Inloggen
JACATRA - ID 10282


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1839-09-10 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1839
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: firma Wed. E. Visser, werf 'Het Land van Belofte', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1838-08-10
Launch Date: 1839-05-28
Delivery Date: 1839-08-09
Technical Data

Gross Tonnage: 239.00 lasts
Gross Tonnage 2: 476.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 33.40 Meters Registered
Beam: 6.41 Meters Registered
Depth: 4.75 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1839
Datum agenda: 1839-09-10
Register nr: 18390445
Scheepsnaam: JACATRA
Type: Bark
Lasten: 239
Gebouwd in provincie: Zuid-Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Ketelaar, M.P.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Velthoven, M. van
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1839-08-09 JACATRA
Manager: Matthijs Pieter Ketelaar e.a., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: partenrederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1855-01-16 SO-OOT ALGAIR
Manager: Sourabaya, Netherlands East Indies
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Sourabaya / Netherlands East Indies

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

1839 - JACATRA.
 Aandeelhouders bij oplevering waren:
1/16e deel       Matthijs Pieter Ketelaar, reder, Rotterdam
1/16e deel       Huibert van Rijckevorsel, koopman, Rotterdam
1/16e deel       Johannes Ketelaar, koopman, Rotterdam
1/16e deel       Abram van Rijckevorsel Huibertszoon, koopman, Rotterdam
1/16e deel       Jan Hendrik van der Kuhlen, rentenier, Rotterdam
1/16e deel       Christiaan Corneille Dutilh, Ontvanger der Registratie, Rotterdam
1/16e deel       Barend Adrianus Kloppenburg, koopman, Rotterdam
1/16e deel       R. Mees & Zoonen, kassiers en makelaars, Rotterdam
1/16e deel       J. & J.M. Voorhoeven, makelaars, Rotterdam
1/16e deel       Johannes van der Crab, Rotterdam
1/16e deel       Pieter Varkevisser, reder, Scheveningen
1/16e deel       David Goekoop, notaris, Goedereede
1/16e deel       David van Weel, kient van Sommelsdijk, particulier, Dirksland
1/16e deel       Antony van Weel Davidzoon, notaris, Ooltgensplaat
1/16e deel       Johannes Ignatius van Wensen, fabrikant, Leyden
1/16e deel       Johannes Henrikus Josephus Driessen, fabrikant, Aalten 

Ship Events Data

1847-01-16: Grounded
Brouwershaven, 16 januari 1847. Het schip JACATRA, kapt. Van der Zweep, van Batavia naar Rotterdam, alhier binnen, is met het opzeilen op Dwars-in-de-Weg aan de grond vastgeraakt, doch met adsistentie van de stoomboot weder in vlot water bij de duc d’ alven (opm: dukdalven) gebracht.
1850-11-12: Damaged
Canton, 24 november 1850. De JACATRA, kapt. Buys, bestemd van Batavia naar Shanghai, is de 19e dezer te Hongkong binnengelopen in lekke staat. Gedurende de 11e en 12e november had dit schip op de hoogte der Lootchoo-eilanden door een typhoon zware schade geleden, zeilen verloren, enz.
1854-09-21: Grounded
Batavia (opm: Djakarta), 23 september 1854. Het alhier van Samarang (opm: Semarang) aangekomen Rotterdamse barkschip JACATRA, kapt. Buys, is de 21e bij stilte en sterke stroom op Sadoelang’s droogte vast geraakt. Het schip kwam echter spoedig vlot, doch men bevond twee voet water bij de pomp.
1855-01-16: Sold at auction
Batavia, 9 januari 1855. Het te Rotterdam te huis behorende barkschip JACATRA, kapt. Th. Buijs Jz, welk laatstelijk voor de tweede maal met schade en lek alhier uit zee terugkwam (opm: zie NRC 181154 en DC 180155) , zal de 16e dezer publiek worden verkocht.
(opm: de bark, bouwjaar 1839, werd verkocht, ongetwijfeld binnen Oost-Indië

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Matthias van Velthoven werd gedoopt te Rotterdam op 25 maart 1799 als zoon van de Rooms Katholieke “bedienaar der begrafenissen” Theodorus van Velthoven en Helena Kitsen

Hij trouwde op 02 juli 1834 te Rotterdam als kapitein ter koopvaardij met Maria Joanna Wessels, geboren te Rotterdam op 09 oktober 1810 als dochter van de wagenmaker Everardus Wessels en Joanna Buderman. Maria Joanna overleed op 09 december 1851 te Schiedam. De overlijdensadvertentie vermeldt als echtgenoot M. van Velthoven, gezagvoerdr van de Nederlandse bark “Eendracht” op terugreis van Neerlandsch Indien

Hij huwde voor de tweede maal op 14 januari 1857 te Rotterdam met Suzanna MariaBöeseken, geboren te Ede/ Lunteren op 21 maart 1821 als dochter van de onderwijzer Hendrik Mijnoldus Böeseken en Jakoba Johanna Peltenburg

Een advertenie in de annoncecollectie van het Centraal Bureau voor Genealogie vermeldt:

“VAN VELTHOVEN en FAMIlLIE brengen bij Vertrek naar JAVA aan Familie en Vrienden een laatst en hartelijk vaarwel toe.

Brouwershaven 10 October 1861                              M. VAN VELTHOVEN

 

In dezelfde collectie is de volgende advertentie:

“Den 23sten Januarij 1866 overleed te CHERIBON, eiland Java, Suzanna Maria Böeseken, echtgenoot van den Heer M van VELTHOVEN, in den ouderdom van bijna 45 jaren, diep betreurd door hare betrekkingen en hare moeder.

AMSTERDAM 9 Maart 1866   Wed. BÖESEKEN geb. PELTENBURG

Strekkende deze tot eenige kennisgeving aan familie en vrienden.”

http://resources.huygens.knaw.nl/vrouwenlexicon/lemmata/data/SuzannaBoeseken geeft uitgebreide informatie over haar activiteit als romanschrijfster en dichteres. Zij verwierf vooral in protestantse kring faam als schrijfster.

 

Matthias van Velthoven zou zijn overleden op 05 aprilo 1871 te Wonosobo, Java. Wonosobo ligt op Midden Java ten NW van Djokjakarta

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.van Velthoven werd met vlagnummer 391 per 12 augustus 1834 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein S.van Delden. Als zijn schip is genoemd “De Maas” 002.

In de Algemene Vergaderingen van het college Zeemanshoop van 05/12 augustus 1834 is voorgedragen/benoemd tot effectief lid Matthias van Velthoven, oud 35 jaar, voerend de bark “Maas”, wonende te Rotterdam en met adres de heren M. van Arp & Co te Amsterdam op voordracht van kapitein S. van Delden. Het vlagnummer is niet vermeld maar uit de volgorde van aanmelding blijkt dat dit 391 is geweest023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 21 november 1837

  1. van Velthoven was effectief lid van Zeemanshoop met vlagnummer 391 van 1834 t/m 1836, met vlagnummer 278 van 1836 t/m 1854 en met vlagnummer 87 van 1854 t/m 1871

 

  1. van Velthoven was met vlagnummer R118 in de periode 1833 t/m 1862 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

Hij was permanent commissaris van de Maatschappij van 1841-1842058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                       naam reder/boekhouder

     391                        1834-1835    fregat              de Maas                               A.van Hoboken & Zn te Rotterdam

     278                        1836-1838    fregat              de Maas                               Kuyper,van Dam & Smeer te Rotterdam

                                     1839-1840    bark                Jacatra                                  M.P.Ketelaar te Rotterdam

                                        1841          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1842-1844    bark                Elizabeth en Johanna         Smith & Co te Rotterdam

                                        1845          geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1846          bark                Prins Veldmaarschalk       De Groot Roelands & Co te Schiedam

                                     1848-1853    fregat              De Eendragt                        J.Loopuit te Schiedam

      87                         1854-1860    bark                Herman                                N.A.Koning te Rotterdam

                                     1861-1871    geen vermelding van schip en boekhouder

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein M. van Velthoven met vlagnummer R118 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1849, 1851                    van de bark “Eendracht”        420 last    varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam

*   1855, 1858, 1859 van de bark “Herman”                     338 last    varend voor N.A.Koning te Rotterdam

 

Aankomst en vertrek te Amsterdam

Naam kapitein                                         Naam schip                                  Vertrek                              Aankomst

  1. van Velthoven Herman 07 april 1858                   21 mei 1861

 

Bouma025 vermeldt kapitein M.van Velthoven als gezagvoerder gedurende:

*   1835 t/m 1840 van het 3-mastschip “Maas”, gebouwd in 1827 op de werf Het Land van Belofte van P. van Swijndregt en de Wed. Visser te Rotterdam, 286 ton o.m., varend voor Kuyper, van Dam & Smeer te Rotterdam.

*   1840 t/m 1841 van de bark “Jacatra”, gebouwd in 1839 te Rotterdam, 476 ton o.m., varend voor M.P.Ketelaar te Rotterdam;

*   1843 t/m 1846 van de bark “Elisabeth & Johanna”, gebouwd in 1843 te Zierikzee, 406 ton o.m., varend voor Smith & Co te Rotterdam;

*   1847 op de bark “Prins Veldmaarschalk”, gebouwd in 1839 te Schiedam, 465 ton o.m., varend voor de Groot, Roelant & Co te Schiedam;

*   1848 t/m 1853 op het fregat “Eendragt”, gebouwd in 1837 te Schiedam, 793 ton o.m., varend voor J.Loopuit te Schiedam;

*      1855 t/m 1861 van de bark “Herman”, gebouwd in 1855 te Capelle aan de IJssel, 639 ton o.m., varend voor N.A.Koning te Rotterdam. Het schip voer in 1862 voor J.Keijser van Bulderen te Amsterdam en was herdoopt in “Johanna Elisabeth”.

 

Overige bijzonderheden

Van Sluijs013 vermeldt M.van Velthoven van 1833-1839 en Bouma025 van 1835-1840 als gezagvoerder van het fregat “De Maas”, op 14 september 1825 op stapel gezet op de werf “Het Land van Belofte” van P.van Swijndrecht te Rotterdam en op 13 oktober 1826 te water gelaten voor de rederij Kuyper, van Dam en Smeer te Rotterdam,; 286 ton n.m. De Nederlandsche Hermes012b vermeldt dat het schip op 13 oktober 1826 van stapel liep met als bouwmeesters P.van Swijndregt en Wed.Visser, groot 292 ton, 154 last Het schip werd op 17 november 1840 te Rotterdam geveild en gekocht door rederij C.Balguerie te Rotterdam.

 

“De Vrienden" op de rede van Passoeroean057:

23 december 1834     " ... arriveerde in de nademiddag Capt Veldhoven van Soerabaja ...".

01 januari 1835        " ...heden morgen ... vertrok ...naar Rotterdam Capt Veldhoven ...".

Van Sluijs013 vermeldt maar één kapitein met de naam M. van Velthoven. Deze was van 1835-1839 gezagvoerder van het fregat “De Maas”, varend voor Kuyper, van Dam en Smeer te Rotterdam. Ook Bouma025 geeft overeenkomstige opgaven.

Ik neem derhalve aan, dat M.van Veldhoven in december 1834 met het fregat “De Maas” op de rede van Passoeroean lag.

