Inloggen
SIRIUS - ID 9322


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1863-07-17 / 1895-12-24 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1863
Classification Register: Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Oprichting:

Bij Acte, op den 25sten Julij 1857 voor den Notaris Pieter
Schettinger , te Nieuwendam residerende, verleden, is door de Gebroeders
Wichger Hooites Meursing, wonende te Amsterdam, en Aaldrik Hooites
Meursing, wonende te Nieuwendam, eene Vennootschap aangegaan en
gecontinueerd, nu onder de Firma van W- en A. H. Meursing, tot het
uitoefenen eener Scheepsbouwerij, Scheepsreederij en Scheepsboekhouderij ,
met alles wat daarmede maar eenigzins verwant en in betrekking kan
geacht worden; waarvan de zetel hoofdzakelijk is gevestigd te Amster-
dam : voor zaken bepaaldelijk de Scheepstimmerwerf te Nieuwendam be-
treffende, zal dezelve ook te dezer plaatse gevestigd zijn. Beide Ven-
nooten zullen tot het teekenen der Firma geregtigd zijn.
De Vennootschap, bij continuatie aangegaan zijnde, zal voor onbepaalden
tijd voortduren :en wel tot wederopzegging toe, van weerszijden altijd
een jaar bevorens te doen. Bij overlijden van een der Vennooten zal de
overblijvende in het deel van den eersten opvolgen wanneer daarvan
geene opzegging en bekendmaking binnen eene maand zal zijn geschied.
Tot Aankoopen van onroerende goederen, Leeningen, Beleeningen en
Borgstellingen zal beider gezamenlijke werking noodig zijn, anders zullen
dezelve de Vennootschap niet verbinden.

Scheepsbouwer: W. & A.H. Meursing, Nieuwendam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1863-03-21
Delivery Date: 1863-07-17
Technical Data

Net Tonnage: 375.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 198.0 lasts
 
Length 1: 120.7 Feet (British) Registered
Beam: 27.9 Feet (British) Registered
Depth: 14.5 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1876
Type: Remeasurement
Omschrijving: In 1876 als ABRAHAM hermeten volgens nieuwe meting, thans 346,64 ton netto.

Datum 00-00-1888
Type: Remeasurement
Omschrijving: De hoofdafmetingen (LxBxH) in tab 4 zijn ontleend aan Lloyds Universal Register 1888 en kunnen van die bij de eerste meting in 1863 afwijken.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1863
Datum agenda: 1863-07-17
Register nr: 18630488
Scheepsnaam: SIRIUS
Type: Brik
Lasten: 198
Gebouwd in plaats: Nieuwendam
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Goedkoop, Gebr.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Wijngaarden van Rees, B. van
Opmerkingen: 1866 - 545-datum besluit nieuwe zeebrief25-08-1866-50- schip ligt in :Amsterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Nieuwendam

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1863-06-10 SIRIUS
Manager: Firma Gebr. Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PSJC

Date/Name Ship 1873-00-00 ABRAHAM
Manager: Firma J. & J. Vinke, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma J. & J. Vinke, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NBFM

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Date/Name Ship 1892-00-00 GESINA EN THECLA
Manager: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: NTJB

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Rederij-cedule 10 juni 1863 SIRIUS: eigenaren firma Gebr. Goedkoop, Amsterdam (boekhouders en 4/8e part); firma W. & A.H. Meursing, Nieuwendam (1/8e part); P. Visser Azn, Sliedrecht (1/8e part); K.A. Visser, Sliedrecht (1/8e part) en J. van Haaften, Sliedrecht (1/8e part)

Ship Events Data

1863-03-21: NRC 250363 Rotterdam, 24 maart. De 21e dezer is van de werf van de scheepsbouwmeesters W. & A. H. Meursing, te Nieuwendam te water gelaten, het brikschip SIRIUS, groot ongeveer 400 tonnen, gebouwd voor rekening van de heren Gebr. Goedkoop te Amsterdam, en gevoerd zullende worden door kapt. W. van Wijngaarden van Rees.
1864-10-05: Collision
Amsterdam, 23 januari 1865. Het schip (opm: brik) SIRIUS, kapitein van Wijngaarden van Rees, van Londen te Buenos-Ayres aangekomen, is de 5e oktober op 37º NB. en 14º WL. aangezeild door een onbekend schip, op de hoogte van het fokkewant, waardoor want, stengen en een gedeelte van de verschansingen verloren gingen, terwijl door het opscheuren van het potdeksel veel water in het ruim kwam. Kapt. Van Rees was bij de aanzeiling door de ketting van de Spaanse ruiter (opm: stampstok) van het vreemde schip over boord gesleurd en eerst na ongeveer 25 minuten buiten boord te hebben geslingerd, weer aan boord gekomen.
1872-08-00: Sale/Verkoop
Advertentie. Uit de hand te koop het extra-ordinair, welbezeild en uitmuntend onderhouden Nederlands brikschip SIRIUS, laatst gevoerd door kapt. W. van Hilten, gemeten op 375 tonnen of 198 lasten. Het schip is slechts 9 jaar oud, zeilt uitmuntend, staat ledig en draagt een grote lading. Reflectanten gelieven zich te vervoegen voor nadere informatiën bij de cargadoors Oolgaardt & Bruinier, IJgracht U.39.
1873-09-25: Damaged
Texel, 25 september 1873. Heden arriveerde alhier van Lulea het schip ABRAHAM, kapt. Visser, met verlies van verschansing en een gedeelte der deklast.
1874-05-14: Damaged
Queenstown, 14 mei 1874. De Nederlandse brik ABRAHAM, kapt. Visser, alhier gearriveerd, heeft zeilen, verschansingen en stutten verloren. De achterhut is door een stortzee overboord geslagen.
1874-12-17: Damaged
Pauillac, 17 december 1874. Het Nederlandse schip ABRAHAM, kapt. Visser, van New York naar Morgan Pill, is heden met verlies van verschansing, stutten, voorluiken en boten te Bordeaux binnengelopen, hebbende zware stormen doorgestaan. Overigens alles wel aan boord.
1875-01-00: Damaged
Bordeaux, 24 januari 1875. De reparatiekosten van het Nederlandse schip ABRAHAM, kapt. Visser, van New York naar Morgan Pill en alhier met schade binnen, zijn door experts op Ffrs 18.000 à 20.000 begroot.
1876-12-03: Damaged
Amsterdam, 4 december 1876. Het Nederlands schip ABRAHAM, kapt. Ridderikhof, van hier naar Padang, is volgens telegram uit Falmouth van gisteren, aldaar met gebroken stuurtoestel, ingeslagen kajuit en schade aan schip en tuig binnengelopen.
1888-10-00: Damaged
Amsterdam, 25 november 1888. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het schip ABRAHAM, kapt. J.M. Ridderinkhof, van Riga naar Schiedam, heden met verlies van deklast en verschansing te Nye Hellesund binnengelopen.
1892-02-00: Sale/Verkoop
PGC 240292. Amsterdam, 22 februari. Het Nederlands brikschip ABRAHAM, groot 347 ton, gebouwd in 1863, is uit de hand verkocht aan de heren K. & J. van de Wetering te Delfshaven (opm: het schip werd nog in 1892 doorverkocht en heeft wellicht niet gevaren voor Van de Wetering)
1894-12-23: Final Fate: Stranded

Op reis met een lading steenkolen van Methil naar Emden is de GESINA EN THECLA in de nacht van 23 op 24 december 1894 om 0.00 uur bij het eiland Borkum bij N.W. orkaan, heldere lucht en hoge zee gestrand en verloren gegaan. De acht opvarenden werden door de reddingboot van Borkum gered. (zie voor persberichten over deze gebeurtenis tab 10 onderaan)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Willem (van Wijngaarden) van Rees werd geboren op 03 september 1827 te Terschelling als zoon van Dirk Willems van Wijngaarden van Rees, rijksopzichter van de Waterstaat op Terschelling, en Tetje Johanna Munk. Hij woonde in 1850 in bij de loods Willem van Twist en Adriana van der Giesen, tapster en hun zoon Cornelis van Twist in de Twintig Huisjes nr. 471 te Dordrecht.

Hij trouwde op 16 september 1857 te Dordrecht met Helena van Twist, geboren in 1836 te Dordrecht als dochter van de loods Willem van Twist en Adriana van der Giesen.

Hij overleed op 09 augustus 1868, 11.15 uur in het Hotel de Paris, kamer 9, straat 25 de Hayo te Buenos Aires. Aangifte door de Consul de Nederlanden de Buenos Ayires. Zijn overlijden werd op 31 december 1868 geadministreerd te Dordrecht.

Hij werd per 21 maart 1861 met nr. 449 lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge “La Flamboyante”.064.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.van Wijngaarden van Rees werd met vlagnummer 809 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van L.Tuk. Als zijn schip werd genoemd “Sirius”. Toegevoegd is “overleden” 002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” dd 30 juni/07 juli 1863 werd als lid voor de vlag voorgedragen/benoemd W. van Wijngaarden van Rees, geen leeftijd genoemd, voerend de brik “Sirius”, voor rekening van de Gebr. Goedkoop, op voordracht van kapitein L.Tuk.023.

 

  1. van Wijngaarden van Rees wonend te Dordrecht was in de periode 22 december 1859 t/m zijn overlijden in 1868 met vlagnummer 106 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”. Bij de inschrijving was hij gezagvoerder van de schoenerbrik “Sliedrecht met als boekhouder de Gebr. Goedkoop te Amsterdam. 064a.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat W. van Wijngaarden als gezagvoerder064a:

*      1861                   schoenerbrik “Slidrecht”                     boekhouder Gebr. Goedkoop te Amsterdam

 

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       809                      1863-1867    brik                  Sirius                                                     Gebr.Goedkoop

 

Vermelding van vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                                    Naam schip                   vertrek                                    aankomst

W.van Wijngaarden van Rees         Sliedrecht                      15 november 1859               01 maart 1861

                                                              Sirius                              01 augustus 1863                 30 juni 1864

                                                              Sirius                              09 september 1866              07 augustus 1867

 

Bouma025 vermeldt W.van Wijngaarden van Rees als gezagvoerder gedurende:

*   1860 t/m 1861 van de sch.brik “Sliedrecht”, gebouwd in 1854 te Joure, 280 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam. Het schip voer in 1862 voor Ph. van Ommeren te Rotterdam en was herdoopt in “Hertha”;

*   1863 t/m 1868 van de brik “Sirius”, gebouwd in 1863 te Nieuwendam, 375 ton o.m., varend voor de Gebroeders Goedkoop te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

In november 1850 was Willem van Wijngaarden van Rees 3e stuurman op de bark “J.C.Schotel” en vertrok met 22 man naar Batavia onder kapitein Jan de Ridder.

Op 04 april 1855 (MRD 1682) monsterde 1e stuurman W.van Rees (later Wijngaarden van Rees) op de eerste reis van de “Kosmopoliet I” onder gezag van kapitein J.Bouten van Hellevoetsluis naar Batavia, 86 dagen Hij was toen 28 jaar, woonachtig te Dordrecht en geboren te Terschelling. (monsterrol 1682 te Dordrecht)..

Op 26 januari 1856 MRD 1724) monsterde hij wederom als 1e stuurman op de “Kosmopoliet onder kapitein J.Bouten voor een reis van Hellevoetsluis naar Batavia, 76 dagen.

 Op 21 september 1857 (MRD 1811) monsterde hij voor de derde keer aan als 1e stuurman voor een reis naar Batavia, 74 dagen.

 

NRC 30 oktober 1868114

Vlissingen, 29 oktober. Heden is alhier gearriveerd het Nederlands brikschip SIRIUS, kapt. Ofeigsen qq., voor wijlen B. van Wijngaarden van Rees, komende van Buenos Aires.

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Wijngaarden Van Rees, Willem van
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 809
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.van Hilten (adres Gebr.Goedkoop) werd met nr.889 effectief lid van Zeemanshoop per 05 mei 1874 op voorspraak van F.C.Jaski. Zijn schip was de "Antoinette"002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 25 mei/01 juni 1875 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd W. van Hilten, geen leeftijd vermeld, voerend het fregat “Elisabeth”, voor rekening van  de Gebr. Goedkoop, op voordracht van kapitein H.A.Tekelenburg.023

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        889                       1875-1879     fregat               Elisabeth                                               Gebr.Goedkoop

                                           1880           fregat               Jupiter                                                    idem

                                      1881-1884     geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt W.van Hilten als gezagvoerder gedurende:

*    1869 t/m 1870 van de brik “Sirius”, gebouwd in 1863 te Nieuwendam, 375 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

*    1872 van de brik “Sirius”, gebouwd in 1863 te Nieuwendam, 375 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam. Het schip voer in 1873 voor J.& J.Vinke te Amsterdam en was herdoopt in “Abraham”;

*    1875 t/m 1881 van het fregat “Elisabeth”, gebouwd in 1866 te Alblasserdam, 1154 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

      Het schip werd in 1866 van eikenhout gebouwd door F.Kloos te Kinderdijk en de kiel werd gelegd op 26 december 1864. Het werd in 1881 te Liverpool uit de hand verkocht voor f 26.400,- door Ed. C.A.Kolo voor een Belgische rederij. (informatie Koen Suyk, Heiloo, januari 2003)

 

Overige bijzonderheden

In het Commissie verslag van de “Enquete omtrent den Toestand van de Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875” staat een interview dd 05 september 1874  met de heer Pieter Goedkoop, scheepsreder te Amsterdam waar in de nummer 5718 sprake is van de volgende vraag en antwoord:

“Vraag: Zijn er altijd nog al retourvrachten te krijgen op Java?

Antwoord:

 In den regel wel, doch dat wisselt zich af. Een paar dagen geleden bijv., heb ik een zeer treurig telegram van Java ontvangen, waarin gemeld wordt , dat de vrachten f 52 staan, een bedrag waarrmede niet te verdienen is;

 koffij was niet te bekomen, en voor groote schepen was geen emplooi. In dien tegenspoed deel ik ook, want de Elisabeth en de Jupiter bevinden zich nu te Java. De Sliedrecht is op dit oogenblik met eene lading steenkolen te Singapore, waar het ook al slecht schijnt te staan. Die slappe toestand is een gevolg der massa’s regen die op Java gevallen zijn gedurende den laatsten moessontijd, zoodat geene producten afkomen, terwijl overvloedig scheepsruimte aanwezig is.”

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Hilten, W. van
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Tijs Visser werd geboren te Schiermonnikoog op 03 juli 1842 als zoon van Wybe Jacobs Visser en Grietje Ytjes Post.

Hij trouwde te Schiermonnikoog op 25 januari 1870 met Lollina Theunis Jaski, geboren te Schiermonnikoog op 12 augustus 1847 als dochter van Theunis Mellema Benjamins Jaski en Trijntje Lammerts Drayer. Zij overleed op 04 maart 1929 te Rotterdam bij haar dochter Engelina Soeteman-Visser.

Tijs was sinds het eind van de 19e eeuw gedurende vele jaren kastelein te Anjum en exploiteerde het “Logement met Stalling”, annex “Stations Koffiehuis”. Hij overleed op 27 januari 1917 in Anjum/Oostdongeradeel. Het logement werd toen overgenomen door Petrus Minneboo

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.W.Visser was met vlagnummer 61 in de periode 1869 t/m 1917 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

In de ledenlijst is hij tot nà 1919 als lid vermeld, hetgeen gezien zijn overlijdensjaar dus onjuist is.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt T.W.Visser als gezagvoerder gedurende:

*         1869 t/m 1873 van de brik “Adriana” ex Koerier, gebouwd in 1855 te Elbing, 347 ton, varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam;

*         1873 t/m 1876 van de brik “Abraham”, ex Sirius, gebouwd in 1863 bij W.& A.H.Meursing te Nieuwendam, 375 ton, varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam;

*         1877 t/m 1892 van het 3-mastschip “Gerrit & Willem” ex Honingbij, gebouwd in 1856 bij Kloos te Alblasserdam, 755 ton, varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam.

           Scheepsberichten 30 november 1892: “Verkocht aan J.Bos te Burgerbrug om gesloopt te worden” (Sweys). De opbrengst was f 6.500,-.

 

Een portret van de brik “Adriana” staat op p.91 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp. Het origineel bevindt zich in het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen.

 

Overige bijzonderheden

De Dorpsbode 38(20):1984.Bijdrage 10 meldt dat het gezin Visser-Jaski in 1893 verhuisde naar Anjum. Ze hadden aldaar een logement/stalling/stationskoffiehuis/biljart. Dit werd in 1917 overgenomen van Petrus Minnebo. Het werd door veel eilanders bezocht.

 

In het kasboek 1898-1927 van het Pensioenfonds “Goede Voorzorg” staat in 1899 van T.W.Visser de ontvangst van f 5,50 voor contributiebetaling van f 5,00 plus een boete van f 0,50 voor niet tijdige betaling van contributie.

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Visser, Tijs Wiebes
College: De Herkenning, Schiermonnikoog
Vlagnummer: 61
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Johannes Marinus Ridderikhoff werd geboren te Amsterdam 22 januari 1846 als zoon van de beurtschipper Hendrik Ridderikhoff en Johanna Willemina Meuleman.

Hij trouwde op 03 januari 1873 te Veendam als zeeman met Feika Zoutman, geboren te Veendam 24 februari 1849 als dochter van de schipper Jan Rentes Zoutman en Hinderika Jans Jonker. In een overlijdensakte van een kind in 1909 wordt Feika vermeld als “Cafehoudster”. In 1928 was zij zonder beroep en wonende te Veendam.

Johannes Marinus overleed op 16 april 1908 te Muntendam, 62 jaar, kastelein.

Johannes Marinus wordt in BS-akten vermeld als “schipper” in 1873 t/m 1884, als “zeeman” in 1887 en als “kastelein” in 1906 en 1908.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.M.Ridderinkhof(f) als gezagvoerder gedurende:

*   1874 t/m 1876 van de brik “Geertruida Cornelia” ex Wildeman, gebouwd in 1853 te Amsterdam, 325 ton o.m., varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam;

*   1877 t/m 1888 van de brik “Abraham”, ex Sirius, gebouwd in 1863 te Nieuwendam, 375 ton o.m., varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam;

*   1889 t/m 1891 op hetzelfde schip maar nu voor Vinke & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1892 onder kapitein/eigenaar J.D.Kuiper vanuit Pekela en was herdoopt in “Gesina & Thecla”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Ridderinkhof(F), Johannes Marinus
Overige informatie: 0

 

EEN UITGEBREIDE LEVENSBESCHRIJVING STAAT IN EEN ARTIKEL

VAN RINZE K.MAST IN

JAN DERKS KUIPER. HET ZEEMANSLEVEN VAN EEN PEKELDER KAPITEIN”

Jaarverslag 2008 Kapiteinshuis Pekela. Stichting Westers, p.6-20

 

HIERIN UITVOERIG  VERSLAG VAN ZIJN KAPITEINSREIZEN

 

 

Familiegegevens en opleiding

Jan Derk Kuiper werd geboren op 20 september 1844 om 10.00 uur te Oude Pekela als zoon van de zeeman Aaldrik Jans Kuiper en Anna Margrietha Grevenstuk.

Jan trouwde op 19 december 1869 als zeeman met Meike Hazewinkel, geboren 14 juli 1847 te Oude Pekela als dochter van de leerlooiersknecht Sebo Alberts Hazewinkel en Stijntje/Stientje Oosterveld Buss. Meike overleed op 15 april 1935 te Oude Pekela, 87 jaar, weduwe Zij werd aldaar begraven op de Algemene Begraafplaats aan de Wedderweg.

Jan was vrijgesteld van de Nationale Militie 1864 nr. 30 “uit hoofde van te zijn eenige wettege zoon”.

Jan Derk overleed op 20 juni 1917 te Oude Pekela en werd begraven op de Algemene Begraafplaats aan de Wedderweg te Oude Pekela.

Portretten van Jan Derks en Meike Hazewinkel staan in voormeld artikel van Mast.

 

“Kapitein Geert Dubben, vanaf 1874 schipper op de schoenerkof ALIDA ELISABETH, houdt het zeemansleven voor gezien en gaat in 1882, wanneer zijn schip in het najaar strandt bij Arensberg en wrak slaat, definitief aan de wal. Hij wordt kastelein in het logement Harmonie, dat gelegen is op het adres Feiko Clockstraat 214 in Oude Pekela. Hij verkoopt het logement Harmonie in 1901 uit de hand aan kapitein Jan Derk Kuiper. In 1912 is een tweetal foto’s van dit etablissement gemaakt. Eén daarvan is opgenomen in het boekje Oude Pekela in oude ansichten, terwijl de ander zich in het fotoarchief van het Kapiteinshuis bevindt. In het kadaster worden als beroepen van Kuiper opgegeven: rustend scheepskapitein, kastelein en caféhouder. Hij verkoopt het logement, na het 14 jaren te hebben uitgebaat, in de loop van 1915 – wanneer zijn vrouw en hijzelf respectievelijk 67 en 70 jaar oud zijn – aan Ruurd Lubertus Vonk, tot dan melktapper van beroep. … Kapitein Jan Derk Kuiper heeft definitief gekozen voor het rentenierschap.”120

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Jan Derks als zeeman in 1869. 1870, 1874, 1876, 1877, 1878, 1880, als logementhouder in 1907 en zonder beroep in 1917.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

J.D.Kuiper was effectief lid van het zeemanscollege “Voororg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 70 in de periode 1901 t/m 1917.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.D.Kuiper als gezagvoerder gedurende:

*    1892 t/m 1894 van de brik “Geziena & Thecla”, ex Abraham, ex Sirius, gebouwd in 1863 te Nieuwendam, 347 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is in 1894 op Borkum gestrand en wrak geraakt;

      Het schip werd in 1892 vernoemd naar de twee kleinkinderen van reder F.L.Drenth en wel Gesina Adeleida Nicolai Tecla Drenth en Thecla Catharina Helena Maria Drenth.

*    1895 t/m 1900 van de bark “Concordia” ex Margareth Knight, gebouwd in 1871 te Blyth, 346 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip werd in 1900 te Kalviken binnengesleept en afgekeurd.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

17 februari 1860, schip “Jan Fresemann”, kapitein Geert T. de Jonge, kajuitwachter Jan Derk Kuiper uit Oude Pekela.

25 februari 1870, brik “Martin Bensen”, kapitein Israel B. de Groot, stuurmn J.D.Kuiper uit Oude Pekela.

02 februari 1871, brik “Martin Bensen”, kapitein Israel B. de Groot, stuurman Jan Derk Kuiper, 26 jaar uit Oude Pekela.

23 september 1873, schoener “Tobia”, kapitein Hinderikus Bernardus Wortelboer, stuurman Jan Derks Kuiper, 28 jaar uit Oude Pekela.

02 februari 1876, schoenerbrik “Helena Anna”, kapitein Henderikus Hokkelman, stuurman Jan Derk Kuiper, 31 jaar uit Oude Pekela.

25 juni 1878, schoener “Unie”, kapitein Klaas Franken, stuurman Jan Derk Kuiper, 32 jaar uit Oude Pekela.

 

02 april 1881, schoener “Zele”, kapitein Okko Staal, stuurman Jan Derk Kuiper, 36 jaar uit Oude Pekela

21 maart 1887, schoener “Reiziger”, kapitein J.D.Kuiper uit Oude Pekela.

11 februari 1891, schoener “Reiziger”, kapitein Jan Kuiper uit Oude Pekela.

16 februari 1893, brik :Gesina en Tecla”, kapitein Jan Derks Kuiper uit Oude Pekela.

29 september 1894, brik “Gezina Tecla”, kapitein J.D.Kuiper, 50 jaar uit Oude Pekela.

06 augustus 1896, bark “Concordia”, kapitein Jan Kuiper, 51 jaar uit Oude Pekela.

26 maart 1900, bark “Concordia”, kapitein J.D.Kuiper, 55 jaar uit Oude Pekela.

11 april 1903, bark “Concordia”, kapitein Jan Kuiper uit Oude Pekela.

 

Overige bijzonderheden

In de permanente tentoonstelling van het Kapiteinshuis in Nieuwe Pekela hangt het olieverfportret van de “Concordia” in de periode 1895-1900 onder gezag van Jan Derks Aaldriks Kuiper en geschilderd door Reuben Chappell.  Zwart-wit afbeelding in referentie 120.

 

 

“Geziena en Thecla”, kapt./eigenaar J.D.Kuipers

 

Mulder085 meldt:

“Dec.1894 De brik ‘Gesina en Thecla’ uit O.P. is bij Borkum vergaan.”

 

In de krant (Rotterdams Nieuwsblad [RN]en NRC) staan achtereenvolgens de volgende berichten:

RN 12 10 1900

De Nederlandse bark CONCORDIA (kapitein J.D.Kuiper) heeft gestoten en is op 9 oktober lek aangekomen te Kallviken gesleept door de loodsboot van Lulea.

NRC 14 10 1900

Lulea, 9 oktober. De Nederlandse bark CONCORDIA,  kapt. Kuiper, is, na stranding te Bjuroklubb, door de stoomloodsboot LULEA vol water op de lading drijvende te Kallviken binnengesleept. 

NRC 19 10 1900

Skelleftea, 12 oktober. De na stranding te Kalviken binnengebrachte Nederlandse bark CONCORDIA is door het stoomschip INDUSTRIE naar Ochviken gesleept om aldaar te repareren.

NRC 18 08 1901.

Delfzijl, 16 augustus. Het barkschip CONCORDIA is gisteren te Skelleftea in publieke veiling voor 6670 kronen verkocht.

Bron: Mast-Delfzijl per e-mail dd 09 juli 2006

 

Provinciale Groninger Courant 8 april 1896

Falmouth 2 april. De gezagvoerder van het schip CHIMEA van Jamaica hier aangekomen, rapporteert op 3 maart bij Florida te hebben aangetroffen het Nederlandse schip CONCORDIA, kapt. Kuiper, van Jamaica naar Goole bestemd. De kapitein van de CONCORDIA was ziek en de stuurman van de CHIMEA ging over naar de CONCORDIA om het schip te besturen. Na drie dagen was kapt. Kuiper echter in zoverre hersteld, dat hij het bevel weer over kon nemen en genoemde stuurman keerde weeer naar de CHIMEA terug.”

 

Provinciale Groninger Courant 15 november 1899

Veendam 13 november. Volgens alhier ontvangen bericht van kapt. J.D.Kuiper, voerende de Nederlandse bark CONCORDIA, van Hernösand naar Delfzijl, lag hij de 10de dezer in de Sond wegens tegenwind geankerd. Op den 24e oktober werd het schip op de hoogte van Gothland door een orkaan uit N.W. en N.N.W. overvallen, waardoor het schip in een zeer gevaarlijke positie kwam maar geen schade werd belopen. Aan boord der CONCORDIA is alles wel. De reis zal per eerste gunstige gelegenheid worden voortgezet.

 

Volgens het Register van Aanmonstering Oude Pekela monsterde Jan Derk Kuiper op 21 maart 1887 , rolnummer 10/1887, als kapitein voor de REIZIGER, van Liverpool naar zee op avontuur.

Volgens Knijpinga's aantekeningen liep de REIZIGER in 1889 op een reis van Demerara naar Nederland, na verlies van zeilen en een gebroken roer, Falmouth als noodhaven aan.

Bron: Mast-Delfzijl per e-mail dd 25 novembei 2006. Zie ook bij W.J.Alberda.

 

In de verzameling van het Kapiteinshuis in Nieuwe Pekela bevindt zich een een aantal Reder-cedulen en rederij-contrachten. Daarin de volgende:

“Reder-cedule

Voor 1/40ste aandeel in het barkschip “Concordia”, in 1872 gebouwd te Denemarken, thans liggende te Hamburg en bevaren door kapitein J.D.Kuipers.

Volgens meetbrief groot 364 registertonnen.

Afgegeven te Oude Pekela op 24.4 1895 aan B.G.Drenth voor 1/40ste deel kosten bouw en uitrusting à f  8000,- = f 200,-.

Ondertekend door F.L.Drenth, boekhouder, en J.J.van der Werf, assistent.

inv.nr.SW 1998-51.”

 

Navolgende scheepsverklaring verkregen van R.Mast, Delfzijl, november 2008

Rep.nr. 2   Scheepsverklaring van Kapitein J.D. Kuiper inzake de stranding van

de brik GESINA & THECLA op Borkum op 24 December 1894.

 

Heden den tweeden Januari 1800 vijf en negentig verscheen voor mij Mr. Egbertus Roelinus Borgesius, kantonrechter te Appingedam, arrondissement Groningen, Koninkrijk der Nederlanden, geadsisteerd door onzen griffier Mr. Joan Diderik Wichers in het gewoon locaal onzer terechtzittingen:

Jan Kuiper: 50 jaar gedomicilieerd te Oude Pekela, kapitein van het Nederlandsche brikschip Gesina Thecla, op reis van Methil naar Emden met eene lading steenkolen d.d. 24 December 1894 bij Borkum gestrand.

Welke comparant vergezeld van:

1e. Hendrik Uuldriks, 26 jaar, stuurman, gedomicilieerd te Blijham

2e. Wicher Visser, 23 jaar, kok, gedomicilieerd te Veendam

3e. Karel van Gemmingen, 38 jaar, matroos, gedomicilieerd te Veendam

4e. Thomas Schotema, 19 jaar, matroos, gedomicilieerd te O. Pekela

5e. Jan Hesseling, 22 jaar, matroos, gedomicilieerd te Oude Pekela

6e. Geert Pott, 18 jaar, ligtmatroos, gedomicilieerd te Oude Pekela

ons te kennen gaf, dat hij voor ons verscheen en onder vertooning van zijn scheepsjournaal overeenkomstig de desbetreffende bepalingen der wet een van hem als schipper gevorderd wordende verklaring af te leggen van de omstandigheden welke op gezegde reis hebben plaats gehad en daarop heeft verklaard als volgt:

Zondag 9 December arriveerde het schip te Methil, het was hecht, dicht en in goeden staat om koopmansgoederen over zee te voeren. Daar wij op torn moesten laden, bleven wij wachten tot Woensdag 19 December, pomp verder  lens. Woensdag ’s morgens 8 uur kregen wij order om onder de spui te halen en begonnen met het overladen eener lading steenkool, om 4 uur waren wij beladen en haalden weg van onder de spui. Wij schalkten de luiken met kantkleeden en dubbele presennings en voorzagen …….en pompen van dubbele kragen en maakten het schip geheel zeilklaar, waarmee ’s avonds om 10 uur klaar waren. Pomp lens.

Donderdag 20 December ’s morgens om 8 uur kregen we een loods en sleepboot en sleepten buiten de pier toen de loods en sleepboot ons verlieten. Wij zetten koers op St. Abbi head, wind N.W., gladde koelte, heldere lucht. ’s Morgens om 10 uur passeerden wij Abey eiland en om 12 uur het vuur van St. Abbi head. Tegen den avond betrok de lucht en ging de wind naar N.N.O. Zwaar slingerend schip, hooge door elkaar loopende zee. Pomp lens

Vrijdag 21 December wind N.N.O. steeds toenemende, de lucht was buiig en het schip werkte en slingerde zwaar tengevolge der steeds hooger wordende zeeën. De wind sloeg om tot storm en werden wij genoodzaakt zeil te minderen. Wij bevonden dat het schip water maakte en pompten zoo goed mogelijk lens. Voortdurend kregen wij water over en waren wij soms bijna onder de zee bedolven. ’s Middags bevonden wij ons op 54° N.Br. en 1° 30’O.L. De wind ging ’s namiddags naar N.N.W. en nam nog steeds toe. De zee stond hoog, het schip werkte zwaar en nam veel water op en over dek. Wij moesten aanhoudend pompen.

Zaterdagmorgen ging de wind van N.N.W. over tot N.W. De storm ging over in een orkaan en nam nog steeds toe. De zee was wild. Om 2 uur liep een zware breker over het voorschip waardoor kluiverboom met zeilen en stagen wegsloeg en de vaste boeg werd ingeslagen. Wij moesten uit alle macht aanhoudend pompen, alles (aan flarden) dreigde te vergaan, de marszeilen vlogen aan flarden, steeds nam de storm toe, de pompen moesten aanhoudend gaan, alles wat aan dek stond sloeg overboord. De kapitein sloeg door een breker van achter het stuurrad over boord, doch werd gelukkig gered doordat hij met zijne beenen in de loodlijn verward raakte. Wij waren bijgedraaid over bakboord, het volk was afgemat door de vele vermoeienis, soms gelukte het de pomp slingerlens te krijgen. Door den vliegenden storm konden wij geen koers meer bepalen. Alles schudde en stootte, de lucht was wild, wij konden geen eten of drinken meer krijgen, moesten steeds maar pompen. De briksboom werd door een breker verbrijzeld, waardoor het brikzeil onbruikbaar werd. De barometer bleef steeds dalende. Gedurig lieten wij het lood vallen en peilden (12 tot 15 vadem) boven 20 tot 23 meter water. Wij bemerkten dat de kluiverboom nog voor de boeg hing en kapten deze zoo spoedig mogelijk tot behoud van schip en lading. Wij dreven voor top en takel wijl de zeilen of onbruikbaar of weggeslagen waren. Het scheepsvolk kon niets meer, afgemat als het was, steeds aangespoord door kapitein en stuurman. Hevig brak de zee steeds over het schip, wij trachtten andere zeilen aan te slaan, doch nutteloos, ze waaiden weg of scheurden aan stukken. Wij bleven voortdurend looden en peilden nog (13-15 vadem) circa 21-23 meter water en zand en slikgrond. Wij dreven zonder zeil.

Zondagmorgen 4 uur zagen wij het vuurschip van Borkum, dreeven zoo goed mogelijk; door verlies van kluiverboom, groote boom en zeilen, was het schip bijna niet te regeeren. Wij zetten de loodsvlag op en zetten de resterende zeilen zoo goed mogelijk bij. Tot behoud van schip en lading waren wij genoodzaakt naar binnen te zeilen, zetten koers op de Westereems, de loodsvlag steeds van top, doch zagen noch de Duitsche noch de Hollandsche kotter. Wij loodden gedurig van 8 tot 12 vadem, alzoo 15 tot 20 meter water, om 3 uur zagen wij de aanzeilingston van de Westereems, om 4 uur merkten wij dat de vloed ons naar binnen zette. De zee was hoog, het schip slingerde zwaar, wij moesten tot behoud van schip en lading zonder loods naar binnen. Om 04.30 uur zagen wij het inzeilingsvuur van Borkum, brachten het in de aangegeven peiling en stuurden naar binnen. Om 7 uur ’s avonds waren we genoodzaakt wegens scharrelende wind en tegenstroom te ankeren. Wij ankerden onder Borkum in 4 vadem water, circa 7 meter, en gaven noodsignalen. De kapitein vreesde het schip met laag water aan den grond zou komen. Om elf uur ’s avonds kwam de reddingsboot langszijde en ofschoon hulp zeer noodig, wenschten we eerst een loods aan boord. Tegelijkertijd stootte het schip op Borkum strand. De loods commanderende een ketting in te hieuwen en zoodoende van den grond vrij te zwaaien en andere zeilen aan te slaan, wijl het schip vreeselijk begon te stooten; niemand waagde zich meer naar boven. Wij pompten steeds, doch kregen geen lens meer.

Intusschen hadden wij pompen aan boord gekregen en trachtten een ander anker uit te brengen, doch ook dit mislukte. De zee brak zwaar over het schip heen, het volk wilde niet langer aan boord blijven, daar het te gevaarlijk was nog langer te wachten. De kapitein wilde het schip niet verlaten, doch toen de luiken reeds begonnen open te slaan en het schip vol water was, ging de kapitein, die reeds door het water moest waden, daartoe gedwongen door den loods, van boord.

’s Morgens om 6 uur landden wij met de reddingsboot op Borkum, waar wij liefderijk door den inwoners werden verpleegd. Tegen ’s middags laag water oordeelde de kapitein nog te redden wat te redden was. Het scheepsvolk was echter uitgeput en ziek van vermoeienis en niet in staat eenig werk te verrichten, zoodat de strandvonder aannam voor de berging te zorgen.

De kapitein en de equipage bovengenoemd hebben daarop de waarheid der daadzaken aangaande bovenstaande reis in deze verklaring vervat en in het journaal ingeschreven in handen van ons kantonrechter onder eede bevestigd, waarop wij ge… vertoond journaal sub exhibitum hebben gesteld.

 

Voorts verklaarde de kapitein om nog te protesteeren van alle kosten, schaden en interessen, welke het gevolg van deze reis zijn of zullen worden, teneinde dezelven te verhalen daar en aan wien het bekend.

Van welk een en ander is opgemaakt dit proces verbaal, hetwelk door ons kantonrechter met den griffier is geteekend.

 

 

(get.) J.D. Wichers                                                                             (get.) E.R. Borgesius

         griffier                                                                                                kantonrechter

 

 

Geregistreerd te Appingedam den vijfden Januari 1800 vijfennegentig. Deel 72 folio 13 verso vak 6. twee bladen geen renvooi: Ontvangen voor recht eenguldentwintig cent.  De ontvanger (get.) swavink

 

Afgegeven copieën:

 

7 Jan 1895: afschrift aan den Heer Barends, scheepsmakelaar te Delfzijl

9 Jan 1895: afschrift aan den Heer Barends, scheepsmakelaar te Delfzijl

14 Jan 1895: afschrift afgegeven aan der Vorsitzender der Königlichen Seeamte zu Emden

 

(Bron: Groninger Archieven Toegangsnummer 149, inventarisnummer 420,  Repertorium Nr. 2/1895)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aanmonsteringen Jan Derks Kuiper

 

 

 

Bijlage 2    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaar

datum

rolnr.

naam

leeftijd

domicilie

rang

gage / mnd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register O.P., 2-m schoener JAN FRESEMANN, 84 lasten, bj 1856, van Harlingen op avontuur

 

 

Kleurenfoto van aquarel Jacob Spin, A'dam

Reder: B. Haitsma Viëtor, Winschoten

 

 

 

 

in bezit Kap.huis OP

1860

17-feb

3

Geert T. de Jonge

 

Oude Pekela

kapitein

 

 

 

 

 

Tonnis R. de Jonge

 

Oude Pekela

stuurman

32

oomzegger van de schipper; volgt later

 

 

 

Hinderikus Plaatje

 

Nieuwe Pekela

matroos

22

GTdJ op als schipper

 

 

 

Jacob Uitvlugt

 

Nieuwe Pekela

kok

26

 

 

 

 

Albertus J. Mulder

 

Winschoten

ligtmatroos

15

 

 

 

 

Jan Derk Kuiper

 

Oude Pekela

ligtmatroos

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register O.P., 2-m schoener MARTIN BENSON, 161 ton - 85 lasten, bj 1852, van Gent op avontuur

 

 

Reder: H.T. Kranenborg, Pekela

 

 

 

 

 

 

1870

25-feb

9

Israel B. de Groot

 

 

kapitein

 

 

 

 

 

Jan D. Kuiper

 

Oude Pekela

stuurman

36

 

 

 

 

Reint Sarker

 

Oude Pekela

matroos

27

 

 

 

 

Stoffer H. Leeuw

 

Stadskanaal

kok

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register O.P., 2-m schoener MARTIN BENSON, 161 ton - 85 lasten, bj 1852, van Papenburg op avontuur

 

In 1871 in zinkende toestand verlaten

Reder: H.T. Kranenborg, Pekela

 

 

 

 

 

 

1871

2-feb

4

Israel B. de Groot

 

 

kapitein

 

 

 

 

 

Jan D. Kuiper

26 jaar

Oude Pekela

1e stuurman

36

 

 

 

 

Egbert N. Mulder

47 jaar

Winschoten

matroos

28

 

 

 

 

Eltjo ten Kate

24 jaar

Finsterwolde

ligtmatroos

18

 

 

 

 

Berend L. Frey

17 jaar

Landsch.polder

ligtmatroos

18

 

 

 

 

Franz Sleutel

50 jaar

Meeden

kok

24

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register O.P., sch.brik FENNECHIENA, 194 ton, bj 1865, op avontuur

 

6 koppen

 

In 1873 gestrand in de Golf van Mexico

Reder: H.T. Kranenborg, Pekela

 

 

 

 

 

 

1871

12-dec

26

Israel Jans Peper

 

Oude Pekela

kapitein

 

 

 

 

 

Jan D. Kuiper

27 jaar

Oude Pekela

1e stuurman

38

 

 

 

 

Jan Sprik

27 jaar

Oude Pekela

2e stuurman

32

 

 

 

 

Willem Kuiper

21 jaar

Oude Pekela

matroos

28

 

 

 

 

Klaas Derks Besseling

21 jaar

Winschoten

kok

25

 

 

 

 

Tjalling de Weerd

20 jaar

Winschoten

l.matroos

18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register O.P., 2-m schoener TOBINA, 150 ton, bj 1857, van Londen naar zee, op avontuur

 

 

 

Reder: P.P. Kolk, Pekela

 

 

 

 

 

 

1873

24-jan

50

Hinderikus Bernardus Wortelboer

 

Oude Pekela

kapitein

 

 

 

 

 

Jan Derk Kuiper

28 jaar

Oude Pekela

stuurman

34

 

 

 

 

Jan Draai

29 jaar

Oude Pekela

matroos

30

 

 

 

 

Klaas Derks Besseling

22 jaar

Winschoten

matroos

24

 

 

 

 

Albert E. Edens

24 jaar

Winschoten

matroos

24

 

 

 

 

Roelf Kolkman

24 jaar

Beerta

kok

90/jaar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register Dz., 2-m schoener TOBINA, 150 ton, bj 1857, van Delfzijl naar de Oostzee

 

 

In 1876 bij Dungeness gestrand

Reder: P.P. Kolk, Pekela

 

 

 

 

 

 

1873

23-sep

133

Hinderikus Bernardus Wortelboer

27 jaar

Oude Pekela

kapitein

 

 

 

 

 

Jan Derks Kuiper

28 jaar

Oude Pekela

stuurman

40

 

 

 

 

Koert J. Weber

21 jaar

Stadskanaal

kok

18

 

 

 

 

Jan Draai

30 jaar

Oude Pekela

matroos

37

 

 

 

 

Klaas Derks Besseling

23 jaar

Winschoten

ligtmatroos

27

 

 

 

 

Otto Rijnbergen

34 jaar

Delfzijl

matroos

40

 

 

 

 

Samson Knudsen

28 jaar

Bergen

matroos

38

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register Dz., 3-m schoener UNIE, 234 ton, bj 1878.

 

 

 

 

Zwart/wit foto van een olieverf (62x92 cm)

Reder: J.J. Koerts & Zn., Pekela

 

 

 

 

 

van de UNIE in bezit Kap.huis

1878

25-jun

94

Klaas D. Franken

 

Oude Pekela

kapitein

 

Zw/wit foto jul 1926 KDF+ega in Kap.huis

 

 

 

Jan Derks Kuiper

32 jaar

Oude Pekela

1e stuurman

44

Groene zeem.kist KDF in Kap.huis

 

 

 

Adam Hindrik Bracht

20 jaar

Oude Pekela

2e stuurman

36

 

 

 

 

Willem Main

22 jaar

Noordbroek

kok

34

 

 

 

 

Renje Boersma

25 jaar

Warffum

matroos

34

 

 

 

 

Berend Schoonbeek

21 jaar

Farmsum

matroos

32

 

 

 

 

Wieke de Boer

16 jaar

Oude Pekela

ligtmatroos

16

 

 

 

 

Harm Meijer

15 jaar

Oude Pekela

ligtmatroos

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register O.P., 2-m schoener ZÈLE, 176 NT, bj 1876, van Oude Pekela naar Hamburg in ballast, dan naar Porto Alegre

In 1886 te Fremantle geabandonneerd

Reder: F.L. Drenth, Pekela

 

 

 

 

 

 

1881

2-apr

6

Okko H. Staal

 

 

kapitein

 

 

 

 

 

Jan Derks Kuiper

36 jaar

Oude Pekela

stuurman

40

 

 

 

 

Meindert Alberts

25 jaar

Winschoten

kok

30

 

 

 

 

Engelko Eimers

42 jaar

Oude Pekela

matroos

27

 

 

 

 

Hendrik Salomons van der Veen

40 jaar

Wildervank

matroos

27

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register O.P., 3-m schoener REIZIGER, 176 ton, bj 1864, van Liverpool naar zee, op avontuur

 

 

 

Reder: F.L. Drenth, Pekela

 

 

 

 

 

 

1887

21-mrt

10

Jan Derks Kuiper

42 jaar

Oude Pekela

kapitein

 

 

 

 

 

J. Schippers

35 jaar

Veendam

stuurman

40

 

 

 

 

Evert Borg

51 jaar

Veendam

kok

28

 

 

 

 

Berend de Jonge

25 jaar

Nieuwe Pekela

matroos

26

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register O.P., 3-m schoener REIZIGER, 167 RT, bj 1864, van Papenburg naar zee, op avontuur

 

 

 

Reder: F.L. Drenth, Pekela

 

 

 

 

 

 

1890

5-feb

1

Jan Derks Kuiper

45 jaar

Oude Pekela

kapitein

45

 

 

 

 

Geert Orsel

40 jaar

Stadskanaal

stuurman

40

 

 

 

 

Jan Addens

24 jaar

Annerv.kanaal

kok

12

 

 

 

 

Carel Frederik van Gemmingen

30 jaar

Wildervank

matroos

26

 

 

 

 

Frederik Willem Harm Nieland

17 jaar

Oude Pekela

ligtmatroos

12

 

 

 

 

Arend Schipper

40 jaar

Stadskanaal

matroos

30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register O.P., 3-m schoener REIZIGER, 167 RT, bj 1864, van Emden, op avontuur

 

 

Op 12 October 1891 in het Skagerrak

Reder: F.L. Drenth, Pekela

 

 

 

 

 

aangevaren door Engels stoomschip

1891

11-feb

1

Jan Derks Kuiper

46 jaar

Oude Pekela

kapitein

 

Op 18 October in Tönsberg (N) binnen

 

 

 

Jacob K. Bergman

31 jaar

Nieuwe Pekela

stuurman

40

gebracht, en op 21 November als CTL afgekeurd.

 

 

 

Fokko Bruninck

17 jaar

Oude Pekela

kok

10

 

 

 

 

Carel Frederik van Gemmingen

31 jaar

Wildervank

matroos

28

 

 

 

 

Jan Gankema

22 jaar

Veendam

matroos

22

 

 

 

 

Klaas Klad

18 jaar

Stadskanaal

matroos

20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register O.P., brik GEZIENA & THECLA, 347 RT, bj 1863, van Rochester, op avontuur

 

 

vertrekt 4 mrt 1893 naar Methil

K/E: J.D. Kuiper, Pekela

 

 

 

 

 

 

1893

16-feb

1

Jan Derks Kuiper

48 jaar

Oude Pekela

kapitein

 

 

 

 

 

Harm (Jacobs) Duit

49 jaar

Nieuwe Pekela

stuurman

45

overlijdt OP 16 feb 1894

 

 

 

Hendrik Uuldriks

24 jaar

Blijham

bootsman

32

 

 

 

 

Jan Smit

25 jaar

Nieuwe Pekela

matroos

30

 

 

 

 

Lubbertus de Bruin

39 jaar

Veendam

matroos

30

 

 

 

 

Hendrik Wegener

19 jaar

Oude Pekela

ligtmatroos

18

later Gezagvoerder ter Koopvaardij, overlijdt

 

 

 

 

 

 

 

 

13 mrt 1917 a/b ss Neptunus te Montevideo

 

 

 

Henricus Luitjen Pott

20 jaar

Oude Pekela

dekjongen

4

 

 

 

 

Johannes Oldenburger

40 jaar

Oude Pekela

matroos

30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Register Dz., brik GEZIENA & THECLA, 347 RT, bj 1863, van Delfzijl bestemd voor Kopenhagen

 

 

 

K/E: J.D. Kuiper, Pekela

 

 

 

 

 

 

1894

29-sep

100

Jan Derks Kuiper

50 jaar

Oude Pekela

kapitein

 

 

 

 

 

Hindrik Uuldriks

25 jaar

Blijham

stuurman

40

 

 

 

 

Wicher Visser

23 jaar

Veendam

kok

25

 

 

 

 

Carel Frederik (van) Gemmingen

28 jaar

Veendam

matroos

30

 

 

 

 

Friedrich Wilhelm Pietsohmann

25 jaar

Emden

matroos

30

 

 

 

 

Thomas Schotema

19 jaar

Oude Pekela

matroos

30

 

 

 

 

Jan Hesseling

21 jaar

Oude Pekela

ligtmatroos

26

 

 

 

 

Geert Sterenberg

16 jaar

Oude Pekela

deksjongen

4

niet meer a/b bij stranding op 24 dec

 

 

 

Geert Pott

18 jaar

Oude Pekela

ligtmatroos

?

vervangt Geert Sterenberg volgens de

 

 

 

 

 

 

 

 

scheepsverklaring van 2/1/1895

Register Dz., bark CONCORDIA, 356 NM, bj 1871,

 

 

 

 

 

Reder: F.L. Drenth, Pekela

 

 

 

 

 

De CONCORDIA loopt op 11 October 1900

1900

26-mrt

28

Jan Derks Kuiper

55 jaar

Oude Pekela

kapitein

 

bij Bjuroklubb (S) op de stenen en wordt op

 

 

 

Hindrik Uuldriks

32 jaar

Blijham

stuurman

45

16 Aug 1901, liggend te Skelleftea, publiek

 

 

 

G. Aaldring

50 jaar

Defzijl

kok

36

verkocht.

 

 

 

H. Postema

31 jaar

Warffum

zeilmaker

34

 

 

 

 

F. Veltmann

18 jaar

Emden

ligtmatroos

18

 

 

 

 

H. Zoutman

17 jaar

Winschoten

deksjongen

6

 

 

 

 

A. Brakke

24 jaar

Defzijl

matroos

32

 

 

 

 

Tj. De Weerd

49 jaar

Winschoten

matroos

32

 

 

 

 

B. Blint

45 jaar

Winschoten

matroos

32

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Usance was dat men vaak "…één maand gagie op de hand…." kreeg uitbetaald bij aan monstering.

 

 

Bronnen: Registers van Aanmonstering: Gem. Oude Pekela en Gem. Delfzijl.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RKM - 14 nov 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Datum vanaf: 1892
Kapitein: Kuiper, Jan Derks Aaldriks
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1887-08-13
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ABRAHAM
Schipper: Ridderikhoff, Johannes Marinus
Scheepstype: brik
Grootte: 347

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: De GESINA EN THECLA, gestrand (total loss)
Collectie: Heimat Verein Borkum
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: Kapt. Jan Derk Kuiper en bemanning na redding van de gestrande GESINA EN THECLA, december 1894.
Collectie: Heimat Verein Borkum
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Stranding
Algemene informatie
WZ 271294. Emden, 24 Dezember. Der Ortsausschuß auf Borkum telegrafiert: Vorgestern Nacht sind auf hiesiger Rhede drei Schiffe gesunken und drei Personen leider ertrunken. In vergangener Nacht ist auf dem Südwesthörn die Brig GESINA EN THECLA gestrandet. Acht Personen wurden duch das Südboot gerettet. (Die holländische Brig GESINA EN THECLA, Kapitän Kuiper, war vom Methil mit Steinkohlen nach Emden für Rechnung der Firma Cassens hierselbst bestimmt).  
PGC 281294. Londen, 24 december. De Nederlandse brik GESINA EN THECLA, kapt. J.D. Kuiper, van Methil naar Emden, is bij Borkum gestrand en wrak geworden. Nadere bijzonderheden ontbreken.
PGC 311294. Emden, 24 december. De opvarenden van het bij Borkum gestrande schip GEZIENA EN THECLA (opm:brik  GESINA EN THECLA), kapt. J.D. Kuiper, zijn gered. WZ 311294. Emden, 29 Dezember. Die auf Borkum gestrandete Brig GESINA EN THECLA, Kuiper, gilt mit der Ladung als verloren.
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1863.19

DVD XIII – 8426-8429


CEDULE

Naam schip SIRIUS


plaats en datum acte cedule, Amsterdam, 10 juni 1863

type schip brik

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Gebr. Goedkoop, Amsterdam, boekhouders van het schip, en mede-reders.

te voeren door kapt. W. van Wijngaarden van Rees

grootte in tonnen 198 lasten of 375 tonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 11 juni 1863

nummer van registratie deel 75, folio 22, verso, vak 6.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: het schip is nieuw gebouwd te Nieuwendam voor rekening van de huidige eigenaren, zijnde firma Gebr. Goedkoop, Amsterdam (boekhouders en 4/8e part), firma W. & A.H. Meursing, Nieuwendam (1/8e part), P. Visser Azn., Sliedrecht (1/8e part), K.A. Visser, Sliedrecht (1/8e part) en J. van Haaften, Sliedrecht (1/8e part)
De bijlbrief en verklaring burgemeester Nieuwendam werd getoond.






researcher/datum research: ML / 280309

Naam SIRIUS
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1863
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Personal Documentation
Omschrijving: kranten: NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant; PGC = Provinciale Groninger Courant; WZ = Weser Zeitung
Noord-Holl.Archief, Haarlem: toeg.198, inv. 3175. stuk 1863.19
Rijkswaterstaat: Staat der Strandingen enz. 1894; Lijst van Roepnamen, enz. diverse jaren
Lloyds Register of Shipping 1888 en 1892

Jaar: 1863
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Amst.198.3175-1863.19