Inloggen
ZES GEBROEDERS (DE) - ID 9482


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1907-07-00 / 1912-04-08 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1892
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Werf, van der ,Geert Willem.., Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1892-05-00
Technical Data

Gross Tonnage: 81.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 79.00 Net tonnage
 
Length 1: 24.38 Meters Registered
Beam: 5.00 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.26 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1892-04-23 ZES BROEDERS (DE)
Manager: Feenstra, Jan., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Feenstra, Jan., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1897-00-00 ZES GEBROEDERS (DE)
Manager: Feenstra, IJsebrand, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Feenstra, IJsebrand, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1907-07-00 AMICITIA
Manager: Jan Kiestra, Zuidhorn, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Kiestra, Zuidhorn, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zuidhorn / Netherlands
Callsign: NDBP

Ship Events Data

1892-00-00: Het schip heeft van 1892 tot 1907 geen Onderscheiding sein.
1912-04-08: Final Fate:
Op 08-04-1912 nabij Wangeroog op het Neubrack gestrand en verloren gegaan. Het schip was op 28 maart vertrokken van Bremen met een lading grintzand bestemming Wangeroog. De reddingboot van Wangeroog heeft de bemanning de 7e april van boord gehaald. Van schip en inventaris is niets gered. (bemanning 2 en de schippersvrouw)
Rotterdamsch Nieuwsblad 11-04-1912: Hamburg, 9 April. Het reddingstation Wangeroog heeft gisteren drie personen gered van het Nederlandsche schip AMICITIA, kapitein Kielstra, dat in de Blauwe Balje gestrand was.
NvhN 15-04-1912 Delfzijl, 12 apil.— De AMICITIA, schipper Kiestra, (gestrand op Wangeroog), is reeds met het tweede watergetij na de stranding geheel in het zand weggezonken, zoodat het als totaal verloren kan worden beschouwd.
1912-04-08: Uittreksel Raad voor de Scheepvaart: Uit een en ander is het navolgende gebleken. De 28e maart 1912 vertrok de AMICITIA beladen met grintzand, van Bremen met bestemming Wangeroog. Het uitwateringsmerk lag goed boven water. Het schip was voorzien van zwaarden en voerde fok, stagfok, kluiver en topzeil. Behalve de schipper (Jan Kielstra) en stuurman (Klaas de Vries) was ook aan boord de vrouw van de schipper, die als gereefd moest worden, zeer wel het roer kon houden. De schipper die nimmer een zeevaartkundig examen deed, vaart sinds zijn jeugd en is wel bekend met Wadden, de Sont en de Belten. Na wegens storm enige tijd in Bremerhaven te hebben gelegen, is men met stijgend barometer en een zwakke koelte uit het Westen vertrokken. Over beide boegen zeilende, liep men op 4 april te 9.30 uur het zeegat Blauwe Balge in, de wind was Z.W. en de zee kalm. daar er te weinig water stond om over het Wad naar de zuidpunt van Wangeroog te varen ankerde men in diep water om 10.30 uur. Om 13.00 uur ging men met een harde koelte uit het Westen en kruiste men naar binnen. Na een paar gangen te hebben gedaan, bleef het schip bij het overstag gaan met het SB zwaard op het zand aan de S.B. of bakenwal haken en liep daardoor op die wal binnen de bakens aan de grond. Gedurende het eerste 2 keer H.W. is niets van het lekken van het schip bemerkt. Op de 5e april bij het 3e tij bleek het schip water te maken. Meteen begon men te pompen en het lukte het schip lens te pompen. Er werd tijdens deze periode geen sleepboot gezien evenmin de dagen erna. Op de 6e april werden nog 2 man (van naburige schepen afkomstig) ingehuurd om te pompen. Om 13.00 uur die dag kwam het schip vlot bij Hoogwater en werd gepoogd het schip droog op het hoge wad te zetten. Toen echter bij deze poging de gaffel brak (er stond een harde wind) die een rechte was en nog nieuw, en daardoor het grootzeil scheurde, was men genoodzaakt in diep water te ankeren. Hierdoor maakte het schip steeds meer water, zodat men het met pompen niet kon voorblijven. Om 15.00 uur was men genoodzaakt het wegens gevaar van zinken aan de grond te zetten. Het bleek onmogelijk dit aan de bakenwal te doen, waarop men besloot het op de ongunstige Zuiderwal te doen, waar een gedeelte van de lading is geworpen. Het schip zat op de Neubrack, er woei een storm uit het W.N.W. Toen het schip ook daar steeds meer water bleek te maken, is tegen de avond de noodvlag gehesen. Op 7 april om 17.00 uur kwam de reddingboot van Wangeroog en op de 8e april om 01.00 uur was men verplicht het schip dat inmiddels geheel onder water zat te verlaten. De opvarenden zijn allen te Wangeroog aan wal gebracht. Van schip of inventaris is niets gered.

Gezagvoerders

Kapt/eig. tjalk ZES GEBROEDERS Id 9482.

Periode 1892-1897

Datum vanaf: 1892
Kapitein: Feenstra, Jan

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt IJsebrand.Feenstra als gezagvoerder gedurende:

*    1884 t/m 1889 van de tjalk “Reserve”, gebouwd in 1882, bouwplaats niet vermeld, 51 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip werd in 1889 verkocht naar de binnenvaart.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Feenstra, IJsebrand

Kapt./eigenaar tjalk " AMICITIA " Id 9482.

Periode1907-1912.

Datum vanaf: 1907
Kapitein: Kiestra, Jan

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Notaris M.A. Vroom te Stadskanaal, toegang 119, inv. nr. 83, aktenummer 1001, 23 april 1892.
Notaris D.L. de Koe te Sappemeer, toegang 106, inv. nr. 139, aktenummers 477 en 478, 7 aug. 1907.