Inloggen
GEESSIEN BROUWER - ID 8849


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1870-07-00 / 1896-11-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1870
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kofftjalk
Masten: One mast
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: H. Nijhuis Jr., Martenshoek, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1870-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 72.00 tons (oude meting)
Net Tonnage: 67.00 Net tonnage
 
Length 2: 23.05 Meters Registered
Beam: 4.98 Meters Registered
Depth: 2.08 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1879
Datum agenda: 1879-03-21
Register nr: 0
Scheepsnaam: GEESSIEN BROUWER
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kramer, J.G.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: nieuwe zb
1879-03-21, gunstige beschikking uitreiking zb94-1879-03-18

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1870-07-00 GEESSIEN BROUWER
Manager: B.K. Nienhuis, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: B.K. Nienhuis, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NSVQ

Date/Name Ship 1878-00-00 GEESSIEN BROUWER
Manager: J. Kramer, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J. Kramer, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NSVQ

Date/Name Ship 1894-00-00 GEESSIEN BROUWER
Manager: Marten Huizinga, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Marten Huizinga, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NSVQ

Date/Name Ship 1896-00-00 GEESSIEN BROUWER
Manager: H. van der Spa, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: H. van der Spa, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NSVQ

Ship Events Data

1896-00-00: Final Fate: Condemned

Op 03.11.1896 in verlaten toestand te Stavanger (Noorwegen) binnengebracht. 21.11.1896 afgekeurd voor de zeevaart. Verkocht voor 920 NKr. Op 11.12.1896 in gebruik als lichter te Bergen ( Noorwegen) Verder onbekend.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.K.Nienhuis als gezagvoerder gedurende:

*    1871 t/m 1877 van de 1/mkof “Geessien Brouwer”. gebouwd in 1870 te Martenshoek, 67 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1870
Kapitein: Nienhuis, B.K.

Familiegegevens en opleiding

Jan Kramer werd geboren op 04 april 1847 aan boord van het schip “Agatha” als zoon van Roelf Wanders (zich noemende Kramer) of Roelf Wanders Kramer en Fennechiena (of Fennechien) de Vries.

Hij trouwde op 30 augustus 1877 te Groningen als schipper met Grietje Kort, geboren 19 september 1845 te Appingedam als dochter van de schipper Jan Hindriks Kort en Petronella Houwerzijl.. Grietje was de weduwe van Berend Cornelis Nienhuis. Grietje overleed op 21 juli 1931 te Groningen, 85 jaar, weduwe.

Jan is in 1895 met zijn schip de “Grietje” op weg van Engeland naar Borkum verongelukt en samen met zijn zoon omgekomen.

 

Provinciale Groninger Courant 21 juni 1895114

Groningen, 20 juni. In Hollandsche bladen wordt medegedeeld, dat hier het bericht is ontvangen, dat op de Noordzee het nieuwe ijzeren tjalkschip van kapt. Kramer met man en muis is verongelukt. Uit de door ons ingewonnen informatiën blijkt, dat er niets officieels omtrent het verongelukken van het koftjalkschip GRIETJE, kapt. J.R. Kramer, welke hier bedoeld wordt, bekend is. Wel is men omtrent schip en bemanning zeer ongerust, aangezien het reeds ongeveer het midden van mei van Newcastle naar Borkum vertrokken moet zijn.

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.R.Kramer was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 14 in de periode 1884 t/m 1895.

 

Opmerkingen

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.R.Kramer als gezagvoerder gedurende:

*    1878 t/m 1893 van de 1/mkof “Geessien Brouwer”. gebouwd in 1870 te Martenshoek, 67 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*    1893 t/m 1895 van de ijzeren koftjalk “Grietje”, gebouwd in 1893 te Martenshoek, 100 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in mei 1895 vermist van Berwick naar Borkum.

 

Overige bijzonderheden

Uit correspondentie van Ger Mulder met ene Harm Walma uit Winsum, een nazaat van kapitein Kramer, blijkt het volgende:

Ik ben dankzij de site www.oudnieuwsuithetnoorden ook meer over Jan Kramer te te weten gekomen. Zijn vrouw Grietje plaatste nml op 16 aug. 1895 een overlijdensadvertie met het relaas van Jan én hun zoon Roelf er in beschreven. Het volgende blijkt dan:

Kapitein Jan Kramer en zoon Roelf die sinds 10 mei aan boord van het schip de 'Grietje' op reis van Engeland naar Borkum waren, zijn 'totaal' verongelukt.

 

NRC 24 december 1895114

Emden, 19 december. De Nederlandse tjalk GRIETJE, met stenen beladen en in de laatste storm aan het strand bij Borkum gezonken  is aan een bewoner van het eiland verkocht voor 425 mark.

 

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Kramer, Jan Roelfs

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt M.Huizinga als gezagvoerder gedurende:

*    1885 t/m 1886 van de tjalk “Waakzaamheid”, gebouwd in 1861 te Hoogezand, 54 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip kwam in 1885 uit de binnenvaart en werd in 1886 uit de vaart genomen;

*    1887 t/m 1891 van de tjalk “Vooruitgang”, gebouwd in 1886, bouwplaats niet vermeld, 55 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is in 1891 bij Bruinisse gezonken en gebroken;

*    1894 van de tjalk “Confiance” ex Christina, gebouwd in 1868, bouwlocatie niet vermeld, 58 ton o.m., geen vermelding van eigenaar en thuishaven. Het schip is in de Noordzee gezonken;

*    1894 t/m 1895 van de 1/mkof “Geessien Brouwer”. gebouwd in 1870 te Martenshoek, 67 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*    1897 t/m 1899 van de ijzeren tjalk “Industrie”, gebouwd in 1897, bouwlocatie niet vermeld, 58 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip is in 1899 gezonken op de Noordzee;

*    1900 van de tjalk “Vrouw Siebertje”, gebouwd in 1875, bouwplaats niet vermeld, 58 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is in 1900 gezonken bij Nordeney.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1894
Kapitein: Huizinga, M.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.v/d Spa als gezagvoerder gedurende:

  • * 1896 van de 1/mkof “Geessien Brouwer”. gebouwd in 1870 te Martenshoek, 67 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1896 verlaten te Stavanger binnengebracht en afgekeurd.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Spa, H. v/d

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1885-02-03
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: GEESSIEN BROUWER
Schipper: Kramer, Jan
Scheepstype: tjalk
Grootte: 65

Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten