Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2023
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
BESORI - ID 939
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1947
Classification Register:
Bureau Veritas (BV)
IMO nummer:
5043148
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Flush deck
Material Hull:
Steel
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
N.V. Scheepswerf 'Gideon' v/h J. Koster Hzn.
, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
215
Launch Date:
1947-06-11
Delivery Date:
1947-07-19
Technical Data
Engine Manufacturer:
N.V. Motorenfabriek 'De Industrie' v/h D. Boot
, Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type:
Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders:
3
Power:
150
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Industrie Type (280x400)
Speed in knots:
8.50
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
172.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
80.00 Net tonnage
Deadweight:
200.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain:
10000 Cubic Feet
Bale:
9000 Cubic Feet
Length 1:
37.10 Meters Registered
Beam:
7.03 Meters Breadth, moulded
Depth:
2.14 Meters Depth, moulded
Passengers:
1st
2nd
3rd
Steerage
Deck
Total
0
0
0
50
0
50
Ship History Data
Date/Name Ship
1947-07-19
BESORI
Manager:
Stichting Gemeenschappelijk Schepenbezit
, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar:
Gouvernement van Nederlandsch-Indië
, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag:
Batavia / Netherlands East Indies
Callsign:
PKEN
Date/Name Ship
1948-01-00
BESORI
Manager:
N.V. Noord-Celebes en Molukken Kustvaart Maatschappij (Nocemo)
, Menado, Netherlands East Indies
Eigenaar:
Gouvernement van Nederlandsch-Indië
, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag:
Batavia / Netherlands East Indies
Callsign:
PKEN
Date/Name Ship
1949-02-01
BESORI
Manager:
N.V. Noord-Celebes en Molukken Kustvaart Maatschappij (Nocemo)
, Menado, Netherlands East Indies
Eigenaar:
N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij
, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Amsterdam / Netherlands
Callsign:
PDBJ
Date/Name Ship
1949-12-00
BESORI
Manager:
N.V. Noord-Celebes en Molukken Kustvaart Maatschappij (Nocemo)
, Menado, Indonesia
Eigenaar:
N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Djakarta / Indonesia
Date/Name Ship
1950-06-00
BESORI
Manager:
N.V. Maskapi Kapal Selebes Sealatan (MKSS)
, Makassar, Indonesia
Eigenaar:
N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij
, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag:
Djakarta / Indonesia
Date/Name Ship
1951-04-00
BESORI
Manager:
Jajasan Penguasaan Pusat Kapal-Kapal 'Pepuska'
, Djakarta, Indonesia
Eigenaar:
N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij
, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag:
Djakarta / Indonesia
Date/Name Ship
1952-05-01
BESORI
Manager:
P.T. Pelayaran Nasional Indonesia 'Pelni'
, Djakarta, Indonesia
Eigenaar:
N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij
, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag:
Djakarta / Indonesia
Date/Name Ship
1953-07-00
BESORI
Manager:
P.T. Pelayaran Rakjat Indonesia (Perindo)
, Djakarta, Indonesia
Eigenaar:
P.T. Pelayaran Rakjat Indonesia (Perindo)
, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag:
Djakarta / Indonesia
Date/Name Ship
1959-00-00
BESORI
Manager:
P.T. Perusahaan Pelajaran Sulawesi Selatan (PPSS)
, Djakarta, Indonesia
Eigenaar:
P.T. Perusahaan Pelajaran Sulawesi Selatan (PPSS)
, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag:
Djakarta / Indonesia
Date/Name Ship
1966-00-00
BESORI
Manager:
P.T. Pelayaran Tirtadjaja
, Makassar, Indonesia
Eigenaar:
P.T. Pelayaran Tirtadjaja
, Makassar, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag:
Makassar / Indonesia
Ship Events Data
1947-07-28:
Vertrek vanuit Rotterdam van het konvooi van de coasters 'Beaso', 'Besori', 'Berombong' en de 'Belante' naar Tandjong Priok. Aankomst aldaar op 20 oktober 1947. De vier z.g. 'Be' coasters werden in opdracht van het Gouvernement van Nederlands Oost-Indië gebouwd bij enkele Groningse werven, bestemd voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij (KPM), voor verhuur aan de SGS.
1947-08-08:
Leeuwarder Courant 08-08-1947: Vier nieuwe coasters naar Indië. Nadat in het voorjaar zes KPM-ers, bestemd voor de verzameling van copra, naar Indië vertrokken, hebben gisteren om 12 uur de vier laatste van deze 3 serie van 10 schepen, n.l. de „Belanta", „Besori", „Berombang" en „Beaso", de moeilijke reis naar Indië aanvaard. De vertrokken schepen behoren alle tot de Banka-klasse. De „Belanta", waarover kapitein J. A. M. I. Kramers het bevel voert, treedt als convooileider op. De schepen zijn geladen met gietzand en Brusselse aarde voor de werkplaatsen van de K.P.M. in Indië.
1953-03-20:
Java Bode 20-03-1953: De „BESORI” op pulau Moraux-rif gelopen. Woensdag zou, in de vroegere morgen, de kleine kustvaarder „Besori", varende voor de Maskapai Kapal Sulawesi Selatan, komende van Pare- Pare met een lading rijst, de haven van Makassar binnenvaren. Er was geen loods aan boord en het was ook nog donker, toen het scheepje de havenkom binnenkwam en op het rif liep dat gewoonlijk het Pulau Morauxrif wordt genoemd. Een poging tot vlotslepen in de loop van de morgen werd door latere pogingen gevolgd doch het was al spoedig duidelijk dat op vloed moest worden gewacht. In de middag werd de sleepboot van de haven, de „Monginsidi" aan het werk gezet: zij sleepte omstreeks 4 -uur de „Besori" van het rif. Het schip kwam aan de kade en Donderdag zou worden nagegaan of het beschadigingen heeft opgelopen.
2001-00-00:
Final Fate:
Uit Lloyd's Register verdwenen. Laatste groot survey in mei 1966. Sindsdien gerapporteerd als gezonken.
Afbeeldingen
Omschrijving:
Besori 1947 at Groningen.
Collectie:
Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger:
Foto Folkers, Groningen
Omschrijving:
Besori 1947 at Groningen.
Collectie:
Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger:
Foto Folkers, Groningen
Terug naar het overzicht