Inloggen
Gezagvoerder

Martens, Johannes

Naam: Martens, Johannes
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
MARY EN HILLEGONDA 1835 Fregat Sailing Vessel 10377 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Johannes Martens werd geboren te Amsterrdam op 19 november 1816 als zoon van Broder Johannes Martens en Christina Bondix. Uit de geboorteaangifte van 20 november blijkt zijn vader Broder Johannes als scheepskapitein op het Bikkersplein N8 te wonen.

Als getuigen worden genoemd Richard Bondix, kantoorbediende 37 jaar Haarlemmerhouttuinen N90 en Jacob Bondix houtkoper 30 jaar, Haarlemmerdijk N202. 4

Hij bleef ongehuwd.

Zijn overlijden is vermeld in de Javaasche Courant 15 februari 1851; “Op reis van Nederland naar Java, aan boord van de bark “Neerlands Koning” overleed tot onze diepe smart op den 22 january 1851 onze beminde broeder Johannes Martens, oud ruim 34 jaren, in leven gezagvoerder van het schip Mary en Hillegonda.

Alle vrienden van den overledene zullen beseffen hoe zwaar dit verlies ons treft.” J. Martens en M. J. Martens.”

 

 

In de overlijdensakte staat als plaats van overlijden; “Zeilende op de Indische Oceaan van Rotterdam naar Batavia des voormiddags 3 uur op 101 Z.breedte en 101.5 O. lengte van Greenwich”

Op de begraafplaats Tanah Abang afd. V te Batavia is hij begraven onder een zerk met de tekst;

 “Hier rust Johannes Martens / geboren den 19 november 1816 / overleden den 21 januari 1851  “Diep betreurd door zijne betrekkingen en vrienden”. De akte is getekend door zijn vader B. J. Martens. Het schip werd gevoerd door kapitein P. Admiraal.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Martens (adres J.Bondix) werd met vlagnummer 386 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 22 augustus 1837 op voordracht van P.Kraay. Zijn schip was de "Helene Christina". Toegevoegd is "overleden"002.

In de Algemene Vergaderingen van 15/22 augustus 1837 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd, Johannes Martens, oud 21 jaar, voerend het fregat “Helena Christina”, afkomstig uit Rotterdam, met adres J.Bondix te Amsterdam, op voordracht van P.Kraaij023.

 

J.Martens was met vlagnummer R90 in de periode 1837 t/m 1851 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1851 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1851 is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        386                       1837-1841     fregat               Helena Christina                                  E.Suermondt & Zn & Co

                                      1842-1850     fregat               Mary en Hillegonda                             idem

 

In het Jaarverslag 1849 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart te Rotterdamstaat dat kapitein J.Martens in dat jaar gezagvoerder was van de bark “Mary en Hillegonda”, 395 last, varend voor E.Suermondt & Zonnen & Co te Rotterdam058.

 

Bouma025 vermeldt J.Martens als gezagvoerder gedurende:

*    1838 t/m 1841 van het 3/mschip “Helena Christina”, gebouwd in 1837 te Amsterdam, 650 ton o.m., varend voor E.Suermondt & Co te Rotterdam;

*    1843 t/m 1851 van het 3/mschip “Mary & Hillegonda”, gebouwd in 1835 te Rotterdam, 750 ton o.m., varend voor E.Suermondt & Zn & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

"Het Fregatschip Mary & Hillegonda ... maakte onder Kapitein J.Martens verschillende snelle reizen tusschen Nederland en Indië, Amerika en Australië. Des avonds om 11 uur van den 10den December 1848 liep dit schip ... te Brouwershaven binnen en had de reis van Batavia in 92 dagen afgelegd. Kapt.Martens rapporteerde dat hij vanaf de Westereilanden tot in het Kanaal met tegenspoed en storm en verschrikkelijke hooge en moeilijke ze te kampen had gehad. De matroos H.Huyser werd overboord geslagen en de matroos P.Lund overleed aan bekomen verwondingen. Hij roemde de nieuwe lichten bij Brouwershaven en zou desnoods in den nacht en zonder een loods binnen durven loopen"026(37/318).

 

NRC 13 december 1848114

Rotterdam, 12 december. Kapt. Martens van het schip MARY EN HILLEGONDA, de 10e december des avonds ten 11 ure na een reis van 92 dagen van Batavia te Brouwershaven gearriveerd, meldt, dat hij van de Wester-eilanden (opm: Azoren) tot aan het Kanaal met een verschrikkelijke hoge en moeilijke zee heeft te kampen gehad, waarbij de matroos H. Huyser is over boord geslagen en verdronken, en schip en tuigage veel hebben te lijden gehad. Ook is nog overleden de matroos P. Lund. Gemelde kapitein schrijft verder het volgende:

‘Ik kan niet met stilzwijgen voorbijgaan de uitmuntende verbetering van deze zeehaven (Brouwershaven) door de nieuw opgerichte vuren, welke de toenadering zo gemakkelijk maken, dat ik in geen geval zou aarzelen om vereist wordende zonder loods binnen te lopen. Het schijnt, dat de MARY EN HILLEGONDA het eerste schip is, dat bij nacht hiervan geprofiteerd heeft.’