Inloggen
NABIRE MARU - ID 9137


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1924
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Tanasuke Ikemura, Manazuru Ashigarashima, Japan
Delivery Date: 1924-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 100
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout Type (335x350)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 121.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 85.00 Net tonnage
Deadweight: 140.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 13000 Cubic Feet
 
Length 1: 76.8 Feet (British) Registered
Beam: 22.7 Feet (British) Registered
Depth: 9.4 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1935
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Waarschijnlijk nieuwe motor.

Ship History Data

Date/Name Ship 1924-00-00 NABIRE MARU
Manager: Japan
Eigenaar: Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Japan

Date/Name Ship 19??-00-00 NABIRE MARU
Manager: N.V. Motor-Kustvaart Maatschappij (Shibata), Menado, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Motor-Kustvaart Maatschappij (Shibata), Menado, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Menado / Netherlands East Indies

Date/Name Ship 1939-08-00 KEMA
Manager: N.V. Celebes Kustvaart Maatschappij, Menado, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Celebes Kustvaart Maatschappij, Menado, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Menado / Netherlands East Indies

Ship Events Data

1935-11-12: Uit het nieuws van den dag voor Nederlandsch-Indië 12-11-1935: Japansche Tramps. Druk bezoek aan Amboina. Onze corr. te Amboina schrijft ons dd. 4 Nov. jl.: In den vroegen ochtend van den 28sten October jl. kwam aan de Japansche motorschoener „Nabire Maru", welk scheepje genoemd is naar een Japansche concessie in de buurt van Manokwari. Het 23 meter lange scheepje beschikt over goede zeilen, die bij goeden wind het schip een behoorlijke snelheid geven. De „Nabire Maru" was afkomstig van Palao en had op zijn reis hierheen Manokwari aangedaan. Van deze plaats waren twee zakken met post aan boord. De lading bestond uit ± 150 colli Japansch speelgoed, hetwelk bestemd was voor hun agent ter plaatse, den eigenaar van Toko Kitano. Met het oog op den regen kon de „Nabire Maru" eerst om 10 uur aan den Grooten Steiger komen om aldaar de lading uit te lossen. Een Japansche passagier stapte hier af. Na de lossing ging de schoener op zijn oorspronkelijke plaats liggen. Deze boot is het eigendom van den heer Haruji Matsue. De bemanning bestaat uit gezagvoerder S. Ugino, drie officieren en 9 schepelingen. De bruto-inhoud van het scheepje bedraagt 338.528 m 3 en de nettoinhoud 191.237 m 3. Den 29sten des middags is de „Nabire Maru" naar Toeal vertrokken om aldaar copra in te nemen. Deze copra zal te Palao overgescheept worden op een schip, dat de lading naar Japan zal vervoeren. (bericht ingekort)
1940-00-00: Final Fate:
Afgekeurd voor de dienst en gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: Nabiru Maru 1924. (Afbeelding in de krant Het nieuws van den dag voor Nederlandsch-Indië van 12 november 1935.)
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown