Inloggen
TRIO - ID 9172


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1918-00-00 / 1928-05-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1891
Nat. Official Number: 1818 'S HAGE 1918
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Vrachtlogger
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Rijkee & Co., Rotterdam/Katendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1891-10-28
Delivery Date: 1891-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 110.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 99.00 Net tonnage
Deadweight: 160.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 25.53 Meters Length registered (Lreg)
Beam: 6.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.28 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1917
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In 1917 omgebouwd tot vrachtschip voor de kustvaart.

Datum 00-00-1917
Type: Fitted with engine
Omschrijving: In 1917 gemotoriseerd: 4tew 6 cil 120 Pk Bohn & Kähler, Kiel.

Datum 00-00-1928
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1928 gemotoriseerd: 2 cil 70 Pk Callesen, Apenrade.

Datum 00-00-1943
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1943 gehermotoriseerd: 4tew 6 cil 120 Pk Bohn & Kähler, Kiel.

Datum 00-00-1944
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1944 gehermotoriseerd: 4tew 4 cil Darmstad.

Ship History Data

Date/Name Ship 1918-00-00 TRIO
Manager: N.V. Nederlandsche Reederij & Handelmaatschappij, Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsche Reederij & Handelmaatschappij, Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign: PVCJ

Date/Name Ship 1921-00-00 TRIO
Manager: Frederik Koopman, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Frederik Koopman, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PVCJ

Date/Name Ship 1923-00-00 TRIO
Manager: Reederij van het Zeilkotterschip Trio, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Reederij van het Zeilkotterschip Trio, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PVCJ

Date/Name Ship 1927-00-00 TRIO
Manager: Roelof Berkenbosch, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Roelof Berkenbosch, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PVCJ

Date/Name Ship 1928-05-30 MARTHA WOLTER
Manager: Willy H. Wolter, Hamburg, Germany
Eigenaar: Willy H. Wolter, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RGSQ
Additional info: Call sign 1934:DIQP

Date/Name Ship 1954-07-15 EMMALIES FUNCK
Manager: Hermann Funck, Assel, German Federal Republic
Eigenaar: Hermann Funck, Assel, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Assel / German Federal Republic
Callsign: DIQP

Date/Name Ship 1960-12-05 LISBETH MUNCH
Manager: N.M. Petersen, Denmark
Eigenaar: IS Munch, Hasle, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Hasle / Denmark
Callsign: OYZS

Date/Name Ship 1975-02-01 ANDREAS BJÖRN
Manager: K. Brauer, Copenhagen, Denmark
Eigenaar: PR Andreas Bjorn, Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark

Ship Events Data

1891-00-00: In 1891 in de vaart als visserijkotter "Voorloper" VL 146 v.r.v. Dogger Mij. Ary Hoogendijk Jzn., Vlaardingen. Ze was het eerste van staal gebouwde vislogger vandaar de naam "Voorloper". In 02.1901 verkocht aan W. Tom te Katwijk en in de vaart als "Johanna"- KW 104. In 1918 in de kustvaart.
1891-10-29: NRC 29.10.1891: Katendrecht, 28 oktober. Hedenmiddag liep met het beste gevolg de stalen bun-chaloupe VOORLOOPER te water, gebouwd door de firma Rijkee & Co. alhier, voor rekening van de Doggermaatschappij, gevestigd te Vlaardingen. Deze chaloupe is bestemd voor de kabeljauw- en haringvisserij.
1919-06-00: Grounded
Londen, 1 juni 1919. Het Nederlandse schip TRIO, van Hull naar Boulogne bestemd, is met assistentie te Lowestoft binnengekomen. Het schip heeft op strand gezeten maar maakt geen water.
1919-08-10: Damaged
Londen, 10 augustus 1919. De Nederlandse schoener TRIO, kapt. Mos, van Rotterdam naar Plymouth bestemd, is aldaar bij het aanleggen aan de kade aan de grond geraakt, waardoor het schip slagzijde kreeg en schade van verschillende aard beliep.
1926-10-26: Grounded
Wyborg, 26 oktober 1926. Het kleine Nederlandse zeilschip „TRIO" van Trangsund naar Faaborg (Denemarken) met hout is te Lilfiskaren aan de grond gevaren en heeft dientengevolge het roer en de ankerlier gebroken.
1927-04-19: Op 19.04.1927 liggende te Groningen, ten verzoeke van Roelof Berkenbosch, koopman te Groningen, van een nieuw brandmerk voorzien: 105 Z 'S HAGE 1927.
1928-05-30: Sold to foreign country
Op 30 mei1928 naar Duitsland verkocht
1953-10-00: In 10.1953 overlijdt Willy H. Wolter, het schip gaat naar zijn weduwe Martha Wolter, Krautsand.
1975-00-00: Op 27.09.1974 via Captain Mark F. Newman, Southampton (Engeland) verkocht naar Denemarken. Het schip heeft Denemarken echter niet verlaten.
1975-00-00: Nadere informatie op 14.08.2010 ontvangen van BK: February 1, 1975 registered in DK-register again (c/s OWYO) owned by a partownership with Kurt Brauer as managing owner. Officially named ANDREAS BJØRN (have never seen the name on the ship). In 1974 and 1976 the ships was spotted named BRITT with Copenhagen as registry
June 1981: Kurt Brauer left the ownership, the vessel was used as a houseboat in Copenhagen and have not sailed one nautical miles by own means since 1974. From 2000 (maybe earlier) unofficially named TYRA. February 12, 2004, Laust Nørgaard buys 50 % of the vessel.
March 29, 2004: Sold to a partownership of Jette Niemann Wallin og Kjell Göran Wallin, Copenhagen. On the same day sold to a new partownership of Dorte Kongslund and Peter Johns, Copenhagen. Again on the same day (as owner Rasmus Winther wanted to have the vessel mortgaged and there were some registration to catch up with) sold to Danny Linde Hansen, Copenhagen, and again on
March 29, 2004 sold to Rasmus Winther. May 19, 2004 the name TYRA was officially registered on the ships. February 22, 2005: Registered as a houseboat. March 5, 2007: Sold to Søren and Julie Bruun, Frederiksværk for a sum of DKK 1.2 million. July 2007: Towed to Stege Shipyard for repair of several plates in the hull (her first voyage out of Copenhagen since 1974) September 28, 2007: Back in Copenhagen and again moored at Copenhagen South port - slusen.



Afbeeldingen


Omschrijving: Lisbeth Munch 1891 - gefotografeert in Ronne op 1 juli 1963
Collectie: M/S Museet for Søfarts billedarkiv
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Lisbeth Munch 1891 ex Emmalies Funck ex Martha Wolter ex Trio
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Tyra 1891 ex Andreas Björn ex Lisbeth Munch ex Emmalies Funck ex Martha Wolter ex Trio
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Artikel in Schuttevaer 05-12-1987 (1)
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Artikel in Schuttevaer 05-12-1987 (2)
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: LISBETH MUNCH
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Mac Fie, D. (Donald)
Algemene informatie

1919

SI 270519
Te Hull, 7 mei. TRIO van Halmstad.
AH 02 juni 1919

Londen, 1 juni. Het Nederlandse schip TRIO, van Hull naar Boulogne bestemd, is met assistentie te Lowestoft binnengekomen. Het schip heeft op strand gezeten maar maakt geen water.

RN 06 juni 1919

Lowestoft, 31 mei. De Nederlandse schoener TRIO, met kolen van Hull naar Boulogne, heeft afgelopen nacht op Holm Sands aan de grond gezeten en kwam later met assistentie van een sleepboot hier in de haven. Er was geen contract gemaakt. Het schip maakt geen water.

RN 11 juni 1919

Lowestoft, 5 juni. De meer gemelde Nederlandse schoener TRIO is heden, na gerepareerd te hebben, van hier naar Boulogne vertrokken.
SI 170619
Te Lowestoft, 5 juli. TRIO van Hull naar Boulogne.
DMB 090719
Rotterdam, 8 juli. Aangekomen zeilschip TRIO (Vrachtlogger) van Poole met klei.
SV 100719
Cargalijst Rotterdam. Van Poole per zeilschip TRIO, kapt. de Mos. Cargadoor: Soetermeer, Fekkes & Co. 138 ton porseleinaarde.
SI 050819
Vertrokken, TRIO, van Rotterdam naar Plymouth.
DMB 110819
Plymouth, 8 augustus. Aangekomen zeilschip TRIO van Rotterdam.
AH 11 augustus 1919

Londen, 10 augustus. De Nederlandse schoener TRIO, kapt. Mos, van Rotterdam naar Plymouth bestemd, is aldaar bij het aanleggen aan de kade aan de grond geraakt, waardoor het schip slagzijde kreeg en schade van verschillende aard beliep.
SI 260819
Arrivementen: Te Plymouth TRIO, van Rotterdam met schade.

SI 020919
Vertrokken, 26 augustus. TRIO, van Rotterdam naar Kopenhagen.
SI 160919
Te Antwerpen, 2 september, TRIO van Plymouth.
DMB 240919
Lowestoft, 18 september. Aangekomen zeilschip TRIO van Antwerpen.
SI 300919
Vertrokken, 18 september, TRIO van Antwerpen naar Lowestoft.
SI 231019
Vertrokken, 17 oktober, TRIO van Shields naar Calais.
SI 301019
Calais, 21 oktober, aangekomen TRIO van Newcastle.
DMB 131119
Calais, 6 november. Uitgezeild zeilschip TRIO naar Newcastle.
SI 201119
Teignmouth, 8 november, aangekomen TRIO van Calais.
SI 271119
Rotterdam, 23 november, aangekomen TRIO van Teignmouth.
SV 131219
Rotterdam, 12 december. Uitgezeild TRIO, De Mos met stukgoederen naar Engeland.
SI 241219
Rotterdam, vertrokken 19 december. TRIO naar Boston L.
SI 311219
Lynn, 24 december, TRIO van Boston L..

1920

SI 220120
Shields, 14 januari, Vertrokken TRIO naar Caen.
SI 190220
Cherbourg, 7 februari, aangekomen TRIO van Newcastle.
DT 010320
Hellevoetsluis, 28 februari. Aangekomen TRIO, De Mos van Teignmouth.
SV 020320
Cargalijst Dordrecht. TRIO, M. de Mos van Teignmouth met pijpaarde.
SI 040320
Dordrecht, 28 februari, binnengekomen TRIO van Teignmouth.
SV 260320
Dordrecht, 25 maart. Vertrokken TRIO, H. de Mos naar Cantly met bietenzaad en pulp.
DMB 010420
Yarmouth, 26 maart, aangekomen zeilschip TRIO van Dordrecht.
DMB 170420
Yarmouth, 13 april. Vertrokken het zeilschip TRIO naar Hull.
DMB 190420
Hull, 14 april. Aangekomen het zeilschip TRIO van Yarmouth.
SI 220420
Yarmouth, 23 april, uitgezeild TRIO naar Hull.
SI 060520
Antwerpen, 25 april, aangekomen TRIO van Hull.
SI 120520
Antwerpen, 9 mei. Uitgezeild TRIO naar Queensboro.
DMB 150520
Londen, 12 mei. Aangekomen het zeilschip TRIO, De Mas (kapt. De Mos)van Antwerpen.
SI 200520
Queensboro, 11 mei. Aangekomen TRIO van Antwerpen.
DMB 270520
Londen, 22 mei. Uitgeklaard het zeilschip TRIO, De Mos naar Odense.
SI 030620
Londen, 25 mei. Vertrokken TRIO naar Odense.
SI 080720
Hull, 31 juni. Aangekomen TRIO van Odense.
SI 290720
Rotterdam, 20 juli. Aangekomen TRIO van Hull.
SI 120820
Dordrecht, 5 augustus, aangekomen TRIO.
RN 260820
Grangemouth, 22 augustus, aangekomen TRIO, De Mos van Dordrecht.
SI 251120
Yarmouth, 19 november. Aangekomen TRIO van Antwerpen.
SI 161220
Korsör, 6 december. Uitgezeild TRIO naar Christiansand.

1921

DMB 1801021
Ipswich, 16 januari. Aangekomen het zeilschip TRIO van Antwerpen.
DMB 020221
Shields, 31 januari. Aangekomen het zeilschip TRIO van Ipswich.
DMB 040221
Blyth, 1 februari. Aangekomen het zeilschip TRIO van Tyne.
DMB 120221
Blyth, 9 februari. Uitgezeild TRIO naar Truro.
DMB 170221
Falmouth, 15 februari. Vertrokken het zeilschip TRIO naar Truro.
DMB 010321
Fowey, 25 februari. Aangekomen het zeilschip TRIO van Truro.
DMB 050321
Vlissingen, 5 maart. Gepasseerd naar Antwerpen het zeilschip TRIO (logger) van Fowey.
DMB 160921
Kopenhagen, 12 september. Aangekomen het zeilschip TRIO, Koopman van Skelskör.
DMB 220921
Kopenhagen, 17 september. Uitgezeild het zeilschip TRIO naar Antwerpen.

1922

SI 190122
Dysart, 21 oktober 1921. Vertrokken TRIO, Koopman naar Selvig.
SI 020222
Appledore, 13 januari. Aangekomen TRIO, Koopman Sydney.
SI 130422
Bridgewater, 30 maart. Uitgezeild TRIO, Koopman naar Duinkerken.
SI 040522
Frederikshald, 7 april. Vertrokken TRIO, Koopman naar Stettin.
SI 150622
Aberdeen, 18 mei. Uitgezeild TRIO, Koopman naar Hamburg.
SI 030822
Frederikshamn, 25 juli. Aangekomen TRIO, Koopman van Kötka.
NRC 151022
Delfzijl, 11 oktober. Aangekomen TRIO, Koopman van Hudiksvall.
SI 091122
Delfzijl, 6 november. Uitgezeild TRIO, Koopman naar Londen.
SI 161122
Londen, 10 november. Aangekomen TRIO, Koopman van Delfzijl.

1923

SI 180123
Waterford, 11 januari. Uitgezeild TRIO, Koopman naar Jersey.
SI 080323
Amsterdam, 3 maart. Aangekomen TRIO, Koopman van Falmouth.
SI 050423
Amsterdam, 21 maart. Uitgezeild TRIO, Koopman naar Varburg.
SI 130923
Kötka, 30 augustus. Aangekomen TRIO, Koopman van Hogenass.

1924

SI 220724
Gefle, 11 juli. Uitgezeild TRIO, Koopman naar Drammen.
SI 290724
Grangemouth, 19 juli. Aangekomen TRIO, Koopman van Flensburg.
SI 050824
Grangemouth, 30 juli. Uitgezeild TRIO, Koopman naar Frederikshaven.
AH 151224
Harburg, 10 december. Aangekomen TRIO, Koopman van Fowey.

1926

DMB 031126
TRIO (z.) Wyborg, 26 oktober. Het kleine Nederlandse zeilschip „TRIO" van Trangsund naar Faaborg (Denemarken) met hout is te Lilfiskaren aan de grond gevaren en heeft dientengevolge het roer en de ankerlier gebroken. Het schip ligt nu te Trangsund de lading te lossen, waarna het voor onderzoek naar een helling zal gaan.

1927

Op 19.04.1927 liggende te Groningen, ten verzoeke van Roelof Berkenbosch, koopman te Groningen, van een nieuw brandmerk voorzien: 105 Z 'S HAGE 1927.

NSC 260227
No. 21 Uitspraak van den Raad voor de Scheepvaart

 

Betreffende het aan den grond lopen van het zeilschip TRIO bij Lilla Fiskaren in de Golf van Finland. Op 22 oktober 1926 is het zeilschip TRIO bij Lilla Fiskaren in de Golf van Finland aan de grond gelopen. Overeenkomstig het voorstel van de hoofdinspecteur voor de scheepvaart besliste een commissie uit de

raad voor de scheepvaart, dat deze de oorzaak van het ongeval zou onderzoeken, welk onderzoek plaats had op 30 december 1926. Als getuige onder ede werd gehoord Frederik Koopman, wonende te Groningen, kapitein op de TRIO. De raad nam kennis van de stukken van het voorlopig door de scheepvaartinspectie ingesteld onderzoek, zomede van het afschrift van een scheepsverklaring, door de kapitein en enige leden van de bemanning op 25 oktober 1926 afgelegd voor de vice-consul der Nederlanden te Wiborg. Uit een en ander is de raad het navolgende gebleken: Het zeilschip TRIO, als gaffelschoener getuigd, groot 110,11 bruto, 99,15  netto registerton, ingeschreven ten name van R. Berkenbosch te Groningen, in 1891 van staal gebouwd, vertrok op 22 oktober 1926, des morgens om 8 uur met 5 personen bemand van Ryoväliniemi, in het district Wiborg in Finland, met bestemming naar Faaborg in Denemarken. De lading bestond uit planken. De loods verliet ongeveer een uur na vertrek het schip en de TRIO vervolgde kruisende, met een Z.Z.O.-lijken wind, topzeilskoelte, haar reis. De lucht was bewolkt, goed zicht. Om 9 uur werd Tuppuransaari gepasseerd, om 12 uur de gasboei van Edwardsgrund aan bakboord en om ongeveer halfeen de Rappias bakens. Vandaar werd de koers gesteld van W.Z.W. tot Z.W.t.W. naar Lilla Fiskaren. De kapitein stond aan het roer, de andere leden der bemanning waren beneden Toen de kapitein Lilla Fiskaren ongeveer W Z W1/24W in zicht kreeg, stootte des middags om 1 uur de TRIO op de rosten. Het schip kwam voor de wind te liggen en op dat ogenblik eerst zag de kapitein het baken van Passa Loda in Noordelijke richting; de kapitein had ten noorden van het baken willen blijven, maar had het tevoren niet opgemerkt. Ongeveer 15 minuten zeilde de TRIO, stotende over de rotsen, totdat zij weer in diep water kwam, waarna werd geankerd op ongeveer 13 voet water in peiling Oriensaari O ½ Z. De wind wakkerde aan tot storm, hevige sneeuwbuien. De kapitein hees de vlag om hulp en des nachts om 2 uur kwam een sleepboot, die de TRIO naar Trangsund sleepte. Na lossing der lading is het schip drooggezet; vooral de kiel was beschadigd; deze werd voorlopig hersteld; een voorlopig bewijs van zeewaardigheid werd verkregen en de reis voortgezet; op 30 november kwam de TRIO behouden te Faaborg aan. De Raad is van oordeel, dat de oorzaak van het ongeval is gelegen in gebrek aan zorgvuldigheid van de kapitein bij de navigatie. De door de kapitein van Edwardsgrund af gestuurde koers W.Z.W. tot Z.W.t.W. was te zuidelijk en leidde naar de klippen van Passa Loda. Had hij W.Z.W. gestuurd, dan was hij vrij gelopen. Het baken van Passa Loda had de kapitein moeten zien. Nu hij het niet zag, heeft hij niet behoorlijk uitgekeken; het ware trouwens beter geweest, indien hij nog een man aan dek had genomen om met hem uit te kijken, want het vaarwater te dier plaatse is van dien aard, dat men nauwkeurig op de bakens moet acht geven. Ware het baken van Passa Loda tijdig door hem gezien, dan had hij, niettegenstaande zijn te zuidelijke koers, het ongeval nog kunnen voorkomen. Aldus gedaan door de heren mr. G. Kirberger, plaatsvervangend voorzitter, C. J. Canters en A. L. Boeser, leden, H. de Booy, plaatsvervangend lid en J. Mooi en H. Wegener, buitengewone leden, in tegenwoordigheid van 's Raads plaatsvervangend secretaris mr. W. Knoop Koopmans en uitgesproken door voornoemde plaatsvervangend voorzitter ter openbare zitting van 27 januari 1927. (Get.) G. Kirberger. C.J. Canters. A. L. Boeser. H. de Booy. J. Mooi. W. Knoop Koopmans. Voor eensluidend afschrift, H.B. Tjeenk Willink, Secretaris.

1928

Op 30 mei 1928 verkocht naar Hamburg.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1891
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: AH = Algemeen Handelsblad
DMB = De Maasbode
DT = De Tijd
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
NSC = Nederlandsche Staats Courant
RN = Rotterdamsch Nieuwsblad
SI = Scheepvaart Index
SV = Scheepvaart