Inloggen
MARIETJE ANDREA - ID 8931


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 2009
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 9361134
Nat. Official Number: 22427 Z 2009
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 319
Launch Date: 2009-07-03
Delivery Date: 2009-11-15
Technical Data

Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 9
Power: 2999
Power Unit: kW
Eng. additional info: MAN Type 9L27/38 (x)
Speed in knots: 14
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 5418.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2627.00 Net tonnage
Deadweight: 8330.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 345000 Cubic Feet
Teu: 305
 
Length 1: 126.13 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 120.26 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 15.20 Meters Breadth, moulded
Depth: 9.50 Meters Depth, moulded
Draught: 6.98 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 2009-11-00 MARIETJE ANDREA
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: H.J. Danser Sr. & H.J. Danser Jr., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PBWR
Additional info: Danser van Gent M.A. C.V., Delfzijl.

Ship Events Data

2009-07-00: Op 03-07-2009 gedoopt door naamgeefster Marietje Andrea (Rita) Danser van Gent, echtgenote van de opdrachtgever voor de bouw Henk Danser. Op 11-07-2009 gesleept naar Lemmer vertrokken en aldaar door de drijvende bok 'Triton' de opbouw, bak etc. geplaatst en voor verdere afbouw en inbedrijfstelling. 05-11-2009 vertrokken vanuit Lemmer en bij de Bataviahaven te Amsterdam kompas gesteld. 06-11-2009 aangekomen te Delfzijl vanaf de afbouwwerf te Lemmer. (1e proefvaart trip.) 1e reis 15 November 2009 vertrek Delfzijl naar Klaipeda om aldaar een lading kunstmest te laden voor Antwerpen.
2012-10-23: Op 23-10-2012 is om 18.15 uur het logo van FC GRONINGEN en ENERGY VALLEY onthuld aan boord van de MARIETJE ANDREA liggende in dok 2 van Kon. Niestern Sander B.V. te Delfzijl.
2013-12-05: 05-12-2013. Twee bemanningsleden van de Nederlandse coaster MARIETJE ANDREA worden vermist op de Baltische Zee ten zuiden van Zweden. Het gaat om twee Filipijnse matrozen, waarvan er één deze reis voor het eerst meevoer en de ander al jaren vaart voor scheepseigenaar Danser Van Gent. Vijf schepen, een helikopter en een kustwachtvaartuig zijn op zoek naar de drenkelingen, meldt Schuttevaer. De kok van de Marietje Andrea sloeg donderdagmorgen 5 december om 08:15 uur alarm. Het schip ging meteen rond, er werd een MOB-alarm uitgezonden, reddingsmiddelen gingen overboord en vervolgens maakte het schip zoekslagen in de omgeving. Er wordt door zeker zeven schepen gezocht, waaronder een schip van de Zweedse kustwacht. Ook helikopters zijn ingezet. Volgens een Zweedse krant is wel de boei teruggevonden die het schip had uitgegooid. (Aan de reddingsactie werkten mee: FMA reddingshelikopter 907 KBV 003, AMFITRITE KBV 202 KBV 502 (surveillance vliegtuigen) Helikopter 507 Deense Sjövärnet, Helicopter Stingray 338 van de Strijdkrachten (HKP 15), Reddingsboot Elsa Johansson, Reddingsboot Gad Rausing, Najade, Deense Defensie, de Marietje Andrea en vier andere koopvaardijschepen.

Schuttevaer 05-12-2013: De zoekactie naar twee bemanningsleden van de Nederlandse coaster Marietje Andrea, die donderdagmorgen 5 december op de Baltische Zee, 14 mijl ten zuiden van de Zweedse kustplaats Ystad overboord vielen, is om 4 uur 's middags gestaakt. Het schip vervolgt de reis naar bestemmingshaven Riga. De Marietje Andrea zocht met vier andere koopvaardijschepen, drie helikopters met infrarood- en warmtecamera's, twee vliegtuigen en een vaartuig van de Zweedse kustwacht, en twee reddingboten urenlang tevergeefs naar de drenkelingen. Alleen de MOB-boei die door het schip was uitgeworpen is teruggevonden. Het gaat om twee Filipijnse matrozen, 26 en 27 jaar, neven van elkaar, waarvan er één deze reis van Vlaardingen naar Riga voor het eerst meevoer en de ander al jaren vaart voor scheepseigenaar Danser Van Gent. Ze waren na het gezamenlijk ontbijt en het werkoverleg in de stuurhut om 8 uur samen naar voren gelopen om het overdekte voordek met de ankerlieren schoon te boenen. Om 08:15 uur sloeg de stuurman van de Marietje Andrea alarm toen hij door de open stuurhuisdeur aan bakboord een afgrijselijke schreeuw hoorde. Vanaf de brugvleugel zag hij beide mannen in het water liggen. Het schip ging meteen rond, er werd een MOB-alarm uitgezonden, reddingsmiddelen gingen overboord en vervolgens maakte het schip zoekslagen in de omgeving. De mannen droegen geen overlevingspak of reddingvest. Ze waren gekleed in een rode winteroveral met oranje handschoenen. Machteloos. Reder Henk Danser had direct contact met de Marietje Andrea, maar na een paar uur onduidelijkheid sloeg bij hem de angst toe: 'Dit duurt veel te lang, in water van 6 graden hou je het hooguit 10 tot 20 minuten uit. Ik voel me machteloos.' Danser noemt het een onbegrijpelijk incident, ook aan het eind van de middag nog. ‘Hoe kun je op een zeeschip nou buiten boord vallen?! Je zou denken dat de één de ander moet zijn nagesprongen...' Het weer was goed, met een kalme zee ondanks windkracht 8. Er was wat wind van achteren, maar het schip lag goed. In de loop van de ochtend nam de wind toe met snelheden tot 20 meter per seconde en golven van 3 tot 4 meter hoog. Door buien werd het zicht steeds slechter. Henk Danser was in het weekeinde nog aan boord van de Marietje Andrea in Vlaardingen. 'Ik wil altijd weten waar iedereen is. Het is een erfelijke ziekte, mijn moeder was als de dood voor water. Als het bij een ander gebeurt vraag je je af hoe is het mogelijk, maar het overkomt je toch. Er valt niemand iets te verwijten, verschrikkelijk is het.' Familiebedrijf. Het verlies komt hard aan in de Danser-familie. ‘Ons bedrijf is een familiebedrijf, familie zijn we ook echt', zegt Henk Danser. ‘De Filipijnen aan boord zijn allemaal als onze eigen kinderen.' Via het personeelscontact van Wagenborg in Manilla heeft hij de familie van de beide mannen in het zuiden van de Filipijnen persoonlijk laten inlichten. De kapitein en de stuurman schrijven een verklaring van het gebeurde, Henk en zijn vrouw Rita doen er een persoonlijke brief bij om de familie nader te informeren. Omdat de Marietje Andrea in internationale wateren voer, lieten de Zweedse autoriteiten het aan vlaggenstaat Nederland over te beslissen wat er met het schip moest gebeuren. Het steekt te diep om af te meren in Ystad of Trelleborg. Omdat het overbemand is, mag het de reis van 410 mijl naar Riga vervolgen. ‘Ik heb de mannen aan boord opdracht gegeven elkaar goed in de gaten te houden', zegt Danser vanaf de thuisbasis in Delfzijl. ‘Onderweg naar Riga kunnen ze beslissen of ze aan boord blijven of dat we daar ploegen gaan wisselen.'

2015-01-16: Bemanningsleden overboord omdat goede reling ontbrak. De twee Filipijnse bemanningsleden van een Nederlands vrachtschip die eind 2013 in de Oostzee bij Zweden overboord sloegen, konden over de reling vallen doordat een goede bescherming ontbrak. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een rapport dat vrijdag is bekendgemaakt. De matrozen van het vrachtschip Marietje Andrea sloegen op 5 december 2013 overboord, raakten vermist en hun lichamen zijn ook in de maanden na het incident niet meer gevonden. "Nadat de matrozen te water waren geraakt, heeft de bemanning in korte tijd zeer veel taken uitgevoerd die konden bijdragen aan een succesvolle redding. Er is echter nagelaten om het schip direct in een sterke draai te brengen en de man-overboord-procedure uit te voeren", staat in het rapport. (Bron: Transportnieuws.)

Afbeeldingen


Omschrijving: MARIETJE-ANDREA op de werf van Barkmeijer Stroobos. (Yd.No.319)
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Werf

Omschrijving: MARIETJE-ANDREA op de werf van Barkmeijer Stroobos. (Yd.No.319)
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Werf

Omschrijving: Tewaterlating van de MARIETJE ANDREA op 03-07-2009 bij Barkmeijer Stroobos. (Yd.No.319).
Collectie: Esman, Marius T.J.A.
Vervaardiger: Postel, E., (Egbert)

Omschrijving: MARIETJE ANDREA te water op 03-07-2009.
Collectie: Strojenga, Martin
Vervaardiger: Strojenga, M. (Martin)
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: MARIETJE ANDREA op 06-11-2009 op de Eems bij Borkum.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: MARIETJE ANDREA op 06-11-2009 op de Eems bij Borkum.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: MARIETJE ANDREA op 06-05-2011 in het Zeehavenkanaal, Delfzijl.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: MARIETJE ANDREA op 06-05-2011 op de Eems.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: MARIETJE ANDREA op 24-10-2012 uitdokken bij Kon. Niestern Sander B.V. te Delfzijl met logo van FC Groningen op scheepsromp.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Dok

Omschrijving: MARIETJE ANDREA op 24-10-2012 uitdokken bij Kon. Niestern Sander B.V. te Delfzijl met logo van FC Groningen op scheepsromp.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Dok

Omschrijving: MARIETJE ANDREA op 11-06-2013 aan de Parkkade, Rotterdam.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Kade

Omschrijving: MARIETJE ANDREA op 11-06-2013 aan de Parkkade, Rotterdam.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Kade

Omschrijving: MARIETJE ANDREA 26 mei 2022 in de Bosporus
Collectie: Krüsmann, Jochen - Goch
Vervaardiger: Krüsmann, Jochen, Goch (BRD)

Omschrijving: MARIETJE ANDREA Maasmond 2023
Collectie: -
Vervaardiger: van Rijn, Hannes
Onderwerp: Zeeopname