Inloggen
IMMANUEL II - ID 9153


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Nat. Official Number: 676 B DORD 1927
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: General Cargo schip
Masten: One mast
Rig: 1 derrick
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Blyth Dry Docks & Shipbuilding Company Ltd., Blyth, Great Britain
Delivery Date: 1918-00-00
Technical Data

Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 50
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type(x)
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 150.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 106.00 Net tonnage
Deadweight: 190.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 37.33 Meters Length registered (Lreg)
Beam: 5.00 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.24 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1936
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1936 gehermotoriseerd: 2tew 3 cil 100 Pk MWM patent Benz (bouwjaar 1933)

Ship History Data

Date/Name Ship 1930-03-30 IMMANUEL II
Manager: Jan Smit, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Smit, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCJG
Additional info: In de zeevaart.

Date/Name Ship 1934-11-09 IMMANUEL
Manager: Jan Smit, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Smit, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCJC

Date/Name Ship 1935-01-08 IMMANUEL
Manager:
Eigenaar: Willem Adriaan Smit, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEVP

Date/Name Ship 1939-03-20 PETERBOROUGH MERCHANT
Manager: A.V. Jackson, London, Great Britain
Eigenaar: Peterborough Shipping Co. Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: MPPP

Ship Events Data

1918-00-00: Opgeleverd als IMMANUEL voor de binnenvaart.
1927-05-27: Verkocht aan N.V. Sleepkaan Mij. Betsy I, Rotterdam. Op 12-09-1927 als BETSY 3, zijnde een stalen sleepschip, groot 297.5 ton, liggende te Dordrecht, door Hendrik Meijer, ass. scheepsmeter te Dordrecht, ten verzoeke van de N.V. Sleepkaan Mij. Bestsy I te Rotterdam, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 676 B DORD in het achterschild v/d roef op het achterschip. (Opm.: Oude merken niet meer aanwezig bevonden.) Ze wordt dan omschreven als: stalen sleepschip met 1 ruim, 1 voor- en een achteronder.
1930-03-13: Op 13-03-1930 als IMMANUEL II, zijnde een stalen vrachtschip, groot 434.89 m3, liggende te Dordrecht, door Hendrik Meijer, ass. scheepsmeter te Dordrecht, ten verzoeke van Jan Smit, schipper te Rotterdam, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 1641 Z DORD 1930 in het achterschild v/d roef B.B. zijde op het achterschip. (Opm.: Oude merken aanwezig bevonden en vernietigd.) Ze wordt dan omschreven als stalen zeilvrachtschip met hulpmotor, zijnde Deutz gloeikop ruwoliemotor, sterk 50 PK met 1 dek, 2 laadruimen, vooronder, roef, stuurhut, laadboom, motordekwinch, machinekamer, 1 mast.

Op 4 juni 1929 verkocht aan Jan Smit, Rotterdam, herdoopt in IMMANUEL II; bleef in de binnenvaart. Op 30 maart 1930 in de zeevaart.
1946-02-08: Final Fate:
08-02-1946: Onder commando van Master H. Taylor op de reis van de Clyde naar de Tyne om 18.30 uur gestrand en verloren gegaan op een kwart mijl ten noorden van de Montrose Harbour entrance, ter hoogte van de Annat Bank Montrose Sands op 1 mijl van Montrose Ness lighthouse. Positie N. 56. 42 – W 2 26. Oorzaak van de stranding het schip heeft te veel de noord aangehouden bij het aanlopen van de ingang vaargeul. De bemanning van 5 is gered. Het schip was geladen met 160 ton zink een charter voor War Transport.