Inloggen
Gezagvoerder

Kuijper, Cornelis Pieterz

Naam: Kuijper, Cornelis Pieterz
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
SARA ALIDA MARIA 1840 Bark Sailing Vessel 8086 Bekijk schip
ADMIRAAL JAN EVERTSEN 1838 Fregat Sailing Vessel 10424 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

ook gespeld als Kuiper

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Pietersz Kuijper werd geboren te Texel op 11 december 1805 als zoon van de loods Pieter Pietersz Kuijper en Martje Teunis Duijnker, die in 1828 aan de Herenstraat nu ( i.c. 2007) nr. 57.

Hij trouwde op 04 januari 1829 te Texel met met Janmetje Simons Daalder, geboren te Texel op 12 april 1804 als dochter van Simon Daalder en Trijntje Brouwer. Het echtpaar had dochter Trijntje, (1829 en later getrouwd met kapitein Daniël Duinker), Martje, Neeltje ( op 14 mei 1863 getrouwd met kapitein Cornelis Pietersz Dekker) en Gerbregdina Anna en zoon Simon, later koopvaardijkapitein.

Jannetje overleed op 01 maart 1868 te Texel, 63 jaar.

Cornelis Pieterszoon Kuijper overleed op 14 december 1873 te Texel, 68 jaar, weduwnaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.P.Kuijper (adres M.Udink & Co) werd per 11 juli 1837 op voorspraak van J.A.Witzen en met vlagnummer 381 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Zeemanshoop". Toegevoegd is "honorair lid geworden"002.

In de Algemene Vergaderingen van 04/11 juli 1837 van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” werd als effectief lid voorgesteld/ingeschreven Cornelis Pieters Kuijper, oud 31 jaar, voerend het schip “Zeemanshoop”, wonende op Texel met als adres en op voordracht van kapitein J.A.Witzen te Amsterdam023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 07 december 1841003

 

C.P.Kuijper was effectief lid van “Zeemanshoop” met vlagnummer 381 in de periode 1837 t/m 1854 en met vlagnummer 133 in de periode 1854 t/m 1861. Hij was honorair lid van Zeemanshoop van 1861 t/m 1873.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 februari 1861 verzoekt kapitein C.P.Kuijper om zijn effectieve lidmaatschap in een honorair lidmaatschap te mogen omzetten hetgeen wordt toegestaan.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 09 april 1861 staat vermeld dat kapitein C.P.Kuyper bedankt voor het effectief lidmaatschap en het deelnemerschap in het Fonds en verzoekt als honorair lid te worden toegelaten, hetgeen wordt toegestaan023.

“Op 17 augustus 1825 besloot het bestuur (van Zeemanshoop), dat de vlag met het nummer 1, vrijgekomen doordat kapitein J.Theunisse in 1823 bedankt had, zou gevoerd worden door de kapitein van het toen op de werf van H.Booy en Zoon in aanbouw zijnde fregatschip Zeemanshoop van de heren M.Udink en Comp. Kapitein was eerst P.Kraay, die zelf nummer 53 had  Later voer het fregat Zeemanshoop onder kapitein J.A.Witsen, nummer 318, na 1836 onder de kapiteins C.P.Kuyper, nummer 381,…”019.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                         naam reder/boekhouder

        381                       1837-1839     fregat               Zeemanshoop                        M.Udink & Co te Amsterdam

                                      1840-1843     bark                 Sara Alida Maria                   B.Kooy Jz te Amsterdam

                                      1844-1853     fregat               Admiraal Jan Evertsen         idem

        133                       1854-1855     fregat               Admiraal Jan Evertsen         idem

                                      1856-1857     fregat               Admiraal Jan Evertsen         J.Kooy & J.Kooy Jr te Amsterdam

                                      1858-1860     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt C.P.Kuyper als gezagvoerder gedurende:

*    1838 t/m 1840 op het 3/m schip “Zeemanshoop”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 438 ton o.m., varend voor M.Udink & Co te Amsterdam;

*    1841 t/m 1844 op de bark “Sara Alida Maria”, gebouwd in 1840 te Dordrecht, 740 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam;

*    1845 t/m 1857 op het 3/m schip “Admiraal Jan Evertsen”, gebouwd in 1838 te Dordrecht, 1077 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

C.P.Kuyper verzorgde per 11 augustus 1844 vanuit Nieuwediep met de “Admiraal Jan Evertsen” een troepentransport van 3 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 30 november 1844 na 111 dagen.

Per 17 oktober 1855 vertrok hij vanuit Nieuwediep met de “Admiraal Jan Evertsen” met een contingent van 5 officieren en 119 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 30 januari 1856 na 105 dagen.

En per 15 december 1856 vertrok hij wederom met de “Admiraal Jan Evertsen” vanuit Nieuwediep en een transport van 5 officieren en 150 manschappen om te Batavia te arriveren op 08 april 1857 na 115 dagen065.

 

“Een bijlage C, uit een “Onderzoek aangaande de vereischten van een daar te stellen Kanaal naar de Noordzee, bij Holland op zijn smalst, ten einde te beantwoorden aan de behoefte van de Hoofdstad, zijnde een verkorte Waterweg van en naar de Noordzee, voor Zeeschepen zonder last te breken.”. In deze bijlage C, worden drie scheepsgezagvoerders genoemd: J.A. de Haas, C.P.Kuijper en F.C.Jaski.

Informatie door R. van Staveren te Wilnis. Ik heb geen jaartal en verdere bronvermelding.

 

Ontleend aan “Het korte bestaan van een Hoornder rederij. De rampzalige eerste reis van de “Vier Gezusters”  door Maarten ’t Hart in Historische Vereniging Texel, nr.82, maart 2007 p.7-17

Cornelis Pietersz Kuijper werd op 34-jarige leeftijd gezagvoerder van de bark “Sara Alida Maria”. Van het schip is een portret gemaakt door Jacob Spin, in 2007 in bezit van Frans van Ingen Schenau te den Burg op Texel. Behalve zijn nummervlag nr.381 van “Zeemanshoop”, wappert ook de vlag van de grote mast met de letters B.K.Jzn, i.c. de reder Barend Kooij Johanneszoon, éen van de twee grootste rederijen te Amsterdam.

Van 1844-1857 was Kuijper gezagvoerder van het fregat “Admiraal Jan Evertsen”. Ook dit schip is afgebeeld op een Spin, gemaakt in 1844 samen met dertien schepen van de rederij Barend Kooij en drie van de frederij Boissevain & Kooij. Kuijper voerde toen vlagnummer 133. (als hier het vlagnummer 133 wordt getoond, dan is de Spin niet van 1844, maar van nà 1854, toen de hernummering van vlagnummers van Zeemanshoop plaatsvond.)I

De nummervlag met 133 is geschonken aan het Scheepvaartmuseum te Amsterdam.

Zoon Cornelis Kuijper voer als 15-jarige jongen mee met zijn vader. “Herinneringen werden door hem doorverteld aan zijn dochter Jeannette. De laatste, zijnde een oudtante van Frans (van Ingen Schenau), schreef hem in een brief uit begin 1962 over deze herinneringen. Ze maakten onder meer een reis met troepen naar Atjeh, waarbij onderweg een bloedig oproer werd neergeslagen. Een andere reis uit Zuid-Amerika werd getroffen door langdurige windstilte, waardoor de variatie in eten tot een minimum beperkt raakte tijdens de lange reis, zodat de groene erwten zijn oren uitkwamen. De lading gezouten huiden moest iedere dag gekeerd worden. De handen raakten uitgebeten van het zout.”

Na zijn actieve zeemansloopbaan besloot Cornelis Kuijper een rederij op te zetten. Hij kocht begin februari 1862 onderhands de bark “Buitenzorg” van J.Holzapfel te Den Haag en herdoopte het in de “Vier Gezusters” naar zijn vier dochters. Zijn schoonzoon Daniël Duinker werd kapitein, zijn aanstaande schoonzoon Cornelis Dekker als 1ste stuurman en zijn zoon Cornelis tot 2de stuurman.

Op 15 februari 1862 kreeg Kuijper van de Nederlandsche Handel Maatschappij de opdracht steenkool te vervoeren van Newcastle naar Batavia of Soerabaya. Op 21 februari 1862 werd te Rotterdam ballast ingenomen en op 08 maart vertrok het schip, op 10 maart vanuit Hellevoetsluis en op 15 maart aankomst in de monding van de Tyne. Totaal werd 378 ton steenkool geladen en op 02 april werd het schip per sleepboot naar buiten gesleept.. Aan de hand van een bewaard gebleven logboek (in bezit van van Ingen Schenau) is de route te volgen. Vanwege de weersomstandigheden konden alleen gegiste bestekken worden gemaakt. Op 07 april dacht men het vuur van Duinkerken te zien, maar dit bleek een misser want uit het logboek blijkt dat het schip strandde bij North Foreland aan de Engelse kust. Er kwam hulp van een engelse kotter met schipper John Fye van Harwich en de equipage plus zoveel mogelijk eigendommen werden overgenomen en gered.

Zo was al binnen twee maanden het abrupte einde van de Hoornder rederij C.P.Kuijper met het vegaan van de “Vier “Gezusters”

 

Op 24 februari 2009 ontving ik van de heer F.L.van Ingen Schenau te Texel afbeeldingen van de bark “Sara Alida Maria” uit 1841 voerende de collegevlag van Zeemanshoop nr. 381.

En van de “Admiraal Jan Evertsen” Amsterdam, gezagvoerderr C.Kuijper, Spin 1866.

 

Admiraal Jan Evertsen  Amsterdam  Gezagvoerder C.Kuijper

 

 

Bark “Sara Alida Maria” kapitein C.P.Kuijper

 

ZeePost 15 maart 1839 – 339114

De 17e november lagen ter rede van Batavia de schepen ZEEMANSHOOP, kapt. Kuyper, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. Kok, de ZWAAN, kapt. Van Driesten, en BANTAM, kapt. Schoewert.

 

Dordrechtsche Courant 03 september 1840114

Dordrecht, 2 september.  Maandagavond (opm: 31 augustus) omstreeks 7 uur is van de werf van de scheepsbouwmeester Jan Schouten met het beste gevolg te water gelaten het voor rekening van de heer Barend Kooy Jz. te Amsterdam gebouwde fregatschip SARA ALIDA MARIA, en is onmiddellijk daarna voor dezelfde rederij de kiel opgehaald voor een fregatschip, genaamd WATERLOO.

 

Dordrechtsche Courant 06 oktober 1840114

Dordrecht, 5 oktober. Zaterdag morgen is van deze stad vertrokken het alhier voor de vaart op Oost Indië nieuw gebouwde barkschip SARA ALIDA MARIA, kapt. C. P. Knijper.

 

Javasche Courant 06 januari 1841114

Batavia, 6 januari. De 1e januari is alhier aangekomen het Nederlandse schip DOGGERSBANK, kapt. W. Smith, van Rotterdam de 4e oktober, en het dito schip ADMIRAAL DE RUITER, kapt. H.A. Tekelenburg, van Amsterdam de 4e dito. De 2e januari: het dito schip PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. P. Huidekoper, met een passagier, van Amsterdam de 4e dito, het dito schip HUGO GROTIUS, kapt. J. Glazener, van Rotterdam de 11e dito, het dito schip ELIZA, kapt. A.F. Oosterlo, van Amsterdam vertrokken de 31e augustus, dito schip MARY EN HILLEGONDA, kapt. A. Glazener, met enige passagiers, van Rotterdam de 4e oktober, dito schip NEPTUNUS, kapt. W.H. Warnsinck, met een passagier, van Amsterdam de 4e oktober, en dito bark SARA ALIDA MARIA, kapt. C.P. Kuiper, van Hellevoetsluis de 11e dito. De 3e januari: de Nederlandse bark JAVA KOERIER , kapt. B.J. Doornik, van Hellevoetsluis de 4e oktober; dito schip IMMAGONDA SARA CLASINA, kapt. H. Zoetelief, met een passagier, van Amsterdam de 4e dito; dito schip VAN GALEN, kapt. M. Marcussen, met vier passagiers, van Amsterdam de 4e oktober. De 4e januari: het Nederlands schip PETRUS, kapt. A, Stokvliet, van Amsterdam de 4e oktober, dito schip GERTRUDE, kapt. A. Schaap, met acht passagiers, van Rotterdam de 5e dito, Zr.Ms. schoener EGMOND, luit.t.zee 1e kl. W. Steffens, van Texel de 8e dito, en het dito schip RABENHAUPT, kapt. F.D. Sickens, van Groningen de 1e september.

 

Provinciale Groninger Cournt 17 augustus 1841114

Ter rede van Batavia lagen de 17e april, de Nederlandse schepen CHRISTINA AGATHA, kapt. Fabius; NATHALIE, kapt. Drent; ANNA EN LOUISA, kapt. De Jong; NEPTUNUS, kapt. Warnsinck Cz.; SAMARANG, kapt. Steur; SARA ALIDA MARIA, kapt. Kuyper; PRINS HENDRIK, kapt. Dijkhuis.

 

Algemeen Handelsblad 10 november 1841114

Carga-lijsten Amsterdam: SARA ALIDA MARIA, kapt. C.P. Kuyper, van Batavia met koffie, suiker, tin en bindrottingen.

 

Amsterdamsche Courant 02 juli 1844114

Door de Ned. Handel-Mij zijn, voor deze maand, bevracht de onderstaande bodems, als:

Voor Amsterdam: CASTOR, ANNA MARIA HENRIËTTE, ELISABETH EN ANTOINETTE, PRESIDENT VERKOUTEREN, CHRISTINA AGATHA, CLARA HENRIËTTE, ADMIRAAL JAN EVERTSEN, KONING DER NEDERLANDEN, KOOPHANDEL, VRIENDSCHAP en DECIMA.

 

Dordrechtsche Courant 30 april 1846114

Dordrecht, 29 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende schepen, als:

Voor Amsterdam: ….. ADMIRAAL JAN EVERTSEN, kapt. C.P. Kuyper;….

 

Algemeen Handelsblad 01 juli 1846114

Verkoping van schepen op maandag 29 juni, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ:

–    Een wel bezeild damloper-schip de VROUW AGATHA (opm: binnenvaarder), schipper H. Nooy, 82 tonnen. NLG 1.950. In slag NLG 400. Opgehouden.

–    1/20 Aandeel in het gekoperd fregatschip CORNELIS HOUTMAN, kapt. J.H. Rolman, 583 tonnen. NLG 3.500. In slag NLG 900. Opgehouden.

–    1/20 Aandeel in het gekoperd fregatschip VAN GALEN, kapt. C. Dekker, 609 tonnen. NLG 3.600. In slag NLG 950. Koper H.J. Rietveld.

–    1/32 Aandeel in het gekoperd fregatschip NEPTHUNUS, kapt. J.N. Schneyder, 781 tonnen. Niet geveild.

–    1/32 Aandeel in het gekoperd fregatschip ADMIRAAL JAN EVERTSEN, kapt. C.S. Kuyper, 1.077 tonnen. Niet geveild.

–    1/40 Aandeel in het gekoperd fregatschip CLAUDIUS CIVILIS, kapt. J. Ingerman, 685 tonnen. NLG 1.900. Inslag NLG 400. Koper G.J. Boelen.

 

Javasche Courant 05 september 1846114

Batavia, 3 september. De 31e augustus is hier aangekomen het Nederlandse schip ADMIRAAL JAN EVERTSEN, kapt. C.P. Kuijper, met twee passagiers, vertrokken van Amsterdam de 3e juni…..

 

Javasche Courant 02 oktober 1850114

Te Batavia zijn …Vertrokken…..

….1 oktober. Het Ned. schip ADMIRAAL JAN EVERTSEN, kapt. C.P. Kuijper, naar Amsterdam, passagier de heer A. Colombat…..

 

NRC 02 april 1851114

Rotterdam, 1 april. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende 45 schepen als:….

….ADMIRAAL JAN EVERTSEN, kapt. C. P. Kuyper; ….

 

Javasche Courant 01 oktober 1851114

Straat Sunda, 28 september. Doorgezeild. …. De 28e dezer: Nederlands schip ADMIRAAL JAN EVERTSEN, kapt. C.P. Kuijper, van Batavia naar Amsterdam…..

 

Javasche Courant 01 oktober 1851114

Batavia, 30 september. …

…..Vertrokken…… De 27e dezer: …. Nederlands schip ADMIRAAL JAN EVERTSEN, kapt. C.P. Kuijper, naar Amsterdam…..

 

NRC 19 juli 1854114

Mauritius, 30 mei. Het schip ADMIRAAL JAN EVERTSEN, kapt. Kuijper, van Padang naar Amsterdam, is de 15e dezer (opm: mei) alhier lek binnengelopen en heeft heden de lading gelost om te repareren.

 

NRC 20 september 1854 114

Mauritius, 26 juli. Het alhier in averij binnengelopen Nederlandse schip ADMIRAAL JAN EVERTSEN, kapt. Kuyper, van Padang naar Amsterdam bestemd – zie ons nommer van 19 juli – heeft een bodemarij gesloten van DLR 29000 (opm: vermoedelijk de toen gangbare zilveren Mexicaanse dollar) tegen 12% om daarmede de kosten van reparatiën enz. te dekken. Deze lening wordt gewaarborgd door het schip, de vracht en lading, en moet twintig dagen na gelukkig arrivement (opm: aankomst) van het schip in Amsterdam betaald worden. Genoemde bodem heeft de 19e j.l. de reis voortgezet.

(opm: Bodemarij of bodemerij [van bodem = schip] omschrijft Mr. J.A. Molster als eene overeenkomst tussen een geldschieter en een geldopnemer, waarbij eene som gelds wordt opgeschoten, met beding van premie en onder verband van schip of goed of beide, met dat gevolg, dat indien het verbondene, geheel of gedeeltelijk, door toevallen op zee vergaat of vermindert, de geldschieter zijn recht op de opgeschoten penningen en op de premie verliest, voor zoover dit een en ander niet op hetgeen overblijft kan worden verhaald; maar indien het verbondene schip behouden ter plaatse zijner bestemming aankomt, de hoofdsom, benevens de premie moet betaald worden. Vanwege dit grote risico werd door de geldgevers de hoge premie van 12% bedongen)

 

NRC 03 april 1856114

Batavia, 8 februari. Scheepsvrachten. De arrivementen (opm: aankomsten) van vrachtzoekende schepen waren minder talrijk dan de vorige maand. Vrachten bleven, ofschoon producten zeer verminderden vrij wel gesouteneerd (opm: gehandhaafd), daar ieder zich haast, met het oog op de Europese prijzen, om het nog voorradige zo spoedig mogelijk af te schepen. Naar Nederland werden de volgende Nederlandse schepen bevracht,…. ADMIRAAL JAN EVERTSEN NLG 92,50 voor rijst, NLG 97,50 voor suiker alhier…..

 

NRC 30 juni 1857114

Batavia, 9 mei. Scheepsvrachten. Sedert ons vorig bericht zijn de volgende bevrachtingen gesloten: STAD UTRECHT NLG 60 per last voor rijst en suiker en ADMIRAAL JAN EVERTSEN NLG 55 rijst, NLG 60 suiker, NLG 75 arak (opm: rijstwijn), om hier en op de kust te laden voor Amsterdam; ….