1919
SI 270519
Te Hull, 7 mei. TRIO van Halmstad.
AH 02 juni 1919
Londen, 1 juni. Het Nederlandse schip TRIO, van Hull naar Boulogne bestemd, is met assistentie te Lowestoft binnengekomen. Het schip heeft op strand gezeten maar maakt geen water.
RN 06 juni 1919
Lowestoft, 31 mei. De Nederlandse schoener TRIO, met kolen van Hull naar Boulogne, heeft afgelopen nacht op Holm Sands aan de grond gezeten en kwam later met assistentie van een sleepboot hier in de haven. Er was geen contract gemaakt. Het schip maakt geen water.
RN 11 juni 1919
Lowestoft, 5 juni. De meer gemelde Nederlandse schoener TRIO is heden, na gerepareerd te hebben, van hier naar Boulogne vertrokken.
SI 170619
Te Lowestoft, 5 juli. TRIO van Hull naar Boulogne.
DMB 090719
Rotterdam, 8 juli. Aangekomen zeilschip TRIO (Vrachtlogger) van Poole met klei.
SV 100719
Cargalijst Rotterdam. Van Poole per zeilschip TRIO, kapt. de Mos. Cargadoor: Soetermeer, Fekkes & Co. 138 ton porseleinaarde.
SI 050819
Vertrokken, TRIO, van Rotterdam naar Plymouth.
DMB 110819
Plymouth, 8 augustus. Aangekomen zeilschip TRIO van Rotterdam.
AH 11 augustus 1919
Londen, 10 augustus. De Nederlandse schoener TRIO, kapt. Mos, van Rotterdam naar Plymouth bestemd, is aldaar bij het aanleggen aan de kade aan de grond geraakt, waardoor het schip slagzijde kreeg en schade van verschillende aard beliep.
SI 260819
Arrivementen: Te Plymouth TRIO, van Rotterdam met schade.
SI 020919
Vertrokken, 26 augustus. TRIO, van Rotterdam naar Kopenhagen.
SI 160919
Te Antwerpen, 2 september, TRIO van Plymouth.
DMB 240919
Lowestoft, 18 september. Aangekomen zeilschip TRIO van Antwerpen.
SI 300919
Vertrokken, 18 september, TRIO van Antwerpen naar Lowestoft.
SI 231019
Vertrokken, 17 oktober, TRIO van Shields naar Calais.
SI 301019
Calais, 21 oktober, aangekomen TRIO van Newcastle.
DMB 131119
Calais, 6 november. Uitgezeild zeilschip TRIO naar Newcastle.
SI 201119
Teignmouth, 8 november, aangekomen TRIO van Calais.
SI 271119
Rotterdam, 23 november, aangekomen TRIO van Teignmouth.
SV 131219
Rotterdam, 12 december. Uitgezeild TRIO, De Mos met stukgoederen naar Engeland.
SI 241219
Rotterdam, vertrokken 19 december. TRIO naar Boston L.
SI 311219
Lynn, 24 december, TRIO van Boston L..
1920
SI 220120
Shields, 14 januari, Vertrokken TRIO naar Caen.
SI 190220
Cherbourg, 7 februari, aangekomen TRIO van Newcastle.
DT 010320
Hellevoetsluis, 28 februari. Aangekomen TRIO, De Mos van Teignmouth.
SV 020320
Cargalijst Dordrecht. TRIO, M. de Mos van Teignmouth met pijpaarde.
SI 040320
Dordrecht, 28 februari, binnengekomen TRIO van Teignmouth.
SV 260320
Dordrecht, 25 maart. Vertrokken TRIO, H. de Mos naar Cantly met bietenzaad en pulp.
DMB 010420
Yarmouth, 26 maart, aangekomen zeilschip TRIO van Dordrecht.
DMB 170420
Yarmouth, 13 april. Vertrokken het zeilschip TRIO naar Hull.
DMB 190420
Hull, 14 april. Aangekomen het zeilschip TRIO van Yarmouth.
SI 220420
Yarmouth, 23 april, uitgezeild TRIO naar Hull.
SI 060520
Antwerpen, 25 april, aangekomen TRIO van Hull.
SI 120520
Antwerpen, 9 mei. Uitgezeild TRIO naar Queensboro.
DMB 150520
Londen, 12 mei. Aangekomen het zeilschip TRIO, De Mas (kapt. De Mos)van Antwerpen.
SI 200520
Queensboro, 11 mei. Aangekomen TRIO van Antwerpen.
DMB 270520
Londen, 22 mei. Uitgeklaard het zeilschip TRIO, De Mos naar Odense.
SI 030620
Londen, 25 mei. Vertrokken TRIO naar Odense.
SI 080720
Hull, 31 juni. Aangekomen TRIO van Odense.
SI 290720
Rotterdam, 20 juli. Aangekomen TRIO van Hull.
SI 120820
Dordrecht, 5 augustus, aangekomen TRIO.
RN 260820
Grangemouth, 22 augustus, aangekomen TRIO, De Mos van Dordrecht.
SI 251120
Yarmouth, 19 november. Aangekomen TRIO van Antwerpen.
SI 161220
Korsör, 6 december. Uitgezeild TRIO naar Christiansand.
1921
DMB 1801021
Ipswich, 16 januari. Aangekomen het zeilschip TRIO van Antwerpen.
DMB 020221
Shields, 31 januari. Aangekomen het zeilschip TRIO van Ipswich.
DMB 040221
Blyth, 1 februari. Aangekomen het zeilschip TRIO van Tyne.
DMB 120221
Blyth, 9 februari. Uitgezeild TRIO naar Truro.
DMB 170221
Falmouth, 15 februari. Vertrokken het zeilschip TRIO naar Truro.
DMB 010321
Fowey, 25 februari. Aangekomen het zeilschip TRIO van Truro.
DMB 050321
Vlissingen, 5 maart. Gepasseerd naar Antwerpen het zeilschip TRIO (logger) van Fowey.
DMB 160921
Kopenhagen, 12 september. Aangekomen het zeilschip TRIO, Koopman van Skelskör.
DMB 220921
Kopenhagen, 17 september. Uitgezeild het zeilschip TRIO naar Antwerpen.
1922
SI 190122
Dysart, 21 oktober 1921. Vertrokken TRIO, Koopman naar Selvig.
SI 020222
Appledore, 13 januari. Aangekomen TRIO, Koopman Sydney.
SI 130422
Bridgewater, 30 maart. Uitgezeild TRIO, Koopman naar Duinkerken.
SI 040522
Frederikshald, 7 april. Vertrokken TRIO, Koopman naar Stettin.
SI 150622
Aberdeen, 18 mei. Uitgezeild TRIO, Koopman naar Hamburg.
SI 030822
Frederikshamn, 25 juli. Aangekomen TRIO, Koopman van Kötka.
NRC 151022
Delfzijl, 11 oktober. Aangekomen TRIO, Koopman van Hudiksvall.
SI 091122
Delfzijl, 6 november. Uitgezeild TRIO, Koopman naar Londen.
SI 161122
Londen, 10 november. Aangekomen TRIO, Koopman van Delfzijl.
1923
SI 180123
Waterford, 11 januari. Uitgezeild TRIO, Koopman naar Jersey.
SI 080323
Amsterdam, 3 maart. Aangekomen TRIO, Koopman van Falmouth.
SI 050423
Amsterdam, 21 maart. Uitgezeild TRIO, Koopman naar Varburg.
SI 130923
Kötka, 30 augustus. Aangekomen TRIO, Koopman van Hogenass.
1924
SI 220724
Gefle, 11 juli. Uitgezeild TRIO, Koopman naar Drammen.
SI 290724
Grangemouth, 19 juli. Aangekomen TRIO, Koopman van Flensburg.
SI 050824
Grangemouth, 30 juli. Uitgezeild TRIO, Koopman naar Frederikshaven.
AH 151224
Harburg, 10 december. Aangekomen TRIO, Koopman van Fowey.
1926
DMB 031126
TRIO (z.) Wyborg, 26 oktober. Het kleine Nederlandse zeilschip „TRIO" van Trangsund naar Faaborg (Denemarken) met hout is te Lilfiskaren aan de grond gevaren en heeft dientengevolge het roer en de ankerlier gebroken. Het schip ligt nu te Trangsund de lading te lossen, waarna het voor onderzoek naar een helling zal gaan.
1927
Op 19.04.1927 liggende te Groningen, ten verzoeke van Roelof Berkenbosch, koopman te Groningen, van een nieuw brandmerk voorzien: 105 Z 'S HAGE 1927.
NSC 260227
No. 21 Uitspraak van den Raad voor de Scheepvaart
Betreffende het aan den grond lopen van het zeilschip TRIO bij Lilla Fiskaren in de Golf van Finland. Op 22 oktober 1926 is het zeilschip TRIO bij Lilla Fiskaren in de Golf van Finland aan de grond gelopen. Overeenkomstig het voorstel van de hoofdinspecteur voor de scheepvaart besliste een commissie uit de
raad voor de scheepvaart, dat deze de oorzaak van het ongeval zou onderzoeken, welk onderzoek plaats had op 30 december 1926. Als getuige onder ede werd gehoord Frederik Koopman, wonende te Groningen, kapitein op de TRIO. De raad nam kennis van de stukken van het voorlopig door de scheepvaartinspectie ingesteld onderzoek, zomede van het afschrift van een scheepsverklaring, door de kapitein en enige leden van de bemanning op 25 oktober 1926 afgelegd voor de vice-consul der Nederlanden te Wiborg. Uit een en ander is de raad het navolgende gebleken: Het zeilschip TRIO, als gaffelschoener getuigd, groot 110,11 bruto, 99,15 netto registerton, ingeschreven ten name van R. Berkenbosch te Groningen, in 1891 van staal gebouwd, vertrok op 22 oktober 1926, des morgens om 8 uur met 5 personen bemand van Ryoväliniemi, in het district Wiborg in Finland, met bestemming naar Faaborg in Denemarken. De lading bestond uit planken. De loods verliet ongeveer een uur na vertrek het schip en de TRIO vervolgde kruisende, met een Z.Z.O.-lijken wind, topzeilskoelte, haar reis. De lucht was bewolkt, goed zicht. Om 9 uur werd Tuppuransaari gepasseerd, om 12 uur de gasboei van Edwardsgrund aan bakboord en om ongeveer halfeen de Rappias bakens. Vandaar werd de koers gesteld van W.Z.W. tot Z.W.t.W. naar Lilla Fiskaren. De kapitein stond aan het roer, de andere leden der bemanning waren beneden Toen de kapitein Lilla Fiskaren ongeveer W Z W1/24W in zicht kreeg, stootte des middags om 1 uur de TRIO op de rosten. Het schip kwam voor de wind te liggen en op dat ogenblik eerst zag de kapitein het baken van Passa Loda in Noordelijke richting; de kapitein had ten noorden van het baken willen blijven, maar had het tevoren niet opgemerkt. Ongeveer 15 minuten zeilde de TRIO, stotende over de rotsen, totdat zij weer in diep water kwam, waarna werd geankerd op ongeveer 13 voet water in peiling Oriensaari O ½ Z. De wind wakkerde aan tot storm, hevige sneeuwbuien. De kapitein hees de vlag om hulp en des nachts om 2 uur kwam een sleepboot, die de TRIO naar Trangsund sleepte. Na lossing der lading is het schip drooggezet; vooral de kiel was beschadigd; deze werd voorlopig hersteld; een voorlopig bewijs van zeewaardigheid werd verkregen en de reis voortgezet; op 30 november kwam de TRIO behouden te Faaborg aan. De Raad is van oordeel, dat de oorzaak van het ongeval is gelegen in gebrek aan zorgvuldigheid van de kapitein bij de navigatie. De door de kapitein van Edwardsgrund af gestuurde koers W.Z.W. tot Z.W.t.W. was te zuidelijk en leidde naar de klippen van Passa Loda. Had hij W.Z.W. gestuurd, dan was hij vrij gelopen. Het baken van Passa Loda had de kapitein moeten zien. Nu hij het niet zag, heeft hij niet behoorlijk uitgekeken; het ware trouwens beter geweest, indien hij nog een man aan dek had genomen om met hem uit te kijken, want het vaarwater te dier plaatse is van dien aard, dat men nauwkeurig op de bakens moet acht geven. Ware het baken van Passa Loda tijdig door hem gezien, dan had hij, niettegenstaande zijn te zuidelijke koers, het ongeval nog kunnen voorkomen. Aldus gedaan door de heren mr. G. Kirberger, plaatsvervangend voorzitter, C. J. Canters en A. L. Boeser, leden, H. de Booy, plaatsvervangend lid en J. Mooi en H. Wegener, buitengewone leden, in tegenwoordigheid van 's Raads plaatsvervangend secretaris mr. W. Knoop Koopmans en uitgesproken door voornoemde plaatsvervangend voorzitter ter openbare zitting van 27 januari 1927. (Get.) G. Kirberger. C.J. Canters. A. L. Boeser. H. de Booy. J. Mooi. W. Knoop Koopmans. Voor eensluidend afschrift, H.B. Tjeenk Willink, Secretaris.
1928
Op 30 mei 1928 verkocht naar Hamburg.