Inloggen
Gezagvoerder

Hoberg, Gerhardus

Naam: Hoberg, Gerhardus
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
MOREE 1869 Schoenerbrig/Brigantijn Sailing Vessel 18094 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Gerhardus Hoberg werd geboren te Finsterwolde op 22 juli 1840 als zoon van Okko Gerards Hoberg en Oktje Geerts Brink.

Hij trouwde te Finsterwolde als Gerhardus Hoberg op 16 augustus 1872 als zeeman met Aaltje Mulder, geboren 13 januari 1847 te Finsterwolde als dochter van Arend Geerts Mulder en Trientje Bruins. Aaltje overleed te Finsterwolde op 14 april 1884, 37 jaar.

Gerhardus hertrouwde op 18 mei 1887 te Finsterwolde als koopvaardijkapitein met Grietje Alberda, geboren te Finsterwolde op 27 augustus 1866  als dochter van de stuurman Willem Alberda en Eija Mulder. Grietje overleed op 02 augustus 1890 aan boord van  de schoener Moree in de Golf van Mexico

Gerhardus trouwde voor de derde keer op 02 december 1891 te Finsterwolde als scheepskapitein met Geessien de Witt, geboren te Delfzijl op 01 december 1862 als dochter van Derk de Witt en Henderika Bolhuis. Geessien overleed op 24 augustus 1914 te Groningen, 51 jaar.

Overlijdensakte niet gevonden maar:

Provinciale Groninger Courant 04 februari 1901

Delfzijl, 2 februari. Men heeft alle hoop op behoud van de alhier thuisbehorende bark LUCINA opgegeven. Vermoedelijk is het schip in de decemberstormen van het vorig jaar met man en muis vergaan. De bemanning bestond uit de volgende personen: G. Hoberg, kapitein; F. Göcken, stuurman; H. Damhoff, matroos; H. Kruizenga, lichtmatroos; H. Borst, lichtmatroos; allen Delfzijlers; F. Groenendaal, kok; L. Schenkel en P. Brouwer. De laatste drie waren Groningers.

NRC 17 januari 1901

Rotterdam, 16 januari. Volgens telegram van Lloyd’s zijn te Lysekil wrakstukken aangedreven, die kenmerken dragen als afkomstig te zijn van het Nederlandse barkschip LUCINA, dat vermoedelijk in de laatste stormen verongelukt is. De bark, kapitein G. Hoberg, 308 ton groot en gebouwd in 1865, was op 11 december 1900 vertrokken van Christiania (opm: Oslo) naar Amsterdam en is sindsdien vermist.

Burgerlijke Stand akten vermelden Gerhardus Hoberg als zeeman in 1872, 1884, als stuurman in 1872, 1875, als binnenschipper in 1877, koopvaardijkapitein in 1887, 1890, 1892,

 

Een verwarring kan optreden met een broer die Geert Hoberg heette, zeeman was, maar de rang van kapitein niet heeft bekleed.

Geert Hoberg werd geboren op 04 januari 1849 te Finsterwolde als zoon van de dagloner Okko Gerards Hoberg en Oktje Geerts Brink.

Geert trouwde op 07 juli 1880 als zeeman met Gepke Visscher, geboren 07 maart 1856 te Finsterwolde als dochter van Gepke Hindriks Visscher, vader niet genoemd. Zij overleed 25 juli 1946 te Finsterwolde, 90 jaar.

Geert overleed op 13 februari 1899 te Landan in de residentie Cacongo

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.Hoberg was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 21 in de periode 1892 t/m 1903.

 

F.Hoberg was effectief lid van het Groninger Zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 40 in de periode 1895 t/m 1904.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.Hoberg als gezagvoerder gedurende:

*    1889 t/m 1892 van de brik “Moree”, gebouwd in 1869 te Perth, 255 ton o.m., varend voor G.G.Albers te Farmsum (door Bouma ook geregistreerd als H.Hoberg);

*    1893 van de bark “Frans” ex E.W.Cohoon, gebouwd in 1868 te Pt. Medway in Nova Scotia; varend voor Wijnne & Barends te Delfzijl. Het schip werd in 1894 herdoopt in “Lucina”;

*    1894 t/m 1900 van de bark “Lucina” ex Frans, ex E.W.Cohoon, gebouwd in 1868 te Port Medway, Nova Scotia; varend voor Wynne & Barends te Delfzijl. Het schip werd in 1900 vermist.

 

Monsterrol in Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1875-104, 12 augustus 1875, schoener “Reiziger”, kapitein Willem Jans Alberda, 41 jaar uit Finsterwolde. Voorts stuurman Gerhardus Hoberg, 35 jaar uit Finsterwolde, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1877-160, 12 september 1877, brik “Amicitia”, kapitein Hayo Post, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Gerhardus Hoberg, 37 jaar uit Finsterwolde, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-39, 18 maart 1878, brik “Amicitia”, kapitein Hayo Post, 39 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Gerhardus Hoberg, 37 jaar uit Finsterwolde,  3 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1881-127, 02 oktober 1881, bark “San Francisco”, kapitein Albertus Harkema, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Geert Spanjer, 37 jaar uit Terschelling, bootsman, kok, zeilmaker Gerhardus Hoberg, 41 jaar uit Finsterwolde en 5 matrozen;

Monsterrol 1883-73, 13 juli 1883, bark “Gebroeders Bunge”, kapitein Derk Boer, 42 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Gerardus Hoberg, uit Finsterwolde, 42 jaar, kok, bootsman, zeilmaker en 4 matrozen;

Monsterrol 1883-105, 22 september 1883, bark “San Francisco”, kapitein Albertus Arkema, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Gerhardus Hoberg, 43 jaar uit Finsterwolde, zeilmaker, bootsman, kok, 3 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1884-73, 16 juli 1884, schoener “Jantina”, kapitein Hemmo Kruize, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Gerhardus Hoberg, 43 jaar uit Finsterwolde, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1884-102, 06 november 1884, schoener “Reiziger”, kapitein Willem Alberda, 50 jaar uit Finsterwolde. Voorts stuurman Gerhardus Hoberg, 44 jaar uit Finsterwolde, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1888-52, 07 juli 1888, schoener “Gerredina Wilhelmina”, kapitein Harko Kaijzer, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Gerhardus Hoberg, 47 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1888-87, 12 september 1888, schoener “Gerredina Wilhelmina”, kapitein Harko Kaijzer, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Gerhardus Hoberg, 48 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1889-13, 30 januari 1889, schoener “Moree”, kapitein Gerhardus Hoberg, 48 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Derk de Witt, 23 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1889-133, 11 november 1889, schoener “Moree”, kapitein Gerhardus Hoberg, 49 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Gijsbert Smit, 25 jaar uit Farmsum, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1891-6, 10 februari 1891, schoener “Moree”, kapitein Gerhardus Hoberg, 50 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Geert Hoberg, 42 jaar uit Finsterwolde, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1892-67, 12 juli 1892, bark “Frans”, kapitein Gerhardus Hoberg, 51 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Gerrit Oosterveld, 31 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en 2 dekjongens;

Monsterrol 1892-85, 10 september 1892, bark “Frans”, kapitein Gerhardus Hoberg, 52 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, 32 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1893-18, 14 maart 1893, bark “Frans”, kapitein Gerhardus Hoberg, 52 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik de Witt, 23 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen, 2 dekjongens, de kapiteinsvrouw Geessien de Witt, 29 jaar uit Farmsum en de kapiteinszoon Okko Gerhardus Hoberg, geen leeftijd vermeld uit Farmsum;

Monsterrol 1893-62, 11 juli 1893, bark “Frans”, kapitein Geert Hoberg, 52 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Hendrik de Witt, 22 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Luitje de Vries, 23 jaar uit Groningen, kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen, dekjongen, de kapiteinsvrouw Geessien de Witt, 29 jaar uit Farmsum en de kapiteinszoon Okko Gerhardus Hoberg, leeftijd niet vermeld uit Farmsum;

Monsterrol 1893-84, 25 september 1893, bark “Lucina”, kapitein Geert Hoberg, 52 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik de Witt, 22 jaar uit Farmsum, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1894-12, 26 februari 1894, bark “Lucina”, kapitein Geert Hoberg, 53 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik de Witt, 23 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1894-55, 24 april 1894, bark “Lucina”, kapitein Geert Hoberg, 53 jaar uit Farmsum,. Voorts stuurman Hindrik de Witt, 23 jaar uit Farmsum, kok, matroos, 4 lichtmatrozen, dekjongen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1894-83, 15 augustus 1894, bark “Lucina”, kapitein Geert Hoberg, 54 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik de Witt, 23 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen, dekjongen, kapiteinsvrouw Geessien de Witt, 32 jaar uit Farmsum en de kapiteinszoon Okko Gerard Hoberg, 1 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1895-27, 29 maart 1895, bark “Lucina”, kapitein Gerhardus Hoberg, 55 jaar uit Farmsum, stuurman Henderikus Riepma, 29 jaar uit Uithuizermeeden, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 dekjongens;

Monsterrol 1895-77, 23 juli 1895, bark “Lucina”, kapitein Gerhardus Hoberg, 55 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Klaas Scholtens, 32 jaar uit Groningen, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en een passagier;

Monsterrol 1895-98, 04 oktober 1895, bark “Lucina”, kapitein Gerhardus Hoberg, 55 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Gernt Moedt, 44 jaar uit Harlingen, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en een scheepsjongen;

Monsterrol 1896-5, 28 januari 1896, bark “Frans”, kapitein Gerhardus Hoberg, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1896-36, 24 maart 1896, bark “Lucina”, kapitein Gerhardus Hoberg, 55 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Hendrik de Witt, 25 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Bernardus Franciscus Brugsma, 19 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, 3 lichtmatrozen en een scheepsjongen;

Monsterrol 1896-66, 25 juni 1896, bark “Lucina”, kapitein Gerhardus Hoberg, 56 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan Zuidema, 36 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Bernardus Franciscus Brugsma, 19 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1896-100, 10 oktober 1896, bark “Lucina”, kapitein Gerhardus Hoberg, 56 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Hindrik de Witt, 25 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Jan de Vries, 21 jaar uit Groningen, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1897-29, 29 maart 1897, bark “Lucina”, kapitein Gerhardus Hoberg, 56 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Harmannus Leeuw, 19 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Adam Jan Kaper, 20 jaar uit Groningen, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1897-64, 17 juli 1897, bark “Lucina”, kapitein Gerhardus Hoberg, 56 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Harmannus Leeuw, 19 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1897-94, 04 november 1897, bark “Lucina”, kapitein Gerhardus Hoberg, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Franciscus Göeken, 23 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1898-18, 04 maart 1898, bark “Lucina”, kapitein Gerhardus Hoberg, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Frederikus Kuiper, 47 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1898-58, 08 juli 1898, bark “Lucina”, kapitein Gerhardus Hoberg, 57 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Frederikus Kuiper, 47 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1898-90, 24 oktober 1898, bark “Lucina”, kapitein Gerhardus Hoberg, 58 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Frederikus Kuiper, 47 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1898-93, 19 november 1898, bark “Lucina”, kapitein Gerhardus Hoberg, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1899-21, 13 maart 1899, bark “Lucina”, kapitein Gerhardus Hoberg, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Frederikus Kuiper, 48 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1899-53, 09 mei 1899, bark “Lucina”, kapitein Gerhardus Hoberg, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid (kapitein en het bemanningslid zijn ieder 2 keer vermeld);

Monsterrol 1899-59, 24 juni 1899, bark “Lucina”, kapitein Gerhardus Hoberg, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Frederikus Kuiper, 48 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1899-79, 14 september 1899, bark “Lucina”, kapitein Gerhardus Hoberg, 59 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Frederikus Kuiper, 48 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Johannes Stenger, 18 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1900-38, 18 april 1900, bark “Lucina”, kapitein G.Hoberg, 59 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman F.P.Göeken, 26 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1900-57, 12 juli 1900, bark “Lucina”, kapitein G.Hoberg, 59 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman F.Göeken, 26 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1900-77, 31 oktober 1900, bark “Lucine”, kapitein G.Hoberg, 60 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman F.Göeken, 26 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1904-22b, 23 april 1904, bark “Lucina”, kapitein Gerhardus Hoberg, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts Frederikus Kuiper uit Farmsum, kennelijk de stuurman.

 

Samenvatting gegevens monsterrollen

  1. Gerhardus wordt een aantal maal ook vermeld als Geert, hetgeen verwarring kan opleveren met zijn broer. Uit het schip en de leeftijd is echter op te maken dat het in die gevallen ook gaat om Gerhardus. Ook de vermelding op monsterrollen uit 1893 van vrouw en zoon bewijzen dat het om Gerhardus Hoberg gaat.
  2. Er zijn in totaal 43 monsterrollen op de website van het Groninger Scheepvaartmuseeum. Alle rollen zijn uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1874 t/m 1904 met als leeftijden 35 t/m 64 jaar. De zeemanscarriëre beslaat dus minstens ca 30 jaar. Maar daar de eerste vermelding uit 1874 (leeftijd 35 jaar) die van stuurman is, zal de periode langer zijn geweest. Kennelijk heeft Gerhardus vanuit andere havenplaatsen dan Delfzijl gevaren, maar daar zijn de gegevens niet nagekeken.

      Opvallend is dat hij pas op latere leeftijd van tegen de 50 jaar de kapiteinsrang bereikte.

  1. Als woonplaats is aanvankelijk Finsterwolde opgegeven, zijn geboorteplaats. Toen hij in 1889 gezagvoerder werd verhuisde hij naar Farmsum, waar hij ook zijn tweede vrouw trouwde
  2. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

      *    1875                stuurman op de schoener “Reiziger”, kapt. W.J.Alberda                                         35 jaar

      *    1877-1878      stuurman op de brik “Amicitia”, kapt. H.Post                                                           37 jaar

      *    1881                zeilmaker op de bark “San Francisco” , kapt. A.Harkema                                      41 jaar

      *    1883                stuurman op de bark “Gebroeders Bunge”, kapt. D.Boer                                        42 jaar

      *    1883                stuurman op de bark “San Francisco”, kapt. A.Arkema                                          43 jaar

      *    1884                stuurman op de schoener “Jantina”, kapt. H.Kruize                                                 43 jaar

      *    1884                stuurman op de schoener “Reiziger”, kapt. W.Alberda                                            44 jaar

      *    1888                stuurman op de schoener “Gerredina Wilhelmina”, kapt H.Kaijzer                      48 jaar

      *    1889-1891      kapitein op de schoener “Moree”                                                                                48-50 jaar

      *    1892-1893      kapitein op de bark “Frans”                                                                                                   52 jaar

      *    1893-1895      kapitein op de bark “Lucina”                                                                                       52-55 jaar

      *    1896                kapitein op de bark “Frans”                                                                                                   55 jaar

      *    1896-1900      kapitein op de bark “Lucina”                                                                                       55-60 jaar

  1. * Het gezagvoerderschap in 1896 van de bark “Frans” is wellicht een kort toezicht, toen het schip was opgelegd. De monsterrol vermeldt maar 2 namen. Voorts is de vermelding wat vreemd, omdat de “Frans” in 1894 was omgedoopt in “Lucine”. Een verschrijving in de monsterrol?

      *    Er is een monsterrol uit 1904 waarin Gerhardus Hoberg wordt vermeld als gezagvoerder van de “Lucina”. Dat moet een fout zijn, want hij is vrij zeker einde 1900 verongelukt met dat schip. (zie hierna)

      *    Tijdens een tocht in 1891 met de schoener “Moree” was zijn broer Geert de stuurman. Ook in de periode dat Gerhardus stuurman was komt de vermelding van Geert in lagere rangen, bv. bootsman, voor.

 

Overige bijzonderheden

In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.

“Frans   G.Hoberg   bark   308 brt   gebouwd in 1865   varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum.”

 

Tussen 1869 en 1887 voer de 3-mastschoener “Reiziger” onder gezag van kapitein W.J.Alberda. “In augustus 1884 vaart zij met een lading stro van Delfzijl naar Pernaat bij Cardiff, alwaar na lossing, briketkolen worden ingenomen voor Rio Grande (Brazilië). Het schip vindt tussen februari 1885 en november 1886 in de Braziliaanse kustvaart emplooi, doch krijgt dan een retourlading naar Europa. Op 31 januari 1887 slaat tijdens vliegend stormweer op de Atlantic kapitein W.J.Alberda overboord en verdrinkt. Stuurman G.Hoberg neemt daarna het commando op zich en weet, na een reis van 108 dagen, de gehavender REIZIGER veilig Queenstown en later Liverpool binnen te brengen. Het schip wordt aldaar in het Victoriadok gesleept.120

 

NRC 21 september 1899

Delfzijl, 19 september. Het Nederlandse schip LUCINA, kapt. Hoberg, naar Oxelösund bestemd, is met verlies van anker en ketting uit het Ranselgat (opm: vaargeul in de Eems) teruggekeerd.

 

NRC 17 januari 1901

Rotterdam, 16 januari. Volgens telegram van Lloyd’s zijn te Lysekil wrakstukken aangedreven, die kenmerken dragen als afkomstig te zijn van het Nederlandse barkschip LUCINA, dat vermoedelijk in de laatste stormen verongelukt is. De bark, kapitein G. Hoberg, 308 ton groot en gebouwd in 1865, was op 11 december 1900 vertrokken van Christiania (opm: Oslo) naar Amsterdam en is sindsdien vermist.

 

PGC 04 februari 1901

Delfzijl, 2 februari. Men heeft alle hoop op behoud van de alhier thuisbehorende bark LUCINA opgegeven. Vermoedelijk is het schip in de decemberstormen van het vorig jaar met man en muis vergaan. De bemanning bestond uit de volgende personen: G. Hoberg, kapitein; F. Göcken, stuurman; H. Damhoff, matroos; H. Kruizenga, lichtmatroos; H. Borst, lichtmatroos; allen Delfzijlers; F. Groenendaal, kok; L. Schenkel en P. Brouwer. De laatste drie waren Groningers.

Deze opgave klopt met die uit monsterrol 1900-77 van 31 oktober 1900 in het Gemeentearchief van Delfzijl