Inloggen
BATOE - ID 855


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1917
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck closed
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 147
Date Laid Down: 1916-05-01
Launch Date: 1917-04-04
Delivery Date: 1917-09-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 3600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (28, 47 & 77 - 62)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6575.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4083.00 Net tonnage
Deadweight: 9440.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 476000 Cubic Feet
Bale: 435000 Cubic Feet
 
Length 1: 128.02 Meters Registered
Beam: 16.61 Meters Registered
Depth: 8.53 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 5
Ship History Data

Date/Name Ship 1917-09-08 BATOE
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NGSF
Additional info: 1934 PCZK

Date/Name Ship 1935-07-27 KULU
Manager: Sovtorgflot, Nagaevo, USSR
Eigenaar: Dal’ Stroy, Nagaevo, USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Nagaevo / USSR
Callsign: UPMH

Date/Name Ship 194?-00-00 KULU
Manager: Dal' Nyevostochnoye Gosudarstvyennoye Morskoye Parokhodstvo, Vladivostok, USSR
Eigenaar: Dal' Nyevostochnoye Gosudarstvyennoye Morskoye Parokhodstvo, Vladivostok, USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Vladivostok / USSR
Callsign: UPMH

Date/Name Ship 1964-00-00 KULU
Manager: Dal'nyevostochnoye Gosudarstvyennoye Morskoye Parokhodstvo, Vladivostok, USSR
Eigenaar: Dal'nyevostochnoye Gosudarstvyennoye Morskoye Parokhodstvo, Vladivostok, USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Vladivostok / USSR
Callsign: UPMH

Ship Events Data

1927-07-19: Liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 268 Z AMST 1927
1994-00-00: Final Fate:
De ‘KULU’ werd in 19(..) uit de vaart genomen en sindsdien als hulk (kantoor) van de Far Eastern Search & Rescue Board gebruikt. Deze hulk is op 8 november 1995 in de Japanse zee gezonken en verloren gegaan ten gevolge van een typhoon, terwijl zij op sleeptouw onderweg was naar China om te worden gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Cornelis werd geboren op 04.03.1885 te Rotterdam als z.v. Jacobus Cornelis Kromwijk en Cornelia Maria Kording. 

Cornelis (25) trouwde op 02.03.1911 te Rotterdam met Johanna Petronella van den Oever (23) – geb. 09.08.1884 te Rotterdam – d.v. Johannes van den Oever en Pieternella Noorlander.

Cornelis overleed op 16.01.1941 te Laren (N.H.) (55) 

 

Kinderen

???

 

Opleiding

Cornelis werd op 21.08.1899 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na de 3-jarige opleiding werd hij op 11.09.1902 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. KONINGIN REGENTES, kapt. Kotting, naar Java, gage 12 gulden/maand. Hij maakte 4 reizen met dit schip en kwam terug van de reizen op 28.11.1903 met zeer goed attest. 

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart op 16.03.1904 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart op 16.05.1907 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart ??

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   1919 – 1921  van het s.s. KARIMATA

*   1921 – 1924  van het s.s. BATJAN

*   1924 – 1924  van het s.s. SALAWATI

*   1924 – 1925  van het s.s. ENGGANO

*   1925 – 1926  van het s.s. MAPIA

*   1926 – 1927  van het s.s.BAWEAN

*   1927 – 1927  van het s.s. BOETON

*   1927 – 1926  van het s.s. BENGKALIS

*   1930 – 1930  van het s.s. GROTIUS

*   1930 – 19..  van het s.s. BATOE

 

Overige bijzonderheden

 

Gezagvoerder bij de S.M.N.

 

Zie verslag RvdS 1913 – nr. 51 – Verlies schroefbladen s.s. KANGEAN = Kromwijk is 1e stuurman.

Zie verslag RvdS 1914 – nr. 9 – Brand in lading s.s. KANGEAN in nov.1913

Zie verslag RvdS 1920 – nr. 42 – In dec.1919 s.s. KARIMATA a/d grond

Zie verslag RvdS 1922 – nr. 67 – In mei 1922 stoten tegen kade van s.s. BATJAN.

Zie verslag RvdS 1923 – nr. 38 – In okt. 1922 stranding van het s.s. BATJAN.

 

De Telegraaf 17-03-1920

Raad voor de Scheepvaart. Amsterdam, 16 maart. 

De Raad stelde heden een onderzoek in naar de oorzaak van het aan de grond lopen op 1 December 1919 van het stoomschip KARIMATA in de baai van Tjilatjap, rederij Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam; gezagvoerder C. Kromwijk te Bussum. Als getuige werd gehoord de gezagvoerder van de KARIMATA, de heer C. Kromwijk. Enz. enz. (zie de krant)

 

AH 17-01-1941

C. KROMWIJK OVERLEDEN.

Te Laren (N.-H.) is in den leeftijd van 55 jaar overleden de heer C. Kromwijk, oud-gezagvoerder van de Stoomvaart Maatschappij Nederland. De heer Kromwijk kwam als stuurmansleerling bij de Mij. Nederland in dienst, welke maatschappij hij steeds trouw is gebleven. Hij had een belangrijke en goede staat van dienst achter de rug en werd tenslotte gezagvoerder van de grote vrachtschepen. Ongeveer acht jaar geleden heeft hij de dienst vrijwillig met pensioen verlaten, waarna hij zich te Laren vestigde. De crematie geschiedt maandag te Velsen na aankomst van trein 13.15 uur.

 

Datum vanaf: 1930
Kapitein: Kromwijk, Cornelis

Afbeeldingen


Omschrijving: BATOE
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: BATOE
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De BATOE bij aankomst in Vancouver, Canada, 3 februari 1934.
Collectie: Vancouver Archives, City of
Vervaardiger: Frost, Walter E.

Omschrijving:
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: als KULU
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade
Algemene informatie

AH 050417
Scheepsbouw. Stoomvaart Maatschappij Nederland.
Woensdagmiddag (opm: 4 april) werd van helling II van de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te water gelaten het vrachtstoomschip BATOE, in aanbouw voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland. De hoofdafmetingen van dit schip zijn: Lengte tussen de loodlijnen 420', grootste breedte 54'-6",' holte tot bovendek 28’. De waterverplaatsing bedraagt bij een diepgang van 27'-4" in zeewater 13.600 ton, het draagvermogen 9.320 ton. Het schip is van het awning-deck type met korte bak en campagne en werd gebouwd volgens de hoogste klasse van Bureau Veritas. De verblijven voor officieren, machinisten en bemanning bevinden zich midscheeps en onder de campagne. Een inrichting voor draadloze telegrafie wordt aangebracht. De triple-expansie machine van 3.600 ipk wordt geleverd door ‘Werkspoor’, evenals de 4 ketels. De elektrische installatie is van de firma Mijnssen & Co., alhier. De BATOE is gebouwd volgens plannen en onder toezicht van de heer M.A. Cornelissen en de machine-installatie onder toezicht van de heer S.G. Visker, hoofdingenieur van de Stoomvaart Maatschappij Nederland,