Inloggen
HOEK VAN HOLLAND - ID 9489


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1864-06-11 / 1878-10-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1864
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Iron
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Fop Smit, Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1864-04-02
Delivery Date: 1864-06-03
Technical Data

Gross Tonnage: 480.00 lasts
Gross Tonnage 2: 909.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 46.50 Meters Registered
Beam: 8.24 Meters Registered
Depth: 5.34 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1871
Type: Lengthened
Omschrijving: De HOEK VAN HOLLAND werd in het voorjaar van 1871 in Engeland met 38 voet verlengd. Sindsdien 1.177 ton oude meting, of 954,73 ton netto nieuwe meting.


Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1864
Datum agenda: 1864-06-11
Register nr: 18640528
Scheepsnaam: HOEK VAN HOLLAND
Type: Fregat
Lasten: 480
Gebouwd in plaats: Kinderdijk
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Ruijs en Zonen, W.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Bakker, J.
Opmerkingen: 1866 - 689-datum besluit nieuwe zeebrief19-10-1866-22- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Kinderdijk

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1864-06-11 HOEK VAN HOLLAND
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PBNV

Date/Name Ship 1878-10-00 JULIUS
Manager: H. Bischoff & Co., Bremen, Germany
Eigenaar: H. Bischoff & Co., Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany
Callsign: QDGN

Ship Events Data

1889-06-15: Final Fate: Missing

Op reis van Liverpool naar Buenos Aires is de JULIUS sedert de 15e juni 1889 vermist. Vermoedelijk heeft zij tijdens zware storm de masten verloren, en is ze door de opvarenden verlaten, die allen zijn omgekomen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Bakker was met vlagnummer R127 in de periode 1861 t/m 1872 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.Bakker met vlagnummer R127 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1862                   bark                       “Cornelis Wernard Eduard” 320 last  voor W.Ruys & Zonen te Rotterdam

1863, 1864        fregat                     “Hoek van Holland”             500 last  voor W.Ruys & Zonen te Rotterdam

1865 t/m 1867 ijzeren fregat         “Hoek van Holland”             480 last  voor W.Ruys & Zonen te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt J.Bakker als gezagvoerder gedurende:

*    1861 t/m 1863 van de bark “Cornelis Wernard Eduard”, gebouwd in 1839 te Kinderdijk, 606 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam. Het schip werd in 1863 verkocht naar Noorwegen en werd daar herdoopt in “Albion”;

*    1864 t/m 1869 van het ijzeren fregat “Hoek van Holland”, gebouwd in 1864 te Kinderdijk, 801 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

J.Bakker vertrok op 19 december 1861 van Brouwershaven met de “Cornelis Wernard Eduard” met 1 officier en 1 soldaat. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Bakker, J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.Versteeg als gezagvoerder gedurende:

*   1869 t/m 1871 van het 3/mschip “Eva Johanna”, gebouwd in 1856 te Rotterdam op de werf “St.Joris”van de Jong, Korteland en Anthony, 979 ton o.m., varend voor Vlierboom & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1871 verkocht naar Noorwegen;

*   1871 van het ijzeren fregat “Hoek van Holland”, gebouwd in 1864 te Kinderdijk, 801 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam;

*   1872 van de sch.brik “Anna Sanders” ex Alexius, gebouwd in 1869 te Wranäs, 137 ton o.m., varend voor van Berckel & de Vrij te Rotterdam;

*   1873 t/m 1874 op hetzelfde schip maar nu varend voor K.L.van Berckel te Rotterdam. Het schip voer in 1875 voor kapitein/eigenaar W.W.Smit te Rotterdam en was herdoopt in “Oliehoorn”;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Versteeg, W.

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Vonck werd geboren op 18 februari 1818 te Streefkerk. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Binnenweg Wijk 15 nr. 476 en Karresteeg Wijk 3 nr. 183. Hij vertrok op 20 augustus 1873 naar Amsterdam.

 Hij was gehuwd met Grietje Rotgans, geboren op 24 februari 1820 te Terschelling als dochter van Gerrit Siebesz Rotgans en Trijntje Jacobs.005 en tresoar

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Corns. Vonck was met vlagnummer R218 in de periode 1846 t/m 1871 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

C.Vonck was in 1849 afwisselend commissaris en in 1870 permanent commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein Corns. Vonck met vlagnummer R218 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1849                        van de bark “J.C.J. van Speyk”          274 last                 varend voor F.Smit te Kinderdijk

*   1851, 1855             van de bark “Vier Gebroeders”           342 last                 varend voor F.Smit te Kinderdijk

*   1858, 1859             van het fregat “Loevensteyn”             389 last                 varend voor Bonke & Co te Rotterdam

*   1862 t/m 1867       van het fregat “India”                          685 last                 varend voor Bonke & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt C.Vonck als gezagvoerder gedurende:

*   1848 t/m 1850 op het fregat “J.C.J. van Speyk”, gebouwd in 1834 te Kinderdijk, 512 ton o.m., varend voor F.Smit te Alblasserdam;

*   1851 t/m 1857 van de bark “Vier Gebroeders”, gebouwd in 1846 te Slikkerveer, 637 ton o.m., varend voor F.Smit te Kinderdijk;

*   1858 t/m 1861 van het 3/msch “Loevestein”, gebouwd in 1854 te Schiedam, 736 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam.

*   1862 t/m 1869 van het 3/mschip “India” ex Anny Richmond, gebouwd in 1861 te Bath-Maine, 1300 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam;

*   1872 van het ijzeren fregat “Hoek van Holland”, gebouwd in 1864 te Kinderdijk, 801 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

C.Vonck vertrok op 19 september 1857 vanuit Nieuwediep met de “Loevestein” met een transport van 3 officieren en 200 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 30 december 1857 na een reis van 102 dagen. Onderweg waren 2 manschappen overleden.

Op 27 september 1861 vertrok hij uit Brouwershaven met de “Loevestein” en 3 landmachtofficieren. Hij kwam te Batavia aan op 14 januari 1862 na een reis van 109 dagen065.

 

Melding van het overlijden te Batavia op 01 december 1870 van een matroos aan boord van het schip “India”.115

 

Zierikzeesche Courant 16 maart 1864

Op 11 maart 1864 is te Brouwershaven gearriveerd de “India”, kapt. C.Vonck, komen van Batavia en met bestemming Rotterdam. Aan boord de passagiers de heren A.M.Sassenberg en J.H.Kruijt, benevens 14 gepasporteerde militairen.

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Vonck, Cornelis

Familiegegevens

Simon werd geboren op 25.12.1834 te Texel als z.v. Karel Otto en Antje Plaasman.

 

Simon (22) (zeeman) trouwde op 22.10.1857 te Amsterdam met Antonetta Juliana Elizabeth Kelder (22) – geb. 08.10.1835 te Amsterdam – d.v. Jan Willem Kelder en Anthonette Juliana Elisabet van Wijk.

 

Simon overleed op 13.03.1902 te Rotterdam (67).  

 

Kinderen

-    Antonia Juliana Elisabeth – geb. 28-01-1860

-    Maria Antonette – geb. 17.07.1862

-    Carel Cornelis – geb. 18.10.1864

-    Wilhelmina Anthonetta – 18.10.1868

-    Anna Cornelia – geb. 09.12.1870

-    Simon Otto (1882-1883) - Alle kinderen geboren te Amsterdam.

 

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

Simon Otto werd geboren op 25 december 1834 te Amsterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Karel Otto en Antje Plaasman.

Hij was getrouwd met Antoinetta Juliana Elizabeth Kelder, geboren 08 oktober 1835 te Amsterdam, Nederlands Hervormd. Hij overleed te Rotterdam aan de Westerkade op 13 maart 1902. Dit overlijdensjaar klopt niet met de opgave uit 1893 in het betreffende Jaarverslag van de Rotterdamse Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Is er sprake van twee opeenvolgende personen?005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.Otto was met vlagnummer R73 in de periode 1862 t/m 1882 effectief lid en van 1883 t/m 1893 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Kennelijk is hij in dat jaar gewisseld van lidmaatschapstype. Een vlaglid mocht wèl de Maatschappijvlag voeren, maar had geen recht op financiële tegemoetkoming en058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1893 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1893 als lid voor de vlag is overleden058  (Is niet correct)

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein S.K. Otto met vlagnummer R73 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1862, 1863           van de bark “Schoonderloo”                     253 last              voor T. van Holst te Delfshaven

1864                      van het fregat “Vier Gezusters”                389 last              voor T. van Holst te Delfshaven

1865 t/m 1867     van het fregat “Vier Gezusters”                389 last              voor Wed. T. van Holst te Rotterdam

1874, 1877           van het fregat “Hoek van Holland”          622 last              voor W.Ruijs & Zonen te Rotterdam

1878                      geen vermelding van schip en boekhouder

1880                      van het ss. “Senior”                                     1099 last            voor W.Ruijs & Zonen te Rotterdam

1881, 1882           van het ss “Gelderland”  2177 last            voor W.Ruijs & Zonen & Co te Rotterdam

1883, 1885           van het ss “Soerabaja”   c.2200 last         voor Wm. Ruijs & Zonen te Rotterdam

1886  t/m 1888    van het ss “Zuid Holland”                          2258 last            voor Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam

1890, 1891, 1892 van het ss “Merapi”                                    2570 ton            voor Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt S.Otto als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1864 van de bark “Schoonderloo”, gebouwd in 1852 te Krimpen, 479 ton o.m., varend voor T. van Holst te Delfshaven;

*    1865 t/m 1871 van het fregat “Vier Gezusters”, gebouwd in 1850 te Rotterdam, 737 ton o.m., varend voor de wed. T.van Holst te Delfshaven;

*    1873 t/m 1878 van het ijzeren fregat “Hoek van Holland”, gebouwd in 1864 te Kinderdijk, 801 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1878 verkocht naar Duitsland en herdoopt in “Julius”;

*    1880 t/m 1881 van het schroefstoomschip “Senior”, gebouwd in 1879 te Middlesbro, 1099 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1882 t/m 1883 op het schroefstoomschip “Gelderland, gebouwd in 1878 te Midlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1884 t/m 1886 van het ijzeren schroefstoomschip “Soerabaya”, gebouwd in 1884 te Vlissingen, 2300 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1887 t/m 1890 op het schroefstoomschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1882 te Middlesbro, 2258 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1891 t/m 1895 op het stalen schroefstoomschip “Merapi”, gebouwd in 1889 te Vlissingen, 2570 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm>Ruys & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

S.Otto vervoerde detachementen landmachtmilitairen vanuit Rotterdam met de “Gelderland” tijdens de volgende reizen:

Vertrek 01 april 1882. Aankomst 20 mei 1882 na 49 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.

Vertrek 26 augustus 1882. Aankomst 08 oktober 1882 na 43 dagen. 1 officier en 29 manschappen.

Vertrek 21 januari 1882. Aankomst 17 maart 1883 na 56 dagen. 2 officieren en 38 manschappen.

Vertrek 23 juni 1883. Aankomst 07 augustus 1883 na 45 dagen. 2 officeren en 38 manschappen.

Vertrek 10 november 1883. Aankomst 29 december 1883 na 49 dagen. 3 officieren en 32 manschappen.

 

Hij vervoerde militairen vanuit Rotterdam met de “Soerabaya” op de volgende reizen:

Vertrek 22 november 1884. Aankomst 08 januari 1885 na 47 dagen. 3 officieren en 33 manschappen.

Vertrek 25 april 1885. Aankomst 10 juni 1885 na 46 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.

Vertrek 17 juli 1886. Aankomst 27 augustus 1886 na 41 dagen. 2 officieren en 48 manschappen.

 

Hij vervoerde militairen vanuit Rotterdam met de “Zuid-Holland” tijdens de volgende reizen:

Vertrek 07 mei 1887. Aankomst 17 juni 1887 na 41 dagen. 2 officieren en 33 manschappen. In Marseille wer 1 man aan boord genomen en bij aankomst in Batavia waren er 4 man meer aan boord zonder opgave van reden.

Vertrek 24 september 1887. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 56 manschappen.

Vertrek 16 juni 1888. Aankomst 29 juli 1888 na 43 dagen. 2 officieren en 65 manschappen.

Vertrek 19 april 1890. Aankomst 30 mei 1890 na 41 dagen. 3 officieren en 63 manschappen.

Vertrek 06 september 1890. Aankomst 16 oktober 1890 na 40 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

 

Hij vervoerde militairen vanuit Rotterdam met de “Merapi” tijdens de volgende reizen:

Vertrek 06 februari 1892. Aankomst 16 maart 1892 na 39 dagen. 3 officieren en 74 manschappen.

Vertrek 22 oktober 1892. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 54 manschappen.

Vertrek 04 maart 1893. Aankomstdatum 11 april 1893 na 38 dagen. 2 officieren en 34 manschappen.

Vertrek 11 november 1893. Aankomstdatum20 december 1893 na 39 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

Vertrek 17 maart 1894. Aankomstdatum 25 april 1894 na 39 dagen. 3 officieren en 33 manschappen.

Vertrek 21 juli 1894. Aankomstdatum 01 september 1894 na 42 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

Vertrek 10 november 1894. Aankomstdatum 18 december 1894 na 38 dagen. 4 officieren en 145 manschappen.

Vertrek 16 maart 1895. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 49 manschappen.

Vertrek 28 september 1895. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 43 manschappen.

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Otto, Simon Karelsz
Overige informatie: 0

Algemene informatie

1864

NRC 030464
Kinderdijk, 2 april. Heden werd van de werf van de heer Fop Smit met beste gevolg te water gelaten het ijzeren clipper fregatschip HOEK VAN HOLLAND, gebouwd voor rekening der rederij van de heren Wm. Ruys & Zn. te Rotterdam, groot ongeveer 500 lasten, gevoerd zullende worden door kapt. J. Bakker.

1871

NRC 170971
Batavia, 5 augustus. De 2de augustus arriveerde te Batavia ter rede het ijzeren schip HOEK VAN HOLLAND, na een reis van 131 dagen van Falmouth. Daar dit schip in Engeland 38 voet verlengd was, maakte men zich vrij algemeen ongerust, toen de reis zolang duurde. Het blijkt echter, dat de lange reis alleen te wijten is aan aanhoudende windstilte. Als een staaltje daarvan wordt ons medegedeeld, dat het schip 24 dagen werk heeft gehad om van 4° Noorderbreedte en 23° Westerlengte tot onder de linie, namelijk op 0° Breedte en 26° W.L. te komen.

1878

NRC 191078
Amsterdam, 18 oktober. Het fregatschip HOEK VAN HOLLAND is uit de hand verkocht aan H. Bischoff & Co. te Bremen en thans genaamd JULIUS.

1889

RN 250689
Montevideo, per telegram. Het Duitse barkschip JULIUS (opm: ex-Nederlandse HOEK VAN HOLLAND, bouwjaar 1863, onderweg van Liverpool naar Buenos Aires) werd masteloos en verlaten (opm: op 22 juni aangetroffen) te Maldonado(opm: Uruguay, 34º55’ZB 54º58’WL)  binnengesleept door het Belgische stoomschip SCHELDE, dat het op 33ºZB en 52ºWL verlaten aantrof. Volgens bericht uit Rio Grande zijn zeven man der equipage verdronken en hebben de overigen zich op de boten gered. (opm: naar verluidt is het schip verder onder Argentijnse vlag als lichter gebruikt; vanaf 1910 komt het hol niet meer in de annalen voor)

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.564
DVD VIII – 1655, 1656
BIJLBRIEF
Naam schip HOEK VAN HOLLAND

plaats en datum acte Nieuw Lekkerland, 3 juni 1864

type schip ijzeren fregat

bouwwerf/verkoper Fop Smit, scheepsbouwmeester te Kinderdijk

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper rederij onder directie van firma Willem Ruys & Zonen, Rotterdam
te voeren door kapt.

grootte in tonnen 909 tonnen of 480 lasten
(meetbrief 42/94, Rotterdam, 1 juni 1864)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 46,50 m., breed 8,24 m., hol 5,34 m.

kiellegging

tewaterlating 2 april 1864

plaats / datum registratie Rotterdam, 6 juni 1864

nummer van registratie deel 50, folio 149, recto, vak 4

notaris burgemeester Nieuw Lekkerland 3 juni 1864

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 150609

Naam HOEK VAN HOLLAND
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1864
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1864
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Bijlbrief acte NA 3.03.17.01.3675.564