Inloggen
HOLLAND - ID 8577


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1915
Categorie: Tug
Voorstuwing: Steamship
Type: Zeesleepboot
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Smith's Dock Company Ltd., Middlesbrough on Tees, Great Britain
Werfnummer: 444
Delivery Date: 1915-08-31
Technical Data

Engine Manufacturer: MacColl & Pollock Ltd., Sunderland, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 750
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 14 1/2, 23 1/2 & 39-24
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 233.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 16.00 Net tonnage
 
Length 1: 125.00 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 25.00 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 11.9 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1915-08-31 H.M.S. BELUGA
Manager: Royal Navy, Great Britain
Eigenaar: Royal Navy, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Great Britain

Date/Name Ship 1920-12-00 BELUGA
Manager: James J. Esplen, London, Great Britain
Eigenaar: James J. Esplen, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1931-05-23 HOLLAND
Manager: G. Doeksen & Zonen, West-Terschelling, Friesland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Terschellinger Stoomboot Maatschappij, West-Terschelling, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: West-Terschelling / Netherlands

Date/Name Ship 1941-01-29 BS III
Manager: Bergungsschiffe-Verband, Unknown, Germany
Eigenaar: Bergungsschiffe-Verband, Unknown, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Unknown / Germany

Date/Name Ship 1945-05-00 HOLLAND
Manager: N.V. Scheepvaart-Maatschappij G. Doeksen & Zonen, West-Terschelling, Friesland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart-Maatschappij G. Doeksen & Zonen, West-Terschelling, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: West-Terschelling / Netherlands

Ship Events Data

1920-04-10: De Beluga was een van een klasse van 15 admiralty-Whalers; zij werd op 10 april 1920 verkocht aan A.J.Ashwin, die haar snel doorverkocht aan J.J. Esplen. Zij werd later tot sleepboot verbouwd (mogelijk al in januari 1921).
1932-00-00: Na aankoop tussen mei 1931 en augustus 1931 verbouwd, eerst op Terschelling, en tussen 19 juni en 7 augustus 1931 bij de N.V. Amsterdamsche Droogdok Maatschappij te Amsterdam (o.m. afneembare salon voor veerdienst): in 1932 wed bij de N.V. Scheepswerf & Machinefabriek Welgelegen, Harlingen, een bak gebouwd. Op 24 augustus 1939 als BV2 in dienst Koninklijke Marine, op 14 mei 1940 in het schuitengat in Duitse handen gevallen, teruggegeven aan de rederij, doch op 29 januari 1941 door de Duitsers te Rotterdam in beslag genomen.
1945-05-00: In mei 1945 in het Kielerkanaal teruggevonden, terug aan de rederij.
1948-08-00: Final Fate:
De HOLLAND, die verwaarloosd uit de oorlog was teruggekomen (o.m. zwaar lekkende ketels), voer op 26 januari 1946 nog een keer uit voor een assistentie, maar was herstel niet meer waard. Zij werd tussen 28 augustus en 1 september 1946 van Terschelling naar Rotterdam gesleept, daar opgelegd en in augustus 1948 gesloopt bij N.V. Frank Rijsdijk Industriƫle ondern., Hendrik-Ido-Ambacht.

Afbeeldingen


Omschrijving: HOLLAND
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: HOLLAND
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: HOLLAND
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: HOLLAND in 1933
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: HOLLAND
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: HOLLAND
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: HOLLAND
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname