Inloggen
Gezagvoerder

Douwes, Jan

Naam: Douwes, Jan
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
LAURA 1867 Bark Sailing Vessel 9115 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Jan Douwes was met vlagnummer H69 in 1899 lid eerste klasse van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Hij werd niet ingeschreven in de Inschrijfregisters van het College, maar de gegevens werden ontleend aan de ledenlijsten uit "Sweijs"034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

J.Douwes was van 1899-1901 gezagvoerder van de barkentijn "Laura", rederij Hubert Jans & Co te Harlingen. Hij was opvolger van Ruurd Nannes de Boer en voorganger van J.H.Sommer. Mondelinge mededeling K.Suyk, Heiloo, november 1998

 

Lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer      periode      type                     naam van het schip                       boekhouder/reder

        H69          1898-1899 3/m sch.              Laura (ex Windbraut)                   Hubert Jans & Co, Harlingen

 

J.D Douwes was in 1899 kapitein van de houten schoenerbark “Laura” (ex Golden West, ex-Windbraut), in 1867 gebouwd in Meteghan aan de oostkust van Nova Scotia, 406/342 (328) ton, varend voor de rederij Hubert Jans & Co te Harlingen.052.

 

Overige bijzonderheden

1900

Het stoomschip 'Laura' strandt tijdens stormachtig weer ter hoogte van Schoorl. Onmiddellijk vertrekken vanuit zowel Petten als Egmond de roeireddingboten van de NZHRM naar de strandingsplaats. De reddingboot van Petten wordt gelanceerd maar keert terug als blijkt dat de roeireddingboot van Egmond reeds langszij ligt om hulp te bieden. Het heeft de redders een uur gekost om in de wilde zee langszij de 'Laura' te komen. Inmiddels zijn vanuit IJmuiden diverse sleepboten gearriveerd om hun hulp aan te bieden, waarna door de 24 koppige bemanning geweigerd zal worden om van boord te gaan. De reddingboot keert, na geruime tijd gewacht te hebben, terug. Het schip zal enige tijd later door de toegesnelde sleepboten losgetrokken kunnen worden.

Bron: 'De Zee' (1900)