Inloggen
G.H. BETZ - ID 9481


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1868-07-27 / 1901-11-14 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1867
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: John Thompson, North Dock, Sunderland, Great Britain
Launch Date: 1866-10-10
Delivery Date: 1867-01-29
Technical Data

Net Tonnage: 431.00 tons (oude meting)
Deadweight: 613.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Configuration Changes

Datum 00-00-1880
Type: Rigging changed
Omschrijving: Het schip is in 1880, na aankoop door Köpcke, van een driemast bark veranderd in een driemastschoener en hermeten volgens de nieuwe meting, daarna 352 ton netto.

Datum 00-00-1889
Type: Remeasurement
Omschrijving: In 1889 hermeten, thans 366,66 ton netto

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1868
Datum agenda: 1868-07-27
Register nr: 18680505
Scheepsnaam: G.H. BETZ
Type: Bark
Lasten: 228
Gebouwd in land: Engeland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hoen & Co. L. 't
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Schaafmsa Fzn. S.
Opmerkingen:

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1867-01-29 REDGAUNTLET
Manager: William Graham, North Shields, Great Britain
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, North Shields, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: North Shields / Great Britain
Callsign: HNCF
Additional info: Off.No. 56477

Date/Name Ship 1868-06-16 G.H. BETZ
Manager: Firma L.'t Hoen & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NGWS

Date/Name Ship 1880-07-00 JOHANNA MARIA
Manager: Firma Aug. Köpcke & Co, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Aug. Köpcke & Co, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDGW

Date/Name Ship 1891-04-07 IDA
Manager: J. Hazewinkel, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J. Hazewinkel, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: PCFQ

Date/Name Ship 1898-02-15 IDA
Manager: Willem Sissingh, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Willem Sissingh, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCFQ
Additional info: Hfl. 2625,--

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Part-owners van de REDGAUNTLET per 29 januari 1867:

William Graham, North Shields (1/4e part)
John McKeard, Newcastle (1/4e part)
Archibald Johnson, Hull (1/4e part)
Edward Little, Lockabie (1/4e part)

Ship Events Data

1868-02-23: Stranded
De REDGAUNTLET, kapt. L. Dall, op reis van Berdianski naar Rotterdam met rogge, strandde op 23 februari 1868 tijdens hevige noord-noord-wester storm op de Banjaard. Het wrak werd, zoals het op de Banjaard lag, bij publieke veiling op 9 maart 1868 gekocht door de smid Adriaan Anker te Zierikzee, die er in slaagde het vlot en op 9 april 1868 te Zierikzee binnen te brengen. Adriaan Anker verkocht het schip op 16 juni 1868 uit de hand aan de firma L. ´t Hoen & Co., Rotterdam voor NLG 8000,-. Het gerepareerde schip kwam na herstel weer als G.H. BETZ onder Nederlandse vlag in de vaart. (zie bij General Information voor meer info over vergaan en vlotbrengen)
1898-02-15: Sold at auction
NRC 17.02.1898: Delfzijl, 15 februari. Het Nederlandse driemast schoenerschip IDA, van de heer Hazewinkel Hzn, is hedenavond bij publieke veiling verkocht voor NLG 2.625 aan de heer W. Sissingh, reder alhier.
1898-07-26: Damaged
NRC 27.07.1898: Delfzijl, 26 juli. De Nederlandse driemast schoener IDA, kapt. H. Leeuw, van hier naar Helsingfors (opm: Helsinki) vertrokken, kreeg 24 dezer een zware stortzee over, waardoor een boot weg sloeg, schade over het dek veroorzaakt werd en het schip slagzij kreeg, Met de herstelling van een en ander is reeds aangevangen.
1901-08-31: Laid up
Delfzijl, 31 augustus De Nederlandse schepen NIJENSTEIN, kapt. H. Velthuis, IDA, kapt. H. Leeuw, JAN SIEVERT, kapt. P. Arkema, en CHARLOTTE EN ANNA, kapt. N. Arkema, zijn reeds alle vier afgetuigd en hier opgelegd, daar geen lonende vrachten meer te krijgen waren, vermoedelijk zullen meerdere schepen spoedig volgen.
1901-11-14: Final Fate: Broken up

PGC 16.11.1901 Delfzijl, 14 november. De hier thuisbehorende 3-mast schoener IDA, laatst gevoerd door kapitein H. Leeuw, is zonder de inventaris voor NLG 1275 verkocht aan de heer S. de Boer te Makkum, om te worden gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Hij was getrouwd met Jeltje Beitschat.

Hij overleed in 1887.

 

Er bestaat een periodiek getiteld “Genealogisch Kontakt Familie Schaafsma” met in 1999 de 9de jaargang (zie Gens Nostra 55:271 2000.`

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.Schaafsma Tz werd per 22 november 1865 met vlagnummer H9 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Zijn schip was de “Waalwijk”, boekhouders Gebr. van de Beek. De contributie werd voldaan door de Wed.T.Schaafsma. 028-fol.115

S.Schaafsma was met vlagnummer H9 lid van het College in de periode 1865-1887034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Het College zond per 12 oktober 1891 een brief aan Jac.Beitschat te Vianen inzake een uitkering aan de wed S.Schaafsma. Er is sprake van 5 kinderen waaronder een dochter Jeltje.

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer   periode     type          naam van het schip                                         boekhouder/reder

       H9           1863-1866 2/m sch.   Waalwijk (ex Alida)                                        Gebr.van de Beek, Waalwijk

                          1867-1869 bark          G.H.Betz (ex Redgauntlet)                            L.’t Hoen, Rotterdam

                          1870-1874 bark          G.H.Betz (ex Redgauntlet)                            L.’t Hoen & Co, Rotterdam

                             1881      ss               Gouverneur Generaal van Landsberge         Ned.Ind.Stoomv.Mij, A’dam

                             1882      schr.ss       Amboina                                                           Ned.Ind.Stoomv.Mij, A’dam

                          1883-1884 schr.ss       Maha Vajerunhis                                             Ned.Ind.Stoomv.Mij, A’dam

                             1885      schr.ss       Devonhurst                                                       Ned.Ind.Stoomv.Mij, A’dam

 

Bouma025 vermeldt S.Schaafsma Tz als gezagvoerder gedurende:

  • * 1864 t/m 1867 van de 2/msch “Waalwijk” ex Alida, gebouwd in 1861 te Hoogezand, 153 ton o.m., varend voor de Gebr. v/d Beek te Waalwijk;
  • * 1869 t/m 1875 van de bark “G.H.Betz” ex Redgauntlet, gebouwd in 1866 te Sunderland, 613 ton o.m., varend voor L.’t Hoen & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Schaafsma Tz, S.
College: Zeemans-Voorzorg, Harlingen
Vlagnummer: 9
Overige informatie: *Harlingen, 17 januari 1839, in juni 1886 te Atjeh verdronken. Hij was toen gezagvoerder Van het Ned.Indische stoomschip DEVONHURST.

Familiegegevens en opleiding

Charles Louis Hintherthur werd in 1843 geboren in Leedingerorth/Duitsland

Hij bleef ongehuwd.

Hij overleed in 1905 te Dordrecht.

Hij was in 1878 met nummer 640 lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge “La Flamboyante”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geen

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.L.Hinterthür als gezagvoerder gedurende:

*    1873 t/m 1874 van de bark “Nederland”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 608 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;

*    1876 t/m 1881 op de bark “G.H.Betz” ex Redgauntlet, gebouwd in 1866 te Sunderland, 613 ton o.m., varend voor L.’t Hoen & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Harlinger Courant dd 19 oktober 1874, Scheepvaartberichten096:

“Rotterdam 15 oct. Het Nederl. Nederland, kapt.C.L.Hinterthür, van hier naar Savannah, is, volgens telegram Tybec 14 dezer, op dien datum met 11 voet water in het ruim gestrand en door midden gebroken; het volk had het schip verlaten.”

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Hinterthur, Charles Louis
Overige informatie: *1843 te Leedingerort (Duitsland), †1905 te Dordrecht

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt L.Schall als gezagvoerder gedurende:

  • * 1881 van de 3/msch “Johanna Maria”, ex G.H.Betz, ex Redgauntlet, gebouwd in 1867 te Sunderland, 352 ton o.m., varend voor Aug.Köpcke te Rotterdam;
  • * 1882 t/m 1883 op het 3/m schip “Medea”, gebouwd in 1858 te Rotterdam, 756 ton o.m., varend voor August Köpcke te Rotterdam. Het schip was getuigd als bark;
  • * 1884 t/m 1888 van de bark “Constantia” ex Cornelis Smit, gebouwd in 1864 te Kinderdijk, 654 ton o.m., varend voor Aug.Köpcke te Rotterdam. Het schip is bij Macassar gestrand en wrak geraakt;
  • * 1889 van de ijzeren bark “Elsa” ex Oceaan, gebouwd in 1857 te Kinderdijk, 712 ton o.m., varend voor Aug.Köpcke te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

“Het Nederlandse barkschip ‘Constantia’, gezagvoerder L.Schall vertrok op 26 augustus 1888 om 10.30 uur van de rede van Makassar met als bestemming Rotterdam. Eerst zouden nog ‘Kwandang’ en ‘Gorontalo’ aangelopen worden om in deze havens lading in te nemen. … Het schip koerste om de Noord in de richting van de ‘Spermondes Archipel’ en kwam nog om 4 uur van dezelfde dag ten anker. Wellicht heeft men het daglicht willen afwachten om beter op de landmerken te kunnen navigerren. Bij het aanbreken van de dag werd het anker gelicht en genavigeerd op peilingen van de bakens en de landmerken.” Om ongeveer 12 uur liep het schip aan de grond. De toen zichtbare verkleuring van het zeewater was niet op de zeekaarten vermeld. Direct na de stranding probeerde men vlot te komen maar binnen 10 minuten stond het ruim al vol water. Na scheepsraad werd besloten om assistentie vanuit Makassar te halen. Dat gebeurde met het goevernementsstoomschip “‘Sperwer”. Er werd toen ook geconstateerd dat de opdiepte, waarop het schip vastzat, niet op de kaarten was aangegeven. Na overbrenging van zoveel mogelijke lading werd de volgende dag het schip verlaten.

De Raad van Tucht voor de koopvaardij deed op 14 januari 1889 uitspraak en de conclusie was “dat het niet tijdig verkennen van het onbekende rif niet aan de gezagvoerder kon worden verweten. Door hem was behoorlijk uitkijk gehouden en na de stranding voldoende maatregelen genomen, ‘zoodat ook deswege hem geenerlei blaam’ kon treffen. Gezagvoerder Schall werd ‘mitsdien te dier zake vrijgesproken’ “104.

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Schall, L.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt Joh.Schall als gezagvoerder gedurende:

  • * 1884 t/m 1886 van de bark “Johanna” ex Johanna Maria, gebouwd in 1866 te Slikkerveer, 819 ton o.m., varend voor Aug. Köpcke te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Schall, Joh.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.Saatman(n) als gezagvoerder gedurende:

  • * 1884 t/m 1886 van de 3/msch “Johanna Maria”, ex G.H.Betz, ex Redgauntlet, gebouwd in 1867 te Sunderland, 352 ton o.m., varend voor Aug.Köpcke te Rotterdam;
  • * 1887 t/m 1888 van de bark “Johanna” ex Johanna Maria, gebouwd in 1866 te Slikkerveer, 819 ton o.m., varend voor Aug. Köpcke te Rotterdam. Het schip is bij Kaap Palos (Spanje) lek geraakt en gezonken;
  • * 1889 van de bark “Maria” ex Antoinette, ex Elise Alice, gebouwd in 1873 te Halifax, 589 ton o.m., varend voor Aug.Köpcke te Rotterdam. Het schip is in 1889 bij Menado uitgebrand;
  • * 1891 van de 3/m schooner “Banda” ex Marie, gebouwd in 1866 te Bremen, 280 ton o.m., varend voor Aug. Köpcke te Rotterdam. Het schip werd in 1891 verkocht naar Bremen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Saatman(N), C.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Hagemeister als gezagvoerder gedurende:

*    1887 t/m 1891 van de 3/msch “Johanna Maria”, ex G.H.Betz, ex Redgauntlet, gebouwd in 1867 te Sunderland, 352 ton o.m., varend voor Aug.Köpcke te Rotterdam. Het schip werd in 1892 overgenomen door K.& J.Wilkens te Veendam en herdoopt in “Ida”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Hagemeister, H.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jan werd geboren op 27 september 1832 te Wildervank als zoon van de zeeman Hendrik Jans Hazewinkel en Jantje Kars Dekker.

Jan trouwde op 31 maart 1859 te Veendam als zeeman met Elisabeth Everts Brouwer, geboren op 21 april 1834 te Veendam als dochter van de koopman Gerhardus Derk Everts Brouwer en Hindikje Hindriks Duintjer. Elisabeth overleed op 04 oktober 1862 te Oosterdiep/Veendam, 28 jaar,

Jan hertrouwde op 26 september 1866 te Wildervank als schipper  met Jantje Brouwer, geboren op 10 april 1840 te Wildervank als dochter van de schipper Geert Simons Brouwer en Agina Uindina Johanna Uneken. Jantje overleed op 28 mei 1913 te Delfzijl, 73 jaar.

Jan overleed op 06 januari 1915 te Delfzijl, 82 jaar, zonder beroep, weduwnaar.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeld Jan als zeeman in 1859, als schipper in 1866, 1867, als zeeman in 1870, als schipper/scheepskapitein in 1871, 1873, 1874, 1878, 1897 en zonder beroep in 1915

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Jan Hz. Hazewinkel was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met:

Vlagnummer W7 resp. 166 in de periode 1862 t/m 1864;

Vlagnummer 166 in de periode 1870 t/m 1871

Vlagnummer 166 in de periode 1885 t/m 1906.

Of hier van dezelfde kapitein sprake is heb niet afdoende kunnen vaststellen maar de gegevens uit de monsterrollen duiden op eenzelfde kapitein die van vlagnummer is veranderd

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Hazewinkel HZ als gezagvoerder gedurende:

*    1860 t/m 1864 van de schoenerkof “Ida Zijlker” ex Jantina Jetskalina, gebouwd in 1849 te Veendam, 115 ton, varend voor K. & J.Wilkens te Veendam

*    1865 t/m 1888 van de 2-mastschoener “Ida”, gebouwd in 1864 bij J.H.Meihuizen te Wiledervank, 179 ton o.m., varend voor K & J Wilkens te Veendam.

*    1889 t/m 1890 van de bark “Ida” ex Drie Gezusters, gebouwd in 1856 op de werf “IJhoek”te Amsterdam, 465 ton o.m., varend voor K & J Wilkens te Veendam. Het schip is in 1890 gezonken op de Noordzee.

*    1892 t/m 1896 van de 3-mastschoener “Ida”, ex Johanna Maria, ex G.H.Betz, ex Redgauntlet, 352 ton o.m., varend voor K & J Wilkens te Veendam.

 

n een Naamlijst van Leden van het Veendammer zeemanscollege in 1880 aanwezig in het Veenkoloniaal Museum te Veendam staat J. Hazewinkel als gezagvoerder van de “Ida” met vlagnummer 166.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

22 juni 1847, kof “Jantiena”, schipper Hindrik Jans Hazewinkel, , kok Jan Hindriks Hazewinkel, 14 jaar uit Wildervank.

03 februari 1851, kof “Jantina”, schipper Hindrik Jans Hazewinkel, stuurman Jan Hendriks Hazewinkel.

31 januari 1856, galjoot “Juff. Grietje”, schipper Hendrik J.Hazewinkel, stuurman Jn H.Hazewinkel

09 mei 1859, kof “Ida Zylken”, schipper Jan Hazewinkel, 26 jaar uit Veendam.

30 januari 1873, schoener “Ida”, schipper Jan Hendriks Hazewinkel, 40 jaar uit Wildervank.

16 februari 1878, schoener “Ida”, schipper Jan Hendrik Hazewinkel, 45 jaar uit Wildervank.

21 februari 1880, schoener “Ida”, schipper Jan Hendr. Hazewinkel, 47 jaar in Wuldervank.

17 juli 1883, schoenerbrik “Ida”, kapitein Jan Hazewinkel, 50 jaar uit Wildervank.

18 maart 1884, schoener “Ida”, kapitein Jan Hazewinkel, 52 jaar uit Wildervank.

30 juli 1888, bark “Ida”, kapitein Jan Hazewinkel, 56 jaar uit Wildervank.

28 maart 1889, bark “Ida”, kapitein Jan Hazewinkel, 56 jaar uit Wildervank.

25 maart 1890, bark “Ida”kapitein Jan Hazewinkel, 57 jaar uit Wildervank.

11 maart 1892, bark “Ida”, kapitein Jan Hazewinkel, 59 jaar uit Wildervank.

04 maart 1893, schoener “Ida”, schipper Jan Hendri. Hazewinkel, 60 jaar uit Wildervank

17 september 1894, schoener “Ida”, kapitein Jan Hazewinkel, 63 jaar uit Wildervank.

24 maart 1896, schoener “Ida”, kapitein Jan Hazewinkel, 63 jaar uit Wildervank.

 

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Hazewinkel, Jan Hendrikz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Hemmo Leeuw, geboren te Appingedam op 19 november 1849 als zoon van Jan Hemmes Leeuw en Anje Willems Groothuis.

Hij trouwde te Delfzijl als zeeman op 09 november 1870 met Eppien Harkema, geboren te Warffum in 1849, als dochter van Harm Berends Harkema en Cornelia Jans Veldman. Zij overleed te Delfzijl op 16 februari 1923, 73 jaar.

Hemmo overleed te Delfzijl op 18 augustus 1904, 54 jaar.allegroningers

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Hemmo Leeuw was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 67 in de periode 1877-1905

 

Opmerkingen

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Leeuw als gezagvoerder gedurende:

*    1876 t/m 1877 van de galjoot “Eppiena” ex Willem Frederik, gebouwd in 1855 te Wildervank, 130 ton o.m., varend voor G.A.M.Stenger te Farmsum;

*    1878 t/m 1887 op hetzelfde schip maar nu varend voor W.Sissingh te Delfzijl. Het schip werd te Delfzijl afgekeurd en gesloopt;

*    1889 t/m 1891 van de bark “Catharina Helena” ex Elisa Evelina, gebouwd in 1869 te St.Mary’s Bay, 400 ton o.m., varend voor Canne & Balwé te Amsterdam. Het schip is te Arendal verkocht wegens zware averij;

*    1892 t/m 1895 van de bark “San Francisco”, gebouwd in 1859 te Reiherstieg, 436 ton o.m., varend voor S. v/d Heij te Heveskes;

*    1896 t/m 1897 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.Sissingh te Delfzijl. Het schip is in 1897 bij Eckholm gestrand en wrak geraakt;

*    1897 t/m 1899 van de 3-mastschoener “Ida” ex Johanna Maria, ex G.H.Betz, ex Redgauntlet, gebouwd in 1867 te Sunderland, 352 ton o.m., varend voor W.Sissingh te Delfzijl;

*    1902 t/m 1904 van de brik “Albertina Amelia”, ex Mercurius, gebouwd in 1850 te Harlingen, 264 ton o.m., varend voor T.Bos te Delfzijl. Het schip werd in 1904 gesloopt.

 

Alle navolgende monsterrollen zijn aanwezig op het Gemeentearrchief van Delfzijl

Monsterrol 1864-6, 25 februari 1864, schoener “Antje”, kapitein Jan Hemmes Leeuw, 47 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bareld F.Guttinger, 24 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en de kajuitwachter Hemmo Leeuw, 14 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1867-9, 20 februari 1867, schoener “Antje”, kapitein Jan H.Leeuw, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Klaas Oosterveld, 33 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en de lichtmatroos Hemmo Leeuw, 17 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1870-19, 15 maart 1870, kof “Johann Heinrich”, kapitein Albert Eltjes de Jonge, 46 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hemmo Leeuw, 20 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1871-25, 16 maart 1871, kof “Martha”, kapitein Johannes Kremer, 31 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Hemmo Leeuw, 21 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1872-42, 18 april 1872, kof “Martha”, kapitein Johannes Kremer, 32 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Hemmo Leeuw, 23 jaar uit Delfzijl en een matroos;

Monsterrol 1873-21, 04 maart 1873, kof “Martha”, kapitein Johannes Kremer, 33 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Hemmo Leeuw, 24 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1874-25, 04 maart 1874, galjoot “Jacoba Vos”, kapitein Jan Hindriks Kip, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hemmo Leeuw, 25 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1875-39, 19 maart 1875, “Eppiena”, kapitein Hemmo Leeuw, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frederrik Boeringa, 44 jaar uit Termunterzijl;

Monsterrol 1875-78, 06 juli 1875, “Eppiena”, kapitein Hemmo Leeuw, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frederik Boeringa, 44 jaar uit Termunterzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1875-113, 24 augustus 1875, kof “Eppiena”, kapitein Hemmo Leeuw, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts  matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1876-4, 29 februari 1876, kof “Eppiena”, kapitein Hemmo Leeuw, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Hermans Sap, 22 jaar uit Wildervank, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrrol 1877-6, 19 februari 1877, galjoot “Eppiena”, kapitein Hemmo Leeuw, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en een matroos;

Monsterrol 1877-72, 15 april 1877, galjoot “Eppiena”, kapitein Hemmo Leeuw, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts  een matroos;

Monsterrol 1878-19, 06 maart 1878, kof “Eppiena”, kapitein, Hemmo Leeuw, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Lammert de Wit, 42 jaar uit Veendam, een kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1879-30, 03 april 1879, kof “Eppiena”, kapiteint Hemmo Leeuw, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Fokko Taaij, 29 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1880-20, 16 maart 1880, kof “Eppiena”, kapitein Hemmo Leeuw, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Fokko Taaij, 30 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos,

Monsterrrol 1881-27, 29 maart 1881, kof “Eppiena”, kapitein Hemmo Leeuw, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Simon Glas, 24 jaar uit Noordbroek, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1881-35, 31 maart 1881, kof “Eppiena”, kapitein H.Leeuwe, geen vermelding van leeftijd en woonplaats. Enige naam op de monsterrol;

Monsterrol 1882-23, 09 maart 1882, kof “Eppiena”, kapitein Hemmo Leeuw, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Simon Reinders Glas, 25 jaar uit Noordbroek, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1883-43, 14 april 1883, kof “Eppiena”, kapitein Hemmo Leeuw, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hendrik Jans Melles, 37 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1884-17, 05 maart 1884, galjoot “Eppina”, kapitein Hemmo Leeuwe, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bernardus Everrs, 22 jaar uit Appingedam, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1885-12 dd 10 maart 1885 meldt de kof “Eppiena”, kapt, Hemme Leeuw, 36 jaae uit Delfzijl.. Voorts staan vermeld stuurman Rieno Moedt, 44 jaar uit Appingedam, kok matroos en lichtmatroos.

Monsterrol 1885-49, 08 juni 1885, galjoot “Eppina”, kapitein Hemme Leeuwe, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1885-87, 08 september, 1885, galjoot “Eppina”, kapitein Hemmo Leeuw, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Harmannus Visser, 31 jaar uit Delfzijl, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1885-95, 21 oktober 1885, galjoot “Eppina”, kapitein Hemmo Leeuw, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1886-23, 05 april 1886, galjoot “Eppina”, kapitein Hemme Leeuwe, geen leeftijd vermeld uit Delfzij;. Voorts stuurman Rieno Moedt, 45 jaar uit Appingedam, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1886-62, 16 juli 1886, galjoot “Eppina”, kapitein Hemmo Leeuw, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1887-26, 14 maart 1887, galjoot “Eppina”, kapitein Hemmo Leeuw, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Menno Vellinga, 32 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1887-84, 22 augustus 1887, galjoot “Eppina”, kapitein Hemmo Leeuw, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1888-32 meldt dd 09 april 1888 de bark “Catharina Helena”, kapt. Hemmo Leeuwe, 38 jaar uit Delfzijl. Op de staan monsterrol staan tevens stuurman Cornelis Borst, 45 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 4 matrozen, 3 lichtmatrozen.

Monsterrol 1889-10, 26 januari 1889, bark “Catharina Helena”, kapitein Hemmo Leeuwe, leeftijd niet vermeld, uit Delfzijl. Voorts lichtmatroos;

Monsterrol 1889-54, 15 april 1889, bark “Catharina Helena”, kapitein Hemmo Leeuw, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Cornelis Borst, 45 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen  en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1889-108, 03 september 1889, bark “Catharina Helena”, kapitein Hemmo Leeuw, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 50 jaar uit Farmsum, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1890-25, 19 maart 1890, bark “Catharina Helena”, kapt. Hemmo Leeuw, 40 jaar uit Delfzijl.. Voorts 1e stuurman Jan Nieboer, 34 jaar uit Farmsum, 2e stuurman Jan Leeuw, 19 jaar uit Delfzijl, kok, matroos-zeilmaker, 2 matrozen, lichtmatroos, kajuitwachter en dekjongen;

Monsterrol 1890-66, 26 juni 1890, bark “Catharina” (moet zijn “Catharina Helena”), kapitein Hemmo Leeuw, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok;

Monsterrol 1891-48, 28 april 1891, bark “Catharina Helena”, kapitein Hemmo Leeuw, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts matroos;

Monsterrol 1891-64, 06 juli 1891, bark “Catharina Helena”, kapitein Hemmo Leeuw, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen, een lichtmatroos en een kajuitwachter.

Monsterrol 1892-16 meldt dd 15 maart 1892 de bark “San Francisco”, kapt. Hemmo Leeuw, 42 jaar uit Delfzijl. Tevens vermeldt stuurman Nils Persson, 24 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, dekjongen-zeilmaker, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1892-57, 23 juni 1892, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1892-89, 22 september 1892, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts 2e stuurman Jan Leeuw, 21 jaar uit Delfzijl, lichtmatroos en dekjongen.

Monsterrol 1893-11, 20 februari 1893, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts 1 persoon geen rang en leeftijd vermeld, uit Groningen;

Monsterrol 1893-35, 28 maart 1893, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Oosting, 43 jaar uit Uithuizen, kok, bootsman, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen, 2 dekjongens en een passagier;

Monsterrol 1893-69, 21 juli 1893, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Oosting, 43 jaar uit Uithuizermeeden, 2de stuurman Geert Klimp, 18 jaar uit Heveskes, kok, bootsman, matroos-zeilmaker, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, 2 dekjongens;

Monsterrol 1894-7, 15 februari 1894, bark “San Franciscco”, kapitein Hemmo Leeuw, leeftijd niet vermeld, uit Delfzijl. Voorts een bemanningslid waarvan de rang en leeftijn niet zijn vermeld, uit Farmsum;

Monsterrol 1894-27, 20 maart 1894, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Pieter Oosting,  44 jaar uit Uithuizermeeden, 2de stuurman Pieter Jansen, 21 jaar uit Farmsum, kok, bootsman, matroos-zeilmaker, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1895-44, 18 april 1895, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, 45 jaar, uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Jansen, 23 jaar uit Farmsum, kok, bootsman, matroos-zeilmaker, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen, kajuitwachter en een dekjongen;

Monsterrol 1895-71, 05 juli 1895, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, 45 jaar uit Delfzijl. Voorts matroos-zeilmaker en een kok;

Monsterrol 1895-94, 12 september 1896, bark “San Francisco”, kapitein. Hemmo Leeuw, 45 jaar uit Delfzijl. Voorts bootsman, kok, matroos-zeilmaker, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1896-43, 02 april 1896, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts de 1ste stuurman Reinder Wolbert Bouwman, 30 jaar uit Termunterzijl, de 2de stuurman Hayo Bos, 28 jaar uit Appingedam, kok, matroos-zeilmaker, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1896-70, 30 juni 1896, bark “San Francosco”, kapitein Hemmo Leeuw, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, zeilmaker, 2 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1897-22, 23 maart 1897, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, 47 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Geert Hoberg, 48 jaar uit Finsterwolde, 2de stuurman Harmannus Leeuw, 19 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman, zeilmaker, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1897-28, dd 29 maart 1897, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, leeftijd niet vermeld, uit Delfzijl. Voorts een tweede bemanningslid zonder rang en leeftijd uit Groningen;

Monsterrol 1897-62, 14 juli 1897, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts 2de stuurman Hayo Bos, 29 jaar uit Loppersum en een lichtmatroos;

Monsterrol 1898-2, 21 januari 1898, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een tweede bemanningslid zonder vermelding van rang en leeftijd ook uit Delfzijl

Monsterrol 1898-3, 21 januari 1898, bark kapitein Hemmo Leeuw, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een tweede bemanningslid zonder vermelding van rang en leeftijd uit Delfzijl;

Monsterrol 1898-24, 09 maart 1898, bark “San Francisco”, kapitein Hemmo Leeuw, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een tweede bemanningslid zonder vermelding van rang en leeftijd uit Delfzijl;

Monsterrol 1898-43, 09 april 1898, schoener “Ida”, kapitein Hemmo Leeuw, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Derk Brouwer, 33 jaar uit Farmsum, kok 3 matrozen en lichtmatroos;

Monsterrol 1898-64, 22 juli 1898, schoener “Ida”, kapitein Hemmo Leeuw, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Derk Brouwer, 33 jaar uit Farmsum, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1898-69, 30 juli 1898, schoener “Ida”, kapitein Hemmo Leeuw, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1898-89, 20 oktober 1898, schoener “Ida”, kapitein Hemmo Leeuw, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Derk Brouwer, 32 jaar uit Farmsum, kok, bootsman, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1899-33, 03 april 1899, schoener “Ida”, kapitein Hemmo Leeuw, 49 jaar, uit Delfzijl. Voorts stuurman Oene Jobben, 36 jaar uit Terschelling, kok, 3 matrrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1899-70, 15 juli 1899, schoener “Ida”, kapitein Hemmo Leeuw, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Oene Jobben, 37 jaar uit Terschelling, kok, bootsman, matroos en 4 lichtmatrozen;

Monsterrol 1900-41, 23 april 1900, schoener “Ida”, kapitein Hemmo Leeuw, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman K.J.Bos, 60 jaar uit Farmsum, 2de stuurman E.Oosterhuis, 21 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, kajuitwachter en een dekjongen.

Monsterrol 1900-59, 17 juli 1900, schoener “Ida”, kapitein Hemmo Leeuw, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman K.J.Bos, 60 jaar uit Farmsum, 2de stuurman E.Oosterhuis, 32 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen;

Monsterrol 1901-18, 22 maart 1901, schoener “Ida”, kapitein Hemmo Leeuw, 51 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.G.Homan, 42 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

 

Monsterrol 1901-37a, 21 mei 1901, schoener “Ida”, kapitein H.Leeuw, 52 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1902-26, 23 april 1902, schoener “Albertina Amelia”, kapitein, H.Leeuw, 52 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman H.L.Oosterhuis, 59 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1902-39, 25 juli 1902, schoener “Albertina Amelia”, kapitein H.Leeuw, 52 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman H.L.Oosterhuis, 60 jaar uit Delfzijl, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1903-4, 09 februari 1903, schoener “Albertina Amelia”, kapitein H.Leeuw, 53 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.Stutvoet, 50 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1903-30, 31 juli 1903, schoener “Albertina Amelia”, kapitein H.Leeuw, 53 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman H.J.Bos, geen leeftijd vermeld uit Garsthuizen, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1904-12b, 14 maart 1904, schoener “Ida”, kapitein H.Leeuw, geen leeftijd uit Delfzijl. Voorts een bemanningslid zonder verdere bijzonderheden;

Monsterrol 1904-13c, 18 maart 1904, schoener “Ida”, kapitein Hemmo Leeuw, geen leeftijduit Delfzijl. Geen verdere namen op de monsterrol;

Monsterrol 1904-21a, 18 april 1904, schoener “Albertine Amelia”, kapitein H.Leeuw, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman H.Dik, 49 jaar uit Stadskanaal, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1904-27, schip “Ida”, kapitein H.Leeuw, geen leeftijde en woonplaats vermeld. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1904-5, 09 juli 1904, schoener “Albertine Amelia”, kapitein H.Leeuw, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Hemmo wordt ook aangeduid als Hemme en met het initiaal H. Als zijn familienaam wordt een enkele maal Leeuwe
  2. Er zijn in totaal 55 monsterrollen met zijn naam op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen. Alle rollen zijn afkomstig van het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1864 t/m 1904 met als leeftijd 14 t/m 54 jaar, een zeemanscarriëre van minstens 40 jaar,
  4. Als woonplaats is altijd Delfzijl opgegeven. Hij heeft vanaf zijn gehele zeemansleven in deze plaats gewoond..
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:
  6. * 1864                       kajuitwachter op de schoener “Antje”, kapt. J. H. Leeuw                                          14 jaar

*      1867                       lichtmatroos op de schoener “Antje”, kapt. J. H. Leeuw                                            17 jaar

*      1870                       stuurman op de kof Johann Heinrich”, kapt. A.J. de Jonge                                       20 jaar

*      1871-1873            stuurman op de kof ”Martha”, kapt.J.Kremer                                                              21-24 jaar

*      1874                       stuurman op de galjoot “Jacoba Vos”, kapt. J.H.Kip                                                  25 jaar

*      1875-1887            kapitein van de galjoot “Eppina”                                                                                  26-37 jaar

*      1888-1891            kapitein van de bark “Catharina Helena”                                                                     38-41 jaar

*      1892-1898            kapitein van de bark “San Francisco”                                                                           42-48 jaar

*      1898-1901            kapitein van de schoener “Ida”                                                                                      49-52 jaar

*      1902-1903            kapitein op de schoener “Albertina Amelia”                                                                52-53 jaar

*      1904                       kapitein van de schoeners “Ida” en de “Albertina Amelia”                                      54 jaar

                Gezien de geringe omvang van de bemanning zal  in 1904 hij alleen toezichthouder zijn geweest van

                schepen die in een haven lagen

 

Overige bijzonderheden

Derk Brouwer monsterde op 09 april 1898 als stuurman aan voor een reis naar Stockholm. Hij heeft deze reis niet in zijn "Herinneringen" genoemd048.

 

Van Mast092 gekregen een kopie van een akte uit Appingedam (deel 5, nr.642) waarin de verkoop ad f 200,- is vermeld van de bark “San Francisco” op 07 februari 1895  van de reder S. van der Heij te Heveskes aan  koopman Willem Sissingh te Delfzijl.

 

In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.

“San Francisco   H.Leeuw   bark   436 brt   gebouwd in 1859   reeder S.van der Heij te Heveskes.”

 

ZEETIJDINGEN in het Nieuwsblad:

“DELFZIJL 22 Sept. (1896) Als bewijs dat de reederij met slechte tijden heeft te kampen, kan dienen dat de hier liggende schepen ‘Felicitas’, kapt. Oosting, ‘San Francisco’ kapt. Leeuw en ‘G.T.Ray’, kapt. Smit, na lossing der lading, waarmee zij thans bezig zijn, in de winterlaag zullen worden gelegd wegens niet te bekomen retourvrachten. Vele andere schepen zullen dit voorbeeld volgen. Hoewel de toestand ook in voorgaande jaren niet rooskleurig was, is er toch in de laatste jaren geen sprake geweest van een dergelijk vroeg opleggen der schepen.” 097-p.20

 

In het tijdschrift “De Zee”, Jg. 1898, p.13-18 staat de behandeling door de Raad van Tucht voor de Koopvaardij van de stranding van de bark “San Francisco” onder kapitein H.Leeuw.

Op grond van het scheepsjournaal, de rapportage door de Nederlandse consul te Helsingfors en enkele getuigenverklaringen komt de Raad tot een verslag van de gebeurtenissen. De genoemde bark vertrok op 15 juli 1897 van Delfzijl naar Port Kunda in Rusland, bemand met 9 koppen, behalve de gezagvoerder, en een lading cokes. Het kwam zonder ongelukken aan in Port Kunda op 08 augustus en loste aldaar de lading. De reis was verder gepland naar Borga in Finland en er werd gevraagd om een sleepboot, die echter niet kwam. Er werd daarna ballast ingenomen en op 21 augustus werd het anker gelicht en zeilde het schip de baai van Port Kunda uit. het schip voer langs de kust en kreeg kort daarop het vuur van Ekholm in het gezicht. Het weer was goed. De gezagvoerder ging naar beneden en gaf de 1ste stuurman instructies. Echter een paar uur later liep het schip vast op de zg Kalkgrund. Het anker werd uitgeworpen en ballast gelost om het schip weer vlot te krijgen. Het weer verslechterde, het schip bleef zwaar stoten, geraakte zeer lek en kwam in nood. Er werd tuig gekapt, evenals de fokkemast, die bij het naar beneden komen ook de grote mast en de bezaansteng meenam. Er kwam hulp van de wal en men probeerde nog wat van de inventaris te bergen op een lichter. Bij het opknappen van het weer ging het bergen door en werd geprobeerd het schip leeg te pompen met behulp van hulpboten. Het schip werd naar Helsingfors gesleept en aan de grond gezet. Op 28 augustus werd het scheepsvolk afgemonsterd en op 09 september was de gezagvoerder terug in Delfzijl.

De klacht, ingediend door de assuradeur, werd niet ontvankelijk verklaard, omdat die te laat was ingediend. Op grond van een last tot onderzoek door de Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid werd het volgende geconcludeerd. De kapitein had wellicht kort voor de stranding beter aan dek kunnen blijven in plaats van het gezag overdragen aan zijn stuurman. Maar uit niets is gebleken dat de stranding het gevolg was van nalatig handelen. Er waren volgens de Raad dan ook geen termen aanwezig de aangeklaagde te schorsen in zijn bevoegdheid om als schipper op een Nederlands koopvaardijschip te varen.

 

NRC 17 juni 1893114

Delfzijl, 16 juni. Het Nederlandse schip SAN FRANCISCO, kapt. Leeuw, ligt zeilklaar te Hernösand met bestemming naar Delfzijl.

 

NRC 08 mei 1894114

Heveskes, 6 mei. Volgens bij de reder ontvangen telegram arriveerde het barkschip SAN FRANCISCO, kapt. H. Leeuw, de 5e dezer van Leith te Landscrona.

 

Provinciale Groninger Courant 13 februari 1895114

Heveskes, 9 februari. Het Nederlandse barkschip SAN FRANCISCO, thans liggende te Delfzijl, is uit de hand tot geheime prijs verkocht aan de heer W. Sissingh alhier.

 

NRC 01 mei 1897114

Wisby, 24 april. Door het barkschip SAN FRANCISCO, van Newcastle met cokes, dat hier bij het binnenkomen aan de grond geraakte, werd het vaarwater versperd, waardoor een zeilschip, dat achter de SAN FRANCISCO aankwam, weer naar zee moest vertrekken.

 

Provinciale Ggroninger Courant 01 mei 1897114

Wisby, 24 april. Het Nederlandse schip SAN FRANCISCO, kapt. Leeuw, van Newcastle met cokes, is alhier bij het binnenkomen aan de grond geraakt en moet een gedeelte der lading in lichters lossen om vlot te komen.

 

Provinciale Groninger Courant 04 mei 1897114

Wisby, 26 april. Het Nederlandse schip SAN FRANCISCO, kapitein Leeuw, is na enige lading gelost te hebben, zonder schade vlot gekomen en naar de binnenhaven gebracht. Het schip beliep geen schade.

 

Provinciale Groninger Courant 07 mei 1897114

Wisby, 30 april. De lading van de Nederlandse bark SAN FRANCISCO, kapt. Leeuw, blijkt hoegenaamd niet beschadigd te zijn.

 

Provinciale Groninger Courant 07 sptember 1897114

Helsingfors (opm: Helsinki), 28 augustus. Het te Delfzijl tehuis behorende barkschip SAN FRANCISCO, kapt. H. Leeuw, in ballast naar Borga bestemd om daar hout te laden, stootte in de nacht van de 23e augustus tijdens storm uit ’t Z.W, bij de Kalkrund, in de nabijheid van de vuurtoren van Ekholm op een blinde klip, en werd lek, doch gelukte het, het lek tijdelijk te stoppen en het indringende water met de pompen bij te houden. Daar het schip sterke slagzijde bekwam, moest de takelage gekapt worden. De volgende morgen, toen de storm zich iets gelegd had, begaven zich loodsen van Ekholm naar het schip en meldden het ongeval aan de Russisch Baltische Bergungsverein te Reval (opm: Tallinn), die onmiddellijk de stoomschepen FREJA en METEOR naar de strandingsplaats zond. Gistermiddag, tegen 2 uur, werd het schip door genoemde stoomboten hier binnengebracht en in Kronbargsfjord binnen Djorkholmen voor anker gelegd, om later aan de grond gezet te worden. De gekapte takelage is eveneens geborgen en door de METEOR hier aangebracht. De bark zal als wrak verkocht worden.

 

NRC 26 september 1897114

Helsingfors (opm: Helsinki), 20 september. Het in de Sifversundet, benoorden Bläbärslandet liggende wrak van de Nederlandse bark SAN FRANCISCO is 17 dezer voor 560 Finse marken in publieke veiling verkocht. De afzonderlijk verkochte inventaris bracht 2500 N.M. op.

 

 

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Leeuw, Hemmo
Overige informatie: *1850, Appingedam

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1898-04-09
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: IDA
Schipper: Leeuw, Hemmo
Scheepstype: schoener
Grootte: 367

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: JOHANNA MARIA, schilderij gemaakt in 1885, kapitein C. Saatman
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

 

1868

NRC 240268
Zierikzee, 23 februari. Alhier is aangebracht de kapitein, vrouw, kind en 11 man van de equipage van de Engelse bark REDGAUNTLET, kapt. Dall, van Berdianski naar Rotterdam, met rogge, gestrand op de Banjaard, Het schip is waarschijnlijk totaal weg.

NRC 260268
Zierikzee, 23 februari. Heden werd alhier aangebracht kapt. Dall, vrouw, kind en elf man van de equipage van het Engelse barkschip REDGAUNTLET, van Berdianski met rogge naar Rotterdam, welk schip hedenmiddag op ’t Nieuwe Zand (Banjaard) is gestrand en onmiddellijk vol water was, zodat de equipage niets heeft kunnen redden en het schip met de boot heeft verlaten. Vrouw en kind waren nagenoeg nakend. Deze stranding werd bespeurd door schipper Dirk van de Klooster van Burgsluis, die onmiddellijk met zijn hoogaars waarop Pieter van der Elst en Cornelis van de Klooster, ter hulp snelde en met inspanning de schipbreukelingen in de boot opnam en hier behouden aan wal aanbracht, alwaar zij door de zorg van de Britse consulair agent, liefderijk verpleegd worden. Hedenmorgen is assistentie naar het schip vertrokken.

NRC 280268
Zierikzee, 25 februari. Heden is alhier aangebracht enig touwwerk, inventaris enz. van het schip REDGAUNTLET, benevens enkele lasten droge rogge. Men is nog druk bezig aan het bergen. Volgens de schippers is het schip met de vloed onder water, zodat er geen droge rogge meer zal aangebracht worden. Blijft het weer goed, dan kan er nog veel van de tuigage enz. geborgen worden; het schip is echter weg, zijnde reeds gebroken.

ZZC 290268
Zierikzee, 28 februari. In de namiddag van zondag 23 dezer, strandde bij een hevige NNW storm op het Nieuwe Zand (Banjaard) de Engelse bark REDGAUNTLET, kapt. L. Dall, van Berdianski laatst van Falmouth naar Rotterdam geladen met rogge. Genoemde gezagvoerder rapporteert dat hij zondagmorgen voor de kust zijnde, een loodsboot zag, wien hij tevergeefs om een loods seinde, daar deze hem niet kon of wilde helpen, dat hij daarop, vrezende op de kust bezet te raken, koers zette naar het Brouwershavensche zeegat. Een ton ziende die hij voor de uiterton van genoemd zeegat aanzag, hield hij af, doch dichter bij de ton gekomen zijnde, bemerkte hij, dat dit de uiterton van Brouwershaven niet was maar een wrakton welke niet op zijn kaart was geplaatst. Het schip door de storm en hoge zee niet meer over stag kunnende krijgen, dreven zij tegen de kust, met het gevolg dat zij ten half drie op het Nieuwe Zand stootten. De zee liep hoog over het schip en toen er omstreeks 3 voet water in het ruim stond, besloten zij hetzelve te verlaten. Dit moest in zulk een haast geschieden dat zij hun kleren niet eens mee konden nemen. Met veel moeite kregen zij de vrouw van de kapitein, die ziek te bed lag, en diens kind uit de kajuit en na hen in dekens gewikkeld te hebben gingen zij in de boot, waarop men het schip verliet. Na meer dan een uur in de grondzeeën te hebben gezeten ieder ogenblik denkende de boot te zullen zien omslaan werden zij opgenomen door schipper D. van de Klooster van Burghsluis, die op het zien der schipbreukelingen in het midden van de branding, terstond met zijn schuit de haven had verlaten en hen alzo redde. Na hen enig voedsel dat hij aan boord had gegeven te hebben, bracht genoemde schipper hen 's avonds te 6 uur aan wal, waar zij op de liefderijkste wijze van voedsel, kledingstukken en huisvesting werden voorzien door de consulair agent van Engeland de heer H.A. van IJsselsteijn alhier.

NRC 110468

Zierikzee, 9 april. Heden is alhier binnengebracht door de stoomboot SLIEDRECHT II het wrak van het Engelse barkschip REDGAUNTLET, in de maand februari op Zeehondenplaat gestrand en toen alhier in publieke veiling door enige particulieren gekocht. Sedert mensengeheugen is dit het eerste wrak of schip op die plaat gestrand dat van daar is afgebracht. (opm: verkocht, hersteld en verdoopt G.H. BETZ, reders te Rotterdam)

ZZN 150468
Ingezonden stukken. Bruinisse, 11 april 1868. Zo mochten wij ons dan weder verheugen over de nijverheid der scheepvaart, die ter dezer plaatse zo bijzonder uitmunt boven andere, want nooit ontzien de bootsgezellen de gevaren die dikwijls voor ogen zijn, maar begeven zij zich derwaarts waar talloze scheepsrampen plaats hebben. Nog kort geleden hebben wij weer voorbeelden gezien hoe de moedige Bruinissenaren zich naar de plaatsen des onheils durven begeven om redding aan te bieden waar maar immer mogelijk is, en om tevens brood te verdienen voor zich en de hunnen. Zien wij de gehele bewerking na van hun moed en overleg, dan hebben wij genoeg als wij de stoute daden nagaan, betoond aan het gestrande barkschip REDGAUNTLET dat als wonderwerken kan beschouwd worden.

ZZN 250468
Ingezonden stukken. – Ere wie ere toekomt. In de Zierikzeesche Nieuwsbode van 15 april j.l. komt een ingezonden stuk voor uit Bruinisse, handelende over de onverschrokken bootsgezellen van Bruinisse en concurrentie der varensgezellen. Wij geven toe dat de Bruinissenaren moedige en stoute zeevarenden zijn, maar in dit stuk wordt hun moed overdreven voorgesteld en is veel bluf, dat wij zullen bewijzen. Wat hebben zij aan het gestrande Engelse barkschip REDGAUNTLET gedaan? Niet veel bijzonders; want tegen het gevaar aankwam, liepen zij allen van het wrak en lagen met hun boten dan een zicht ver van het schip ten anker, zo veilig als in de haven.
Wat nu de concurrentie betreft, is niet duidelijk wat daaruit moet verstaan worden. Zie hier: Anker heeft het casco op de publieke veiling gekocht en was noch met de Bruinissenaars, noch met iemand anders vóór de veiling in aanraking geweest, zo dat er van concurrentie geen sprake kan zijn. Later heeft hij de Bruinissenaren aangenomen voor NLG 15 per week om aan het wrak te varen, doch later gaf hij ⅛ deel in het schip. Maar wie zagen wij bij hoog water op het wrak blijven en het er af winden? De gebroeders Anker met het werkvolk van Zierikzee. Men zag de koper met onverschrokken moed en volharding het gezag voeren en het schip er af winden.
En nu verder. Wie waren er de schuld van dat genoemd wrak geen twee dagen vroeger in de haven van Zierikzee was, terwijl Anker ruim een uur voor de aankomst van de stoomboot het wrak in vlot water had gebracht? Alléén de bootsgezellen van Bruinisse. Anker had dit vroegtijdig genoeg gezien en gelastte het tweede anker met kabel uit te brengen; want bijaldien er iets had opgedaan, dan ware de ketting niet bestand geweest. Hij voorzag dit, en kon de stoomboot niet zien door de dikke mistige lucht. Daar nu staken de Bruinissenaren tegen, en oordeelden dat het niet nodig was, want als de stoomboot niet kwam, dan zouden zij wel met hun hoogaartsen met het wrak wegvaren!
Maar wat gebeurde toen? Het water begon hoe langer hoe moeilijker te staan en de stoomboot was geen 200 ellen meer van het schip verwijderd; maar het gevreesde gebeurde, de ketting sprong door het werken der zee en het schip ging andermaal de Banjaard op met een geraas als van een geweldige donder, door al de fusten die uit de stroppen losrukten, terwijl het schip wel 10 voet hoger op werkte als het gezeten had
Toen nu het water zo wat half gevallen was en men de hoop zand zag die voor het schip lag, toen waren de Bruinissenaren terneer geslagen en zeiden tegen Anker: “Wij wilden nu maar dat de kast was gezonken en wij hem nooit meer zagen”. Doch Anker antwoordde: “Ik niet” en bewaarde verder het stilzwijgen. Toen gingen zij andermaal aan het spitten en het aanbrengen van vaten buitenom, doch de Bruinissenaars riepen maar dat er onmogelijk een vat kon aanblijven. Anker echter begreep het anders, en zeide ”Zo moet hij er af, en honderd gulden aan vaten geven mij niets”. En ziet, geen vat ging er verloren en toen het water opkwam gingen de Bruinissenaars op de vlucht, terwijl de gebroeders Anker met het werkvolk van Zierikzee bleven volharden en brachten het wrak andermaal in vlot water. Toen werden de vlaggen weer uitgestoken, de stoomboot er voor en met een daverend hoera begroetten en verlieten zij de Banjaard, de Bruinissenaars op sleeptouw meenemend. Toen eerst zag men wat er van geworden zou zijn, indien de Bruinissenaars dit wrak met hun hoogaartsen naar de haven van Zierikzee hadden gesleept. Het was dan ook om te lachen met zulk een zot plan, dat onuitvoerbaar was. Veel is er dus gewaagd door de gebroeders Anker, en, zo men het noemt, het is een mooi fortuintje; maar dit is ook waar: De fortuin is met de dapperen!
Zierikzee, 21 april 1868, een werkman.

NRC 080768
Rotterdam, 7 juli. Naar wij vernemen, heeft een van onze rederijen alhier een in 1867 gebouwd schip, bestemd voor de grote vaart, aangekocht en het is ons zeer aangenaam daarbij te kunnen voegen, dat dit vaartuig voortaan uit achting voor een onzer verdienstelijkste, te vroeg ontslapen landgenoten, de naam zal dragen van G.H. BETZ. (opm: de gerepareerde REDGAUNTLET, zie NRC 240268 en volgende)

NRC 031068
Advertentie. Naar Makassar ligt te Rotterdam in lading, het snelzeilend nieuw gekoperd 1e klasse Nederlands barkschip G.H. BETZ, kapt. S. Schaafsma Tzn. Adres bij de reders L. ’t Hoen & Co, de cargadoors Hudig & Pieters en J.A. Nieuwkamp alhier en de wed. Jan van Wesel & Zoon te Amsterdam. (opm: aankondiging van de eerste reis; de G.H. BETZ lag eind december 1868 nog steeds in lading te Rotterdam)

1869

NRC 060369
Ramsgate, 3 maart. Het schip (opm: bark) G.H. BETZ, kapt. S. Schaafsma, van Rotterdam naar Macassar bestemd, is alhier binnengelopen om meerder ballast in te nemen.

NRC 191069
Makasser, 8 augustus. Vrachten. De Nederlandse bark G.H. BETZ, ladende ca. 8000 picols, werd opgenomen voor Macao tot $ 1,10 voor tripang (opm: [gedroogde] zeekomkommer) en rotting, $ 0,75, voor agar-agar (opm: [gedroogd] zeewier) en $ 0.45 voor katjang idjoe (opm: soort peulvrucht) en langapitten met 35 ligdagen. Voor Europa zal in de loop dezer maand een schip van 6 - 8000 picols emplooi vinden.

1871

NRC 141071
Batavia, 2 september. Vrachten. De Factorij nam de 17de augustus bij inschrijving de volgende schepen op: Voor Amsterdam: INDIA PACKET tot NLG 77,90; WIJK AAN ZEE tot NLG 79,-; AMSTELSTROOM tot NLG 79,20; MARIA CATHARINA tot NLG 79,89; STAATSRAAD VAN EWIJCK tot NLG 82,-; TENALAK tot NLG 82,49; NIEUWE WATERWEG II tot NLG 82,49. Voor Rotterdam: HEBE tot NLG 79,-; JONGE JAN tot NLG 82,49; PHILIPS VAN MARNIX tot NLG 82,49; JONGE CORNELIS tot NLG 82,40. Nederlandse OTTO laadt koffie en indigo te Samarang tot NLH 80,- en 90,- respectievelijk. TWEE CORNELISSEN sloot voor San Francisco af tot GBP 4,- voor suiker en G.H. BETZ voor St. Nazaire tot FFRs. 80,-. De HAAMSTEDE doet kustreizen.

NRC 061271
Rotterdam, 4 december. Volgens heden ontvangen bericht van kapt. Schaafsma, voerende het barkschip G.H. BETZ, in dato 19 oktober, bevond hij zich op die dag in Straat Sunda, op de hoogte van Anjer. Alles wel aan boord.

1872

NRC 120672
Rotterdam, 11 juni. Volgens telegrafisch bericht is het barkschip G.H. BETZ gisteren te Falmouth binnengelopen, zijnde van de Scilly’s teruggestormd. Alles wel aan boord.

NRC 180672
Rotterdam, 17 juni. Volgens ontvangen bericht van kapt. Schaafsma, voerende het barkschip G.H. BETZ, in dato Falmouth 14 juni, zou hij die dag de reis naar Macasser voortzetten.

NRC 201072
Rotterdam, 19 oktober. Volgens telegrafisch bericht, dd. Soerabaja 17 oktober, lag het schip ZEPHIR, kapt. Muysson, te Makassar zeilklaar naar Nederland en was de G.H. BETZ, kapt. Schaafsma, aldaar na een reis van 109 dagen aangekomen.

NRC 151272
Rotterdam, 14 december. Volgens heden ochtend ontvangen telegram, d.d. Soerabaija 12 december, was het barkschip G.H. BETZ, kapt. Schaafsma, op 7 december van Macassar naar Nederland vertrokken.

1873

NRC 080273
Rotterdam, 7 februari. Volgens gisteravond ontvangen bericht van kapt. Schaafsma, voerende het barkschip G.H. BETZ, was hij de 21e december van Macassar te Banjoewangie gearriveerd en zou hij de 23e december de reis naar Nederland voortzetten.

NRC 231273
Rotterdam, 22 december. Volgens heden middag ontvangen telegram van Soerabaija was het barkschip ZEPHIR, kapt. De Zeeuw Bagchus, de 29e november van Macassar vertrokken, terwijl de G.H. BETZ, kapt. Schaafsma, de 5e december aldaar aangekomen was.

1875

NRC 090175
Rotterdam, 8 januari. Volgens ontvangen telegram is het barkschip G.H. BETZ, kapt. Schaapsma, te Dartmouth aangekomen, hebbende 102 dagen reis van Batavia. Alles wel.

1877

NRC 280177
St. Helena, 8 januari. Kapt. Hinterthur, voerende het schip G.H. BETZ, van Macassar naar Amsterdam, en alhier aangekomen, rapporteert 2 december op 33°42' ZB 28°24' OL zwaar stormweer met hoge doorelkander lopende zee gehad te hebben, en zware brekers overkreeg, waardoor alles wat los en vast aan dek was overboord spoelde, en ook een gedeelte van het scheepsnaambord weggeslagen werd. Het schip lag geheel op zijde en rechtte niet voordat de lijgeschutpoorten opengestoten werden om het vele water van dek kwijt te raken.

NRC 150377
Nieuwediep, 13 maart. Kapt. Hinterthur van het schip G.H. BETZ, van Macasser hier binnen, rapporteert, 2 december een geweldige storm te hebben doorgestaan waarbij meest alle zeilen uit de lijken sloegen, het dek schoon werd geveegd en het schip op zijde werd geworpen. Door het openhakken der geschutpoorten was men het water kwijt geraakt.

1878

NRC 070878
Kaapstad (per telegram van Madera d.d. 4 augustus ) Het Nederlandse barkschip G.H. BETZ, kapt. Hinterthur, van Batavia naar Dordrecht, is voor noodhaven en met schade aan het roer te Simonsbaai binnengelopen.

DC 150878
Kaapstad, 16 juli. De G.H. BETZ, kapt. Hinterthur, van Batavia naar Falmouth, is gisteren alhier met gebroken roer binnengekomen; had zeer slecht weder onderweg.

NRC 230878
Kaapstad, 30 juli. Het schip G.H. BETZ, kapt. Hinterthur, van Batavia naar Dordrecht en met schade in Simonsbaai binnengelopen, is nagezien en bevonden dat de deknaden open stonden en de bovenste laag lading beschadigd was. Het roer is afgenomen en aan land gebracht om gerepareerd te worden. Het schip is overigens dicht, de beschadigde lading zou verkocht worden.

NRC 070978
Kaapstad, 13 augustus. Van het Nederlandse schip G.H. BETZ, kapt. Hinterthur, van Batavia naar Dordrecht, met schade te Simonsbaai binnen, zijn 600 balen koffie wegens beschadigdheid verkocht.

NRC 160978
Kaapstad, 20 augustus. Van de geloste lading van het Nederlandse schip G.H. BETZ, kapt. Hinterthur, van Batavia naar Dordrecht, met schade in de Simonsbaai binnen, zijn nog 400 balen beschadigd bevonden.

NRC 300978
Kaapstad, 3 september. De G.H. BETZ zal vermoedelijk over 14 dagen gereed zijn, om de reis voort te zetten.

NRC 081078
Kaapstad, 10 september. Een tweede verkoop van ongeveer 525 zakken beschadigde koffie, ex het schip G.H. BETZ, zal op 12 september plaats hebben. Ook zal er nog een tweede verkoop van beschadigde suiker ex WESTERSCHELDE, op heden plaats hebben.

NRC 121078
Kaapstad, 17 september. Van de lading per het schip G.H. BETZ, zullen nog 400 balen koffie wegens beschadigdheid verkocht worden. Bij nader onderzoek is gebleken dat de boegspriet gebroken was en door een andere moet vervangen worden. Het schip zal dus vóór het einde der maand niet gereed worden om te vertrekken.

AH 251078
Kaapstad, 1 oktober. Het Nederlandse schip G.H. BETZ zal spoedig gereed zijn om te vertrekken. Van de lading zijn nog 425 balen koffie wegens beschadigdheid verkocht.

NRC 041178
Kaapstad, 8 oktober. De G.H. BETZ ligt tot vertrek gereed.

1880

NRC 140780
Verkochte schepen. Het Nederlandse schip G.H. BETZ, groot 481 ton, oude meting gebouwd in 1866, is uit de hand verkocht aan de heer Aug. Köpke, te Rotterdam, voor ruim NLG 7.000. (opm: verdoopt in JOHANNA MARIA).

1885

PGC 030785
Amsterdam, 1 juli. Volgens particulier bericht is het schip JOHANNA MARIA, kapt. Saatman, van Newcastle te Atjeh gearriveerd.

1887

NRC 010287
Amboina, 14 december. Het alhier van Cardiff aangekomen schip JOHANNA MARIA, kapt. Hagemeister, zal na lossing, in de Sangi-eilanden laden naar Europa.

1890

PGC 250490
Buenos Ayres, 21 maart. De Nederlandse driemastschoener JOHANNA MARIA, kapt. H. Hagemeister, bezig met talk te laden, heeft de beide ankers verloren. Een sleepboot werd ter assistentie van het schip afgezonden, welke daarvoor 5600 dollars in goud werd uitbetaald.

PGC 171090
Rotterdam, 15 oktober. Volgens bericht uit Nerva is het Nederlandse schip (opm: 3m schoener) JOHANNA MARIA, kapt. H. Hagemeister, de 11e oktober hier van de rede vertrokken. Door zware westelijke stormen verhinderd te vertrekken heeft het aan de boeien op de rede die stormen afgereden. Zo zwaar als dit schip heeft tot heden nog geen vaartuig dat aan de boeien vast lag het te verantwoorden gehad en staat men over de sterkte der boeien en verankering verbaasd.

NRC 071190
Rotterdam, 6 november. Volgens particulier bericht is het Nederlandse barkschip (opm: driemast schoener) JOHANNA MARIA, kapt. Hagemeister, van Nerva naar Rotterdam, genoodzaakt geweest ter rede van Elseneur (opm: Helsingör) terug te keren wegens slecht weer in het Kattegat. Alles wel aan boord.

1891

PGC 020291
Rotterdam, 30 januari. Het hier liggende Nederlandse barkschip (opm: moet zijn driemast-schoener) JOHANNA MARIA is verkocht aan kapt. J. Hazewinkel te Wildervank en zal varen onder boekhouderschap van de heren J.& K. Wilkens te Veendam.

1893

PGC 030593
Elseneur, 28 april. Het driemast schoenerschip IDA, kapt. Hazewinkel, van Bremen naar Riga, is wegens tegenwind benoorden Elseneur geankerd.

1898

PGC 170298
Delfzijl, 15 februari. Het Nederlandse driemast schoenerschip IDA van de heer Hazewinkel Hzn. is hedenavond bij publieke veiling verkocht voor NLG 2.625 aan de heer W. Sissingh, reder alhier.

NRC 270798
Delfzijl, 26 juli. De Nederlandse driemast-schoener IDA, kapt. H. Leeuw, van hier naar Helsingfors (opm: Helsinki) vertrokken, kreeg de 24e dezer een zware stortzee over, waardoor een boot wegsloeg, schade over het dek veroorzaakt werd en het schip slagzij kreeg. Met de herstelling van een en ander is reeds aangevangen.

1901

PGC 030901
Delfzijl, 31 augustus De Nederlandse schepen NIJENSTEIN, kapt. H. Velthuis, IDA, kapt. H. Leeuw, JAN SIEVERT, kapt. P. Arkema, en CHARLOTTE EN ANNA, kapt. N. Arkema, zijn reeds alle vier afgetuigd en hier opgelegd, daar geen lonende vrachten meer te krijgen waren, vermoedelijk zullen meerdere schepen spoedig volgen.

PGC 161101
Delfzijl, 14 november. De hier thuisbehorende driemast-schoener IDA, laatst gevoerd door kapt. H. Leeuw, is zonder de inventaris voor NLG 1.275 verkocht aan de heer S. de Boer te Makkum om te worden gesloopt.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.648
DVD VII –2044, 2046
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip REDGAUNTLET(Engels schip), thans G.H. BETZ

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Rotterdam, 16 juni 1868

type schip casco van het Engelse schip

bouwwerf/verkoper Adriaan Anker, smid te Zierikzee

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Louwrens ’t Hoen, voor zijn firma L. ’t Hoen & Co., reders en kooplieden te Rotterdam, ten behoeve van een rederij onder hun directie

te voeren door kapt.

grootte in tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 18 juni 1868

nummer van registratie deel 211, folio 151, recto, vak 3

notaris Hermannus Adrianus Schadée, notaris te Rotterdam

prijs NLG. 8.000,-

Bijzonderheden: De REDGAUNTLET was gestrand op de Banjaard, doch afgebracht en ligt thans als casco te Zierikzee. Het casco was door Adriaan Anker gekocht op openbare veiling te Zierikzee op 9 maart 1868 voor notaris Mr. Cornelis van der Lek de Clercq.
(opm: de naam G.H. Betz staat niet in de acte, maar is ontleend aan de Bouma)







researcher/datum research: ML / 140909

Naam G.H. BETZ
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1868
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 2017
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Diverse gegevens over de REDGAUNTLET ontvangen van Dr. Ian Buxton en de heer Andreas von Mach.
Mercantile Navy Lists 1867 en 1868
Lloyds Register en register Bureau Veritas, diverse jaren
Dagregisters zeebrieven Min. van Financien, NA-Den Haag
Lijst waaraan roepletters, etc. uitgave Ministerie van Waterstaat 1870 - 1900
Maritieme Kronieken Marhisdata 1867 - 1901
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk