Inloggen
VOORWAARTS - ID 9185


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1853-10-14 / 1860-09-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1853
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Emmo Hooites Meursing, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1853-09-23
Delivery Date: 1853-10-10
Technical Data

Gross Tonnage: 94.00 lasts
Gross Tonnage 2: 178.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 26.46 Meters Registered
Beam: 5.08 Meters Registered
Depth: 2.98 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1853
Datum agenda: 1853-10-14
Register nr: 18530679
Scheepsnaam: VOORWAARTS
Type: Schooner Brik
Lasten: 94
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bonder, H.
Plaats: Groningen
Kapitein op moment van verzoek: Bonder, H.
Opmerkingen: Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1853-10-10 VOORWAARTS
Manager: Aug. Kerstiens, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Aug. Kerstiens, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1859-11-25 LOUISE
Manager: Firma Boom & Compagnie (Adriaan Jan Isebree Boom), Middelburg, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Middelburg, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Middelburg / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte 57 van 1859 van het schip LOUISA

Reders:

Boudewijn Anthony Fokker, fabrikant en koopman Middelburg 1/4e part
Marinus Cornelis Jeras, boekhouder Middelburg 1/4e part
Adriaan Jan Isebree Boom:, zonder beroep Zierikzee 2/4 part
(minderjarig, handlichting verkregen van de kantonrechter te Zierikzee)

Ship Events Data

1854-01-06: Damaged
De VOORWAARTS, kapt. P. Kikkert, is op 5 januari 1854 zonder masten en lek Lowestoft binnengesleept
1860-01-18: Damaged
Na een aanvaring met een schroefboot is de LOUISA, kapt. J. Johansen, voor herstel van de lichte schade aan de boeg rond 18 januari 1860 Newhaven binnengelopen
1860-09-00: Final Fate:
De LOUISA, kapt. J. Johansen is onderweg van Bolderaa (nabij Riga) naar Middelburg in september 1860 vermist

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Bonder, H.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Kikkert, P.A.C.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Johannes Johansen werd geboren ca 1807. Hij werd vermist, wellicht ca. 1861

In een huwelijksakte dd 10 november te Middelburg van Antje Johansen, 29 jaar, geboren te Amsterdam,  wordt als haar ouders genoemd de koopvaardijkapitein Johannes Johansen en Engeltje Gijselaar.zeeuwengezocht

 

Geen huwelijk op het Stadsarchief Amsterdam met Engeltje Gijselaar. Geen BR gegevens van Engeltje Gijselaar in index 1854.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Johansen is per 15 april 1851 met vlagnummer 836 en op voordracht van C.C.Fullbrun ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Zijn schip ten tijde van de inschrijving was de "Onderneming". Toegevoegd is de mededeling "overleden"002. Ten tijde van de inschrijving was Johansen 44 jaar. Toegevoegd is “vermist” 002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 08/15 april 1851 werd als effectief lid voorgedragen benoemd J.Johansen, alleen initiaal, oud 44 jaar, voerend de schonerkof “Adolf Eduard”, wonend te Middelburg, op voordracht van kapitein C.C.B.Fulbrun.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam             naam reder/boekhouder

        836                       1851-1853     bark                 Onderneming            Boddaert & Co te Middelburg

        444                       1854-1855     bark                 Onderneming            idem

                                      1856-1857     fregat               Phoenix                      idem

                                      1859-1860     schoener          Louise                         Boom & Co te Middelburg

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.Johansen                   Louise                                       augustus 1860                                      niet vermeld

 

Bouma025 vermeldt J.Johansen als gezagvoerder gedurende:

*    1852 t/m 1856 van het 3/mschip “Onderneming”, gebouwd in 1829 te Middelburg, 410 ton o.m., varend voor Boddaert & Co te Middelburg;

*    1854 t/m 1856 van het 3/m schip “Onderneming”, gebouwd in 1840 te Middelburg, 399 ton o.m., varend voor Boddaert & Co te Middelburg. Het schip werd in 1854 getuigd als een bark en voer in 1857 voor Blaauw & Co te Amsterdam en werd herdoopt in “Valparaiso”.

      Het schip liep op 18 april 1840 op de werf Commercie Compagnie te Middelburg te water.013

      Er moet in de twee voorgaande opgaven een fout zitten. Een rederij heeft geen twee schepen met dezelfde naam in dezelfde periode in de vaart.

*    1857 t/m 1859 van het 3/mschip “Phoenix”, gebouwd in 1837 te Middelburg, 854 ton o.m., varend voor Boddaert & Co te Middelburg. Het schip werd in 1859 gesloopt;

*    1860 van de schbrik “Louisa” ex Voorwaarts, gebouwd in 1853 te Groningen, 178 ton o.m., varend voor Boom & Co te Middelburg. Het schip werd in december 1860 vermist komend van Archangel.

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant dd eind december 1852 (preciese datum niet vermeld) staat onder de rubriek Gepraaide Schepen het volgende.096:

“Den 3 dezer (is vermoedelijk 3 december 1852) is door de Texelschen loodsschipper T. Grienk van de boot no.3 op de hoogte van Egmond kruisende gepraaid, het schip Onderneming, kapt.Johansen, van Hartlepool naar Odessa.”

 

NRC 06 februari 1851114

Middelburg, 3 februari. Zaterdag l.l. (opm: 1 februari) is van de werf der Commercie-Compagnie dezer stad met goed gevolg te water gelopen het kofschip ADOLF EDUARD, gebouwd door de scheepsbouwmeester A. Otto, voor rekening van de heren Boddaert & Co, alhier; het zal gevoerd worden door kapt. J. Johansen.

 

NRC 02 januari 1861114

Rotterdam, 1 januari. Aangaande de schepen JULES, kapt. Maufret, in september van Roquejada naar Antwerpen, AUGUSTE, kapt. Rabe (opm: schoener AUGUSTA, kapt. H.E. Rabe), 8 september van Archangel naar de Maas, LOUISE, kapt. Johansen (opm: brik, kapt. J. Johansen), 23 september van Bolderaa naar Middelburg, en CATHARINA VISSER (opm: kof), kapt. Duif, 28 september van Christiansand naar Stavoren vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.

 

In  een korte genealogie van het geslacht Wichert, verkregen via R.Mast te Delfzijl, november 2006 staat het volgende:

 Op 13-12-1836 valt het besluit de kiel te leggen voor een fregat van 450 last genaamd “Phoenix”. De kiellegging vindt plaats op 24 december 1836 en de bouw staat onder leiding van scheepsbouwmeester  Frederik Haverkamp. De tewaterlating vindt plaats op 30 oktober 1837.De derde kapitein is Johannes Johansen. Het schip komt op 08 oktober 1859 in veiling te Middelburg, welke voor 23.500,- gulden wordt opgehouden. Het schip werd in 1859 gesloopt.

 

 

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Johansen, Johannes

Monsterrollen

Opgemaakt Groningen
Datum: 1853-11-07
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: VOORWAARTS
Schipper: Bonder, Hein
Scheepstype: schoenerbrik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1853

PGC 240953
Groningen, 23 september. Heden namiddag is met goed gevolg van stapel gelopen het op de Buitenwerf alhier, toebehorende aan de heer E.M. Meursing, scheepsbouwmeester te Hoogezand, nieuw gebouwd, gekoperd schoenerbrikschip VOORWAARTS, groot 178 gemeten tonnen, bevelhebber kapt. H. Bonder, van Amsterdam, gebouwd voor rekening van den heer Aug. Kerstiens te Amsterdam. 
AH 061053 
Advertentie. Te Groningen ligt in lading naar Suriname het nieuw gebouwd, gekoperd schoener-brikschip VOORWAARTS, kapt. H. Bonder. (opm: eerste reis)
PGC 081053
Te Groningen in lading naar Suriname het nieuw gebouwde gekoperde schooner-brikschip VOORWAARTS, kapt. H. Bonder, om de 20e oktober te vertrekken. Adres bij de scheepsmakelaar J.J. Bulsing, Bzn., te Groningen.

Op 14 oktober 1853 werd voor de VOORWAARTS onder kapt. H. Bonder de eerste zeebrief aangevraagd; de aanvrager was hijzelf, woonachtig te Groningen.

Monsterrol: 1853-73
Datum: 07-11-1853
Scheepsnaam: Voorwaarts
Scheepstype: schoenerbrik
Grootte: niet vermeld
Bewaarplaats: Groningen, Groninger Archieven (Groningen)

Achternaam Voornaam Rang Gage Woonplaats Leeftijd
Bonder Hein schipper niet vermeld Amsterdam (NL) 33
Ducker Bernhard Wilhelm Hubert supercargo niet vermeld Ochtrup (D) 18
Elling Jan matroos 24 Oude Pekela (NL) 22
Heeres Adolf lichtmatroos 16 Oude Pekela (NL) 18
Klokke Frederik Justus hofmeester 12 Utrecht (NL) 18
Krol Berend kok 26 Wildervank (NL) 31
Kromziek Harm Frideric matroos 24 Hoogezand (NL) 37
Niemeijer Jan Bernardus matroos 26 Groningen (NL) 30
Rammelaar Hermannus timmerman 28 Workum (NL) 58
Swartwolt (Swartwold) Kornelis Geerts 2e stuurman-bootsman 28 Schiermonnikoog (NL) 24
Veen, van der Poppo niet vermeld 24 Nieuweschans (NL) 29
Vries, de Dirk Tjeerts 1e stuurman 40 Groningen (NL) 33

Reeds op 23 november 1853 werd voor de VOORWAARTS opnieuw een zeebrief aangevraagd, nu door Aug. Kerstiens te Amsterdam. De reden was een kapiteinswissel: kapt. P. Kikkert zou het roer over nemen van kapt. H. Bonder. Op 24 november werd een aanvulling gemaakt op de in Groningen opgemaakte monsterrol, waar Pieter Kikkert als (tweede) kapitein werd bijgeschreven.
Er mag worden verondersteld dat kapt. Bonder bij de afbouw en proefvaart was betrokken en de schoenerbrik zeeklaar had gemaakt, waarna kapt. Kikkert het gezag over nam.

In de loop van december vertrok de VOORWAARTS onder kapt. P. Kikkert van Texel.

1854

RC 100154
Lowestoft, 5 januari 1854. Het Nederlandsch schoenerschip (opm: schoonerbrik) VOORWAARTS, kapt. Pieter Kikkert, van Groningen en Charlestown naar Nickerie bestemd, is heden masteloos alhier in de haven gebragt. Het heeft de masten enz. over boord moeten kappen, en werd in die ontredderde staat door het stoomschip WATERWITCH ontdekt, op sleeptouw genomen, en tot nabij het Stanford-Kanaal gebragt. Daar aangekomen zijnde, brak het sleeptouw, en kwam het schip door twee andere sleepboten, welke haar eigene trossen aan boord bragten, alhier binnen. Het vaartuig is enigszins lek en heeft nog andere schade bekomen.
NRC 190154
Lowestoft, 14 januari. De alhier in averij binnengelopen Nederlandse schoener VOORWAARTS, kapt. Kikkert, van Charlestown naar Nickerie bestemd – zie ons nommer van de 9e dezer – heeft een gedeelte der lading kolen gelost.
(opm: zie NRC 170254)
GRC 240154
Lowestoft, 14 januari 1854. Het schip VOORWAARTS, kapt. Kikkert, van Charlestown naar Nickerie, alhier masteloos binnengebragt (zie ons vorig berigt), heeft een gedeelte der lading gelost.
NRC 170254
Lowestoft, 13 februari. Het alhier als vroeger (opm: zie NRC 090154) gemeld in averij binnengelopen Nederlandse schip VOORWAARTS, kapt. Kikkert, van Charlestown naar Nickerie bestemd, heeft de reparatie geëindigd en de lading kolen weer aan boord genomen.
SUW 160754
Nickerie, 16 juni 1854. Het schip VOORWAARTS, kapt. P. Kikkert, naar Amsterdam, lading: 257 vaten suiker 346.198 pond, 66 balen hele koffie 9.240 pond, 18 balen gebroken dito 2.880 pond, 12.000 pond kwassiehout, 40 pond vischlijm en 50 cub.feet cederhout.
AH 150854
Carga-lijsten – Amsterdam
Nickerie, VOORWAARTS, kapt. Kikkert: 257 vaten suiker, Charbon en Zoon; 84 balen koffij, een partij kwassiehout, Order.
AH 050954
Advertentie. Naar Suriname ligt te Amsterdam in lading het snelzeilend gekoperd schoonerschip (opm: schoonerbrik) VOORWAARTS, gevoerd door kapt. P. Kikkert, van Amsterdam, liggend in het Oosterdok. Adres bij de reder, de heer Augs. Kerstiens, en bij de cargadoors Van den Bey & Co. en C.L. Brandt, alhier.
SUW 171254
Nickerie, den 15. Het schip (opm: schoenerbrik) VOORWAARTS, kapt. P. Kikkert, naar Amsterdam, lading: 253 vaten suiker 351,018 pond, 12 vaten hele koffie 2,831 pond, 6 balen gebroken dito 835 pond, 15 balen schone katoen 4,880 pond, 1 vat Arrowrooi 77 pond, 30 piès hout en 194 pond oud koper.

1855

AH 210355
Suriname, VOORWAARTS (opm: schoenerbrik), P. Kikkert: 84 vaten suiker, Wed. d’ Arripe & Co.;  35 vaten suiker, Van Halmael en Co.; 104 vaten suiker, 15 balen katoen, 30 bundels hout, A. Kerstiens; 30 vaten suiker, 12 vaten en 6 balen koffij, Order. 
AH 070555 
Advertentie: Naar Suriname zal ten spoedigste vertrekken: het snelzeilend Nederlands schooner brikschip VOORWAARTS, kapt. P. Kikkert, liggende in het Oosterdok.
Ter overvoering van goederen en passagiers vervoege men zich bij de reeder de heer Aug. Kerstiens of bij de kargadoors Hoyman & Schuurman en Van den Bey & Co., alhier. 
RC 160655 
Gepraaide schepen: Den 8 juni, op 48˚ NB 10˚ WL, gezien een schooner, tonende Amsterdamse Collegievlag met no˚ 555, koersende om de Zuid, zijnde de VOORWAARTS, kapt. Pieter Kikkert, van Amsterdam naar Suriname.
SUW 190755
Schepen in lading: naar Amsterdam VOORWAARTS, kapt. P. Kikkert, adres bij M.M. Curiel.

1856

AH 040256
Carga-lijsten Amsterdam. Paramaribo, VOORWAARTS, P. Kikkert: 62 vaten suiker, Rothuis & Co.; 1 kist koopmanschappen, Rothuis & Co.; 27 balen katoen, Insinger & Co.; 13 balen katoen, J.D. Altmann; 310 bundels hout, Kerkhoven en Coutinho; 60 bubbels hout, A.A. Roepel; 7 balen cacao, G.C. Bosch Reitz, 35 colli machineriëen, W.C. de Wit; 14 fust rum, P. Hoppe; 37 37 balen en 3 vaten cacao, Augs. Kerstiens; 5 kratten toncabonen, order; 4 kisten koopmanschappen, order. 
AH 140256 
Advertentie. Ligt te Amsterdam in lading, om in de loop dezer maand te vertrekken: het snelzeilend gekoperd schoonerschip (opm: schoonerbrikschip) VOORWAARTS, kapt. P. Kikkert; hebbende tevens geschikte gelegenheid tot de overvoer van passagiers.
Te bevragen bij de reder, den heer Aug. Kerstiens, of bij de cargadoors Hoyman & Schuurman, te Amsterdam.

Op 21 februari 1856 werd aan A. Kerstiens een nieuwe zeebrief verstrekt voor de VOORWAARTS onder kapt. P. Kikkert.

SUW 290456
Advertentie. Ontvangen per VOORWAARTS, kapt. Kikkert, en tegen billijke prijzen verkrijgbaar bij Sandtmann & Co, extra aardappelen, Z.M. en komeine kazen, haring in flessen, ansjovis, zuurgoed, diverse conserves, vruchten op brandewijn, witte boonen, groene erwten, capucijnders, patent olie in hele en halve amen (opm: aam, oude wijnmaat, circa 1½ hl) en in pullen

1858

Op 29 juli 1858 vroeg Aug. Kerstiens, Amsterdam, ten behoeve van de VOORWAARTS onder kapt. P. Kikkert opnieuw een zeebrief aan.

1859

Op 30 november 1859 vroeg J. Johansen, woonplaats niet opgegeven, een nieuwe zeebrief aan voor de LOUISA waarop hijzelf als kapitein ging varen.

1860

NRC 200160
Newhaven. De Nederlandse schoener LOUIS (opm: schoenerbrik LOUISA, ex-VOORWAARTS), kapt. J. Johansen, van Amsterdam met een lading suiker naar Konstantinopel (opm: Istanbul) bestemd, is alhier met enige lichte schade aan de boeg binnengelopen, zijnde in aanzeiling geweest met een grote schroefboot.

De LOUISA, kapt. J. Johansen, is op 23 september 1860 van Boldera naar Middelburg uitgezeild en sindsdien vermist, zie NRC 020161 en 250365

1861

NRC 020161
Rotterdam, 1 januari. Aangaande de schepen JULES, kapt. Maufret, in september 1860 van Roquejada naar Antwerpen, AUGUSTE, kapt. Rabe (opm: schoener AUGUSTA, kapt. Hindrik Ebes Rabe), 8 september van Archangel naar de Maas, LOUISE, kapt. Johansen (opm: schoenerbrik LOUISA, bouwjaar 1853; kapt. Johannes Johansen, zie ook NRC 250365), 23 september van Bolderaa naar Middelburg, en CATHARINA VISSER (opm: kof), kapt. Duif, 28 september van Christiansand naar Stavoren vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.

1865

NRC 250365
Advertentie. Pro Deo.
Voor de eerste maal gedagvaard voornoemde Jacob Verburgh, van beroep zeevarende, om na verloop van drie maanden en alzo op maandag de tiende juli 1865, des voormiddags ten elf ure precies, te verschijnen ter terechtzitting van de arrondissementsrechtbank te Rotterdam, kamer van vacantie, gehouden wordende in het gerechtsgebouw aan het Haagsche Veer aldaar, ten einde:
- Aangezien de eiseresse (opm: Jacoba Francina Stinis) de vijfde juni 1851 te Krimpen aan de Lek met de gedaagde is gehuwd; 
- Aangezien deze in augustus 1860 als eerste stuurman is aangemonsterd op het schoenerschip (opm: schoener brik) LOUISA, kapitein J. Johansen en daarmede in genoemde maand van Amsterdam naar Riga is vertrokken, de drie en twintigste daaraanvolgende van Riga naar Middelburg is onder zeil gegaan en de dertigste van dezelfde maand Elseneur is gepasseerd, waarna niets meer van het schip noch van de equipage is vernomen, zodat het vermoeden bestaat, dat het schip met man en muis is vergaan (opm: zie NRC 020161)
- Aangezien de eiseresse zich op grond van die feiten tot meergemelde rechtbank heeft gewend met het eerbiedig verzoek, om haar verlof te verlenen, om de gedaagde bij drie opeenvolgende dagvaardingen, te plaatsen in zodanige dagbladen, als door de rechtbank zouden worden aangewezen, voor haar op te roepen op de wijze in art. 523 van het Burgerlijk Wetboek omschreven, opdat daarna worde verklaard, dat er rechtsvermoeden van zijn overlijden bestaat sedert den 30e september 1860 en aan de eiseresse verlof wordt verleend, om een ander huwelijk aan te gaan, enz. enz.
(opm: verkort weergegeven, vergelijk ook NRC 240365)

 

Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron. 883.2559.2800.368
DVD IX – 2700, 2701 – 511, 512

BIJLBRIEF

Naam schip VOORWAARTS

Plaats en datum acte Groningen, 10 oktober 1853

Type schip schoonerbrik

Bouwwerf/verkoper Emmo H. Meursing, scheepsbouwer te Hoogezand

Eigenaar/aankoper A. Kerstiens

Te voeren door kapt. H. Bonder

Grootte 178 tonnen of 94 lasten
(Meetbrief nr. 158 d.d. 30 september 1853 afgegeven door scheepsmeter Knol te Groningen)

Tuigage / aantal dekken

Afmetingen lang 26,46 m., breed 5,08 m., hol 2,98 m.

Kiellegging

Tewaterlating 1853

Plaats / datum registratie Groningen, 10 oktober 1853

Nummer van registratie deel 20, folio 58, recto, vak 6

Notaris B & W van Groningen

Prijs


Bijzonderheden:
Scheepsbouwer Meursing woont te Hoogezand, maar dit schip is gebouwd op zijn werf te Groningen.


Researcher/datum research: JB / 130510



Naam VOORWAARTS
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1853
Toegang 883
Inventaris 2138

Archieven, Middelburg Archiefnummer ZA.701.1036.57

foto 0122 - 0126

Cedule
Naam schip LOUISA ( ex – VOORWAARTS)

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Middelburg, 25 november 1859

type schip schooner

bouwwerf/verkoper Scheepsbouwmeester E.H. Meursing, Groningen, 1853

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper zie bijlage

te voeren door kapt. Johannes Johansen

grootte in tonnen 175 tonnen, 390 lasten

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Middelburg, 21 november 1859

nummer van registratie deel 39, folio 195 verso vak 2

notaris Mr. Adriaan Pieter van Deinse, voorzitter Arrondissements Rechtbank, Middelburg

prijs

bijzonderheden: Getoond wordt de laatste koopbrief; het schip ligt thans te Amsterdam


researcher/datum research: FM / 18/12/2015












Bijlage bij acte 57 van 1859 van het schip LOUISA


Reders:

Boudewijn Anthony Fokker, fabrikant en koopman Middelburg 1/4e part
Marinus Cornelis Jeras, boekhouder Middelburg 1/4e part
Adriaan Jan Isebree Boom:, zonder beroep Zierikzee 2/4 part
(minderjarig, handlichting verkregen van de kantonrechter te Zierikzee)




researcher/datum research: FM / 18/12/2015

Naam LOUISA
Archiefinstelling Zeeuws Archief, Middelburg
Jaar 1859
Toegang 701
Inventaris 1036

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Groninger Archieven Archiefnummer Gron. 883.2559.2800.368
Zeeuwse Archieven, Middelburg Archiefnummer ZA.701.1036.57
Nat. Archief Den Haag, toegangnr. 2.08.01.07, diverse bestanddelen zeebrieven
Noordelijk Scheepvaartmuseum, Groningen, monsterrollen on line
AH = Algemeen Handelsblad
GRC = Groninger Courant
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant
SUW = Surinaamsch Weekblad