Inloggen
STAD GRONINGEN - ID 9155

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1964
Nat. Official Number: 4001 B GRON 1964
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Bijlholt N.V., Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 579
Delivery Date: 1964-09-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 375
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 3452115-120 Type RV6M536 (x)
 
Gross Tonnage: 392.00 Gross tonnage
Deadweight: 699.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 55.18 Meters Length overall (Loa)
Beam: 7.23 Meters Breadth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1964-09-01 STAD GRONINGEN
Manager: David Jan Roelfs, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: David Jan Roelfs, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Additional info: Binnenvaart

Date/Name Ship 1973-04-17 STAD GRONINGEN
Manager: David Jan Roelfs, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: David Jan Roelfs, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHRF
Additional info: In de zeevaart.

Date/Name Ship 1978-02-23 STORMVOGEL
Manager: Jacobus Antonie Cornet, Werkendam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jacobus Antonie Cornet, Werkendam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Werkendam / Netherlands

Date/Name Ship 1979-01-24 KEIZERSGRACHT
Manager: Rederij Cement Tankvaart B.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Cement Tankvaart B.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1964-09-07: Op 07-09-1964 als STAD GRONINGEN, zijnde een motorschip in aanbouw, bouwno. 579 van Scheepswerf Bijlholt N.V. te Foxhol, metende nog onbekend, liggende te Foxhol, door T. van 't Hof, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 4001 B GRON 1964 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van de roef, 1.95 m. uit hekplaat, 1.25 m. uit lengteas en 1.12 m. uit dek.
1973-04-19: Op 19-04-1973 als STAD GRONINGEN, zijnde een motorschip, metende 1110.34 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 16501 d.d. 16-04-1973, liggende te Zwartsluis, door T. van 't Hof, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van een nieuw haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 4517 Z GRON 1973 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van de roef, 1.95 m. uit hekplaat, 0.82 m. uit lengteas en 1.10 m. uit dek. (Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken, zijnde 4001 B GRON 1964, zijn vernietigd.)
1983-04-13: Final Fate:
Op 13-04-1983 wordt de teboekstelling als zeeschip doorgehaald. Het gaat, voor dezelfde rederij, naar de binnenvaart en wordt opnieuw teboekgesteld op 20-04-1983 met brandmerk 5324 B GRON 1983. Het wordt in 04-1983 te Raamsdonkveer omgebouwd tot cementtanker, met 6 vastingebouwde cementtanks en voorin een machinekamer voor de losinstallatie, gescheiden van de ladingtanks door een machinekamerschot (w.d.). Dicht dek. Uitgerust met een nieuwe hoofdmotor: 12 cyl. Caterpillar van 481 Pk/354 kW, type 3412 DITA nr. 60M05190. Op 18-05-1983 als KEIZERSGRACHT, zijnde een stalen cementtanker, metende 632.562 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief afgegeven te Rotterdam no. R41993N d.d. 13-08-1979, liggende te Dordrecht, door A. Kuypers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5324 B GRON 1983 op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand roef, 1.95 m. uit hekplaat, 1.70 m. uit lengteas en 1.10 m. uit dek. (Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken zijnde 4517 Z GRON 1973 zijn vernietigd.)
2008-11-05: De binnenschepen KEIZERSGRACHT en Jolling zijn dinsdagmiddag op het Markermeer ongeveer acht kilometer ten oosten van Marken met elkaar in aanvaring gekomen. De lege cementtanker Keizersgracht liep door het anker van de Jolling een scheur in de boeg op en maakte water. Het schip dreigde te zinken. Gezien het grote gat in de romp bleek het onmogelijk om het water weg te pompen. Waarschijnlijk bleef het schip mede door zijn lege cementtanks drijven. Om zinken te voorkomen kwam ook het binnenschip Confiant langszij om hulp te bieden en een personenauto op het achterdek over te nemen. Aan boord waren drie opvarenden. Aan boord van de Jolling waren twee opvarenden. Er vielen bij de aanvaring geen gewonden. Later in de middag kon de Keizersgracht zover gestabiliseerd worden dat het binnen gebracht kon worden. Diverse reddingboten zetten pompen aan boord om zinken te voorkomen. Ook waren de bergers ter plaatse en maakte een sleepboot vast om het schip in de haven van de Blocq van Kuffeler binnen te brengen. Nadat ervoor gezorgd was dat het schip niet meer kon afzinken zijn alle pompen weer aan boord van de reddingboten genomen. Over de oorzaak is niets bekend. De waterpolitie gaat dit onderzoeken
2013-04-00: Het schip staat in 04-2013 nog zo bij het Kadaster teboek.

Afbeeldingen


Omschrijving: STAD GRONINGEN - foto: Delfzijl, juni 1977.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Keizersgracht 1964 ex Stormvogel ex Stad Groningen op 06-09-2015 Eemskanaal NZ, Groningen.
Gemaakt door: Bolhuis, Riemer J. van