Inloggen
HENDERIKA - ID 9151


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1929-00-00 / 1954-00-00 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1909
Nat. Official Number: 3129 WINSCH 1909
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Lucas Mulder, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 17
Date Laid Down: 1908-11-15
Launch Date: 1909-00-00
Delivery Date: 1909-00-00
Technical Data

 
Gross Tonnage: 65.00 Gross tonnage
Deadweight: 126.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 24.05 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 21.80 Meters Length registered (Lreg)
Beam: 5.03 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.95 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1938
Type: Fitted with engine
Omschrijving: In 1938, onderweg met een vracht stenen van Nijmegen via Lemmer naar Zoutkamp, kwam bij de Scharsterbrug de mast naar beneden. Kalhuis besloot niet in een nieuwe mast en tuig te investeren maar liet een motor plaatsen en er werd te Delfzijl een twee cylinder HMG gloeikop op 50 Pk ingebouwd. (Deze motor kwam uit een sleepboot van Jan Pleijzier te Delfzijl, die daar in 1919 was ingebouwd.)

Ship History Data

Date/Name Ship 1909-07-05 HENDERIKA
Manager: Jan de Vries, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan de Vries, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands

Date/Name Ship 1922-07-04 LINQUENDA
Manager: Geert Kalkhuis, Ulrum, Netherlands
Eigenaar: Geert Kalkhuis, Ulrum, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Ulrum / Netherlands
Additional info: HFl. 8.500,--

Date/Name Ship 1954-01-07 LIQUENDA
Manager: Geert Kalkhuis, Ulrum, Netherlands
Eigenaar: Geert Kalkhuis, Ulrum, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Ulrum / Netherlands
Additional info: Geregistreerd als binnenschip.

Date/Name Ship 1962-05-29 LINQUENDA
Manager: Derk Kalkhuis, Ulrum, Netherlands
Eigenaar: Derk Kalkhuis, Ulrum, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Ulrum / Netherlands
Additional info: Geregistreerd als binnenschip.

Ship Events Data

1909-00-00: Informatie uit het Kadaster d.d. 10.05.2012 (Ger Mulder): Jan de Vries, schipper aan boord, gedomicilieerd te Wildervank, wordt op 05.07.1909 teboekgesteld als enig eigenaar van het overdekt stalen tjalkschip HENDERIKA dit jaar te Stadskanaal Gemeente Wildervank volbouwd en te water gebracht, thans aldaar liggend. Groot gemeten 147,215 ton, op een laadvermogen van 147.215 kg, hebbende 1 dek / 1 mast. Brandmerk 3129 Winsch 1909. Per 4 juli 1922 werd de tjalk voor NLG 8.500 verkocht aan Geert Kalkhuis, schipper te Ulrum. De nieuwe naam werd LINQUENDA.

Bouwkosten inclusief rondhouten en ankerlier Hfl. 5.325,-- Het schip is genoemd naar de vrouw van Jan de Vries, HENDERIKA. Gebouwd als zeetjalk. Dat wil nog niet zeggen dat het ooit op zee gevaren heeft. Het schip heeft niet op de Oostzee gevaren, wel is er sprake van zeilende reizen op alle Wadden eilanden van Texel tot Fanø toe. Het schip nooit geclassificeerd geweest bij Germ. Lloyd of Bureau Veritas. Opmerking Ben Scholten.: Ikzelf heb het schip niet gerubriceerd tot nog toe, omdat ik geen zeebrief of opname in een zeegaand register heb kunnen ontdekken. Ook heeft het schip geen roepsein gehad.
Kalhuis voer hoofdzakelijk op de Duitse eilanden en veel met schelpen naar de kalkovens te Leer en Ten Boer.
1930-06-11: Op 11.06.1930 liggende te Delfzijl en ten verzoeke van Geert Kalkhuis, schipper gedom. te Ulrum, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk: 478 Z WINSCH 1929. Opm. Het oude brandmerk zijnde 3129 WINSCH 1909 is vernietigd. Het schip wordt omschreven als: LINQUENDA, tjalkschip, groot 218.61M3, zijnde zeilschip gebouwd van staal, hebbende een dek, een mast, vooronder, laadruim, een achteronder met roef. Het brandmerk is ingebrand op het achterschip op het dekhout boven de achtersteven.
1954-01-12: Op 12.01.1954 liggende te Stadskanaal door J. Matthijssen, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk: 1094 B WINSCH 1954, aangebracht aan SB zijde in voorschot roef. Opm.: Het oude merk zijnde 478 Z WINSCH 1929, aangebracht in de dekker van de achtersteven, is vernietigd. Het schip wordt omschreven als: LINQUENDA, tjalkschip, metende 141,989 M3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief afgegeven te Rotterdam Nr. R 12912 d.d. 23 juni 1941, hebbende een dek, een mast met hijstuig, een vooronder, een laadruim, een machinekamer, een achteronder met roef en stuurhut, voortbewogen door een tweecylinder HMG middeldruk ruwolie motor van 50 PK, nummer 1702, welk nummer is aangebracht aan bakboordzijde tussen de cylinders.
1962-05-29: In het Kadaster overgeschreven op naam van Derk Kalkhuis, schipper te Ulrum, Hendrik de Cockstraat 13.
1974-00-00: In 1974 verkocht aan de Zeeverkenners Dr. Ariëns te Velsen. Ze gebruikten de Linquenda als varend clubhuis, maar het schip lag later weg te roesten in Velsen, omdat de zeeverkenners er afstand van hadden gedaan. In 1994 verkocht aan Peter Stokroos, die het schip droog zetten bij Scheepswerf Brouwer te Zaandam. Het schip werd volledig opgeknapt en in gebruik genomen als woonschip. In 2015 is het schip als vroeger volledig getuigd en weer helemaal terug in haar oude glorie.
1994-10-10: Final Fate:
De teboekstelling in het Kadaster wordt op 10.10.1994 doorgehaald met de vermelding: "Afgedaan".

Afbeeldingen


Omschrijving: Linquenda 1909.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Linquenda 1909 in de bruinevloot.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown