Inloggen
MARGECA - ID 8742

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1938
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5407461
Nat. Official Number: 6855 Z ROTT 1947
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 10 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Lübecker Maschinenbau - Gesellschaft, Lübeck, Germany
Werfnummer: 369
Delivery Date: 1938-05-14
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutsche Schiff- & Machinenbau A.G., Werk A.G. Weser, Bremen, Germany
Motor Type: Steam, Double Compound with LP-Turbine
Number of Cylinders: 4
Power: 1100
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 2x17 11/16 & 2x35 7/16-35 7/16
Speed in knots: 11.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1391.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 750.00 Net tonnage
Deadweight: 1562.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 101000 Cubic Meters
Bale: 94000 Cubic Meters
 
Length 1: 247.1 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 39.6 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 12.5 Feet (British) ***Unknown***
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 11
Configuration Changes

Datum 00-00-1953
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: De WICKENBURGH is in het eerste kwartaal van 1953 van een nieuwe voortstuwingsinstallatie voorzien en verbouwd aan brugdekhuis bij Niehuis & van den Berg's Scheepsreparatiebedrijf NV. te Rotterdam. Sindsdien: 1420 ton bruto / 745 ton netto / 1593 ton deadweight / 11 passagiers. Uitgerust met 5-cyl. tweetakt MAN-diesel, diam. 20½, slag 27 5/8, vervaardigd door Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, Nr. 502024, 1700 APK, snelheid 13 mijl.

Ship History Data

Date/Name Ship 1938-05-14 ADLER
Manager: Argo Reederei Richard Adler & Co., Bremen, Germany
Eigenaar: Argo Reederei Richard Adler & Co., Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany

Date/Name Ship 1945-08-07 EMPIRE CONINGSBY
Manager: Bennett Steamship Company Ltd, London, Great Britain
Eigenaar: Ministry of Transport, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1946-00-00 EMPIRE CONINGSBY
Manager: General Steam Navigation Co. Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: Ministry of Transport, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1946-07-31 MARGECA
Manager: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands

Date/Name Ship 1947-02-14 MARGECA
Manager: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1947-03-21 WICKENBURGH
Manager: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIOM

Date/Name Ship 1963-03-07 NISSOS THASSOS
Manager: Fotis C. Georgopoulos & A.N. Athanassiades, Piraeus, Greece
Eigenaar: Scandinavian-Baltic & Mediterranean Shipping Corporation Ltd, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SWZJ

Date/Name Ship 1970-00-00 SAVILCO
Manager: Fotis C. Georgopoulos & A.N. Athanassiades, Piraeus, Greece
Eigenaar: Scandinavian-Baltic & Mediterranean Shipping Corporation Ltd, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SWZJ

Date/Name Ship 1979-00-00 SAVILCO
Manager: Iakovos E. Markozanis, Piraeus, Greece
Eigenaar: Pythagoras Compania Naviera S.A., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SWZJ

Ship Events Data

1940-00-00: Opm.: Geschiedenis 1940 – 1946:
De ADLER was in de zomer van 1940 bestemd als Seelöwe-Transporter R 30. Na het annuleren van de plannen tot invasie voor de Kriegsmarine, sinds 1944 in gebruik als transportschip voor gewonden.
Op 7 augustus 1945 te Methil als herstelbetaling aan Engeland overgedragen en vervolgens naar Hull gevaren, waar zij sinds 3 september 1945 tot in 1946 lag en waar zij de naam EMPIRE CONINGSBY ontving, eigendom van het Ministry of War Transport (sinds 1946: Ministry of Transport), managers in 1945: Bennett S.S. Co. Ltd., sinds 1946: General Steam Navigation Co. Ltd.
1984-06-00: Final Fate:
De SAVILCO, sinds 1983 in gebruik als opleidingsschip, werd in het voorjaar van 1984 voor sloop verkocht aan de Nikolaou Sava Shipyards te Eleusis (Griekenland), waar op 19 juni 1984 met het slopen werd begonnen.

Afbeeldingen


Omschrijving: ADLER
Gemaakt door: Hoffschulze, Ronny
Onderwerp: Kade

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Wickenburgh 1938
Gemaakt door: Real Photographs

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Schade na aanvaring met de Noorse tanker ROBERT STOVE (16.01.58)
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Schade

Omschrijving: als NISSOS THASSOS te Hull in september 1966
Gemaakt door: Cranfield, Malcolm
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: NISSOS THASSOS, Kielerkanaal 23.6.1968
Gemaakt door: Cranfield, Malcolm
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: als SAVILCO in Piraeus
Gemaakt door: Duncan, Alex
Onderwerp: Kade

Omschrijving: SAVILCO - Opgelegd te Piraeus.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: SAVILCO bij de sloper
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Sloop
Algemene informatie

 

NvhN 170158
Nederlands schip bij aanvaring beschadigd.
Het 1420 ton metende Nederlandse motorschip WICKENBURGH is gisteren bij een aanvaring in de monding van de Theems met de 8998 ton grote Noorse tankboot ROBERT STOVE ernstig beschadigd. Er bevindt zich, aan bakboord en boven de waterlijn, een gat in het voorschip van de WICKENBURGH. Het schip is nabij Southend on Sea voor anker gegaan. De WICKENBURGH was uit Rotterdam vertrokken en had Casablanca als bestemmingshaven. De ROBERT STOVE was uit San Lorenzo naar Rotterdam vertrokken.

 

PZC 170158
Nederlands schip bij aanvaring beschadigd.
Het 1.420 ton metende Nederlandse motorschip WICKENBURGH is donderdag (opm. = 16 jan.), bij een aanvaring in de monding van de Theems met de 8.998 ton grote Noorse tanker ROBERT STOVE, ernstig beschadigd. Er bevindt zich, aan bakboord en boven de waterlijn, een gat in het voorschip van de WICKENBURGH. Het schip is nabij Southend on Sea voor anker gegaan.
De WICKENBURGH was uit Rotterdam vertrokken en had Casablanca als bestemmingshaven. De ROBERT STOVE was uit San Lorenzo naar Rotterdam vertrokken.