Inloggen
HENDERIKA - ID 9078


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1891-06-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1891
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kofftjalk
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Wijnke Boerma, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1891-06-00
Technical Data

Gross Tonnage: 80.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 59.00 Net tonnage
Deadweight: 125.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 24.33 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 22.56 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 4.95 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.32 Meters Depth, moulded
Draught: 2.13 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1891-06-00 HENDERIKA
Manager: Wijndelt Drenth, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wijndelt Drenth, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NWGS

Date/Name Ship 1893-00-00 HENDERIKA
Manager: Kramer, Abraham., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kramer, Abraham., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NWGS

Date/Name Ship 1896-00-00 HENDERIKA
Manager: Wijndelt Drenth, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wijndelt Drenth, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NWGS
Additional info: De voormalige eigenaar koopt het schip terug.

Date/Name Ship 1905-00-00 HENDERIKA
Manager: van der Veen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: van der Veen, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NWGS

Ship Events Data

1899-00-00: In 1899 wordt het schip als vermist opgegeven, maar wordt later gestrand teruggevonden op het eiland Laeso in het Kattegat.
1912-00-00: Na 1912 uit GL verdwenen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Bliikens de opgave van leeftijd in een monsterrol zou Wijndelt Drenth zijn geboren ca. 1860. Er zijn geen gegevens gevonden van een geboorte van een Drenth of een Drent rond dit jaar.

Volgens Bouma zou hij overleden kunnen zijn bij de vermissing van zijn schip in 1899.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.Drenth was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 11 in de periode 1898 t/m 1899.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.Drenth als gezagvoerder gedurende:

*    1890 van de tjalk “Hendrika”, gebouwd in 1876, bouwlocatie niet vermeld, 42 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Vermoedelijk ging het schip in 1890 naar de binnenvaart;

*    1892 van de tjalk “Hendrika”, gebouwd in 1891, bouwlocatie niet vermeld, 76 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*    1896 t/m 1899 van de tjalk “Hendrika”, gebouwd in 1891, bouwlocatie niet vermeld, 76 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1899 vermist.

 

Het bestand aan monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen bevat een opgave dd..10 maart 1897 van de tjalk “Henderika” met als kapitein Wijndelt Drenth, 37 jaar uit Groningen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Drenth, Wijndelt

Familiegegevens en opleiding

Bliikens de opgave van leeftijd in een monsterrol zou Wijndelt Drenth zijn geboren ca. 1860. Er zijn geen gegevens gevonden van een geboorte van een Drenth of een Drent rond dit jaar.

Volgens Bouma zou hij overleden kunnen zijn bij de vermissing van zijn schip in 1899.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.Drenth was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 11 in de periode 1898 t/m 1899.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.Drenth als gezagvoerder gedurende:

*    1890 van de tjalk “Hendrika”, gebouwd in 1876, bouwlocatie niet vermeld, 42 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Vermoedelijk ging het schip in 1890 naar de binnenvaart;

*    1892 van de tjalk “Hendrika”, gebouwd in 1891, bouwlocatie niet vermeld, 76 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*    1896 t/m 1899 van de tjalk “Hendrika”, gebouwd in 1891, bouwlocatie niet vermeld, 76 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1899 vermist.

 

Het bestand aan monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen bevat een opgave dd..10 maart 1897 van de tjalk “Henderika” met als kapitein Wijndelt Drenth, 37 jaar uit Groningen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Drenth, Wijndelt

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1897-03-10
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: HENDERIKA
Schipper: Drenth, Wijndelt
Scheepstype: tjalk
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: Henderika 1891
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown