Inloggen
Gezagvoerder

Schaap, Dirk Floris Maartensz

Naam: Schaap, Dirk Floris Maartensz
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
NOACH III 1869 Fregat Sailing Vessel 8862 Bekijk schip
NOACH VI 1879 Fregat Sailing Vessel 8865 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Dirk Floris Maartensz Schaap werd geboren te Katwijk op 25 maart 1850 als zoon van Maarten Florisz Schaap en Niesje Zonneveld.

Hij trouwde te Katwijk in 1875 met Klaasje Schadde van Doorn.

Hij overleed op 14 december 1911 te Port Natal in Brazilië.

Het artikel bevat een foto van Dirk Floris Maartensz Schaap en van de clipper Noach VI door L.M.Willemse Hz054-157.

De schepen van de kapitein

D.F.Schaap was in 1890 kapitein op het houten fregat “Noach III”, gebouwd in 1868 door J.Smit te Slikkerveer, 117 ton, varend voor rederij Fop Smit Jr te Rotterdam052.

Hij was in 1884 gezagvoerder op de, in 1879 bij Arie Smit te Slikkerveer gebouwde Noach VI en in 1890 op de Noach III. “Volgens familie-informatie is hij ook gezagvoerder op de Noach IV geweest (er bevindt zich van dit schip een model in het Maritiem Museum “Prins Hendrik” te Rotterdam) en zelfs een korte periode kapitein op de, in 1905 gebouwde, 2505 ton metende stalen viermastbark Geertruida Gerarda, het laatste grote zeilschip dat in Nederland werd gebouwd. De Noach’s waren houten driemast-clipperschepen en alle van de reder/scheepswerf eigenaar Fop Smit te Kinderdijk”.

054-157.

Bouma025 vermeldt D.F.Schaap als gezagvoerder gedurende:

  • * 1884 op de 3/m bark “Noach VI”, gebouwd in 1879 te Slikkerveer, 1300 ton o.m., varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam. Het schip was in 1881 getuigd als bark;
  • * 1890 op het fregat Noach III, gebouwd in 1869 te Slikkerveer, 1230 ton o.m., varend voor Fop Smit Jr te Rotterdam. Het schip werd in 1890 verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “Gudvang”;

Bouma vermeldt hem niet als gezagvoerder op de “Noach IV”. De “Geertruida Gerarda” wordt evenmin door hem genoemd, omdat het schip nà 1900 is gebouwd en Bouma alleen schepen opneemt gebouwd tussen 1820 en 1900.

  • * 1891 t/m 1895 van de ijzeren bark “Concordia”, gebouwd in 1886 te Amsterdam, 1002 ton n.m., varend voor W.A.Huygens te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

De bark “Concordia” onder kapitein D.F.Schaap vertrok van Newcastle NSW op 13 maart 1891 en kwam over de Pacific om 12 mei aan te Valparaiso. Op 03 juni was het schip in A’fasgasta, later te Iquique, op 27 december via Kaap Hoorn werd Plymouth bereikt en op 05 januari 1892 Maassluis.121