Inloggen
NEDERLAND - ID 9425


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1853-10-01 / 1874-10-14 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1853
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: firma Gebr. Visser - Werf ' De Hoop ', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1852-11-10
Launch Date: 1853-09-29
Delivery Date: 1853-10-01
Technical Data

Net Tonnage: 608.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 321.00 lasts
 
Length 1: 38.20 Meters Registered
Beam: 7.01 Meters Registered
Depth: 5.11 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1853
Datum agenda: 1853-10-14
Register nr: 18530678
Scheepsnaam: NEDERLAND
Type: Bark
Lasten: 321
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Mees en Moens
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Ruiter, F.
Opmerkingen: Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1853-10-01 NEDERLAND
Manager: Firma Mees & Moens, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Mees & Moens, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Call sign since 1867: PMKD

Ship Events Data

1871-07-27: Sprang a leak
New-York. 27 juli 1871. Het schip NEDERLAND, kapt. Dirksen, de 25e juli van Rotterdam te Boston aangekomen, heeft gedurende de gehele reis slecht weder gehad de 27e juni, op 47º NB. 34º WL., sprong het schip gedurende een cycloon lek en verloor zeilen, en in een zware storm de 16e juli verloor het weder verscheidene zeilen en kreeg meer andere schade.
1874-10-14: Final Fate: Wrecked

Rotterdam, 15 oktober. Volgens telegram van Tybee dato 14 dezer, is het alhier thuisbehorende barkschip NEDERLAND, kapt. Hinterthür, op die datum gestrand met 11 voet water in het ruim. Volgens een tweede telegram van diezelfde dag was het schip doormidden gebroken en door de equipage verlaten. Het schip wordt als totaal verloren beschouwd.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.Ruiter was met vlagnummer R197 in de periode 1844 t/m 1862 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

F.Ruiter was in 1853 gezagvoerder van de brik "Amerika", rederij Mees & Moens te Rotterdam013.

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein F.Ruiter met vlagnummer R197 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1849                      schoener “Polaris”              80 last      varend voor Hudig & Blokhuyzen te Rotterdam

*   1851                      brik “America”                   57 last      varend voor Mees & Moens te Rotterdam

*   1855, 1858, 1859 bark “Nederland                 321 last    varend voor Mees & Moens te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt F.Ruiter als gezagvoerder gedurende:

*   1852 t/m 1853 van de brik “Amerika”, gebouwd in 1851 te Rotterdam, 298 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;

*   1854 t/m 1861 van de bark “Nederland”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 608 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In het Rotterdams Jaarboekje 1920, tweede reeks, 8ste jaarg, 1920 staat een overzicht door W.J.L.Poelmans “Nieuwsberichten uit de Rotterdamsche Courant, 1851-1852”, waarin het volgende bericht:

“24 OCTOBER 1851 Van de werf der heeren Gebr. Visser loopt van stapel het brikschip Amerika, groot 150 lasten, gebouwd voor rekening der heeren Mees & Moens.”

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Ruiter, Freerk
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Overleden in 1863

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.F.Meermans was met vlagnummer R386 in de periode 1853 t/m 1863 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1863 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) is vermeld dat hij in 1863 is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein J.F.Meermans met vlagnummer R386 als gezagvoerder in de ledenlijsten058:

*    1855, 1858, 1859 van de brik “America”           157 last          varend voor Mees & Moens te Rotterdam

*    1862                                                van de bark “Nederland”     321 last  varend voor Mees & Moens te Rotterdam

 

J.M.Meermans was van 1853-1862 gezagvoerder van de brik "Amerika", rederij Mees & Moens te Rotterdam013.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Kapitein                                                Schip                                  Vertrek                                Aankomst

J.F.Meermans                                      America                             04 januari 1860                 20 februari 1861

 

Bouma025 vermeldt J.F.Meermans als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1858 van de brik “Amerika”, gebouwd in 1851 te Rotterdam, 298 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;

*    1863 van de bark “Nederland”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 608 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Meermans, J.F.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Marinus van der Eb werd geboren op 05 oktober 1836 te s’Hertogenbosch, Nederlands Hervormd. Hij vestigde zich op 21 februari 1854 te Rotterdam o.a. aan de Wijnbrugstraat Wijk 1 nr. 460 (nieuw nr. 12) en aan de Prinsenstraat Wijk 9 nr. 138 (nieuw nr. 49).

Hij behaalde op 22 februari 1862 het diploma 1e stuurman voor de grote vaart. Hij trouwde op 20 december 1869 te Londen met Emmeline Jessica Mansfield, geboren op 20 februari 1848 te Sydney, Australië005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van der Eb was met vlagnummer R386 in de periode 1864 t/m 1885 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Hij voerde dus wèl de collegevlag, maar had geen recht op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1885 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1885 is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Matschappij staat kapitein M. van der Eb met vlagnummer R386 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1864 t/m 1867      van de bark “Nederland”                   321 last             voor Mees & Moens te Rotterdam

*    1874                                   van de bark “Hollander”        350 last             Mees & Moens te Rotterdam

*    1877, 1878, 1880 t/m 1883                                               geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt M.J.van der Eb als gezagvoerder gedurende:

*    1864 t/m 1868 van de bark “Nederland”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 608 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;

*    1869 van het 3/m schip “Aeroliet”, gebouwd in 1868 te Lübeck, 669 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;

*    1871 t/m 1873 van het 3/m schip “Aeroliet”, gebouwd in 1868 te Lübeck, 669 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;

*    1875 t/m 1876 van de bark “Hollander” ex Vooruit, gebouwd in 1856 te Rotterdam, 663 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Het fregat “Aeroliet” onder kapitein M.J. van der Eb verliet Hongkong in 1872 en arriveerde via de Pacific in juli 1872 San Francisco. Het schip was op 06 november te Iquique en vertrok op 13 januari 1873 vandaaar naar Europa. Het arriveerde, na ronding van Kaap Hoorn, op 27 april Falmouth en later Hellevoetsluis.121

De bark “Hollander” onder kapitein M.J. van der Eb vertrok van Hongkong in 1875 en arriveerde via de Pacific op 09 oktober 1875 San Francisco. Via Kaap Hoorn werd op 31 juli 1876 Falmourh bereikt en op 11 augustus Brouwershaven.121

 

Zeeuwsche Zierikzeesche Courant 02 januari 1864

Uitgezeild van Brouwershaven op 31 december 1863 de “Nederland”, kapitein M.J. van der Eb, bestemming  Batavia.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Eb, Marinus J. van der
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Pieter Johann Dirksen werd geboren op 10 december 1827 te Emden als zoon van de Nederlands Hervormde Brune Dirksen en Aaltje Schultze. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Weenastraat Wijk 14 nr. 12 (nieuw nr 57) en aan de Kruiskade Wijk 14 nr. 567 (nieuw nr. 37). Hij vertrok op 06 december 1875 naar den Haag. Hij trouwde op 15 mei 1861 te Rotterdam met Catharina Eendebak, geboren 07 juni 1824 te Medemblik als dochter van Nanning Eendebak en Henriëtte (Andrea?) Elizabeth Wiest. Catharina was weduwe van Nathan Francois Hoek005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.J.Dirksen was met vlagnummer R18 in de periode 1863 t/m 1876 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. (als lid voor de vlag mocht men wèl de nummervlag van het College voeren, maar kon men aan het lidmaatschap geen financiële rechten ontlenen)058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein P.J.Dirksen met vlagnummer R18 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1863 t/m 1867      van het fregat “Oceanus”      613 last     varend voor Mees & Moens te Rotterdam

*    1874                       van de bark “Nereus’              352 last     varend voor Mees & Moens te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt P.J.Dirksen als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1863 van de brik “Libra”, gebouwd in 1856 te Joure, 264 ton o.m., varend voor Anes & van Dam te Rotterdam;

*    1864 t/m 1868 van het 3/mschip “Oceanus” ex Equal Rights, gebouwd in 1861 te Black Rock, 1158 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;

*    1870 van het 3/m schip “Aeroliet”, gebouwd in 1868 te Lübeck, 669 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;

      *   1871 t/m 1872 van de bark “Nederland”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 608 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;

      *   1873 t/m 1875 van de bark “Nereus”, gebouwd in 1863 te Rotterdam, 665 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Het fregat “Oceanus” onder kapitein P.J.Dirksen vertrok op  05 mei 1868 te Adelaide naar Londen “late for C.Leeuwin” (betekenis onduidelijk want geen kapitein Leeuwin in mijn bestand), vermelding op 19 september te Falmouth. Hazelhoff Roelfsema vermeldt één ronding van Kaap Hoorn.121

 

Zierikzeeuwsche Courant dd. 24 januari 1864

Op 20 februari 1864 is te Brouwershaven binnengekomen de “Oceanus”, kapt. P.J.Dirksen, van Rotterdam met bestemming New York. Zelfde melding ook in de editie van 27 februari 1864 zijnde binnengekomen op de 25ste februari.

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Dirksen, Pieter Johann
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Charles Louis Hintherthur werd in 1843 geboren in Leedingerorth/Duitsland

Hij bleef ongehuwd.

Hij overleed in 1905 te Dordrecht.

Hij was in 1878 met nummer 640 lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge “La Flamboyante”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geen

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.L.Hinterthür als gezagvoerder gedurende:

*    1873 t/m 1874 van de bark “Nederland”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 608 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;

*    1876 t/m 1881 op de bark “G.H.Betz” ex Redgauntlet, gebouwd in 1866 te Sunderland, 613 ton o.m., varend voor L.’t Hoen & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Harlinger Courant dd 19 oktober 1874, Scheepvaartberichten096:

“Rotterdam 15 oct. Het Nederl. Nederland, kapt.C.L.Hinterthür, van hier naar Savannah, is, volgens telegram Tybec 14 dezer, op dien datum met 11 voet water in het ruim gestrand en door midden gebroken; het volk had het schip verlaten.”

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Hinterthur, Charles Louis
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.272
DVD VIII – 634, 636
BIJLBRIEF
Naam schip NEDERLAND

plaats en datum acte Rotterdam, 1 oktober 1853

type schip bark

bouwwerf/verkoper Gerrit Visser Ewoudszoon, van zijn firma Gebr. Visser, scheepsbouwmeesters aan de Schiedamschedijk te Rotterdam,
werf De Hoop

gevoerd door kapt. Freerk Ruiter

eigenaar/aankoper firma Mees & Moens, kooplieden te Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 608 tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 38,20 m., breed 7,01 m., hol 5,11 m.

kiellegging 10 november 1852

tewaterlating 29 september 1853, geheel volbouwd.

plaats / datum registratie Rotterdam, 1 oktober 1853

nummer van registratie deel 135, folio 190, recto, vak 4 en 5

notaris Willem Simon Burger Wzn., notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 040408


Naam NEDERLAND
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1853
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1853
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: BIJLBRIEF: Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.272