Inloggen
KONINGIN WILHELMINA - ID 8676

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1896
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bonn & Mees, Rotterdam/Katendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 87
Delivery Date: 1896-11-10
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Wilton's Machinefabriek & Scheepswerf, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 160
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 14 & 29-21
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 180.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 72.00 Net tonnage
Deadweight: 240.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 8000 Cubic Feet
 
Length 1: 125.6 Feet (British) Registered
Beam: 20.8 Feet (British) Registered
Depth: 10.6 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 1917-00-00
Type: Rebuilt
Omschrijving: Tussen april en juni 1917 verbouwd van stoomlogger tot vrachtschip.

Datum 1922-06-00
Type: Rebuilt
Omschrijving: Weer ingericht voor de visserij bij Firma A. de Jong, Vlaardingen.

Datum 1924-00-00
Type: Rebuilt
Omschrijving: Ingericht voor de vrachtvaart.

Ship History Data

Date/Name Ship 1917-06-00 KONINGIN WILHELMINA
Manager: Phs. van Ommeren N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Koningin Wilhelmina', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: N.V. Philips' Gloeilampenfabriek
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHMV
Additional info: Ex stoomlogger

Date/Name Ship 1922-06-00 LABUAN MRAK
Manager: G.D. Birnie & G.J. Ohr, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: G.D. Birnie & G.J. Ohr, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Additional info: Vissersschip

Date/Name Ship 1924-00-00 LABUAN MRAK
Manager: Jozef Tan, Bandjermasin, Netherlands East Indies
Eigenaar: Jozef Tan, Bandjermasin, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Bandjermasin / Netherlands East Indies
Callsign: TDFK

Ship Events Data

1896-11-10: Opgeleverd als stoomlogger KONINGIN WILHELMINA-VL 190 aan N.V. Dogger Maatschappij (A. Hoogendijk Jzn, manager), Vlaardingen.
1917-06-00: In de vrachtvaart. Na de tweede reis voor Philips, door de Britse regering gecharterd en gebruikt voor kolenvervoer.
1920-00-00: Sinds 1920 opgelegd. In april 1922 ging de S.M. 'Koningin Wilhelmina' failliet. Schip in juni 1922 verkocht. Het is echter mogelijk dat Philips al in 1919 uit de rederij is gestapt.
1922-09-13: Onder eigen stoom vertrokken van Vlaardingen (waar het was verbouwd tot vissersschip) naar Nederlands Indië.
1927-00-00: In 1927 uit de zeevaart en door Jozef Tan herdoopt in HILMAR. Deed dienst op de rivier Negara, van Bandjermasin naar de bovenloop van deze rivier.

Afbeeldingen


Omschrijving: Het schip als stoomlogger VL 190 - KONINGIN WILHELMINA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De LABUAN MRAK in een Nederlandse haven, gereed voor vertrek naar Nederlands-Indië. Foto uit 1922
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: in Nederlandsch Indië
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

RN 210417
Rotterdam, 20 april. De stoomlogger KONINGIN WILHELMINA (VL-190) van de Doggermaatschappij te Vlaardingen, is verkocht aan de N.V. Philips Gloeilampenfabriek te Eindhoven. Het vaartuig zal thans geheel voor de vrachtvaart worden ingericht en door genoemde firma gebezigd worden voor het vervoer van haar producten over zee.  Wegens het uitblijven van concurrentie uit de oorlogvoerende landen heeft deze industrie zich in ons land enorm uitgebreid. Door het gebrek aan scheepsruimte kocht men daarom dit stoombootje aan om verzekerd te zijn van een geregelde verscheping naar het buitenland.