 

Elisabeth & Johanna

Voor rekening van de rederij Smith en Comp. werd de Elisabeth & Johanna gebouwd Deze bark werd op 3 december 1842 te water gelaten vanaf de werf De Goede Intentie. Het had een grootte van 406 ton en kapitein M.van Veldhoven ging er het bevel over voeren.

Op 26 februari 1844 vertrok het schip op zijn eerste reis naar Batavia. In 96 dagen bereikte het schip zijn bestemming. Op 4 juli werd de thuisreis aanvaard en arriveerde de bark op 21 oktober in Nederlandse wateren op de rede van Brouwershaven.

Op 25 juni 1845 werd de bark in het openbaar verkocht in Rotterdam. Rederij M.C.de Crane & Zoon uit Zierikzee, bekend met het goede werk van de werf De Goede Intentie besloot het schip aan te kopen. Voor 81.200 werd zij eigenaar.”074

 

Hendrik Sweys was 1ste stuurman op 09 januari 1844 te Zierikzee op de “Elisabeth Johanna” onder kapitein M. van Velthoven. Het schip arriveerde te Batavia op 03 mei 1844 en zeilde weer uit naar Soerabaja op 07 mei met aankomst op de 17de . Toen naar Probolingo (25 mei - 26 mei), Tjilatjap ( 07 juni - 19 juni) en vandaar terug naar Nederland (06 juli) met aankomst in Brouwershaven op 19 oktober 1844.090

 

Algemeen Handelsblad 31 augustus 1840114

Rotterdam, 28 augustus. Dezer dagen houdt alhier aller gemoederen bezig een belangrijk, voor de correctionele rechtbank ter dezer stede aanhangig proces en wel tegen een zekere scheepskapitein, voerende het barkschip JACATRA, met name M. van V. en deszelfs eerste stuurman B.F., als zijnde dezelven door een groot gedeelte van de equipage aangeklaagd, van haar op de reis naar Batavia, op de vreselijkste wijze mishandeld te hebben. Dinsdag 25 dezer heeft de rechtbank onder het voorzitterschap van de edelachtbare heer Musquetier zich onledig gehouden met het getuigenverhoor, zijnde er 13 getuigen, waarvan 4 à decharge tegenwoordig, hetwelk tot 4 ure in de namiddag voortduurde, uit welke debatten bleek, dat de mishandelingen hun door gemelde kapitein en stuurman aangedaan, van dien aard waren, dat men dezelve niet langer kon uithouden, ten gevolge waarvan dan ook, hetgeen men niet met zekerheid, doch als hoogst waarschijnlijk kon opgeven, de lichtmatroos H. Friedrich en de scheepsjongen A. Ysenbrandt - als vermist door de kapitein opgegeven - zich zelf van het leven zouden beroofd hebben. Woensdag de 26e zijn de pleidooien in deze zaak begonnen en de daaropvolgende dag de 27e voortgezet en geëindigd. De edelachtbare heer substit.-officier Mr. Swellengrebel, voor het O.M. optredende, betoogde en heeft wel en terecht aangemerkt dat men niet meer in die barbaarse middeleeuwen leefde, waarin de roe van kastijding om het minste vergrijp als enige maatstaf moet gebezigd worden om zijn onderhorigen tot hun plichten te doen terugkeren, maar dat een verlichte eeuw, als die waarin wij thans het geluk hebben van te leven, wel andere en meer menslievende middelen aan de hand geeft, om tot dat doel te geraken. En welk een verschrikkelijk denkbeeld doet zich niet voor onze geest op, vervolgde zijne edelachtbare, dat een mens ten gevolge van mishandelingen, zich der wanhoop prijs geeft en een einde aan zijn leven maakt. Dien ten gevolge kon dan ook zijne edelachtbare, daar het gepleegde feit genoegzaam uit de verklaringen van de getuigen bewezen was, in het belang van de zaak als zaak en in dat van de maatschappij, niets anders dan de bepalingen daarvan in het wetboek van strafrecht vervat, inroepen, en concludeerde mitsdien dat de beide beklaagden veroordeeld zouden worden, ieder tot een gevangenis van 1 jaar, NLG 50 boete en solitair in de kosten. Waarop de heer adviserende raadsheer Mr. Van Reesema, voor de beide beklaagden het woord voerende, in een sierlijke en wegslepende rede hoofdzakelijk betoogde dat wat de mishandelingen betrof, waarvan men de beklaagden beschuldigde, zulks niet alleen niet bewezen was, maar zo zij al voor bewezen gehouden mochten worden, de gezagvoerder en officieren van het schip daartoe de bevoegdheid gehad hadden, aangezien uit het journaal van de kapitein bleek dat nimmer iemand gestraft werd of hij had zijn plicht verzuimd en dat hij alsdan zodanig werd gestraft als de bevoegde autoriteit zulks nodig oordeelde; dat de macht van een rechter, indien zijn edelgestrenge, zich zo eens mocht uitdrukken, nog beperkt mocht genoemd worden, in vergelijking van de macht van een kapitein op een schip; dat zulks niet meer dan hoogst noodzakelijk was, omdat hij gewoonlijk met de heffe des volks uit alle naties te doen heeft, die doof voor alle vermaningen, allicht tot de grofste buitensporigheden overslaan, hetgeen eindelijk in oproer kan ontaarden, zodat zelfs dan de kapitein zijn eigen leven niet meer zeker is en er dus bij buitengewone maatregelen ook buitengewone middelen moeten gebezigd worden. En wat de getuigen zelf betreft, die hier in grote getale zijn opgekomen om getuigenis van de waarheid af te leggen, op dezelven mag de rechter geen regard slaan, als zijnde dezelven allen oproerlingen tegen hun kapitein, getuigen in hun eigen zaak en alzo geen geloof verdiendende. Na nog het een en ander meer breedvoerig uiteen gezet en de verklaringen van de getuigen zo veel mogelijk ontzenuwd te hebben, concludeerde zijne edelgestrenge tot de onschuldig verklaring van de beide beklaagden. De rechtbank heeft de uitspraak van deze zaak bepaald op aanstaande donderdag.

Dat de toeloop van volk op deze drie rechtdagen buitengewoon groot was, behoeft wel geen betoog, maar dat de politie er tussen beide is moeten komen, om zo wel de kapitein als de stuurman in het naar huis gaan te beschermen voor de woede van het gemeen, pleit minder voor de voortgang van een beschaving, welke ook haar koesterende warmte aan de mindere klasse, God geve zulks, in ruimere mate nog eens moge mededelen. Het is te hopen dat zulke, de mensheid onterende tonelen, als die waarvan wij donderdag jl. getuige waren, voor als nu geen plaats meer zullen vinden, maar een iegelijk bij zulke gelegenheden, zich altijd bedaard en kalm moge houden, stil berustende in de uitspraak van de rechters, die wezenlijk, en daarop moeten wij vertrouwen, volgens de inspraak van hun geweten en naar de letter van de wet, recht zullen spreken. (opm: de betr. gezagvoerder M.v.V was kapt. M. van Velthoven)

 

NRC 01 juni 1855114

Rotterdam, 31 mei. Heden is van de werf van de heer W. C. Hoogendijk, te Capelle op d’ IJssel, met het beste gevolg te water gelaten het campagne barkschip genaamd HERMAN, groot 338 gemeten lasten, voor rekening van de heer N.A. Koning, te Rotterdam, zullende gevoerd worden door kapt. M. van Velthoven; en is daarna de kiel gelegd van het fregatschip MATADOR, groot 400 gemeten lasten, voor rekening van dezelfde firma.

 

NRC 18 augustus 1855114

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Java, om 10 september te vertrekken, het nieuw gebouwd en gekoperd Nederlands campagne-barkschip HERMAN, kapt. M. van Veldhoven. Dit schip heeft een zeer ruime en bijzonder elegante en doelmatige inrichting voor passagiers eerste en tweede klasse, en voert een geëxamineerde scheepsdoctor. Informatiën zijn te bekomen bij de cargadoors Wambersie & Crooswijck.

 

NRC 03 april 1856114

Batavia, 8 februari. Scheepsvrachten. De arrivementen (opm: aankomsten) van vrachtzoekende schepen waren minder talrijk dan de vorige maand. Vrachten bleven, ofschoon producten zeer verminderden vrij wel gesouteneerd (opm: gehandhaafd), daar ieder zich haast, met het oog op de Europese prijzen, om het nog voorradige zo spoedig mogelijk af te schepen. Naar Nederland werden de volgende Nederlandse schepen bevracht, als: (volgen de namen van een aantal schepen)…

…. Onbevracht zijn nog TWEELINGZUSTERS, HERMAN, OUDERKERK AAN DEN AMSTEL en SARA LYDIA, die allen nog lossen moeten

 

NRC 29 april 1856114

Batavia, 13 maart. Scheepsvrachten. De volgende Nederlandse schepen werden à NLG 105 door de Factorij gecharterd: HERMAN, SARA LYDIA, OUDERKERK AAN DEN AMSTEL, VERTROUWEN en PICTURA. Later werd nog de RIJSWIJK à NLG 100 door hetzelfde lichaam opgenomen. DE ELISABETH bedong NLG 102,50 voor rijst en huiden, te Soerabaya te laden. PHILIPS VAN MARNIX NLG 90 voor rijst en arak, hier en te Samarang; CANTON is voor NLG 12.000 (opm: blokvracht) via Macassar (opm: Ujung Pandang) naar China gecharterd. ….

 

NRC 25 november 1856114

Advertentie. Uit de hand te koop 3/60 aandelen in het nieuw gebouwd en gekoperd barkschip HERMAN, thans gevoerd door kapt. M. van Velthoven, hetwelk schip zijn eerste reis heden gedaan heeft van hier op Java en terug, en morgen of overmorgen beginnen zal zijn retourlading uit te lossen. Verzoeke schriftelijke aanvraag door de gadinghebbenden; brieven franco, onder het nommer van deze advertentie, aan het bureau van deze courant.

 

NRC 22 februari 1857114

Rotterdam, 21 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 16 schepen, als:

  Voor Rotterdam: CATHARINA WILHELMINA, kapt. F.H. Popken; ELIZABETH, kapt. W.C. Veenstra; JAN DANIEL, kapt. H. Hagers; JAN VAN GALEN, kapt. P.H. de Boer; HERMAN, kapt. M. van Velthoven; BILITON, kapt. H. ten Zeldam Ganswijk.

 

NRC 19 maart 1857114

Hellevoetsluis, 18 maart. Het schip (opm: bark) LANDBOUW, kapt. P.A. Kleijnenberg, is heden van hier vertrokken naar Batavia (opm: eerste reis). Eveneens vertrok heden van hier, mede naar Batavia, het schip (opm: bark) HERMAN, kapt. M. van Velthoven.

 

NRC 19 juni 1857114

Advertentie. Openbare vrijwillige verkoping. De notarissen Van der Hoop en Reepmaker, residerende te Rotterdam, zijn voornemens op dinsdag de 23e juni 1857, des namiddags ten 1 ure in het notarishuis aldaar te verkopen:

- 5/60 Aandelen in het Nederlands barkschip HERMAN, kapitein M. van Veldhoven, boekhouder de heer N.A. Koning te Rotterdam, groot 338 lasten, thans op reis naar Java, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij.

Nadere inlichtingen zijn te bekomen ten kantore van de genoemde notarissen.

 

NRC 24 juni 1857114

Publieke verkopingen. In het notarishuis aan de Gelderse Kade te Rotterdam, dinsdag 23 juni.

- 1/60 Aandeel in het Nederlandse barkschip, HERMAN, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning te Rotterdam, groot 338 lasten; thans op reis naar Java, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij. Voor NLG 1.200 verkocht.

 

Zierikzeesche Courant 13 januari 1858114

Brouwershaven. Den 9 januari binnengekomen HERMAN, kapt. M. van Velthoven van Batavia; CIRCONSTANCE, kapt. A. Lefort van Alexandria,

 

NRC 22 januari 1858114

Advertentie. Openbare vrijwillige verkoping. De notarissen Van der Hoop en Reepmaker, residerende te Rotterdam, zijn voornemens om op dinsdag de 26e januari, des namiddags ten 2 ure precies, in het Notarishuis aldaar, in het openbaar te veilen en verkopen:

 - 1/60e aandeel in het Nederlandse Barkschip HERMAN, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning, te Rotterdam, van Batavia geretourneerd, bevracht voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij.

 

NRC 27 januari 1858114

Publieke verkopingen op 26 januari in het Notarishuis te Rotterdam: 1/60e aandeel in het barkschip HERMAN verkocht voor NLG 1.310.

 

NRC 24 september 1858114

Publieke verkopingen in het notarishuis aan de Geldersche kade alhier op donderdag 23 september: ….

….- 1/60e Aandeel in het Nederlands barkschip HERMAN, groot 338 lasten, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning, te Rotterdam. Opgehouden…..

 

NRC 03 oktober 1858114

Advertentie. Openbare vrijwillige verkoping van aandelen in schepen op donderdag de 7e oktober 1858, des namiddags ten 2 ure precies, in het notarishuis te Rotterdam, door en ten overstaan van de notarissen Sander en Paats en Dalen en Lambert:…..

….- 1/60e Aandeel in het barkschip HERMAN, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning te Rotterdam, groot 338 lasten, op reis van Londen naar Adelaide…..

….Nadere informaties en notities zijn te bekomen ten kantore van de voornoemde notarissen Sander en Paats aan de Hoogstraat en Dalen en Lambert aan de Zuidblaak te Rotterdam.

 

NRC 08 oktober 1858114

Publieke verkopingen in het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam op donderdag 7 oktober: …

….- 1/60e Aandeel in het barkschip HERMAN, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning, te Rotterdam, groot 338 lasten, op reis van Londen naar Adelaide, om NLG 580 verkocht. (opm: vergelijk deze opbrengst met de NLG 1.310 van 26 januari, een gevolg van onder sterke druk staande vrachten door overaanbod van tonnage en de opkomst van de stoomschepen)

 

NRC 06 juli 1859114

Batavia, 7 mei. Vrachten. Scheepsruimte is steeds overvloedig en de markt geheel zonder producten. De volgende bevrachtingen tonen aan, dat daarin nog geen verbetering heeft plaats gevonden.

De DELFSHAVEN is te Melbourne gecharterd voor een lading kolen naar Java, vracht onbekend. PRINS VAN ORANJE gecharterd tot NLG 35 per last voor tabak, en NLG 32 voor suiker naar Rotterdam. BROEDERTROUW NLG 32 voor suiker en tabak naar Amsterdam. ZEELANDIA NLG 35 voor suiker en NLG 32 voor tabak naar Amsterdam, op de kust te laden. HOLLANDIA bevracht voor NLG 0,80 per pikol voor kolen van Newcastle (Australië) naar Java. ALMELO NLG 7,50 per ton voor kolen van Banjermassing naar Batavia. AMICITIA 30 cents dollar voor rijst naar Amoy.

STRAAT BALI, JAN DANIEL en WHAMPOA laden voor reders rekening. EVERDINA ELISABETH 29½ dollar cents naar China via Singapore, JEDO NLG 35 naar Rotterdam. GOUV. GEN. DUIJMAER VAN TWIST NLG 42,50 voor koffij van Padang naar Amsterdam. Per schip SOPHIA (500 ton) 370 dollar cents naar Hamburg in eens.

Nederlands schip HERMAN gecharterd tot $ 3.400 naar Amoy.

 

NRC 27 maart 1860114

Batavia, 7 februari. Vrachten. Door meerdere vraag naar scheepsruimte voor China, zijn de vrachten enigszins verbeterd en kwamen sinds het jongste bericht de volgende transacties tot stand.

Nederlandse vlag: HENRIETTE $ 0,50 per picol voor rijst naar Hongkong; JOHANNES LODEWIJK NLG 60 voor suiker, NLG 70 voor tabak, NLG 30 voor tin naar Rotterdam; HENDRINA NLG 67,50 voor suiker, NLG 80 voor arak naar Rotterdam; CHERIBON NLG 70 voor suiker, NLG 60 voor thee naar Rotterdam; S. VAN HEEL NLG 70 voor suiker, NLG 60 voor thee, NLG 35 voor koper en NLG 30 voor tin naar Rotterdam; HERMAN $ 0,50 per picol voor rijst naar Hongkong; METALEN KRUIS NLG voor suiker en NLG 65 voor tabak naar Amsterdam; AMICITIA $ 0,42½ per picol rijst naar Hongkong; ZEPHIR laadt voor rederij-rekening; H. VINCENTIUS VAN PAULO NLG 70 voor suiker naar Rotterdam; GRAAF DIRK III NLG 70 voor suiker naar Nederland; A.R. FALCK NLG 70 naar Amsterdam; IDA ELISABETH NLG 70 naar Amsterdam.

 

NRC 15 april 1860114

Rotterdam, 14 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 24 schepen:

Voor Rotterdam: JAN VAN GALEN, kapt. P.H. De Boer; BILITON, kapt. H. ten Zeldam Ganswijk; BEATRIX, kapt. C.A.L. van der Wijk; CONSTANCE, kapt. M. Kimmerer; VOORWAARTS, kapt. E.L. Kerkstra; MR. ISAÄC DA COSTA, kapt. H.C. Löschen; NOORD- BRABAND (opm: NOORD BRABANT), kapt. H.R. Bok.

Voor Amsterdam: JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. C.N. Gorter; WILLEM EGGERTS, kapt. H. Faber; KIJKDUIN, kapt. S.C.T. Oldendorp; AMICIA, kapt. D. Gaaff; MARIA CATHARINA, kapt. J.A.F. Bertrand; POLLUX, kapt. H.P. Cruys; ZEELUST, kapt. J.A. Knaap; WILHELMINA MARIA, kapt. W. Postma q.q; PAULINE CONSTANCE ELEONORE, kapt. W.P. Pijbes; RESIDENT VAN SON, kapt. D. van der Hoff; CATHARINA WILHELMINA, kapt. F.H. Popken; ELISABETH, kapt. W.C. Veenstra; HERMAN, kapt. M. van Velthoven; de laatste vier van Rotterdam.

 

NRC 13 augustus 1860114

Hongkong, 22 juni. Het alhier van Batavia gearriveerde Nederlandse schip HERMAN, kapt. Van Velthoven, heeft 25 mei in Straat Mindoro een orkaan doorgestaan en daarin alle zeilen verloren.

 

Java Bode 06 juli 1861114

In Nederland te houden veilingen van schepen en scheepsparten……

…..Te Amsterdam op 14 mei 1861:

  • 1/60e Part in het schip (opm: bark) TOLLENS, kapt. T. van Rossen, gebouwd in 1856, groot 370 lasten: NLG 375, opgehouden.
  • 1/60e Part in het schip (opm: bark) HERMAN, kapt. M. van Velthoven, gebouwd in 1855, groot 370 lasten: NLG 130, verkocht (opm: vergelijk deze prijs met die genoemd in NRC 081058)

 

NRC 14 juli 1861114

Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hz, W.H. Montauban van Swijndregt, B.C.D. Hanegraaff en H.N. Montauban van Swijndregt, te Rotterdam, zullen op last van hun meester, op dinsdag 6 augustus 1861, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepsmakershaven, wijk 1, No. 499, publiek verkopen: het extra snelzeilend, in 1855 gebouwde, gekoperd en kopervast Nederlands barkschip, HERMAN, laatst gevoerd door kapt. M. van Velthoven; volgens meetbrief lang 38 el 60 duim, wijd 7 el 35 duim, hol 5 el 5 duim en alzo groot 639 ton of 338 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheeps-gereedschappen, zoals hetzelve thans is liggende aan de scheepstimmerwerf Prins Casimierus, van de heer F. Boelen, te Amsterdam. ….

 

 

Datum vanaf: 1839
Kapitein: Velthoven, Matthias van
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Dirk Gijsbertsz Varkevisser werd geboren te Katwijk op 17 maart 1798 als zoon van de koopvaardijkapitein Gijsbert Jacobsz Varkevisser en Arendje van der Holst.

Hij trouwde te Katwijk in 1822 met Leuntje Jacobsd. Hus dochter van Jacob Hus.

Volgens een bericht in de NRC dd 28 september 1846 overleed op 7 juli 1846 “aan boord van het barkschip JACATRA, op deszelfs uitreis naar Java, de gezagvoerder D. Varkevisser. Zijn stoffelijk overschot werd op 11 juli ll. te Batavia onder geleide van de aanwezige koopvaardijkapiteins ter aarde gebracht.” 005 en 064

Dirk Varkevisser werd op 24 september 1838 met nummer 212 lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge “La Flamboyante”

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Varkevisser was met vlagnummer R21 in de periode 1833 t/m 1847 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

D.Varkevisser was in de periode 04 september 1838 t/m zijn overlijden in 1846 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 14 voerend het in aanbouw zijnde schip de “Pictura”.111 en 64a.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1849 en 1851 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat bij de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf dat de weduwe D.Varkevisser een uitkering krijgt van f 150,-058.

 

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd begin 1838 staat een storting van f 15,- als entreegeld van kapitein Varkevisser..064b

Op 09 augustus 1846 kreeg de weduwe Leuntje Hus van kapitein Dirk Varkevisser te Katwijk f 100,- uitgekeerd van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart.064a.

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 10 september 1846 staat een storting van f 97,-,- als uitkering aan de weduwe Varkenvisser. Kennelijk is van de reglementaire uitkering een achterstallige contributie van f3,- afgetrokken. 064b

 

De schepen van de kapitein

Hij wordt vermeld als kapitein op de brik Neerlands Kroonprinses in 1837 en overleed in 1846 als gezagvoerder op de bark Jacatra054-176.

 

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat D.Varkevisser als gezagvoerder064a:

*      1842 t/m 1846           fregat “Jacatra”                                   boekhouder J.Ketelaar, Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt D.Varkevisser als gezagvoerder gedurende:

*   1834 t/m 1837 op de brik “Neerlands Kroonprinses”, gebouwd in 1826 te Rotterdam, 224 ton o.m., varend voor Varkevisser & Dorrepaal te Rotterdam;

*   1838 op de bark “Pictura”, gebouwd in 1838 op de werf van Barend van Limmen te Dordrecht, 650 ton o.m., varend voor H.Brunner te Dordrecht;

*   1842 t/m 1847 op de brik “Jacatra”, gebouwd in 1839 te Rotterdam, 476 ton o.m., varend voor M.P Ketelaar te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

NRC 28 september 1846

“Rotterdam 25 september 1846

Op de 7e juli ll. overleed aan boord van het barkschip JACATRA, op deszelfs uitreis naar Java, de gezagvoerder D. Varkevisser. Zijn stoffelijk overschot werd op 11 juli ll. te Batavia onder geleide van de aanwezige koopvaardijkapiteins ter aarde gebracht.”

