1918-11-13: |
Final Fate: Op 15-10-1918 Vertrokken uit Sundsvall met een lading droge houtpap (cellulose) naar Rotterdam en was niet tot de lastlijn geladen. Wegens gebrek aan proviand op 2 november Flekkefjord (Noorwegen) binnengelopen. Na vertrek uit Flekkefjord (Noorwegen) (13-11-2018) vermist. 10 doden.
NRC 21-12-1918: Londen, 17 december: Volgens bericht uit Rotterdam maakt men zich ongerust over de motorschoener 'Bertha'(kapt. J.H. Baas.)van de Vrachtvaart Mij. Neerlandia, aldaar, 13 november van Flekkefjord naar Rotterdam vertrokken, en waarvan sedert niets werd vernomen. Wellicht op een mijn gelopen.
Algemeen Handelsblad 20-02-1919: De Raad voor de Scheep vaart deed in zijn zitting van gisteren uitspraak betreffende het met man en muis vergaan van het motorzeilschip "Bertha". Aangenomen moet worden volgens oordeel van den Raad dat de "Bertha" met man en muis is vergaan. Welke de oorzaak van het ongeval is, valt niet te zeggen; niet onmogelijk is, dat het schip op een mijn is gestooten. Naar de teekeningen te oordcelen, was de "Bertha" over het algemeen een goed motorzeilschip, al was het in verhouding tot de lengte wat smal en dientengevolge minder stabiel. Die verhouding toch was 5.32 :1 terwijl de normale verhouding 4.50 : 1 is. Ook de hoogte van den middenkiel, 180 m.M., had eigenlijk 250 a 300 m.M. moeten wezen. Het roer was niet breed genoeg, de breedte had voor dit schip ten minste 1.20 Meter moeten bedragen, in welk geval de roerkoning uiteraard dikker, en het stuurgerei sterker behoorde te zijn. Het is echter allerminst gebleken, dat één of ander aanleiding tot de ramp heeft gegeven. |