Inloggen
WILLEM DE DERDE - ID 8731


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1857-03-24 / 1857-12-12 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1857
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Construction Data

Scheepsbouwer: Wm. Denny & Bros., Dumbarton, Great Britain
Werfnummer: 64
Delivery Date: 1857-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Tulloch and Denny, Dumbarton, Great Britain
Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 300
Power Unit: IHP (IPK)
 
Gross Tonnage: 518.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 404.00 Net tonnage
Deadweight: 468.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 188.00 Feet (British) Registered
Beam: 25.00 Feet (British) Registered
Depth: 12.10 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1856
Datum agenda: 1856-09-12
Register nr: 0
Scheepsnaam: WILLEM DE DERDE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Mij.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Bakema, P.J.
Opmerkingen: zeebrief, voorlopige

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1857-03-24 WILLEM DE DERDE
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1857-10-24: Collision
Nieuwe Diep, 25 oktober 1857. Kapt. Haack, gezagvoerder van de stoomboot WILLEM DE DERDE, van St. Petersburg heden middag in Texel binnen, rapporteert gisterennacht in aanzeiling te zijn geweest met de stoomboot KOMEET, van Antwerpen bestemd naar Hamburg, Het laatste stoomschip was terstond gezonken.
1857-12-12: Final Fate: Collision

Op weg van Marseille naar Amsterdam op het strand gezet (om zinken te voorkomen) bij Malaga na een aanvaring met het Franse ss. 'Normandië'. Hierbij komen vier opvarenden om het leven. Na een langdurig juridisch proces is de 'Normandie' uiteindelijk schuldig verklaard aan de aanvaring en als schadevergoeding aan de KNSM toegewezen (herdoopt in WILLEM DE DERDE).

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Bevolkingsregister Amsterdam index 64

Oude Teertuinen 162

Herman Haack, geboren op 02 september 1825 te Blankenese, Evangelisch Luthers, scheepskapitein

Anna Kröger, geboren 24 deceember 1833 te Blankenese, Evangelisch Luthers.

Voorts dochter Margaretha (1855) en zoon Heinrich (1854) beiden geboren in Blankenese en dochter   Emma Alida geboren in 1859 te Amsterdam. Evenals zoon Herman (1862), dochter Anna (1864) en dochter Armanda (1865).
Blankenese is een dorpje in de buurt van Hamburg en ligt aan de rivier de Elbe.

In Amsterdam geen overlijdensgegevens van Herman en Maria kunnen vinden

 Deze kapitein wordt ook in de verschillende registers vermeld als HERMAN HAAK.

Volgens Koninklijk Besluit d.d. 31 mei 1857 no. 69 : houdende vergunning zich binnen het Koninkrijk te vestigen, Herman Haack, oud  32 jaar, beroep zeeman, wordt hiermee ingeschreven in het stadsregister van Amsterdam.

 

Dochter Margaretha trouwt 15.03.1877 te A’dam met gezagvoerder Johannes Kröger.
Dochter Emma Alida trouwt 27.05.1881 te Adammet Abraham Janszoon Hazewinkel en na zijn overlijden trouwt zij later 29.05.1884 met Pieter van Dijk Blok.
Dochter Armanda Haack trouwt 03.07.1884 te A’dam met Simon Hazewinkel.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Haack als gezagvoerder van/in:

*    1857 van het ss “Willem III”, gebouwd in 1857 te Dumbarton , varend voor NSM. Van Marseille naar Malaga na aanvaring met ss Normandie aldaar gestrand en niet weer afgebracht;

*    1860 t/m 1861 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1862 t/m 1864 het schroefstoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1864 t/m 1866 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;

*    1867 t/m 1873 van het ijzeren schroefstoomschip “Jason”, gebouwd in 1866 te Glasgow, 1653 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1874 van het ijzeren schroefstoomschip “Castor”, gebouwd in 1870 aan de Clyde, 1512 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

H.Haack               Ondine                  09 februari 1861     07 maart 1861

                                Ondine                  14 maart 1861        05 april 1861

Dit schip wordt niet met een kapitein Haack (of Haacke) vermeldt bij Bouma. Er is wel sprake van een ijzeren schroefstoomschip” Ondine”, maar de vaarperiode klopt niet

 

Overige bijzonderheden

13 december 1857 strandde bij Malaga het ss “Willem de Derde” na een aanvaring met het Franse ss “Normandie” en ging verloren. De bemanning werd gered. Het schip was op weg van Marseille naar Amsterdam. Na lang procederen werd de “Normandie” schuldig verklaard aan de aanvaring en kreeg de KNSM dat schip als schadevergoeding toegewezen.

Het schip werd in 1857 gebouwd bij Denny Bros, te Dumbarton, mat 450 Brt. en voer voor de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam072.

 

Op 21 februari 1864 liep bij Tarifa (Noord Afrika) aan de grond het ss “Berenice” onder kapitein H.D.Vermeulen. Binnen enkele uren sloeg het geheel wrak en zonk. De juist passerende “Anna Paulowna”van de KNSM (kapitein H.Haack) slaagde er niet in hulp te verlenen, doch redde wel de gehele bemanning. De “Berenice” was op weg van Amsterdam naar Genua met een lading suiker072.

 

H.Haack vertrok op 01 september 1873 van Nieuwediep met de “Jason” en een detachement van 7 officieren en 300 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 20 oktober 1873 na een reis van 49 dagen065*.

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Haack, Herman(n

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1857.22

DVD XII – 6773, 6774
BIJLBRIEF
Naam schip WILLEM DE DERDE

plaats en datum acte bijlbrief, Dumbarton, 10 april 1857

type schip ijzeren schroefstoomschip

bouwwerf/verkoper Messrs. W. Denny Brothers, Dumbarton

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 517,94 ton bruto en 403,54 ton netto, Engelse meting

tuigage / aantal dekken drie masten, schoenergetuigd, een dek, bovendeks een rond huis van 14,85 ton en een hut van 68,24 ton. Een 2-cyl. Enkelvoudige stoommachine met een geschat vermogen van 70 nominale paardekracht.

afmetingen lengte van het voorgedeelte van de voorsteven onder de boegspriet tot aan het hakkebord van de achtersteven 194.6 voet, grootste wijdte op de buitenzijde der buitenbekleding 25.2 voet, holte in het ruim van het dek tot de binnenwegering midscheeps 13.8 voet, alles Engelse voeten en tienden van voeten.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 27 april 1857

nummer van registratie deel 71, folio 191, recto, vak 3.

notaris geen

prijs NLG

bijzonderheden:translaat uit het Engels






researcher/datum research: ML / 060708

Naam WILLEM DE DERDE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1857
Toegang 198
Inventaris 3181

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: Amst.198.3181-1857.22