam vertrokken de 20e februari.
DC 280746
De berichten uit Batavia, per overlandmail ontvangen, lopen tot de 26ste mei en melden onder andere het volgende:
Na dat reeds in de vorige maande de schepen WATERLOO en HUGO GROTIUS ten dienste der expeditie naar Balie waren gehuurd, wilde de regering nog wachten op de FLEVO, EUROPA en MIDDELBURG; daar deze schepen echter niet arriveerden, besloot men in de vorige week, om de expeditie zonder deze bodems te doen doorgaan en daartoe te huren de schepen KOOPHANDEL, LOUISA, JOHANNA MARIA en de te Sourabaya liggende KONING WILLEM II. De expeditie bestaat uit 2.000 man en een batterij; 1.400 man en de batterij, welke van hier gezonden worden, zijn gisteren ingescheept. De HUGO GROTIUS, JOHANNA MARIA en WATERLOO, nemen de troepen aan boord; de KOOPHANDEL zal tot proviandschip dienen, en de LOUISA zal de batterij overbrengen; de schepen vertrekken heden onder geleide van een schoener naar Soerabaya, waar de KONING WILLEM II, het fregat CERES, enige schoeners en een paar stoomboten zich aan dezelve zullen aansluiten. De gehele expeditie staat onder bevel van de luitenant kolonel Bakker. Men zegt ook, dat Z. Exc. de gouverneur generaal zich naar Sourabaya zal begeven, ten einde meer in de nabijheid te zijn.
JC 190946
Batavia, 16 september. 16 zeevarenden van het op Poeloe Dapoer vastgeraakt Nederlands schip KONING DER NEDERLANDEN zijn heden met het Nederlandse schip FLEVO, kapt. S. van der Meij, van hier naar Amsterdam vertrokken.

1847

JC 250847
Batavia, 23 augustus.
De 21e augustus zijn hier aangekomen het Nederlandse schip KENAU HASSELAAR, kapt. P.S. Schuil, met elf passagiers, de 23e mei vertrokken van Rotterdam, de dito bark FORMOSA, kapt. H. Reiniersen, de 2e mei vertrokken van Rotterdam, het
dito schip DELTA, kapt. G. Crans, met vijf passagiers en 199 militairen, de 23e mei vertrokken van Dordrecht.
De 22e augustus zijn hier aangekomen het Nederlandse schip FLEVO, kapt. S. van der Meij, met negen passagiers, de 5e mei vertrokken van Amsterdam, het dito schip ERFPRINSES SOPHIA, kapt. H.R. Hellers, de 6e mei vertrokken van Amsterdam, het dito schip CHRISTINA AGATHA, kapt. O.P. Lap, de 21e april vertrokken van Amsterdam, en het dito schip VRIENDSCHAP, kapt. F.W.E. Schuchard, met een passagier, de 17e april vertrokken van Amsterdam.

1848

DC 290448
Dordrecht, 28 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de volgende 24 schepen:
Voor Amsterdam: WATERLOO, kapt. W.W. van Epen; OUD-ALBLAS, kapt. P. Kley; FLEVO, kapt. S. van der Mey; CHRISTINA AGATHA, kapt. O.P. Lap; TRITON, kapt. H. Olie; JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. C.N. Gorter; ADMIRAAL TROMP, kapt. A.A. Herman; OCEAAN, kapt. N.D. de Boer; RABENHAUPT, kapt. J.J. Prange; LUCIA MARIA, kapt. R. Barends; DECIMA, kapt. …(opm: P.J. Feynt); CATHARINA JOHANNA, kapt. …(pm: kapt. J.B. Jaski); ADMIRAAL VAN HEEMSKERK, kapt. J.F.P.A. Abbema.
Voor Rotterdam: SAMARANG, kapt. D. Steur; NOVA-ZEMBLA, kapt. L. Heykoop; NEDERWAARD, kapt. M.D. Meijer; JEANNETTE, kapt. S. Halfweg; MAASNYMPH, kapt. A.J. Ihlower; OUD-NEDERLAND, kapt. J.L. de Boer; DELFT, kapt. B.J. Muller; FACTORY, kapt. A.A. van der Linden; BATAVIER, kapt. H.H. Uil; STAD THIEL, kapt. E.M. Chevalier, (liggende te Dordrecht).
Voor Dordrecht: IDA WILHELMINA, kapt. G.G. Geerling.
JC 020948
Batavia, 31 augustus. De 29e dezer zijn hier aangekomen het Nederlandse schip SAMARANG, kapt. D. Steur, de 22e mei vertrokken van Rotterdam, en het dito schip FLEVO, kapt. S. van der Meij, met drie passagiers en 140 militairen.
Heden zijn hier aangekomen de dito bark ALBATROS, kapt. R.P. Haasnoot, de 3e mei vertrokken van Amsterdam, de dito bark ADMIRAAL PIET HEIN,  kapt. J. van der Linden, de 10e mei vertrokken van Dordrecht, en de dito bark NEDERWAARD, kapt. S.A. Meijer, de 18e mei vertrokken van Rotterdam.

1850

DC 190350
Dordrecht, 18 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht geworden de volgende zeven schepen als:
Voor Amsterdam: POLLUX, kapt. J. Kooy; ALBATROS, kapt. K.P. Haasnoot; ANNA MARGARETHA, kapt. J.J.S. Rühl; FLEVO, kapt. S. van der Mey.
Voor Rotterdam: JEANNETTE, kapt. S. Halfweg; JOHANNA MARIA, kapt. J.C.F. Lupcke Jr.; HONG KONG, kapt. R.H. Ruhaak.
NRC 040450
Rotterdam, 3 april. Door vriendelijke mededeling van een geachte zijde hebben wij vernomen dat, hoezeer het fregatschip FLEVO, volgens brief van kapt. S. van der Mey van de 25e maart j.l, in goede staat was zeilende met noord-westenwind in het Engels Kanaal op de hoogte van Bevezier (opm: Beachy Head), deze bodem echter sedert de avond van deszelfs vertrek van Nederland (opm: op 21 maart, met 5 officieren plus 150 manschappen), zware stormen in de Noordzee had doorgestaan, met steeds variërende winden, zodat dezelve bij aanhoudendheid heeft moeten halzen (opm: gijpen, in tegenstelling tot ‘overstag’ vóór de wind omgaan), dan om de noord, en dan wederom om de zuid-west, tot dat eindelijk, de wind eensklaps van het westen uitschietende, deze bodem veel gevaar gelopen heeft op de hoogte van Scheveningen op het strand te worden geworpen, zijnde reeds dicht bij de branding aldaar. Doch gelukkig veranderde de wind weder en juist ter rechter tijd kon toen nog het besluit genomen en ten uitvoer gebracht worden om nogmaals te halzen, en deze laatste poging reusseerde (opm: slaagde) naar wens, zodat daaraan het behoud van zovele mensenlevens en van dit kostbaar schip alleen te danken is, en het in deze door de gezagvoerder en de opper-stuurman gehouden manmoedig gedrag wordt niet alleen door de scheeps-equipage, maar ook door de officieren en het detachement troepen, aldaar aan boord, volgens afgelegde verklaring hogelijk geroemd, waarvan gaarne openlijke melding wordt gemaakt.
NRC 121250
Rotterdam, 11 december. Het fregatschip FLEVO, kapt. Van der Mey, van Batavia naar Amsterdam bestemd, bevond zich de 7e op de hoogte van Penzance, zijnde de 1e dezer aangezeild door een Zweedse brik, waardoor hetzelve de kluiverboom verloren en nog andere averij bekomen had. De brik was 5 minuten daarna verdwenen.

