Familiegegevens en opleiding
Jan Kramer werd geboren op 04 april 1847 aan boord van het schip “Agatha” als zoon van Roelf Wanders (zich noemende Kramer) of Roelf Wanders Kramer en Fennechiena (of Fennechien) de Vries.
Hij trouwde op 30 augustus 1877 te Groningen als schipper met Grietje Kort, geboren 19 september 1845 te Appingedam als dochter van de schipper Jan Hindriks Kort en Petronella Houwerzijl.. Grietje was de weduwe van Berend Cornelis Nienhuis. Grietje overleed op 21 juli 1931 te Groningen, 85 jaar, weduwe.
Jan is in 1895 met zijn schip de “Grietje” op weg van Engeland naar Borkum verongelukt en samen met zijn zoon omgekomen.
Provinciale Groninger Courant 21 juni 1895114
Groningen, 20 juni. In Hollandsche bladen wordt medegedeeld, dat hier het bericht is ontvangen, dat op de Noordzee het nieuwe ijzeren tjalkschip van kapt. Kramer met man en muis is verongelukt. Uit de door ons ingewonnen informatiën blijkt, dat er niets officieels omtrent het verongelukken van het koftjalkschip GRIETJE, kapt. J.R. Kramer, welke hier bedoeld wordt, bekend is. Wel is men omtrent schip en bemanning zeer ongerust, aangezien het reeds ongeveer het midden van mei van Newcastle naar Borkum vertrokken moet zijn.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.R.Kramer was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 14 in de periode 1884 t/m 1895.
Opmerkingen
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.R.Kramer als gezagvoerder gedurende:
* 1878 t/m 1893 van de 1/mkof “Geessien Brouwer”. gebouwd in 1870 te Martenshoek, 67 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;
* 1893 t/m 1895 van de ijzeren koftjalk “Grietje”, gebouwd in 1893 te Martenshoek, 100 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in mei 1895 vermist van Berwick naar Borkum.
Overige bijzonderheden
Uit correspondentie van Ger Mulder met ene Harm Walma uit Winsum, een nazaat van kapitein Kramer, blijkt het volgende:
Ik ben dankzij de site www.oudnieuwsuithetnoorden ook meer over Jan Kramer te te weten gekomen. Zijn vrouw Grietje plaatste nml op 16 aug. 1895 een overlijdensadvertie met het relaas van Jan én hun zoon Roelf er in beschreven. Het volgende blijkt dan:
Kapitein Jan Kramer en zoon Roelf die sinds 10 mei aan boord van het schip de 'Grietje' op reis van Engeland naar Borkum waren, zijn 'totaal' verongelukt.
NRC 24 december 1895114
Emden, 19 december. De Nederlandse tjalk GRIETJE, met stenen beladen en in de laatste storm aan het strand bij Borkum gezonken is aan een bewoner van het eiland verkocht voor 425 mark.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt M.Huizinga als gezagvoerder gedurende:
* 1885 t/m 1886 van de tjalk “Waakzaamheid”, gebouwd in 1861 te Hoogezand, 54 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip kwam in 1885 uit de binnenvaart en werd in 1886 uit de vaart genomen;
* 1887 t/m 1891 van de tjalk “Vooruitgang”, gebouwd in 1886, bouwplaats niet vermeld, 55 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is in 1891 bij Bruinisse gezonken en gebroken;
* 1894 van de tjalk “Confiance” ex Christina, gebouwd in 1868, bouwlocatie niet vermeld, 58 ton o.m., geen vermelding van eigenaar en thuishaven. Het schip is in de Noordzee gezonken;
* 1894 t/m 1895 van de 1/mkof “Geessien Brouwer”. gebouwd in 1870 te Martenshoek, 67 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;
* 1897 t/m 1899 van de ijzeren tjalk “Industrie”, gebouwd in 1897, bouwlocatie niet vermeld, 58 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip is in 1899 gezonken op de Noordzee;
* 1900 van de tjalk “Vrouw Siebertje”, gebouwd in 1875, bouwplaats niet vermeld, 58 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is in 1900 gezonken bij Nordeney.
Overige bijzonderheden
Geen