Inloggen
Gezagvoerder

Koster, T.

Naam: Koster, T.
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
AMSTEL 1874 Fregat Sailing Vessel 9372 Bekijk schip
THORBECKE III 1878 Bark Sailing Vessel 17787 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

T.Koster was van 1885-1889 kapitein op de clipperbark “Thorbecke III”, gebouwd in 1878 door A.H.Meursing te Nieuwendam-Amsterdam, 915 ton, varend voor A.H.Meursing te Amsterdam052.

 

Bouma025 vermeldt T.Koster als gezagvoerder gedurende:

*    1885 van het composiet fregat “Amstel”, gebouwd in 1873 te Amsterdam, 1420 ton o.m., varend voor van Eeghen & Co te Amsterdam;

*    1886 t/m 1894 op de bark “Thorbecke III”, gebouwd in 1878 te Nieuwendam, 990 ton o.m., varend voor A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip werd in 1894 verkocht naar Noorwegen onder de naam van “Louise”.

 

Overige bijzonderheden

Bericht van Ton Pronker september 2009

Hallo Sikko,

In een 1921 tijdschrift (Het Schip) kwam ik een bericht tegen dat de goede oude bark “Amstel” op haar oude dag nog als tankschip op de Yangtze Kiang gevaren heeft. En dat voor een composiet schip (houten huid op ijzeren spanten)!! Het lijkt me dat je aan 3/m Comp “Amstel” 1873 onder Course/Verloop het volgende moet toevoegen:

Vanaf 1885 in de interinsulaire vaart in Nederlandsch Indië onder de naam “Barendine Osiria” (Ned. Indische vlag en reeders te Batavia, vandaar dat ze onder die naam niet in Bouma kwam) tot na 1903. Later in China onder de naam “Chin Pu”. In 1921 omgebouwd tot tankschip voor de vaart op de Yangtze Kiang rivier. Ze is dus meer dan 36 jaar oud geworden en dat voor een composietschip! (Overigens de beroemde “Cutty Sark” is ook een composiet schip en zij was 53 jaar op zee, voor ze een trainingship op een mooring en later een museumschip in droogdok werd).

Overigens kun je bij 3/m in Bouma een vraagteken zetten. Wel was ze gebouwd als fregat (3 mast schip), maar reeds na één reis werd zij gereduceerd tot bark en als bark was zij altijd bek

Bericht verzonden naar Lindenborn en ger Mulder

 

Dag Sikko,

Bedankt!

De BARENDINE OSIRIA, eigendom van Van Taalinger & Co, te Batavia, is later door haar kapitein J. Velthuis gekocht, en daarna nog door P. Landberg & Zoon, Batavia, bekende reders in Indie. Landberg had het schip in 1918 nog in bezit en toen voer ze dus nog onder Nederlandse vlag. Er was iets met dat schip gedurende de 1e wereldoorlog, maar kan het niet vinden in de Hoogendijk. Ze staat als BARENDINE OSIRIA nog steeds in Lloyds Register 1918/1919, daarna vind ik haar niet meer onder die naam. Ik moet dus daarvoor de lloyd’s Casualty Returns van 1918 en later doorlopen. Zal ik eens doen, maar mij ontbreekt daarvoor nu even de tijd.

Ik heb Het Schip 1921 ook, en zal proberen het artikel te vinden. Het zou mij niet verbazen, als ze pas in 1920/1921 tot Chinees tankschip is verbouwd en misschien zelfs wel met voortstuwing. Er werden in die jaren vreemde dingen met oude zeilschepen gedaan. Zie de ADRIANA, die in 1908 in Brazilie was afgekeurd, en in 1918/19 nog voortstuwing heeft gekregen en onder Braziliaanse vlag een reis naar Europa maakte (andere naam, uiteraard)

Het is jammer, dat Bouma de schepen in Ned.Indie niet heeft opgenomen. Menig Nederlands zeilschip, daar afgekeurd, heeft nog vele jaren onder dezelfde of andere naam in Indie gevaren, in bijv. de hout- of zoutvaart.

Groet,

Marien Lindenborn  oktober 2008