Inloggen
WELDAAD - ID 8924


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1899-06-15 / 1931-05-05 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1899
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 5560 GRON 1899
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Kofftjalk
Masten: One mast
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. van Wijk (later W. van Wijk), Veendam, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1899-05-08
Delivery Date: 1899-06-00
Technical Data

Gross Tonnage: 85.75 tons (oude meting)
Net Tonnage: 68.67 tons (oude meting)
Deadweight: 130.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 22.67 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 24.27 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 4.97 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.14 Meters Depth, moulded
Draught: 1.87 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1899-06-00 WELDAAD
Manager: Jan Borgman, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Borgman, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: QBVF

Date/Name Ship 1914-01-00 WELDAAD
Manager: Roelof Borgman, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Roelof Borgman, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: QBVF

Date/Name Ship 1918-02-26 WELDAAD
Manager: Egbert Wagenborg, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Daniël Pot, Bierum, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: QBVF
Additional info: Aankoopprijs HFl. 15.750,-- / Wagenborg cargadoor vanaf 1924

Date/Name Ship 1925-03-12 ANNA
Manager: Evert Smid, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Evert Smid, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NDJP
Additional info: Aankoopprijs HFl. 6.850,--

Date/Name Ship 1931-05-05 ANNA
Manager:
Eigenaar: H.P. Hansen, Stige, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Odense / Denmark
Callsign: NJRW
Additional info: Call sign 1934: OUOS

Ship Events Data

1899-06-15: Building History
Dagregister deel 14 nummer 685, den vijftienden Juni 1800 negen en negentig. De ondergetekende Jan Borgman, schipper gedomicilieerd te Groningen, verklaart bij deze te zijn de eenige eigenaar van het overdekte ijzeren tjalkschip genaamd "Weldaad", dit jaar gebouwd te Veendam, groot honderd veertig kubieke meter, hebbende een dek en een mast, thans liggende te Veendam en gevoerd wordende door hem ondergetekende als schiper. Getekend den Juni 1800 negen en negentig. J. Borgman. In de kantlijn staat bijgeschreven: 5560
1900-10-17: History
Op 17-10-1900 eerste meting te Groningen. Meetnummer: G123N. Lengte: 24 m 66 cm, breedte: 4 m 98 cm, waterverplaatsing: 158,361 ton. Eigenaar: J. Borgman, domicilie: Groningen,
1914-01-00: History
Op 28-01-1914 wordt er een akte van verdeling opgemaakt waarbij het schip, incl. lasten en hypotheek overgaat naar de zes kinderen van Jan Borgman. Het schip wordt bij deze verdeling toegewezen van Roelof Borgman.
1928-09-17: Additional info
Op 17-09-1928 als ANNA, zijnde een zeiltjalkschip, groot 242.95 m3 bruto, liggende te Groningen, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Evert Smid, schipper, gedomicilieerd te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het branden van 902 Z GRON 1928 op het achterschip op de lijst van de lichtkap kajuit stuurboordzijde. (Opm.: Het brandmerk 5560 GRON 1899 is niet meer aanwezig bevonden.)
1930-05-00: Sold to foreign country
Zou in 1930 uit de zeevaart zijn gegaan. Op 5 mei 1931 verkocht aan Marten Albert Oudman, cafehouder Groningen en doorverkocht naar het buitenland.
1936-01-15: Final Fate: Sunk

Maritiem onderzoek te Odense 20 januari 1936: 14-01-1936 vertrokken uit Nørresundby naar Odense met een lading perskoeken, lekgeraakt door grondstoten op 14 januari ter hoogte van Vejro (Samsø) en op 15 januari gezonken in het Kattegat. Het schip was om 1.30 uur vertrokken met een westelijke wind uit Grenaa en goed zicht. De “Anna” koerste met langzame vaart naar de Vejrøsund. Toen men op een halve mijl NNO van de Noord Oostelijke punt van Vejrø was genaderd voelde men het schip stoten en het voorschip bleek lek te zijn. Het waterpeil steeg snel en men besloot het schip op het strand te zetten. Om 10.00 uur Met hulp van een bergingsboot werd een deel van de lading overgenomen en aan dek gesjord. Daarna werd de "Anna" vlot gebracht en naar de oostzijde van het Besser Rev gesleept en het lek te dichten. Om 17.00 uur was het schip dicht, daarna werd de lading weer terug aanboord genomen, tijdens deze werkzaamheden lagen de schepen langszij elkaar. De wind draaide naar ZZO en nam in sterkte toe. Om 22.00 uur was het inmiddels toegenomen tot een harde ZO storm. Na vergeefse pogingen het anker thuis te hieuwen, kreeg de "Anna" die zwaar slingerde in zee, met de machine op gering vermogen het anker toch thuis. Tijdens deze werkzaamheden maakte schip zodanige zware slagzij dat twee zware zeeën ongehinderd het voorluik instroomden. De "Anna" zonk onmiddellijk in het 27 meter diepe water. Opmerking 1. Maritiem recht heeft niets gezegd over de reden van het stoten aan de grond. Het ministerie kan in dit geval gemeld vaststellen dat het stoten van de Anna niet door een grotere afstand van de kust van Vejrø was voorkomen. Opmerking 2. Oorzaak van de ramp is duidelijk uit het bovenstaande.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten