Inloggen
S'JACOB - ID 8558


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1907
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shade deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 211
Contractor: none
Date Laid Down: 1907-02-26
Launch Date: 1907-07-25
Delivery Date: 1907-10-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1300
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 22, 36 1/2 & 60-42.
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2988.03 Gross tonnage
Net Tonnage: 1873.80 Net tonnage
Deadweight: 3438.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 180000 Cubic Feet
Bale: 144000 Cubic Feet
 
Length 1: 325.9 Feet (British) Registered
Beam: 44.1 Feet (British) Registered
Depth: 22.8 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
8 18 0 1000 0 1026
Configuration Changes

Datum 00-02-1907
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Het schip zou aanvankelijk de naam VAN NOORT ontvangen en als zodanig werd de kiel gelegd, maar reeds voor de tewaterlating kreeg het de naam s'JACOB.

Datum 00-00-1928
Type: Passenger accommodation changed
Omschrijving: I 8, II 26, dek 1420. (1933: 1304)

Datum 00-00-1935
Type: Remeasurement
Omschrijving: GRT 2838,58, NRT 1770,05; TDW 3435

Datum 00-00-1937
Type: Passenger accommodation changed
Omschrijving: I 8, II 13, dek 1319, later geen dekpassagiers meer.

Ship History Data

Date/Name Ship 1907-10-00 S'JACOB
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TFGK

Date/Name Ship 1918-03-21 S'JACOB
Manager: British India Steam Navigation Company Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: The Shipping Controller, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1919-02-00 S'JACOB
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TFGK
Additional info: 1925 callsign TGPN; 1934 callsign PKRV

Ship Events Data

1918-03-21: Te Singapore in beslag genomen door de Britse regering ingevolge het Droit d'Angarie en onder Britse vlag gebracht.
1919-02-00: Weer aan de rederij teruggeven.
1940-08-00: Aangewezen als sperschip om door de marine tot zinken te brengen in Tandjong Priok, echter op 17 februari 1941 teruggegeven aan de KPM.
1943-03-08: Final Fate:
Op reis van Milne Bay naar Oro Bay onder escorte van HMS BENDIGO op 120 mijl ten oosten van Port Moresby bij Oro Bay, in positie 09-01 ZB en 149-01 OL, door een Japanse luchtaanval tot zinken gebracht en verloren gegaan, 5 opvarenden kwamen hierbij om het leven.

Afbeeldingen


Omschrijving: 'S JACOB
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

1907

NRC 260707 (Geen datum) Hedenmiddag (opm: d.w.z. 25 juli) ongeveer 4 uur liep van het Etablissement Fijenoord met goed gevolg te water het voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij in aanbouw zijnde stoomschip s’JACOB, het eerste van een order van vier gelijke schepen, verleden jaar aan Fijenoord opgedragen. Het schip is genoemd naar de vader van onze vorige burgemeester, de Gouverneur-Generaal van Nederlands Indië. Mej. Leonie s’Jacob, daartoe uitgenodigd door de reders en de bouwmeesters, doopte het schip op de gebruikelijke wijze. Het schip, van staal gebouwd naar de hoogste klasse van Bureau Veritas, speciaal toezicht, is 325 voet lang, 43 voet 11 duim breed en 25 voet hol, heeft een verhoogde bak en tentdek en een waterverplaatsing op 18 voet diepgang van 5300 ton. Op deze diepgang is de gecontracteerde snelheid 10 mijl.

Machine en ketels, eveneens door het Etablissement Fijenoord vervaardigd, ontwikkelen plm. 1400 IPK, de cylinders hebben de volgende afmetingen: 22”, 36½” en 60” bij 42” slag, de twee ketels hebben diameter van 14 voet bij een lengte van 12 voet, met een verwarmend oppervlak van 4600 vierkante Engelse voet en een roosteroppervlak van 113 vierkante voet en worden ingericht voor het stoken van petroleum-residu.

Het schip is ingericht voor het vervoer van een beperkt aantal eerste en tweede klasse passagiers en voor het vervoer van inlanders en Chinezen, voor wier confort op de bekende wijze door de Koninklijke Paketvaart Maatschappij is gezorgd.