Inloggen
Gezagvoerder

Vrije, A.F. de

Naam: Vrije, A.F. de
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
NICOLAAS BEETS 1885 Bark Sailing Vessel 4626 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geen

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 12 september 1882 wordt vermeld de heer van Hasselt, directeur der filiaalinrichting van het Kon.Ned. Meteor. Inst. te Utrecht: “Als nu reikte hij uit aan de Heeren W.P.Harten, H.Hissink en H. de Jonge getuigschriften voor uitmuntende journalen; aan de Heeren R.J.Weber, C.Jaski, A.G. Mörser Bruijns, W.Adriani, R.Berckelbach v.d Sprenkel, J.F. Graad van Roggen, A..J.Herckenrath, J.H.Bart, H.C.Haacke, H.W.Prins en A.F. de Vrije voor zeer goede journalen.” 023

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.F. de Vrije als gezagvoerder van/in:

*   1881 t/m 1883 op het 3/mast schip “Telanak” ex Hercules, gebouwd in 1859 te Amsterdam, 754 ton o.m., varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam;

*   1886 van de bark “Nicolaas Beets”, gebouwd in 1885 te Amsterdam, op de werf van Huygens & van Gelder (kiel gelegd november 1883), 900 ton o.m., varend voor W.A.Huygens te Amsterdam. Zeetijdingen 20 juni 1886. Op de tweede uitreis door Straat Bali, bestemd van Amsterdam naar Semarang op Bali-Badong gestrand en wrak geraakt;

 

Overige bijzonderheden

Uit: “Eenige voorvallen uit mijn zeemansloopbaan” door J.C.de Roever in “Ons Zeewezen” 32, p.442-447, 1933 zie vooral het oorspronkelijke artikel).

De Roever beschrijft een reis, die hij als leerling meemaakte op het fregat “Telanak” van rederij Rutgers & Hissink te Amsterdam onder kapitein A.F.de Vrije. De totale equipage bestond uit 18 koppen. Op 24 september 1880 werd het schip naar IJmuiden gesleept en op de 27ste was men buitengaats. De reis naar Indië verliep voorspoedig en op 19 januari 1881 arriveerde men te Batavia. Op 11 maart vertrok men naar Semarang waar men op de 16de aankwam. Aldaar werden huiden en suiker geladen. 04 april werd afgezeild naar Soerabaja alwaar het schip op de 15de arriveerde. Er werden koffie, hout en hoorns geladen. Op de 25ste april werd de terugreis via Batavia aanvaard. In Batavia werd nog peper geladen en op 07 mei zeilde men uit. Op 20 juni passeerde men Kaap de Goede Hoop en op 04 juli 1882 ging men bij St.Helena voor anker. Aldaar had de kapitein te maken met een vorm van muiterij: na een feest aan boord met drank en meisjes van de wal weigerde de bootsman en de matrozen de order om het anker te lichten. De bootsman dreigde zelfs met een mes. Na een spannende nacht, waarin de passagiers en de equipage achter de mast voorzien waren van wapens, werd het incident gesust, alhoewel de stemming voor en achter de mast er niet op vooruit was gegaan. Op 06 september 1882 werd, na een reis van 122 dagen, IJmuiden bereikt.