 

Bericht in de Dordrechtsche Courant dd 16 maart 1839064:

     “Heden middag is van de werf van de Heer B.v.Limmen met best gevolg van stapel gelopen barkschip “Pictura” (met kapitein Dirk Varkevisser waarna meteen de kiel is gelegd voor het fregatschip “Bernard Hertog van Saxen Weimar”, 433 last, voor reder H.Brunner en c.s. het bevel zal worden gevoerd door kapitein Pieter Hendriks Hazewinkel.

 

Blijkens monsterrol 924 dd 22 maart 1839 (Gemeentearchief van Dordrecht) monsterde kapitein Dirk Varkenvisser op de “Pictura” en vertrok op 19 mei 1839 vanuit Hellevoetsluis met 30 man naar Batavia.. Dirk is dan 41 jaar. Hij is terug in Nederland op 15 april 1840

 

 

Datum vanaf: 1841
Kapitein: Varkevisser, Dirk Gijsbertsz

Familiegegevens en opleiding

Jacques Corneille van der Zweep werd geboren op 27 november 1822 te Antwerpen als zoon van Jan Ydesz van der Zweep, koopvaardijkapitein (zie aldaar) en Antje de Boer.

Hij trouwde op 01 maart 1852 te Kedong Halong bij Buitenzorg, Nederlands Oost Indië, met Hendrika Antonia Doornik, geboren 01 december 1832 te Buitenzorg. Uit dit huwelijk werden drie zoons geboren.

Jacques Corneille overleed op 03 oktober 1898 te ’s Gravenhage en werd begraven te Hilligersberg.

 

Op 06 april 1851 komt Jacques als gezagvoerderr van de “Prins van Oranje” vanuit Nederland aan op de rede van Batavia. Wegens grote schade aan schip en tuig wordt het schip niet meer hersteld. Op 05 september 1851 wordt hij toegelaten als ingezetene van Nederlands Oost Indié en wordt hij suiker-contractant met het Gouvernement. Hij is eigenaar van de suikerfabriek “Olean”. Van 1854 t/m 1861 is hij woonachtig in de afdeling Panaroekan en Bondowoso. Van 1865 t/m 1867 staat hij geboekt als ondernemer te Bezoeki en in 1868 als ondernemer te Soerabaja. Op 09 september 1869 wordt hij met zijn echtgenote en drie kinderen inwoner van Leiden, terwijl als zijn vorige woonplaats Rijn-Pruisen (= bij zijn ouderrs in Cleve) wordt vermeld. Op 19 mei 1884 verhuist hij naar Amsterdam en op 19 april 1892 naar ’s Gravenhage.

Gegevens ontleend aan aantekeningen (zomer 1999) van de heer Ch. van der Zweep, ’t Schoman 22, 7478 RM Diepenheim. (adres in 2009 niet meer in de telefoongids) Deze aantekeningen bevatten méér gegevens dan hiervoor opgenomen, zoals woonadressen, en er is een nauwkeurige bronvermelding. De aantekeningen van hem over koopvaardijschepen zijn ontleend aan van Sluijs in het Amsterdamse scheepvaartmuseum.

De heer van der Zweep bezit het Journaal van Scheepsrekeningen en Verantwoordingen van de barkschepen “Wilhelmina”, “Everdina Elisabeth” en “”Joan Melchior Kemper” en de fregatten “Catharina Jacoba Henriëtte”, “Catharina Wilhelmina” en “Cornelia”.

Volgens voormeld Journaal van Scheepsrekeningen was Joh. C. van der Zweep vor 1/20 part deelhebber in de bark “Wilhelmina”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.C. van der Zweep was met vlagnummer R59 in de periode 1847/48 t/m 1853 en met vlagnummer R363 in de periode 1853 t/m 1857 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”

J.C. van der Zweep was in 1847/48 “afwisselend commissaris” van de Maatschappij.058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Rotterdamse Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein J.C. van der Zweep met vlagnummer R59 als gezagvoerder in de ledenlijsten van 058:

*      1849        fregat “Prins van Oranje”            449 last           varend voor de erve N.J. de Cock te Rotterdam

*      1851        geen schip en boekhouder vermeld

*      1855        fregat “Cornelia”                           487 last           varend voor P. de Boer te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt J.C. van der Zweep als gezagvoerder gedurende:

*      1847 t/m 1849 van de bark “Jacatra”, gebouwd in 1839 te Rotterdam, 476 ton o.m., varend voor M.P.Ketelaar te Rotterdam;

*      1850 t/m 1851 van het 3-mastschip “Prins van Oranje”, gebouwd in 1830 te Antwerpen, varend voor N.J. de Cock te Rotterdam;

*      1853 t/m 1855 van de bark “Wilhelmina”, gebouwd in 1852 te Delfshaven, 510 ton o.m., varend voor P. de Boer te Rotterdam;

*      1856 op het 3-mastschip “Cornelia”, ex Isis, gebouwd in 1839 te Dordrecht, 934 ton o.m., varend voor P. de Boer, Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Dordrecht, 16 juni 1851

het op den 6 april van Rotterdam naar Batavia geariveerde fregatschip Prins van Oranje. kapitein J.C. van der Zweep, heeft op de overtocht door zware storm weder de masten verloren en meer averij bekomen, welke gezamenlijk schade op f 80.700,- geschat wordt.

De driemaster Prins van Oranje, 840 ton, werd in 1830 gebouwd in Antwerpen en voer vanaf 1834 voor de reder N.J. de Cock, Rotterdam. In 1852 is het schip uit de vaart genomen.

Bron: www.grotezeilvaart.nl

 

Datum vanaf: 1846
Kapitein: Zweep, Jacques Corneille (=Jacobus Co van der

Familiegegevens en opleiding

Theodorus Jansz. Buys werd geboren op 24 april 1815 te Delft als zoon van de Nederlands Hervormde Jan Buys en Geertruy Galesloot. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Van Brakelstraat Wijk 15 nr. 3.

Hij trouwde te Rotterdam op 22 september 1847 met Jannetje Mackaay, geboren 22 oktober 1822 te Oud-Beyerland als dochter van de Nederlands Hervormde Roeland Mackaay en Maria van Meel.

Hij overleed op 12 november 1877 te Rotterdam aan de Nadortstraat005.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Th. Buys Jz was met vlagnummer R254 in de periode 1849 t/m 1877 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1877 van de Maatschappi tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1877 is overleden058.

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein Th. Buys Jz met vlagnummer R254 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1849, 1851 van de bark “Jacatra”        239 last  P.Ketelaar te Rotterdam
  • 1855 van de bark “Borneo”         325 last  Hoogewerff & Chabot te Rotterdam
  • 1858 van het fregat “Vriendschap” 400 last  Hoogewerff & Chabot te Rotterdam
  • 1859, 1862 t/m 1867 van het ss. Triëst”     380 last  Reuchlin, Moll & Dutilh te Rotterdam
  • 1874 geen vermelding van schip en reeder

Th.Buys was in 1859 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

Bouma025 vermeldt T.Buys Jz als gezagvoerder gedurende:

  • 1850 t/m 1855 van de bark “Jacatra”, gebouwd in 1839 te Rotterdam, 476 ton o.m., varend voor M.P.Ketelaar te Rotterdam. Het schip werd in 1855 afgekeurd te Batavia;
  • Bouma vermeldt géén kapitein Buys in 1855 op de bark “Borneo”. Het betreft een schip dat is gebouwd in 1842 te Zierikzee, 617 ton o.m., varend voor Hoogewerf & Chabot te Rotterdam;
  • 1858 t/m 1864 op het fregat “Vriendschap”, gebouwd in 1842 te Elshout, 754 ton n.m., varend voor Hoogewerf & Chabot te Rotterdam. Deze einddatum van 1864 kan niet juist zijn, vanwege de overlapmet de vaarperiode van de “Triëst” en vooral vanwege de opgave uit de Jaarverslagen van het Rotterdamse zeemanscollege.
  • 1860 t/m 1868 van het ijzeren schroefstoomschip “Triëst”, gebouwd in 1856 te Sunderland, 719 ton o.m., varend voor Reuchlin, Mol & Dutilh te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1849
Kapitein: Buys, Theodorus Jansz

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NATIONAAL ARCHIEF Den Haag
Register ter Inschrijving van Bijl- en Koopbrieven Zeeschepen 1838, 1839
Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675. – No. 18 d.d. 04.09.1839
__________________________________________________

BIJLBRIEF JACATRA
foto 39-40

plaats en datum acte Rotterdam, 9 augustus 1839

type schip barkschip

bouwwerf Vrouwe Adriana Vis, weduwe Ewoud Visser, scheepsbouwmeesteresse, handelende onder de
firma Weduwe E. Visser, aan de Schiedamschedijk even buiten de stad, doch gemeente Rotterdam,
werf ‘Het Land van Belofte’

eigenaar Matthijs Pieter Ketelaar c.s., Rotterdam

te voeren door kapt. Mathias van Velthoven

grootte in tonnen 239 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 33,40 m. breed6,41 m. hol 4,75 m.

kiellegging 10 augustus 1838

tewaterlating 28 mei 1839

plaats / datum registratie Rotterdam, 9 augustus 1839

nummer van registratie deel 38 folio 198 verso vak 2, 3 en 4

notaris Willem Kleij, notaris te Rotterdam

bijzonderheden de meetbrief gedateerd Rotterdam, 6 augustus 1839



zie bijlage bijlbrief JACATRA, No. 18, d.d. 4 september 1839











bijlage bijlbrief JACATRA, No. 18, d.d. 4 september 1839


Aandeelhouders bij oplevering waren:

1/16e deel Matthijs Pieter Ketelaar, reder, Rotterdam
1/16e deel Huibert van Rijckevorsel, koopman, Rotterdam
1/16e deel Johannes Ketelaar, koopman, Rotterdam
1/16e deel Abram van Rijckevorsel Huibertszoon, koopman, Rotterdam
1/16e deel Jan Hendrik van der Kuhlen, rentenier, Rotterdam
1/16e deel Christiaan Corneille Dutilh, Ontvanger der Registratie, Rotterdam
1/16e deel Barend Adrianus Kloppenburg, koopman, Rotterdam
1/16e deel R. Mees & Zoonen, kassiers en makelaars, Rotterdam
1/16e deel J. & J.M. Voorhoeven, makelaars, Rotterdam
1/16e deel Johannes van der Crab, Rotterdam
1/16e deel Pieter Varkevisser, reder, Scheveningen
1/16e deel David Goekoop, notaris, Goedereede
1/16e deel David van Weel, kient van Sommelsdijk, particulier, Dirksland
1/16e deel Antony van Weel Davidzoon, notaris, Ooltgensplaat
1/16e deel Johannes Ignatius van Wensen, fabrikant, Leyden
1/16e deel Johannes Henrikus Josephus Driessen, fabrikant, Aalten



researcher/datum research GJM /02022007

Naam JACATRA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1839
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: BIJLBRIEF: Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675. – No. 18 dd 04.09.1839