Inloggen
Gezagvoerder

Ingen, Everhardus van

Naam: Ingen, Everhardus van
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 4
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
MARIA EN JOHANNA 1857 Brik Sailing Vessel 15332 Bekijk schip
JAVA 1873 Vracht-/passagiersschip Steamship 8223 Bekijk schip
HENDRIK WILLEM KAREL 1857 Brik Sailing Vessel 15240 Bekijk schip
BILLITON 1855 Bark Sailing Vessel 14937 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Everhardus van Ingen werd geboren 02 augustus 1833 te Nieuwe Schans als zoon van de winkelier Hendrik Willem Karel van Ingen en Martha Sissingh.

Everhardus trouwde op 21 september 1860 te Terschelling met Reintje Schol, geboren 29 oktober 1841 te Terschelling als dochter van Cornelis Alderts Schol en Trijntje Jacobus Nadort.Op 28 juli 1864 werd in Amsterdam een akte ingeschreven op grond van een missive van het Ministerie van Marine dd 21 juli 1864. Daarin wordt het overlijden gemeld op 24 juni 1864 van Rijntje Schol op reis van Buenos Ayres naar Londen op 49o44’NBr/6o00’WL om 11 uur ’s morgens aan boord van de brik Janette Marianne, 22 jaar 7 maanden en 26 dagen, echtgenote van de kapitein van het schip zijnde Everhardus van Ingen.

Everhardus hertrouwde op 01 maart 1867 te Terschelling met Grietje Rotgans, geboren 27 november 1845 te Terschelling als dochter van Gerrit Gerrits Rotgans en Grietje Jans Swart. Grietje overleed te Amsterdam, voormiddags 4 uur op de Amsteldijk 14 op 11 november 1894, 48 jaar, weduwe.

Everhardus overleed op 12 april 1885 op zee. ( http://home.kpn.nl/j-bakker/Terschelling/dna/pafg286.htm#8140).

 

Er zijn geen Burgerlijke Stand akten van Everhardus van Ingen gevonden in de provincie Groningen.

 

Hendrik Willem Karel van Ingen werd geboren te Amsterdam op 28 maart 1861 als zoon van scheepskapitein Everhardus van Ingen en Reintje Schol. Ten tijde van de geboorte was de vader afwezig en de aangifte werd gedaan door een vroedvrouw. Deze zoon werd dus vernoemd naar zijn grootvader van vaderszijde.

 

In het Bevolkingsregister van Amsterdam, Register 1864 worden in U231-576 vermeld, wonende in de Peperstraat U231:

Everhardus van Ingen, hoofd van het gezin, geboren 02 augustus 1833 te Nieuweschans, Nederlands Hervormd, zeevarend en op 07 maart 1867 vertrekkend naar Terschelling;

Reintje Schol, vrouw, geboren 29 oktober 1841 te Terschelling, doopsgezind, 07 maart 1867 vertrekkend naar Terschelling;

Hendrik Willem Karel van Ingen, geboren 28 mei 1861 te Amsterdam, Nederlands Hervormd, 07 maart 1867 vertrekkend naar Terschelling.

In O283 1607 wordt op Oude Schans O283 opgegeven dat zich op dit adres op 30 november 1869 gevestigd hebben:

Everhardus van Ingen

Grietje Gerrits Rotgans, geboren 27 november 1845 te Terschelling, doopsgezind;

Hendrik Willem Karel van Ingen

 

BR 1884

In 465-145 staan op een adres op de Stadhouderskade Everhardus en Grietje Rotgans. Van Everhardus geen berope vermeld en voorts 2 dochters en een zoon. Vertrokken in mei 1885

 

In BR 1891-1893 geen vermelding.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.van Ingen werd met nr.827 effectief lid van Zeemanshoop per 21 februari 1865 op voorspraak van F.C.Jaski. Zijn schip is de "Pauline Constance Eleonore"002.

