Inloggen
Gezagvoerder

Plukje, Evert Harms

Naam: Plukje, Evert Harms
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
WELDAAD 1828 Tjalk Sailing Vessel 14129 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.H.Plukje als gezagvoerder gedurende:

*    1830 t/m 1855 van de tjalk “Weldaad”, gebouwd in 1829 te Hoogezand, 86 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.

 

Overige bijzonderheden

Ten aanzien van de “Weldaad” merkte Mulder083a op:

“ Weldaad'            tjalk, b.j. Hoogezand 1828, 84 ton, K/E 1828-1845 E.H. Plukje; 4/1846-1854 (?) K/E A.J. Prins te Vd. De tjalk 'Weldaad' b.j. 1834 is m.i. niet van Prins geweest! Blijkt later onjuist!

Op 24 maart 1846 werd Abram Jans Prins eigenaar van het bevaren overdekt tjalkschip ‘Weldaad’, waarvan hij uiteraard ook de schipper werd. Op die datum lag de tjalk in Veendam en had Prins het schip reeds ten genoegen aanvaard.

Prins betaalde voor de ‘Weldaad’ f1.000 aan zijn verkoper, scheepsbouwer Jelle Gerrits Berg uit Sappemeer. Deze aankoop werd volledig gefinancierd met een door Berg verstrekte hypothecaire lening. De termijn van aflossing was acht jaren, de rente bedroeg 6% per jaar. De ‘Weldaad’ kreeg in verband met deze financiering nu ook haar brandmerk: 504 Gron 1846.

De tjalk was in 1828 door scheepsbouwer Jan Ubels van der Werff in Hoogezand gebouwd van eikenhout op de vaste huid en had lange luiken. Het schip was lang negentien ellen zeven palmen vijf duimen, wijd drie ellen drie palmen acht duimen, hol een elle negen palmen en was groot 84 Ton. Schipper Evert Harms Plukje uit Groningen had steeds met de ‘Weldaad’ gevaren tot hij de tjalk aan Berg had verkocht (of ingeruild?).

In juli 1849 werd de ‘Weldaad’ door Bureau Veritas in Amsterdam geïnspecteerd, waarbij het schip werd geclassificeerd met 2/3 vertrouwen voor de binnenlandse vaart: een 2 voor het casco en een 3 voor tuigage en toebehoren. In 1854 moet Prins de ‘Weldaad’ hebben verkocht.”

Bouma vermeldt een tjalk “Weldaad” gebouwd in 1829 te Hoogezand, 86 ton, varend onder E.H.Plukje en een “Weldaad”, gebouwd in 1834 te Sappemeer, 56 ton, varend onder A.J.Prins. Uit bovenstaand commentaar van Mulder lijkt het erop dat Mulder beide schepen in elkaar schuift tot één schip. Nadere bevestiging door Mulder en commentaar van Bouma (die deze correctie NIET overnam) zijn noodzakelijk.