1904
DT 170704
Oostmahorn, 15 juli. Uitgezeild ANNA, E. Smit naar Hamburg.
DT 020904
Delfzijl, 29 augustus. Binnengekomen ANNA, Smit van Harburg naar Akkrum.
1905
NPGC 130305
Delfzijl, 10 maart. Vertrokken ANNA, Smit naar Hamburg.
NPGC 190905
Delfzijl, 15 september. Aangekomen ANNA, Smit van Harburg.
1906
NNO 260506
Delfzijl, 25 mei. Vertrokken ANNA, Smit naar Holtenau.
NVD 251006
Vlie, 23 oktober. Uitgezeild ANNA, Smit naar Herne.
1907
DT 220407
Delfzijl, 20 april. Vertrokken ANNA, Smit naar Bremerhaven.
NVD 101207
Hansweert, 7 december. Gepasseerd ANNA, Smit naar Utrecht.
1908
NVD 130508
Delfzijl, 11 mei. Uitgezeild ANNA, Smit naar Aarhus.
NVD 030808
Delfzijl, 31 juli. Aangekomen ANNA, Smit van Harburg.
1909
DT 280609
Delfzijl, 26 juni. Aangekomen ANNA, Smit van Harburg.
DT 191109
Oostmahorn, 18 november. Binnengekomen ANNA, Smit van Svendborg.
1910
NVD 060410
Delfzijl, 5 april. Uitgezeild ANNA, Smit naar Bremerhaven.
NVD 081010
Delfzijl, 7 september. Aangekomen ANNA, Smit van Harburg.
1911
NNO 010411
Delfzijl, 1 april. Uitgezeild ANNA, Smit naar Emden.
NVEC 111011
Delfzijl, 10 oktober. Binnengekomen ANNA, Smit van Neufeld.
1912
NNO 280312
Hamburg, 26 maart. Aangekomen ANNA, Smit van Amsterdam.
NVD 121012
Delfzijl, 11 oktober. Binnengekomen ANNA, Smit van Apenrade naar Gorkum.
1913
NVD 300613
Holtenau, 26 juni. Aangekomen ANNA, Smit van Aarhus.
NNO 201013
Delfzijl, 20 oktober. Binnengekomen ANNA, Smit van Apenrade naar Rotterdam.
1914
NVEC 030614
Holtenau, 28 mei. Aangekomen ANNA, Smit van Kopenhagen.
DMB 251014
Delfzijl, 24 oktober. Binnengekomen ANNA, Smit van Leer.
1915
DMB 110315
Delfzijl, 10 maart. Binnengekomen ANNA, Smit van Leer.
1919
NNO 181019
Zeilvaart. Delfzijl, 17 oktober. Uitgezeild ANNA, Smit naar Emden.
1923
DMB 090823
Delfzijl, 7 augustus. Vertrokken ANNA, Smit naar Emden.
DMB 210823
Delfzijl, 19 augustus. Binnengekomen ANNA, Smit van Emden naar Rotterdam.
1924
DMB 130524
Delfzijl, 9 mei. Vertrokken ANNA, Smit naar Statenzijl.
1925
Delfzijl, 4 mei. Vertrokken ASTRA, Groen naar Stettin.
1926
DMB 060326
Kopenhagen, 3 maart. Vertrokken het zeilschip ASTRA, Groen naar (niet vermeld)
NNO 011226
Delfzijl, 1 december. Het zeilschip ASTRA, kapitein J.Groen, welke hier binnen kwam met een lading eiken boomstammen van Wismar, heeft in de Noordzee tengevolge van de storm de voorzeilen stuk gekregen. Het schip heeft een lange reis gehad van twee maanden en. heeft zowel in de Oost- als Noordzee met veel storm te kampen gehad.
1929
DMB 170829
Te Harburg, 14 augustus, ASTRA, Groen van Rostock.
DMB 180829
Harburg, 15 augustus. Vertrokken ASTRA, Groen naar Leeuwarden.
DMB 041029
Kopenhagen, 1 oktober. Aangekomen ASTRA, Groen van Eggersund.
1930
NUCO 250630
Holtenau, 23 juni. Gepasseerd ASTRA, Groen van Norressundby naar Hamburg.
RN 021230
Hamburg, 29 november. Vertrokken ASTRA, Groen naar Fredriksund.
1931
DMB 121131
Kopenhagen, 9 november. Aangekomen ASTRA, Groen van Lubeck.
1932
DMB 220332
Holtenau, 20 maart. Gepasseerd ASTRA, Groen van Anklam naar Hamburg.
NPGC 231232
Delfzijl, 21 december. Binnengekomen ASTRA, Groen van Nastved.
1933
LC 270133
Dokkumer-Nieuweiijlen, 26 januari. Het motorschip ASTRA, kapitein Groen, komende met een lading lijnkoeken van Wormerveer, met bestemming naar Flensburg (Duitschland), arriveerde alhier met lekkage. Door het lek eenigszins te stoppen met zeildoek en tevens pompen kon men het water meester blijven. Zodra het weder weer omslaat (waar het thans niet veel op lijkt zal met lichten worden begonnen.
NNO 180333
Advertentie. Zeilschip met hulpmotor ASTRA. Dinsdag 28 maart 1933, des avonds 7 uur, in het café Van Duinen aan de Groote Markt, te Groningen, zal publiek worden verkocht krachtens artikel 1223 B.W. Het zeilschip met hulpmotor genaamd ASTRA, groot 223 76/ 100 M 3., voorzien van een 50/60 P.K., twee cylinder ruwoliemotor Apenrader Motorenfabriek Heinrich Callesen en Co. te Apenrade. Het schip ligt op de scheepswerf van Gebr. Barkmeijer aan het Hoendiep te Vierverlaten, alwaar het elke dag is te bezien. Het schip werd in eigendom bevaren de kapitein J. Groen. Aanvaarding bij betaling. Betaling binnen een week na de toeslag. Notaris F. Gouverne, Spilsluizen 5.
ON 290333
Ten overstaan van notaris F. Gouverne werd gisteravond in het café „Van Duinen", aan de Groote Markt publiek verkocht: Het zeilschip, genaamd ASTRA, groot 223 76/100 M 3. met motor. Verkocht voor f 3.000.=.
NNO 110533
Delfzijl, 10 mei. Vertrokken EROS, Groen naar Neustad.
1934
RN 280334
Holtenau, 25 maart. Gepasseerd EROS, Groen van Kopenhagen naar Hamburg.
NCO 211234
Hamburg, 18 december. Binnengekomen EROS, Groen van Kopenhagen.
1935
RN 210335
Hamburg, 19 februari. Vertrokken EROS, Groen naar (niet vermeld).
NVD 051235
Delfzijl, 3 december. Vertrokken EROS, Groen naar Horsens.
1936
RN 150136
Kopenhagen, 10 januari. Vertrokken EROS, Groen naar Hadersleben.
NPGC 180536
Delfzijl, 15 mei. Vertrokken EROS, Groen naar Kopenhagen.
1937
RN 110137
Kopenhagen, 4 januari. Vertrokken EROS, Groen naar Faxe.
NPGC 041137
Delfzijl, 2 november. Vertrokken EROS, Groen naar Hamburg.
1938
DMB 180338
Kopenhagen, 13 maart. Binnengekomen EROS, Groen van Lubeck.
DMB 191138
Hamburg, 17 november. Vertrokken EROS, Groen naar Falster.
1939
NNO 030439
Delfzijl, 1 april. Binnengekomen EROS, Groen van Lohals.
RN 240439
Delfzijl, 21 april. Vertrokken EROS, Groen naar Norderham.
1945
NSC 091145
Bij beschikking van de Minister van Scheepvaart van 2 november 1945, no. 15136 AJ.-J, is de vordering van het bezit door de Staat op grond van het Zeeschepenbesluit 1942 van het motorschip EROS, groot 81,02 b.r.t., eigendom van J. Groen, te Groningen, ingegaan op 3 augustus 1945, met ingang van 2 november 1945 geëindigd.
1947
NPGC 250947
Onder de hoofdkop Nederlandse Nazi beconcurreert Deense schippers", bracht de „Berlinske Tidende" het verhaal van een Nederlandse schipper, die gedurende de oorlog voer onder de hakenkruisvlag en vandaag de dag nog steeds vaart in de Deense wateren. De krant zegt, dat de Deense schippers zeer verontwaardigd zijn te moeten concurreren tegen een vreemdeling, die gedurende de oorlog voor de Duitsers werkte. Deze zaak vormde het gesprek van de dag onder de Deense schippers, maar werd voor het eerst gepubliceerd bij een artikel in de schipperskrant „Skipperen", waarin voorgesteld werd, dat de scheepsmakelaars en de schippers zouden samenwerken om de pro-nazi schipper het land uit te krijgen.
Het verhaal, zoals dit in de „B.T." gepubliceerd werd, is als volgt: Gedurende de oorlog voer het Groningse motorschip EROS, onder bevel en in eigendom van kapitein Groen in de Deense wateren, voor eigen rekening, maar vooral in opdracht van de Duitse weermacht in Denemarken. De EROS voer als een Nederlands schip, met de Nederlandse vlag geschilderd op de scheepshuid, maar de hakenkruisvlag wapperde van de achtersteven, als bewijs van wat de schipper was en dacht. In de oorlogstijd hielp deze schipper om Denemarken zoveel mogelijk te plukken, terwijl de schipper en zijn „lieve wijfje" — aldus „B. T." — iedere kans aangrepen om te provoceren. Wanneer een Deense schipper „Dannebrog" op de zijde van het schip zou hebben doen schilderen, achter de hakenkruisvlag had gehesen en voor de Wehrmacht zou hebben gevaren, wat zou er dan met hem gebeuren? vraagt de „B. T." zich af? Zijn vonnis zou ongeveer aldus hebben geluid: vermogen geconfiskeerd, 2 jaar gevangenisstraf en verlies van eer voor vijf jaar. Maar met de EROS is het wat anders. De EROS vaart nog lustig rond in de Deense wateren, gecharterd door Deense makelaars en van victualiën voorzien door Deense handelaren. Kunnen wij onze eigen collaborateurs en provocateurs straffen, zo vraagt de „B.T." zich af, als wij terzelfder tijd rustig toelaten, dat een buitenlandse collaborateur en provocateur niet alleen asiel, maar ook gelijke rechten hier in Denemarken krijgt? Zullen de organisaties van cargadoors niet een standpunt in deze kwestie innemen? Het zou goed zijn, wanneer er zoveel samenwerking tussen Deense cargadoors en Deense schippers bestond, dat zulk een man uit het land gezet werd. Wij moeten interne splitsingen vergeten en vast aaneen bij elkaar blijven; alleen hierdoor kunnen ongewenste elementen geweerd worden en kunnen wij gezonde arbeidsverhoudingen krijgen. De schrijver van het artikel in ~Skipperen", waaruit de „B.T." deze geschiedenis aanhaalde, is schipper Chr. Hansen, van het m.s. HATHERHUS.
WIN 221247
Kapitein ms. EROS gearresteerd. Donderdag liep te Delfzijl het m.s. EROS, kapitein Groen, binnen met een lading macadam. Direct bij het aanleggen begaven zich enige marechaussee’s aan boord en arresteerden de kapitein wegens collaboratie. In dit verband is het interessant, te lezen hoe in een bekend dagblad uit Kopenhagen, de „Berlingske Tidende” over genoemden kapitein wordt geschreven.
1949
AH 271049
Hansweert, 26 oktober. Gepasseerd EROS, Groen naar België.
>