Inloggen
HMS LAURENCE - ID 8630

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1985
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO nummer: 8519186
Nat. Official Number: 21625 Z 2007
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo, container, fully cellular
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: VEB Warnowwerft , Warnemünde, German Democratic Republic
Werfnummer: 265
Date Laid Down: 1984-12-13
Launch Date: 1985-04-12
Delivery Date: 1985-08-00
Technical Data

Engine Manufacturer: VEB Dieselmotorenwerk Rostock, Rostock, German Democratic Republic
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 6840
Power Unit: kW
Eng. additional info: MAN Type K5SZ70/125BL (700x1250)
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 13769.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 7550.00 Net tonnage
Deadweight: 18155.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Teu: 946
 
Length 1: 165.51 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 152.41 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 23.06 Meters Breadth, moulded
Depth: 13.42 Meters Breadth, moulded
Draught: 10.051 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1985-08-00 RUHLAND
Manager: VEB Seereederei Deutfracht, Rostock, German Democratic Republic
Eigenaar: VEB Seereederei Deutfracht, Rostock, German Democratic Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Rostock / German Democratic Republic

Date/Name Ship 198?-00-00 RUHLAND
Manager: VEB Seereederei Deutfracht, Rostock, German Democratic Republic
Eigenaar: Marlborough Shipping Co. S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Rostock / Panama R.P.
Callsign: 3EHH4

Date/Name Ship 1991-00-00 IMPALA
Manager: Peter Dohle Schiffahrts K.G., Hamburg, Germany
Eigenaar: Partenreederei Impala K.G., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Antigua & Barbuda
Callsign: V2GR

Date/Name Ship 1994-00-00 TIGER CAPE
Manager: Peter Dohle Schiffahrts K.G., Hamburg, Germany
Eigenaar: Partenreederei Impala K.G., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Antigua & Barbuda
Callsign: V2GR

Date/Name Ship 1996-00-00 SINAR NUSA
Manager: Bauhinia Shipping Pte. Ltd., Singapore, Singapore
Eigenaar: Bauhinia Shipping Pte. Ltd., Singapore, Singapore
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Singapore
Callsign: 9VEG

Date/Name Ship 2000-00-00 KUANG MING TAICHUNG
Manager:
Eigenaar: Kuang Ming Shipping Corp., Keelung, Taiwan
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 2002-08-00 MINA
Manager: Goldenport Shipmanagement Ltd.
Eigenaar: Topaz Maritime Company Ltd
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta
Callsign: 9HHQ7

Date/Name Ship 2004-01-00 MSC SELMA
Manager: Mediterranean Shipping Co. S.A., Hong Kong, China
Eigenaar: Topaz Maritime Company Ltd
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Morocco

Date/Name Ship 2007-12-00 HMS LAURENCE
Manager: Mediterranean Shipping Co. S.A., Genève, Switzerland
Eigenaar: Holland Maas Beheer II B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PBMB

Ship Events Data

2013-04-00: Final Fate:
04-2013 verkocht voor sloop naar India. Op 07-05-2013 gearriveerd te Salalah. Op 14-05-2013 aankomst de Alang en aanvang sloop.
2019-01-17: Rotterdams bedrijf heeft spijt van slopen schip en betaalt maximale boete. Een scheepseigenaar uit Rotterdam betaalt een boete van 780.000 euro voor het illegaal dumpen van een schip op een Indiaas strand. Het bedrijf betaalt daar bovenop nog een schikking van 2,2 miljoen euro. Het bedrijf HMSB heeft zelf aangeboden de maximale sancties te betalen. Het gaat om Holland Maas Scheepvaart Beheer, dat is gevestigd in de Waalhaven. In 2013 heeft dit bedrijf het containerschip HMS Laurence naar India laten varen. Op het strand vlakbij Alang in noordwest India is de Laurence vervolgens gesloopt. Volgens het Openbaar Ministerie zijn de afvalregels overtreden. Het afgedankte schip had niet naar landen als India vervoerd mogen worden, omdat het verboden is afval naar deze landen te brengen. Op de stranden van India en Bangladesh worden veel schepen gesloopt. Dat gebeurt door lokale arbeiders onder zeer slechte omstandigheden. De zaak kwam aan het licht door een film op YouTube, waarop de Zeehavenpolitie Rotterdam stuitte. Belofte. De directie van Holland Maas Scheepvaart Beheer (HMSB) zegt een voorstander van duurzaam en milieubewust handelen te zijn. ‘Het stranden van een schip op de kust van India teneinde het daar te laten slopen past daar niet in’. Het zal niet meer voorkomen ,belooft het bedrijf. Om die belofte kracht bij te zetten, heeft HMSB zelf aangeboden de maximale boete te betalen en de volledige verkoopopbrengst van het schip over te dragen aan het Openbaar Ministerie. Die verkoopopbrengst is die 2,2 miljoen euro schikking boven op de boete. Het strafrechtelijk onderzoek heeft geen bewijs opgeleverd dat individuele personen een strafrechtelijk verwijt kan worden gemaakt. (Bron: ad.nl/Leon van Heel, 17-01-2019).

Afbeeldingen


Omschrijving: HMS Laurence 1985 ex MSC Selma ex Minna ex Kuang Ming Taichung ex Sinar Nusa ex Tiger Cape ex Impala ex Ruhland.
Gemaakt door: Unknown