Inloggen
NICOLAAS - ID 8616


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1876-04-14 / 1893-05-27 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1857
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Unknown, Belfast, Me. (USA), U.S.A.
Launch Date: 1856-00-00
Delivery Date: 1857-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 320.63 Net tonnage
 
Length 1: 122.0 Feet (British) Registered
Beam: 30.0 Feet (British) Registered
Depth: 11.8 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1880
Datum agenda: 1880-08-06
Register nr: 0
Scheepsnaam: NICOLAAS
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Fockens
Plaats: Harlingen
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: ja
1880-08-07, gunstig beschikt143--

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1857-00-00 ONBEKEND
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1862-03-00 RIVADAVIA
Manager: Casares & Son, Buenos Aires, Argentine
Eigenaar: Casares & Son, Buenos Aires, Argentine
Shareholder:
Homeport / Flag: Buenos Aires / Argentine

Date/Name Ship 1865-00-00 LUDWIG
Manager: Rederij Steinmann & Co., Antwerp, Belgium
Eigenaar: Rederij Steinmann & Co., Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Date/Name Ship 1876-04-14 NICOLAAS
Manager: Firma Repko & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Firma Repko & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PMRT

Date/Name Ship 1892-03-00 NICOLAAS
Manager: Firma J. & S. Wiarda, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Firma J. & S. Wiarda, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PMRT

Ship Events Data

1884-10-28: Damaged
Heligeraa bij Laurvig, 28 oktober 1884. De schepen NICOLAAS, kapt. Burghout en WATERGEUS, kapt. Kuiper, beide van Sundsvall naar Harlingen, zijn hier binnengelopen, laatst genoemde met verlies van kluiverboom en enige zeilen.
1887-04-11: Collision
Harlingen, 20 april. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip NICOLAAS, kapt. Burghout, van Harlingen te Aberdeen aangekomen. Het schip had door de aanvaring met de smak TRITON slechts geringe schade bekomen.
1888-07-17: Collision
Harlingen, 17 juli 1881. Het schip NICOLAAS, kapt. Burghout, van Hernösand met gebroken grote mast hier heden binnengekomen, is bij het binnenkomen van de buitenhaven in aanvaring geweest met de stoombaggermachine SCHELDE, laatstgenoemde bekwam een weinig schade.
1891-02-02: Sale/Verkoop
Advertentie. Wordt uit de hand te koop aangeboden het snelzeilend, wel onderhouden Nederlands barkschip NICOLAAS, met deszelfs complete inventaris, zoals het zelve is liggende in Harlingen. Het schip is groot 321 register ton en gebouwd in 1857.
Nadere informatiën worden verstrekt door Repko & Co, cargadoor te Harlingen.
1893-05-27: Final Fate:
Op reis in ballast van Harlingen naar Hernösand is de NICOLAAS, kapt. J. Burghout, op 27 mei 1893 ten 19.00 uur in de Oostzee, op 2 mijl ten noord-westen van het lichtschip Kopersteen, bij mistig weer en zwakke zuid-ooster wind, aangevaren door het Britse stoomschip SHILDON, gezonken en verloren gegaan. Alle tien opvarenden van de NICOLAAS werden door de SHILDON gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jacobus Burghout werd geboren te Harlingen op 26 september 1831 als zoon van Klaas Gerrits Burghout en Feikje Roorda

Jacobus K.Burghout trouwde op 26 september 1861 te Harlingen met Trijntje Balkstra, geboren 09 februari 1840 als dochter van Louw Jans Balkstra en Pietje Gerrits Rotgans. Overlijdensgegevens niet in Friesland gevonden.

Jacobus overleed op 10 oktober 1896 te Harlingen. tresoar

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Jacobus K.Burghout werd per 01 juni 1858 met vlagnummer 29 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Zijn schip was de “Hendrik”, boekhouder W.van Schouwenburg. Geen vermelding van wijze van contributiebetaling.

J.K.Burghout was van 1860-1896 met vlagnummer 29 lid van het College “Zeemansvoorzorg”034.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

De weduwe van kapitein Burghout had recht op een uitkering uit het fonds van ¦1600,- van “Zeemansvoorzorg”. Daarvan werd ¦600, ineens uitbetaald en het resterende in 10 halfjaarlijkse termijnen028-fol.075.

De schepen van de kapitein

lid van het Harlinger zeemanscollegeZeemansvoorzorg036

vlagnummer    periode      type                     naam van het schip                       boekhouder/reder

        29             1856-1861 kof                       Hendrik                                          H.van Schouwenburg, Harlingen

                                                                             gestrand en wrak bij Drobak

                              1863        sch.                      Triton                                              H.van Schouwenburg, Harlingen

                           1864-1868 2/m sch.              Triton                                              J.Noyon, Harlingen

                           1869-1875 sch.                      Triton                                              J.Noyon, Harlingen

                           1876-1890 bark                     Nicolaas (ex Ludwig)                    Repko & Co, Harlingen

                           1891-1893 bark                     Nicolaas (ex Ludwig)                    J.N.Wiarda, Harlingen

                              1895                                     in 1893 bij Elseneur aangevaren en gezonken.

                                                                             Zeetijdingen 30 mei 1893037.

 

Bouma025 vermeldt J.Burghout als gezagvoerder gedurende:

  • 1857 t/m 1862 van de kof “Hendrik”, gebouwd in 1831 te Joure, 124 ton o.m., varend voor H. van Schouwenburg te Harlingen. Het schip is gestrand bij Drobak en wrak geraakt;
  • 1864 van de 2/msch “Triton”, gebouwd in 1848 te Elsfleth, 170 ton, varend voor H. van Schouwenburg te Harlingen;
  • 1865 t/m 1876 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Noyon te Harlingen. Het schip voer in 1877 voor W.W.Potte te Pekela en was herdoopt in “Catharina”.

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant dd 12 maart 1862 staat onder de rubriek BINNENLANDSCHE BERIGTEN het volgende096:

“HARLINGEN, 11 Maart

Naar wij van goederhand vernemen zijn in de nacht van 5 op 6 dezer twee schepen (hier ter stede behoorende) op de kust van Noorwegen gestrand, - beide zijn kofschepen waarvan het eene de drie gezusters kap G.de Goot, en het andere Hendrik kap J.Burghout genaamd. Gelukkig is de equipage van beide schepen gered.”

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Burghout, Jacobus Klaasz
College: Zeemans-Voorzorg, Harlingen
Vlagnummer: 29
Overige informatie: *Harlingen, 26 september 1831, †Harlingen, 10 oktober 1896

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1876-06-26
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: NICOLAAS
Schipper: Burghout, J.
Scheepstype: bark
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: Foto genomen te Harlingen tussen 24 juni 1892 en 9 juli 1892. Geheel links een stukje van de NICOLAAS, daarvoor ligt de in 1852 gebouwde Zweedse bark PATRIOT. Voor aan de kade waarschijnlijk de Nederlandse bark MERCURIUS, gebouwd in 1866, met er naast de NEPTUNUS van 1868, beide schepen toebehorende aan J.& S. Wiarda te Harlingen. Aan de overkant van links naar rechts de Nederlandse schepen ALBERTINA AMELIA (1850), HARLINGEN (1854) en LAURA (1867). Aan de werf ligt de Nederlandse 3/m. schoener JACOBA (1856), die toen juist een kleine aanvaring met de Zuiderhavenbrug had gehad.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Werf
Algemene informatie

Maakte onder Belgische vlag 13 reizen naar Zuid-Amerika. (vooral Buenos Aires en Rio de Janeiro)

1893

PGC 020291
Advertentie. Wordt uit de hand te koop aangeboden het snelzeilend, wel onderhouden Nederlands barkschip NICOLAAS, met deszelfs complete inventaris, zoals het zelve is liggende in Harlingen. Het schip is groot 321 register ton en gebouwd in 1857. 
Nadere informatiën worden verstrekt door Repko & Co, cargadoor te Harlingen.
LC 06.03.1891: Advertentie. Verkoop barkschip. De notaris W. Sijpkens Kijlstra te Harlingen zal op woensdag de 11e maart 1891, des namiddags te 5 uur provisioneel en 's avonds te 8 uur finaal, ten huize van de logementhouder H.J. Kremer te Harlingen, publiek verkopen: het snelzeilend, welonderhouden Nederlands barkschip NICOLAAS genaamd, groot 320,63 tonnen van 2,83 m³, bevaren door kapt J. Burghout, liggende in de Zuiderhaven te Harlingen en zulks met al deszelfs staand en lopend want, ankers, kettingen, zeilen, trossen, stuurmans-, bootsmans-, timmermans-, koks- en kajuitsgoederen en verdere complete inventaris; breder omschreven bij biljetten, welke bij de notaris zijn te bekomen. Inmiddels uit de hand te koop. Informaties zijn te bekomen bij de heren Repko & Co, cargadoors te Harlingen.
PGC 130391
Harlingen, 11 maart. Het barkschip NICOLAAS is heden in veiling verkocht voor NLG 3.787,48 na uren op beraad. 
PGC 160391
Harlingen, 13 maart. Het barkschip NICOLAAS werd voor het bod van NLG 3.787 niet gegund. (opm: waarschijnlijk later alsnog onderhands verkocht aan Wiarda te Harlingen)
PGC 120991
Harlingen, 10 september. Het barkschip NICOLAAS, kapt. Burghout, van hier naar Sundsvall, is heden lek te Elseneur binnengelopen. Het zal aldaar dokken.

1893

PGC 010693 
Londen, 30 mei. Het barkschip NICOLAAS, kapt.J.K. Burghout, van Harlingen in ballast naar Hernosand bestemd en op 17 mei Hammerhus gepasseerd, en het Engelse stoomschip SHILDON ,van Hernosand naar ........, zijn met elkaar in aanvaring geweest, tengevolge waarvan de NICOLAAS is gezonken. Het volk is gered, dat door de SHILDON, die te Elseneur is binnengelopen, geland zijn.
PGC 070693
Groningen, 6 juni. Uit Harlingen schrijft men ons: De bemanning van het in de Oostzee door een Engelse stoomboot overzeilde schip NICOLAAS is hier aangekomen, zonder iets van kleding of andere bezittingen te hebben gered. Van Kopenhagen, waar ze aangebracht waren, hadden ze een reiskaart van de consul op Lübeck, van de consul aldaar werden ze tot Hamburg “bevorderd” en van Hamburg tot aan Nieuwe Schans. Hier, op Nederlandse bodem, werden ze als landlopers behandeld. De burgemeester van Nieuwe Schans zond ze naar zijn collega te Winschoten, deze zou ze zeker op die van Groningen hebben geëndosseerd, enz.enz., indien ze te Winschoten niet gelukkig hun kapitein hadden gevonden, die vooruit was gereisd. Deze nu had gelukkig nog geld genoeg om zijn makkers in het ongeluk naar Harlingen te doen transporteren.

27.05.1893: Nabij Elseneur te 19.00 uur aangevaren door het Britse stoomschip SHILDON en gezonken nabij Gotland, op weg van Harlingen naar Hernösand in ballast. De 10 bemanningsleden zijn gered door de SHILDON en te Elseneur geland. (Statistiek van de Ned. Zeescheepvaart 1893)

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten