Inloggen
Gezagvoerder

MEULEN, C.D.van der

Naam: MEULEN, C.D.van der
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
AMERIKA 1851 Brig Sailing Vessel 7680 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.D. van der Meulen was met vlagnummer R122 in de periode 1863 t/m 1865 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. (als lid voor de vlag mocht men wèl de nummervlag van het College voeren, maar kon men aan het lidmaatschap geen financiële rechten ontlenen)058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1865 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij als lid voor de vlag heeft bedankt058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein C.D. van der Meulen met vlagnummer R122 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1863                       van de brik “Bengalen”                                 161 last     varend voor Mees & Moens te Rotterdam

*    1864                       geen vermelding van schip en boekhouder

 

C.D.van der Meulen was in 1862 gezagvoerder van de brik "Amerika", rederij Mees & Moens te Rotterdam013.

 

Bouma025 vermeldt C.D.van der Meulen als gezagvoerder gedurende:

*    1859 t/m 1862 van de brik “Amerika”, gebouwd in 1851 te Rotterdam, 298 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam. Het schip voer in 1863 voor Dörschlag & Gerbaulet te Rotterdam. Het schip werd in dat jaar verkocht naar Engeland en herdoopt in “Princess Alexandra”;

*    1864 van de brik “Bengalen”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 305 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

De brik “Bengalen” onder kapitein C.D. van der Meulen was te Hellevoetsluis op 10 april 1863 en via Kaap Hoorn op 30 september te Valparaiso Op 04 januari 1864 werd te Iquique gemeld dat het schip zou afvaren naar Rotterdam, maar een aankomstbericht ontbreekt. Ook op deze terugweg werd Kaap Hoorn gerond.121