In de Algemene Vergaderingen van 14/21 februari 1865 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen E. van Ingen, geen leeftijd vermeld, voerend de bark “Pauline Constance Eleonore, voor rekening van  F.R.P.Victor, op voordracht van kapitein F.C.Jaski.023.

Hij voerde het vlagnummer 827 in de periode 1865 t/m 1879.

 

Everhardus van Ingen wonend te Terschelling was in de periode 09 mei 1867 t/m zijn royement in 1877 met vlagnummer 8 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”.111

 

E.van Ingen was met vlagnummer 135 in de periode 1857 t/m 1874 effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela.112.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 07 december 1882 staat een opsomming van geroyeerde leden waaronder:

“ vlag 8 E. van Ingen. Naar O.I. vertrokken. Niet betaald sedert 1873/1874. Geroyeerd 1877”064a

 

De schepen van de kapitein

lidmaaschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer              jaren          type           scheepsnaam                                    naam reder/boekhouder

        827                1865-1866     bark           Pauline Constance Eleonora          F.R.P.Victor

                                1867-1873     fregat        Nederland                                         Klerk & Voogd te Dordrecht

                                1874-1879     geen opgave van schip en boekhouder

 

      Het Register van Schepen in het Oosterdok te Amsterdam045 geeft o.a. de volgende gegevens:

Brik Jeannette Marianne onder kapitein E.van Ingen

   bron                               aankomst                             vertrek                                                   reisdoel

GAA-502/290                 16 mei 1861                        16 mei 1861(?)                                     Buenos Aires

idem                                 24 september 1863             17 oktober 1863                                   Buenos Aires

 

Bark Pauline Constance Eleonora (ex Biliton) onder kapitein E.van Ingen

idem                                 08 november 1864             29 april 1864                                        Padang

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

  1. van Ingen Nederland 04 juni 1867                           geen melding

                                                                Nederland                      12 juni 1868                           geen melding

 

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat E. van Ingen als gezagvoerder064:

*    1874                       stoomboot “Java”                   boekhouder J.C.Schol te Amsterdam

 

Bouma025 vermeldt E.van Ingen als gezagvoerder gedurende:

*          1858 t/m 1860 van de 2/m sch. “Hendrik Willem Carel”, gebouwd in 1857 te Nw. Beerta, 175 ton o.m., varend voor G.H.Addens te Winschoterzijl. Het schip is in februari 1860 gezonken bij Montevideo;

*          1862 t/m 1864 van de brik “Jeannette Marianne” ex Maria Johanna, gebouwd in 1856 te Groningen, 172 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;

*          1866 t/m 1867 van de bark “Paulina Constance Eleonore” ex Biliton, gebouwd in 1855 te Lekkerkerk, 579 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;

*          1868 t/m 1873 van het 3/m schip “Nederland”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 706 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht;

*          1874 van het schroefstoomschip “Java”, gebouwd in 1873 te Middlesbro, 1551 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Java” dir. T.C.Schol te Amsterdam.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

11 februari 1851, schip “Jantina”, kapitein Geert W. Stratingh, lichtmatroos Everhardus van Ingen uit Nieuweschans.

25 februari 1852, schip “Elsje”, kapitein Jacob P. Scherpbier, matroos Everhardus van Ingen uit Oude Pekela.

 

Overige bijzonderheden

E.van Ingen vertrok per 01 juni 1873 van Nieuwediep met de “Java” een troepentransport van 3 officieren en 170 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 01 augustus 1873 na een reis van 61 dagen065.

Hij vertrok per 05 augustus 1874 vanuit Nieuwediep met de “Java” en arriveerde te Batavia op 26 september 1874 na 52 dagen. Hij vervoerde een detachement van 5 officieren en 75 manschappen065*

 

NRC 09 juli 1859114

Montevideo, 31 mei. Alhier heerst heden een hevige storm. De Nederlandse schepen COMPACT GOEDE TROUW, kapt. De Vries, en HENDRIK WILLEM KAREL, kapt. Van Ingen, die op de rede zijn liggende, hebben daarvan veel te verduren.

 

NRC 14 maart 1860114

Amsterdam, 12 maart. Het schip (opm: brik) HENDRIK WILLEM KAREL, kapt. E. van Ingen, van Cadiz naar Montevideo, is volgens bericht van Winschoten van de 10e maart, de 30e december bij Montevideo gezonken.

 

NRC 24 oktober 1862114

Shields, 20 oktober. De Nederlandse schoener JEANNETTE MARIANNE, kapt. Van Ingen, alhier voor Cadix ladende, heeft door aandrijving de boegspriet verloren.

 

Provinciale Groninger Courant 25 oktober 1862114

Shields, 20 oktober. Het schip GRONINGEN, kapt. Looze, naar Groningen bestemd, heeft hier ter rede de boegspriet en de grote mast verloren en meer schade bekomen en heeft de schoener JEANNETTE MARIANNE, kapt. Van Ingen, voor Cadiz ladende, door aandrijving de boegspriet verloren.

 

NRC 27 december 1866114

St. Helena, 27 november. Het Nederlandse schip PAULINE CONSTANCE ELEONORE, kapt. Van Ingen, 22 november alhier van Batavia gearriveerd, heeft gedurende de reis nogal veel water gemaakt, doch alhier op de rede was het nagenoeg dicht. De kapitein geloofde dat het lek boven de waterlijn zat en heeft het laten dicht breeuwen.

 

NRC 31 januari 1867114

Texel, 29 januari. Het alhier van Java gearriveerde schip PAULINE CONSTANCE ELEONORE, kapt. Van Ingen, heeft op de reis een orkaan doorgestaan en daarin bramsteng, zeilen en rondhout verloren, en meer andere zeeschade bekomen.

 

Provinciale Groninger Courant 09 februari 1871114

Amsterdam, 7 januari. Volgens brief van kapt. Van Ingen, voerende het fregatschip NEDERLAND, d.d. 28 december l.l., was hij te Batavia, na een reis van 90 dagen, aangekomen. De passagiers waren allen in de beste welstand de volgende dag aan land gegaan en men was bereids bezig de lading te lossen, zijnde weder vracht aangenomen naar Amsterdam.

 

NRC 19 oktober 1872114

Rotterdam, 18 oktober. Door de Nederlandsche Handelmaatschappij zijn bevracht:….

….Voor Schiedam: NEDERLAND, kapt. E. van Ingen, geheel gemeten 373 lasten, vracht NLG 85.

 

NRC 07 februari 1874114

Soerabaija, 12 december. De stoomboot JAVA, gezagvoerder Van Ingen, kwam 25 november van Atchin terug op de rede van Padang. Dat schip is aan een groot gevaar ontsnapt. Op de avond van de 24e ontdekte men een sterke gaslucht, welke bij onderzoek bleek uit kolen, die in het achterschip geladen waren, te komen. Om de regen waren de luiken gesloten; deze liet de gezagvoerder dadelijk openen, om het gas te laten ontsnappen, doch de damp en de brandlucht vermeerderden, waarop de luiken gesloten werden, om een uitbarsting van de brand te voorkomen. Die nacht werd in grote spanning doorgebracht, onder het in acht nemen van alle voorzorgen, zoals: alle lichten uit, wacht bij de luiken, de brandspuiten gereed enz. De volgende morgen om zes uur had een gasontploffing plaats; de luiken werden losgeslagen, en een grote vlam steeg op uit het ruim, die de zonnetent, welke boven de luiken gespannen was, in brand zette; twee schepelingen, die beneden waren, ontvingen zware brandwonden; een hunner wordt in het hospitaal verpleegd. Onmiddellijk werden de brandspuiten aan het werk gesteld, met het gunstige gevolg dat het onheil geen verdere gevolgen had. Tegen zeven uur kwam de stoomboot op de rede. (opm: de JAVA is van de Stoomvaart-Maatschappij Java te Amsterdam).