Inloggen
Gezagvoerder

Duiff, Rijnert Jansz

Naam: Duiff, Rijnert Jansz
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
HERSTELLER 1819 Galjoot Sailing Vessel 12742 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Rijndert werd geboren te Hindeloopen ca 1766

Hij trouwde met Iet Sijtjes Lammerts, geboren ca. 1780 te Hindeloopen. Iek overleed op 17 september 1856

Hij overleed op 12 november 1848 te Hindeloopen.

 

De schepen van de kapitein

fluitschip “Kroonprins der Nederlanden”

 

In het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein RijndertJansz Duyff op de:

“Vreede”, dd 01 april 1802;

“Concordia”, dd 13 juni 1814;

“Kroonprins der Nederlanden”, dd 10 april 1816; 28 maart 1817 en 31 maart 1818.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche  Courant 07 september 1816114

Amsterdam, 5 september. Volgens brief van kapt. R.J. Duiff, voerende het Fluitschip de KROONPRINS DER NEDERLANDEN, van Frederikshaven naar Amsterdam gedestineerd, in dato Elseneur den 11 augustus, was hij aldaar aangekomen met een lek, veroorzaakt door een op den 30 juli doorgestane zware storm; hij had een gedeelte van zijn dek-last als ook enige scheepsbehoeften over boord moeten werpen en agt man tot adsistentie aangenomen, om te pompen, ten einde de reis te kunnen voortzetten, en volgens brief van deszelfs correspondent van den 24 dito was hetzelve schip dien ochtend vroeg uitgezeild.

 

Rotterdamsche Courant 10 februari 1818114

Advertentie. N. de Roo, R. Hoyman, J. Tentye, J. van Ouwerkerk de Vries, T. van Olivier, J. Wesseling, H. Wesseling, J.E. Lublink en H.J. Rietveld, makelaars, zullen, op maandag den 16 maart 1818, des avonds ten 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, verkopen: een extraordinair welbezeild Fluitschip, genaamd KROONPRINS DER NEDERLANDEN, gevoerd bij kaptein R.J. Duyff, lang 141 voeten, wijd 31 voet 10 duim, hol 14 voet 10 duim, het verdek 7 voet 6 duim, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris en berigt bij de makelaars.

Nog zullen afzonderlijk verkocht worden 60 stuks dekdelen, van onderscheiden lengten, dik 3 duim, liggende aan boord van voornoemd schip.

 

Rotterdamsche Courant 04 juni 1818114

Amsterdam, 2 juni. Te Homlesund (opm: waarschijnlijk Holmsont, nu Holmbu), in Noorwegen, is met zware schade binnengekomen het fluitschip de KROONPRINS DER NEDERLANDEN, kaptein R. Jansen Duyf, van Amsterdam naar Nerva; had 48 uur op de rotsen gezeten.

 

 

Uit: Herfst in Riga door Maarten Krips te Groningen, 11 en 30, Nederlandse Genealogische Vereniging afd. Friesland, Themanummer “Rampen”, jg. 19 nr.1, pp.18-20, 2014

“In het najaar van 1814 voer de Hindelooper kapitein Reiner Jans Duif met zijn fluitschip Concordia van Amsterdam naar Riga. Dat was in die jaren regelmatig zijn bestemming; zijn naam wordt meermalen vermeld in de bewaard gebleven Sonttolregisters.    Aan boord van de Concordia waren ongeveer twaalf bemanningsleden…

Eind september 1814 lag de Concordia, met Nanne aan boord, voor anker voor Bolderna, 13 kilometer boven Riga. Een summier verslag van wat er daar gebeurd is werd gegeven in de Opregte Haarlemsche Courant van 20 oktober.

Op het Pilsumer Wad, een half uur van den Oostfriezendijk, is op strand geraakt het schip Margaretha, kapt. A.A.Meyerhoff van Winau naar Embden gedestineerd; de mast is gekapt, de kapt. zou eerst trachten zo veel mogelijk van schip en lading te bergen en dan zien of het schip weder aftebrengen was.

Volgens brief van Riga van den 19 september (.O.S. =oude stijl, de Russische kalender liep een kleine 2 weken achter op de onze) had het aldaar den vorigen nacht vreeselijk gestormd, waar door veel schade aan schepen en ligters voor de stad veroorzaakt was; kapt. R.J. Duyff, wiens schip genaamd was Concordia, beladen te Riga lag, met zijn papieren te Riga terug gekomen zijnde, om de clareeren, was dien ochtend naar de Bolderaa gegaan, om naar den toestand van zijn schip te vernemen, doch had hetzelve niet meer gevonden, zijnde volgens zeggen der lootsen 5 of 6 mijlen bewesten het gat totaal verongelukt, zo men vreesde met al het volk……

….Kapitein Duif vervolgde na de ramp van Riga zijn loopbaan. In 1816 wordt hij weer vermeld in de Sonttolregisters met een nieuw schip, en in 1817 deed hijopnieuw Riga aan. Hij overleed op 12 november 1848 te Hindeloopen, op 82 jarige leeftijd. In zijn overlijdensakte wordt vermeld dat hij daar lid van de gemeeteraad was….”