Inloggen
Gezagvoerder

Adriaan, J.J.

Naam: Adriaan, J.J.
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
NEDERLAND 1805 Bark Sailing Vessel 10744 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.J.Adriaan als gezagvoerder gedurende:

*    1826 t/m 1830 van de pink “Nederland”, gebouwd in 1807, bouwgegevens niet vermeld, 363 ton o.m., varend voor de Groenland en Straat Davis Visserij te Harlingen.

 

Overige bijzonderheden

Op 05 maart 1827 werd Teunis Hagen vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als ligtmatroos geplaatst op de “Nederland” onder commandeur J.J.Adriaan voor een reis van Groenland vanuit Harlingen. Teunis keerde terug op 06 augustus 1827004(532/1535). Volgens Bouma025 was J.J.Adriaan van 1826-1831 kapitein van de "Nederland" voor de "Groenland en Straat Davis Visscherij" te Harlingen.

Op 05 maart 1827 werd Jan Willem van Schaik vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als ligtmatroos geplaatst op het schip de Nederland onder commandeur J.J.Adriaan voor een reis naar Groenland vanuit Harlingen. Jan Willem keerde terug op 06 augustus 1827004(532/1495).

 

Ontleend aan: “Trying-0ut. An Anatomy of Dutch Whaling and Sealing in de Nineteenth Century, 1815-1885”

Joost C.A.Schokkenbroek, Aksant, Amsterdam, 2008, 366 pp

p.107         Op 01 januari 1825 werd voor een periode van 10 jaar te Harlingen de Groenlandse en Straatdavidse Visscherij Socviëteit opgericht met Pieter Rodenhuis als president directeur. Het eerste schip de Willem de Eerste”verging in 1825.

                   “Despite the loss, the Harlingen-based company fitted out no fewer than four ships in 1826. The first to return was the newly-aquired Nederland. This vessel, a three-masted, square-rigged 349-ton frigate, had been built in 1800 in the little town of Itzehoe near the mouth of the river Elbe, some 50 kilometers northwest of Hamburg. Nederland moored in Harlingen harbour on 3 June with 1890 seals.

p.108         “The 1827 season again brought misfortune to the company. Willem de Eerste(II) left the harbour of Harlingen 0n 27 March 1827 ubder the command of Jan Cornelisz Groendijk. …Exactly two months later, while on the Greenland whaling grounds, the vessel was damaged and had to be abandoned. Douwe Jansz Cupido, whaling captain fom Rotterdam, came tot the secue of the crew and took them all on board his ship Maasstroom. Later, some crew were transferred to whaleships sailing under the flags of Bremen and Hamburg. J.J.Adriaan, Captain of Nederland brought Groendijk and 14 men back to their home port. Adriaan, sailing his second of four seasons (in total) for the Sociëteit of Harlingen, had caught five whales and returned with 160 barrels of blubber

p.110         “In 1828 Nederland was the only vessel sailing for the company, but brought home more than 3000 seals, a remarkable good catch