Inloggen
NEDERLAND - ID 9285


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1902-07-01 / 1952-11-27 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1902
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 5917 GRON 1902
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Wijnke Boerma, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1902-06-18
Delivery Date: 1902-08-13
Technical Data

 
Gross Tonnage: 60.00 tons (oude meting)
Net Tonnage: 58.00 Net tonnage
Deadweight: 126.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 21.90 Meters Length registered (Lreg)
Beam: 4.80 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.85 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1902-07-01 NEDERLAND
Manager: Jacob Tabak, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Tabak, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands

Date/Name Ship 1916-10-28 NEDERLAND
Manager: Reinard Tabak, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Reinard Tabak, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Date/Name Ship 1922-09-28 EEMS
Manager: Jakob Engelsman, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jakob Engelsman, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Additional info: Aankoopprijs HFl. 6.400,--

Ship Events Data

1902-07-01: Dagregister deel 15 nummer 535, den tweeden Juli 1900 en twee. Ik ondergeteekende Jacob Tabak, schipper gedomicilieerd te Hoogezand, verklaart bij deze te zijn de eenige eigenaar van het ijzeren tjalkschip genaamd “Nederland” gebouwd te Martenshoek, gemeente Hoogezand, hebbende een dek en een mast zijnde groot honderd twintig tonnen, thans liggende te Marstenshoek en gevoerd wordende door mij schipper. Hoogezand 1 Juli 1902. J. Tabak. In de kantlijn staat bijgeschreven: 5917 en in de andere kantlijn staat: Opnieuw geboekt deel 1 nr. 232
1902-08-14: Op 14-08-1902 eerste meting te Hoogezand. Meetnummer: Hz394N. Lengte: 23 m 22 cm, breedte: 4 m 80 cm, waterverplaatsing: 128,515 ton.
Eigenaar: J. Tabak, domicilie: Hoogezand.
1922-09-27: Voorwaarts 28-09-1922 : Delfzijl 27 Sept. Kapitein Engelsman alhier heeft, onderhands gekocht het tjalkschip Nederland van kapitein Tabak alhier. Prijs geheim.
1927-03-28: Op 28-03-1927 voorzien van brandmerk 232 B GRON 1927. (Helaas ontbreekt het getuigschrift van inbranding.) Ze wordt dan omschreven als: Zeiltjalkschip met 1 dek, 1 mast en 1 laadruim.
1928-10-09: Op 09-10-1928 voorzien van brandmerk 1015 Z GRON 1928. (Ook daar ontbreekt getuigschrift van inbranding.) Ze wordt dan omschreven als: Zeilschip met 1 dek, 1 mast, 1 vooronder, 1 laadruim en 1 achteronder.
1933-01-13: Op 13-01-1933 meting te Groningen. Meetnummer: G3587N. Lengte: 23 m 40 cm, breedte: 4 m 85 cm, waterverplaatsing: 123,685 ton. Eigenaar:
J. Engelsman, domicilie: Delfzijl.
1952-11-27: Op 27.11.1952 wordt de teboekstelling als zeeschip doorgehaald en wordt ze voorzien van brandmerk 2777 B GRON 1952. (Ook hier is het getuigschrif van inbranding niet aanwezig.)
1959-00-00: Final Fate:
Op 27.11.1952 "EEMS" van Jakob Engelsman, schipper te Delfzijl. Op 26.11.1959 "Nederland' van Gijsbert Bras, koopman te Gouda. Het schip wordt dan omschreven als: Sleepschip met een dek, een laadruim en vooronder en roef. Op 25.08.1961 van V.o.f. H.R. Lauwaars en Zonen te Rotterdam. Het schip wordt dan omschreven als: Zeilschip met 1 dek, 1 mast, vooronder, laadruim en achteronder. Op 02.09.1974 van C.V. H.R. Lauwaars en Zonen te Rotterdam. Op 24.12.1974 van H.R. Lauwaars & Zonen Beheermaatschappij B.V. te Rotterdam. Op 30.06.1980 van Eleonora Barbara de Kuiper, onderwijzeres te Gorinchem. Het wordt dan omschreven als: Motortjalkschip, gebouwd van ijzer te Martenshoek in 1902, hebbende dek, laadruim, voor- en achteronder, roef en machineruimte, voortbewogen door een DAF motor van 88 kW (120 PK) motornr. F 14612, ingeslagen in het motorblok bij de peilstok. Op 16.07.1984 van Albertha Arnolda Blok, verpleegkundige te Rotterdam. Op 03.09.1984 Willem Nittert Mendelts, scheepreparateur te Rotterdam. Op 22.12.2000 van Robert Gabriel Schouten te Woudrichem. Staat in 12.2010 nog zo in het Kadaster te boek.

Zie ook de beschrijving op blz. 99 van het boek "De schepen die blijven". Opm: Hoewel het schip wel een zeebrandmerk (1015 Z GRON 1928) heeft gehad is de registratie van zeeschip twijfelachtig. Ze heeft, voor zover bekend, geen roepsein gehad.

Afbeeldingen


Omschrijving: Verklaring van Eigendom d.d. 26.03.1927
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Nieuw brandmerk 232 B GRON 1927.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Notaris D.L. de Koe te Sappemeer, toegang 106, inv. nr. 127, aktenummer 177, 1 juli 1902.