Inloggen
JULIE - ID 9218


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1853-03-17 / 1875-10-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1853
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Cornelis Smit, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1853-03-12
Delivery Date: 1853-03-17
Technical Data

Net Tonnage: 417.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 220.00 lasts
 
Length 1: 32.85 Meters Registered
Beam: 6.21 Meters Registered
Depth: 4.61 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1853
Datum agenda: 1853-04-01
Register nr: 0
Scheepsnaam: JULIA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Overzee & Co.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Vollenhoven, J. van
Opmerkingen: Zb
(scheepsnaam controleren)
of JULIE vlg Cedule?-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

vmvmvmvmvm

Date/Name Ship 1853-03-17 JULIE
Manager: Firma Van Overzee & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: 1867PHBG

Date/Name Ship 1875-10-00 JULIE
Manager: J.E. Althaber, Anklam, Germany
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Anklam / Germany

Date/Name Ship 1882-00-00 JULIE
Manager: J. Heinrich Kräft, Wolgast, Germany
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Wolgast / Germany

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren JULIE per 17 maart 1853:

Cornelis Smit, Alblasserdam (4/10e part), 
Gerard Duuring Jr., Rotterdam (1/10e part),
Mr. N.G.W. Smallenburg, ’s-Gravenhage
(1/10e part),
Jacob van Vollenhoven (1/10e part),
Weduwe Joan van Vollenhoven, geboren Johanna Elizabet Hubert, Rotterdam (1/10e part)
firma Van Overzee & Co., Rotterdam (boekhouders en 2/10e part)

Ship Events Data

1854-01-20: Stranded
Hellevoetsluis, 20 januari 1854. Het van Padang komende barkschip JULIE, kapt. J.C. van Vollenhoven, is gesleept door de stoomboot BROUWERSHAVEN aan deze zijde van het Pampus, iets ten noorden van het vaarwater, aan de grond geraakt, doch zit naar men zegt zonder enig gevaar. De stoomboot is bij het schip gebleven om adsistentie te verlenen.
1875-10-00: Sold to foreign country
NRC 291075
Amsterdam, 28 oktober. Het barkschip JULIE, groot 436 tonnen, gebouwd in 1853, is verkocht aan een Oostzees huis. (opm: Duitsland)
1889-00-00: Final Fate: Broken up

Het schip komt nog voor in het register van Bureau Veritas 1888, daarna niet meer. Volgens onbevestigde en niet te controleren berichten zou de JULIE in 1889 zijn gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Jacob van Vollenhoven was met vlagnummer R259 in de periode 1849 t/m 1855 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein Jb. van Vollenhoven met vlagnummer R259 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1849, 1851      van de brik “Karel August”       135 last                   varend voor van Overzee & Co te Rotterdam

*   1855                 van de bark “Vesta”                   228 last                   varend voor van Overzee & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt J. van Vollenhoven als gezagvoerder gedurende:

*   1850 t/m 1852 van de brik “Karel August”, gebouwd in 1849, 257 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam;

*   1853 t/m 1855 van de bark “Julie” gebouwd in 1853 te Alblasserdam, 417 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam;

*   1856 van de bark “Vesta”, gebouwd in 1855 te Alblasserdam, 437 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Vollenhoven, Jacob van
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Petrus Frerichs Rijken werd geboren op 20 november 1818 te Larrelt in Hanover als zoon van de Nederlands Hervormde Pieter Frerichs Rijken en Sophia Sassen. Hij woonde te Alblasserdam en vestigde zich daarna te Rotterdam waar hij o.a. woonde aan het Vasteland Wijk 3 nr. 408.

Hij huwde op 13 juli 1853 te Rotterdam met Maria Schipper, geboren op 05 oktober 1826 te Rotterdam, dochter van de Nederlands Hervormde Arnoldus Schipper, boekhouder, en Cornelis La Combe. Na zijn loopbaan op zee werd hij zeilmaker.

Hij overleed op 08 december 1892 te Rotterdam (in het Park)005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.F.Rijken was met vlagnummer R75 in de periode 1847/48 t/m 1892 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1883 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat dat “Kapitein P.F.Rijken, ten behoeve van het Fonds, afstand heeft gedaan van zijn recht op de vastgestelde uitkeering, … “. Deze mededeling werd herhaald in de Jaarverslagen van 1885 t/m 1888058

In het Jaarverslag 1892 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden058.

 

P.F.Rijken was van 1853-1854, 1862 en 1875-1883 afwisselend commissaris en van 1872-1873 permanent commissaris van de Maatschappij058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein P.F.Rijken met vlagnummer R75 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1849, 1851 bark  “Elshout”                              316 last   varend voor J. van Vollenhoven te Rotterdam

*   1855          bark  “Julie”                                    220 last   varend voor van Overzee & Co te Rotterdam

*   1858, 1859 bark  “Maarten van Rossum       381 last   varend voor van Overzee & Co te Rotterdam

*   1862 t/m 1867, 1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883,

     1885 t/m 1888, 1890, 1891                                geen schip en boekhouder vermeld.

 

Bouma025 vermeldt kapitein Rijken (zonder intitialen) als gezagvoerder gedurende:

*   1845 op de bark “den Elshout”, gebouwd in 1844 op de werf van de Gebr. Pot aan de Elshout, 629 ton o.m., varend voor J.van Vollenhoven te Rotterdam;

en kapitein P.F.Rijken van/in:

*   1847 t/m 1848 op de bark “Catharina Maria”, gebouwd in 1846 te Elshout, 659 ton o.m., varend voor J.van Vollenhoven te Rotterdam;

*   1848 t/m 1853 op de bark “den Elshout” (zie hiervoor);

*   1856 t/m 1857 van de bark “Julie” gebouwd in 1853 te Alblasserdam, 417 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam;

*   1857 op de bark “Vesta”, gebouwd in 1855 te Alblasserdam, 437 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam

*   1858 t/m 1859 op de bark “Maarten van Rossem, gebouwd in 1855 te Alblasserdam, 723 ton o.m., varend voor Van Overzee & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

P.F.Rijken was gezagvoerder op de “Maarten van Rossum” en voer op 04 augustus 1858 om half vijf op 35o28’NBr. en 15o14’WL (Bron: Gemeentearchief van Rotterdam, Burgerlijke Stand Overlijden Rotterdam 1857 Deel A, folio 42, akte nr. 160).

Hij was ook gezagvoerder op de bark “Vesta”. Op 28 oktober 1856 voormiddag 10 uur voer hij op 12o24’NBr en 27o59’WL (Bron: Gemeentearchief Rotterdam, Burgerlijke Stand Overlijden Rotterdam 1857, Deel A folio 42 aktenr. 160)062a

 

P.F.Rijken vervoerde per 29 maart 1852 vanuit Hellevoetsluis met “de Elshout” 1 officier naar Indië. Hij arriveerde te Batavia op 10 juli 1852 na 103 dagen.

Op 04 maart 1862 vertrok hij vanuit Brouwershaven met de “Maarten van Rossum” en een contingent van 7 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 27 juni 1862 na 115 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Rij(c)ken, Petrus Frederich (Frerichs)
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Jacob van Vollenhoven was met vlagnummer R259 in de periode 1849 t/m 1855 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein Jb. van Vollenhoven met vlagnummer R259 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1849, 1851      van de brik “Karel August”       135 last                   varend voor van Overzee & Co te Rotterdam

*   1855                 van de bark “Vesta”                   228 last                   varend voor van Overzee & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt J. van Vollenhoven als gezagvoerder gedurende:

*   1850 t/m 1852 van de brik “Karel August”, gebouwd in 1849, 257 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam;

*   1853 t/m 1855 van de bark “Julie” gebouwd in 1853 te Alblasserdam, 417 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam;

*   1856 van de bark “Vesta”, gebouwd in 1855 te Alblasserdam, 437 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Vollenhoven, Jacob van
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.Brem als gezagvoerder gedurende:

  • 1858 t/m 1864 op de bark “Julie”, gebouwd in 1853 te Alblasserdam, 417 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op 28 maart 1860 werd Louis Willem Binkhorst als jongen geplaatst op de Julie onder kapitein Brom(sic) met bestemming Padang. Hij keerde terug op 12 februari 1861004(533/2414)(zie ook bij Binkhorst).

R.Brem vervoerde per 14 april 1858 vanuit Nieuwediep 1 landmachtofficier met de “Julie” naar Nederlands Oost Indië. Hij arriveerde te Batavia op 08 augustus 1858 na 116 dagen065.

Zierikzeesche Courant 23 maart 1864

Op 18 maart 1864 is te Brouwershaven uitgezeild de “Julie”, kapt. R.Brem, met bestemming Batavia.

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Brem, R.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Bloem als gezagvoerder gedurende:

*    1865 van de bark “Julie” gebouwd in 1853 te Alblasserdam, 417 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen.

 

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Bloem, J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.J.Cherpion als gezagvoerder gedurende:

*    1866 t/m 1871 van de bark “Julie” gebouwd in 1853 te Alblasserdam, 417 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam;

*    1873 t/m 1875 van de bark “Julie” gebouwd in 1853 te Alblasserdam, 417 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1875 verkocht naar het buitenland;

*    1876 t/m 1877 van de bark “Ada”, ex Zeemanshoop, ex Jan Schouten, gebouwd in 1853 te Dordrecht, 721 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1877 verkocht naar Duitsland;

*    1877/1878 ook als gezagvoerder op de bark “Maarten van Rossem”, gebouwd in 1855 te Alblasserdam, 723 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam (zie hierna bij de Scheepvaartberichten);

*    1879 t/m 1883 van het 3/mschip “Jan van Haaften”, gebouwd in 1875 te Alblasserdam, 1521 ton n.m., varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam;

*    1884 t/m 1885 van het 3/mschip “Prins Hendrik” ex ’s Gravenhage, gebouwd in 1866 te Bolnes, 1998 ton o.m., varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam.

 

Harlinger Courant dd 07 maart 1878, Scheepvaartberichten096

Ingekomen:

“Bij Dungeness 2 Maart. Maarten v. Rossem F.J.Cherpion. Batavia n.Rotterdam.”

 

Overige bijzonderheden

Rotterdam, 19 juli 1864

Kapitein F.J. Cherpion van het barkschip Joan, van hier naar Padang te Bahia aangekomen, deelt het volgende mede: In den morgen van 15 juni waren wij in goede staat zeilende op 2º30' W.L. toen wij een in brand staand schip in het oog kregen. Wij brasten onmiddellijk tegen om het schip af te wachten en om de nodige assistentie te kunnen verlenen. Het schip genaderd zijnde, bleek het de Nieuw Holland te zijn, kapitein B. Witting, van Amsterdam naar Batavia bestemd, bemand met 24 koppen, 2 passagiers en een Javaanse vrouw. Wij streken onmiddellijk de boot om de passagiers en een gedeelte van de equipage af te halen, terwijl de kapitein en het overige gedeelte pogingen aanwenden om een en ander te redden. Te 2 u. verlieten de achtergeblevenen het schip en nauwelijks was de boot afgestoken of de grote mast viel overboord en de vlammen verbreidden zich over het gehele schip, hetwelk spoedig geheel wrak was. Uit hoofden van het grote aantal manschappen die wij aan boord hadden, waren wij verplicht naar Bahia koers te zetten en kwamen op 25 juni gelukkig aldaar aan. Door de consul is alles geassisteerd, hebben wij de equipage hier achtergelaten, terwijl de passagiers en Javaanse vrouw bij ons aan boord zijn gebleven om de reis naar Padang mede te maken, die wij eerst op de 28ste kunnen vervolgen

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Cherpion, F.J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.Volkertz als gezagvoerder gedurende:

*   1872 van de bark “Julie” gebouwd in 1853 te Alblasserdam, 417 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam;

*   1877 van het 3/mschip “Sunda” ex Royal Arch, gebouwd in 1865 te Miramichi (Nw. Brunswick) 1701 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1877 verkocht naar Engeland.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Volkertz, G.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.J.Cherpion als gezagvoerder gedurende:

*    1866 t/m 1871 van de bark “Julie” gebouwd in 1853 te Alblasserdam, 417 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam;

*    1873 t/m 1875 van de bark “Julie” gebouwd in 1853 te Alblasserdam, 417 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1875 verkocht naar het buitenland;

*    1876 t/m 1877 van de bark “Ada”, ex Zeemanshoop, ex Jan Schouten, gebouwd in 1853 te Dordrecht, 721 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1877 verkocht naar Duitsland;

*    1877/1878 ook als gezagvoerder op de bark “Maarten van Rossem”, gebouwd in 1855 te Alblasserdam, 723 ton o.m., varend voor van Overzee & Co te Rotterdam (zie hierna bij de Scheepvaartberichten);

*    1879 t/m 1883 van het 3/mschip “Jan van Haaften”, gebouwd in 1875 te Alblasserdam, 1521 ton n.m., varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam;

*    1884 t/m 1885 van het 3/mschip “Prins Hendrik” ex ’s Gravenhage, gebouwd in 1866 te Bolnes, 1998 ton o.m., varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam.

 

Harlinger Courant dd 07 maart 1878, Scheepvaartberichten096

Ingekomen:

“Bij Dungeness 2 Maart. Maarten v. Rossem F.J.Cherpion. Batavia n.Rotterdam.”

 

Overige bijzonderheden

Rotterdam, 19 juli 1864

Kapitein F.J. Cherpion van het barkschip Joan, van hier naar Padang te Bahia aangekomen, deelt het volgende mede: In den morgen van 15 juni waren wij in goede staat zeilende op 2º30' W.L. toen wij een in brand staand schip in het oog kregen. Wij brasten onmiddellijk tegen om het schip af te wachten en om de nodige assistentie te kunnen verlenen. Het schip genaderd zijnde, bleek het de Nieuw Holland te zijn, kapitein B. Witting, van Amsterdam naar Batavia bestemd, bemand met 24 koppen, 2 passagiers en een Javaanse vrouw. Wij streken onmiddellijk de boot om de passagiers en een gedeelte van de equipage af te halen, terwijl de kapitein en het overige gedeelte pogingen aanwenden om een en ander te redden. Te 2 u. verlieten de achtergeblevenen het schip en nauwelijks was de boot afgestoken of de grote mast viel overboord en de vlammen verbreidden zich over het gehele schip, hetwelk spoedig geheel wrak was. Uit hoofden van het grote aantal manschappen die wij aan boord hadden, waren wij verplicht naar Bahia koers te zetten en kwamen op 25 juni gelukkig aldaar aan. Door de consul is alles geassisteerd, hebben wij de equipage hier achtergelaten, terwijl de passagiers en Javaanse vrouw bij ons aan boord zijn gebleven om de reis naar Padang mede te maken, die wij eerst op de 28ste kunnen vervolgen

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Cherpion, F.J.
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.259
DVD VIII – 606, 607
BIJLBRIEF
Naam schip JULIE

plaats en datum acte Alblasserdam, 21 maart 1853

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper Cornelis Smit, scheepsbouwer te Alblasserdam

gevoerd door kapt. Jacob van Vollenhoven

eigenaar/aankoper Cornelis Smit, Alblasserdam (4/10e part), Gerard Duursma (?) Jr., Rotterdam (1/10e part), Mr. N.G.W. Smallenburg, ’s-Gravenhage
(1/10e part), Jacob van Vollenhoven (1/10e part), Weduwe Joan van Vollenhoven, geboren Johanna Elizabet Hubert, Rotterdam (1/10e part) en de firma Van Overzee & Co., Rotterdam (boekhouders en 2/10e part)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 220 lasten (meetbrief Dordrecht, 10 maart 1853)

tuigage / aantal dekken 2 dekken

afmetingen lang 32,85 m., breed 6,21 m., hol 4,61 m.
kiellegging

tewaterlating 12 maart 1853

plaats / datum registratie Papendrecht, 17 maart 1853

nummer van registratie deel 58, folio 197, recto, vak 4

notaris verklaring voor burgemeester van Alblasserdam

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 020408

Naam JULIE
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1853
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1853
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: BIJLBRIEF: Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.259

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Meetbrief Dordrecht, 10 maart 1853.