Inloggen
Gezagvoerder

Schaap, Albert Harms

Naam: Schaap, Albert Harms
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
GEERDINA 1839 Tjalk Sailing Vessel 9614 Bekijk schip
GEERDINA GEERTRUIDA 1855 Tjalk Sailing Vessel 14915 Bekijk schip
GEERDINA GEERTRUIDA 1855 Tjalk Sailing Vessel 14915 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.H.Schaap als gezagvoerder gedurende:

*     1840 t/m 1850 van de sch.kof “Geerdina”, gebouwd in 1838 te Wildervank, 80 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip is in 1850 gestrand bij Todendorf (Holstein) op weg met gerst van Wismar naar Amsterdam.

Bouma025 vermeldt H.A.Schaap als gezagvoerder gedurende:

  • * 1856 t/m 1858 van de 1/mkof “Geerdina Geertruida”, gebouwd in 1855 te Hoogezand, 54 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. In 1859 voer het schip onder kapitein/eigenaar J.W.Kramer te Groningen en was herdoopt in “Petronella Rensiena”.
  •  

Mulder083-p46 merkt op dat deze laatste naamgeving in Sweys voorkomt, “vermoedelijk vernoemd naar moeder en dochter, maar onder deze naam staat het schip niet geregistreerd”

 

Overige bijzonderheden

Mulder083a vermeldt:

De tjalk “Geerdina Geertruida” “was in augustus 1855 door scheepsbouwer Emmo Hooites Meursing in Hoogezand volbouwd voor rekening van schipper Albert Harms Schaap uit Veendam. … Volgens de hypotheekakte was Schaap van plan met zijn schip voornamelijk op Amsterdam te varen.    Schipper Schaap verkreeg van zijn bouwwerf een hypothecaire lening van f 1.000 waarvan hij echter niets zou aflossen, terwijl hij evenmin in staat bleek de volledige rente à 8% ’s jaars te voldoen. Teneinde betaling af te dwingen liet Hooites Meursing op 30 september 1859 executair beslag leggen op de ‘Geerdina Geertruida’, die zich toen in de Noorderhaven te Groningen bevond. Op woensdag 28 december 1859 volgde de openbare verkoping…Schaap vond deze verkoping kennelijk zo’n grote schande, dat hij er niet zelf bij aanwezig wilde zijn.”

 

“ ‘Geerdina Geertruida’ koftjalk, ook: hektjalk, b.j. Hoogezand 1855, 54 ton, K/E A.H. Schaap te Vd 8/1855-12/1859. K/E 1859-1869 J.G. Kramer te Groningen. 1869 K/E A. Westerbrink te Gn, 12/1869 wrak na stranding.”

Bouma heeft dit schip nog steeds staan bij H.A. Schaap, dus initialen omgekeerd. Voorts vermeldt Mulder géén naamsverandering in 1859.

Bij Bouma is sprake van twee schepen met de naam van “Geerdina Geertruida”, de één gebouwd in 1855 en de ander in 1856. De opgave van Mulder lijkt erop te duiden dat het hier om dezelfde schepen gaat. De kapiteinsopgaven van Mulder slaan gedeeltelijk op het schip uit 1856. De puzzle is me niet duidelijk en nadere informatie door Mulder is noodzakelijk.