1851

NRC 250651
Rotterdam 24 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn op heden de volgende schepen bevracht:
Voor Amsterdam: PALEMBANG, kapt. S. Hoekstra; LODEWIJK ANTONIE, kapt. J.J. van der Meulen; CATHARINA, kapt. D. Lamers; CHRISTINA, kapt. D.H. Visser; ELIZE, kapt. J.F. Detering; BALTIMORE, kapt. F.C. Jaski; WILLEM DE CLERCQ, kapt. J.C. Hoek; RHIJN, kapt. C. Brandligt; FLEVO, kapt. S. van der Mey; REGINA, kapt. A. Gersen; HENDRIK WESTER; kapt. R.J. Reynders; LUCIA MARIA, kapt. B. Barends; GENERAAL LIST, kapt. G.A. Sandman; EENSGEZINDHEID, kapt. K. Haasnoot; WALVISCH, kapt. T. Schut; VIER GEBROEDERS, kapt. C. Vonck (van Rotterdam); ISIS, kapt. W. B. Derks; JEANNETTE EN CORNELIA, kapt. T.K. Veltman (beide van Dordrecht).

1852

JC 030152
Ter rede van Pasoeroewan liggende schepen:
Nederlandse schepen FLEVO, ANNA EN ELISE, en bark MATHILDA.

1854

NRC 130454
Sydney, 26 december. Het Nederlands schip FLEVO, kapt. v.d. Mey (opm: fregat, kapt. S. van der Meij), van deze plaats naar Bombay bestemd, heeft bij het vertrekken van onze rede anker en ketting verloren.
NRC 090954
St. Helena, 3 augustus. Volgens brief van hier in dato 31 juli is het alhier gepasseerde Nederlandse schip FLEVO, kapt. S. van der Meij, van Bombay naar Liverpool, op het rif van Agulhas door hevige stormen uit het W en WNW belopen en heeft een groot gedeelte der koperen huid, de zijsloep met davids en toebehoren, de verschansingen van het galjoen, enz. verloren. Aan boord is overigens alles wel. (opm: zie NRC 200954)
NRC 200954
Liverpool, 18 september. Aangekomen de FLEVO, kapt. S. van der Meij, van Bombay, aan boord alles wel.
(opm: na aankomst werd het fregat, bouwjaar 1836, in november 1854 verkocht aan Wienholt in Londen, nieuwe naam MARY WIENHOLT, kapitein Weissenhorn; op 21 juli 1858 werd het schip in St. Helena afgekeurd en waarschijnlijk ter plaatse verkocht voor de sloop, zie GSL 040958)

1858

GSL 040958
St. Helena, 30 juli. De MARY WIENHOLT, kapt. Weissenhorn, van Akyab naar Londen, hier op 4 juli lek gearriveerd na zeer zwaar weer te hebben ondervonden, was de 21e geïnspecteerd, onzeewaardig bevonden en niet meer te herstellen. Een gedeelte van de lading wordt door de schoener JANE verder vervoerd. Het schip wordt d.m.v. een advertentie te koop aangeboden.
(opm: het in 1836 gebouwde fregat, de ex-FLEVO, zie NRC 200954, werd waarschijnlijk ter plaatse gesloopt)

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GEMEENTEARCHIEF Amsterdam
archiefnummer 5074 – 1420 – 1836 – no. 26

BIJLBRIEF Flevo

plaats en datum acte Amsterdam, 17 september 1836

type schip fregatschip

kapitein

Bouwwerf Jan Nieveen, scheepsbouwmeester te Amsterdam,
werf de Nachtegaal

Eigenaar Jacob Hartsen c.s, Amsterdam

te voeren door kapt. H.F. Amsberg

grootte in tonnen 753 lasten

tuigage / aantal dekken 3 dekken

afmetingen 44,50 x 8,74 x 8,25 m hol

kiellegging 28 juni 1835, de steven gericht 24 juli 1835

tewaterlating 3 mei 1836

plaats / nr van registratie Amsterdam, deel 33 folio 11 verso vak 6

datum registratie 19 september 1836

notaris

prijs

bijzonderheden kopervast en gekoperd
meetbrief No. 314 d.d. 12 september van scheepsmeter
P.A. Dronrijp

Naam FLEVO
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1836
Toegang 5074
Inventaris 1420
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsachief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1836.26

deel VII, foto 1- 073, 074
CEDULE

Naam schip FLEVO

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 21 september 1836

type schip fregat

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. H.T. Amsberg

grootte in tonnen 753 lasten of 1.426 tonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, drie dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 22 september 1836

nummer registratie deel 25, folio 16, verso vak 7

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.
De eed wordt afgelegd door Johannes Reinirus Gallenkamp, convooiloper en cargadoor te Amsterdam, voor en namens de in de bijlage genoemde eigenaren.


researcher/datum research: ML / 060216

bijlage bij acte 26 van 1836, fregat FLEVO
eigenaren per medio september 1836:

Jacob Hartsen, Amsterfdam (boekhouder en 3/40e part)
R. van der Oudenmeulen, Amsterdam (2/40e part)
Six van Hillegom, Amsterdam (2/40e part)
S. Dedel, Amsterdam (1/40 part)
Faas Elias, Amsterdam (1/40e part)
P. Huidekoper, Amsterdam (1/40e part)
A. Huidekoper, Amsterdam (1/40e part)
H.A. van Karnebeek, Amsterdam (1/40e part)
A, de Neufville, Amsterdam (1/40e part)
C. de Perrot, Amsterdam (1/40e part)
P. van de Poll, Amsterdam (1/40e part)
F. Rendorp, Amsterdam (1/40e part)
C, van de Stadt, Amsterdam (1/40e part)
H. Krieger Schumer, Amsterdam (1/40e part)
L. Zeegers Veeckens, Amsterdam (1/40e part)
J. de Vos Hzn., Amsterdam (1/40e part)
A. Warens, Amsterdam (1/40e part)
A.C.W. Hunter van Saxburg, Amsterdam (1/40e part)
L.J. Graaf van Limburg Stirum, Amsterdam 1/40e part)
A. van der Hoop, Amsterdam (4/40e part)
M.J. Huidecoper van Maarsseveen, Amsterdam (2/40e part)
J.W. van Reenen, Amsterdam (2/40e part)
M.J. Dedel, Amsterdam (1/40e part)
M.J.A. van Dijk van ’t Velde, ’t Velde bij Zutphen (1/40e part)
J.C.W. Fabricius van Lijenberg, Amsterdam (1/40e part)
J. Hodshon, Amsterdam (1/40e part)
A.H. Graaf van Limburg Stirum, Amsterdam (1/40e part)
W. van Loon, Amsterdam (1/40e part)
Van Naamen van Scherpenzeel, Amsterdam (1/40e part)
A. Willink, Amsterdam (1/40e part)
W.B. Graaf van Limburg Stirum, Amsterdam (1/40e part)

ML / 060216

Naam FLEVO
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1836
Toegang 5074
Inventaris 1418
Klik hier om de originele akte te bekijken

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3170.1846.1
foto IMG 2631 - 2634

CEDULE

Naam schip FLEVO

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, … januari 1846

type schip fregat

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Simon van der Mey

grootte in tonnen 693 lasten of 1.313 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 7 januari 1846

nummer registratie deel 39, folio 198, verso, vak 5

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Barend Willem van Starckenborg van Straten, namens zich zelve en voor en namens zijn in de bijlage genoemde mede-eigenaren
De vorige zeebrief werd ingeleverd bij de ontvanger te Amsterdam (opm: geen datum inlevering vermeld)


researcher/datum research: ML / 180916







Bijlage bij eigendomsbewijs 1 van 1846, fregat FLEVO
eigenaren per primo januari 1846

Barend Willem van Starckenborg van Straten, Amsterdam (boekhouder en 2/7e part)
G. Vriese, Amsterdam (2/7e part)
A. de Wilde, Utrecht 1/7e part)
F.C. List, ’s-Gravenhage (1/7e part)
H. Krieger Schumer, Amsterdam (1/7e part)

ML / 180916

Naam FLEVO
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1846
Toegang 198
Inventaris 3170

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1846.1

DVD XI – 539, 540
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip FLEVO

plaats en datum acte openbare verkoping, Amsterdam, 2 juni 1845

type schip fregat

bouwwerf/verkoper Mr. Jacob Hartsen, scheepsreder te Amsterdam, voor zich en gemachtigd door zijn mede-reders

gevoerd door kapt. Tjerk Gollards

eigenaar/aankoper Barend Willem van Starckenborg van Straten, reder te Amsterdam (opm: eerste keer dubbele naam vermeld)
te voeren door kapt.

grootte in tonnen 1.313 tonnen na aftrek van de helft van het bovenste tussendek.(meetbrief, Amsterdam, 10 mei 1844)

tuigage / aantal dekken drie dekken

afmetingen 44,50 x 9,36 meter;
het hol en onderste tussendek 11 ellen 2 duimen het bovenste tussendek, en hol 5 ellen 85 duimen het hol en onderste tussendek en 2 ellen 11 duimen het bovenste tussendek.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 4 juni 1845


nummer van registratie deel

notaris Mr. Johannes Commelin, notaris te Amsterdam

prijs NLG. 96.000.-, exclusief sommige scheepsbehoeften.

Bijzonderheden: de verkoping vond plaats in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam, terwijl het schip lag in het Westerdok te Amsterdam.
Het schip was indertijd gebouwd te Amsterdam voor Jacob Hartsen en mede-reders.
(de holte is vreemd omschreven; waarschijnlijk zal bedoeld zijn totale holte 5,85 + 2,11 = 7,96 meter, meer in overeenstemming met de breedte. Een totale holte van 11,02 meter is t.o.v. de breedte onaannemelijk; bij de tonnage werd de helft van de ruimte van het bovenste tussendek afgetrokken en het is onduidelijk waarom) De FLEVO was destijds het grootste Nederlandse koopvaardijschip.
researcher/datum research: ML / 050908

Naam FLEVO
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1846
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3170.1848.8
foto IMG 2887 - 2890

CEDULE

Naam schip FLEVO

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 15 april 1848

type schip fregat

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Simon van der Mey

grootte in tonnen 693 lasten of 1.313 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, drie dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 18 april 1848

nummer registratie deel 56, folio 35, recto, vak 5

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief en laatste koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Adrianus Anthonie Vinju, Amsterdam, voor en namens de in de bijlage genoemde eigenaren
Van een inleverig van een vorige zeebrief wordt niet gerept.



researcher/datum research: ML / 240916




Bijlage bij eigendomsbewijs 8 van 1848, fregat FLEVO
eigenaren per medio april 1848

Mevr. Wed. B.W. van Starckenborg van Straten, geboren ten Cate, Amsterdam, (boekhouderesse en 2/7e part)
G. Vriese, Amsterdam (2/7e part)
A. de Wilde, Utrecht (1/7e part
F.C. List, ’s-Gravenhage (1/7e part)
H. Krieger Schumer, Amsterdam (1/7e part)

ML / 240916

Naam FLEVO
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1848
Toegang 198
Inventaris 3170

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Gemeentearchief Amsterdam, archiefnummer 5074 – 1420 – 1836 – no. 26
Stadsarchief Amsterdam, archiefnummer AMS 5074.1417.1836.26
Noord-Hollands Archief – Haarlem, Archiefnummer Amst.198.3180-1846.1
N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07, zeebrief, div. bestanddelen
De heer dr. Sikko Parma, Hilversum
AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordtsche Courant
GSL = Glasgow Sentinel - Glasgow, Lanarkshire, via internet (vertaald)
JC = Javasche Courant
RC = Rotterdamsche Courant
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk