Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2023
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
BATJAN - ID 852
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1913
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Steamship
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Shelterdeck closed
Dekken:
3
Construction Data
Scheepsbouwer:
Wm. Gray & Co. Ltd.
, West Hartlepool, Great Britain
Werfnummer:
819
Launch Date:
1912-12-13
Delivery Date:
1913-03-00
Technical Data
Engine Manufacturer:
Central Marine Engine Works (Wm. Gray & Co. Ltd.)
, West Hartlepool, Great Britain
Motor Type:
Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders:
3
Power:
3600
Power Unit:
IHP (IPK)
Eng. additional info:
(28, 46 & 77 - 48)
Speed in knots:
12
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
6354.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
4014.00 Net tonnage
Deadweight:
9738.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale:
456663 Cubic Feet
Length 1:
121.92 Meters Registered
Beam:
16.31 Meters Registered
Depth:
9.03 Meters Registered
Configuration Changes
Datum
00-00-192?
Type:
Rebuilt
Omschrijving:
De BATJAN werd in 192 ?? verbouwd, waarbij onder meer een bak op het shelterdek werd geplaatst en een navigatiebrug op het brugdekhuis werd gebouwd.
Ship History Data
Date/Name Ship
1913-03-00
BATJAN
Manager:
N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland'
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland'
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Amsterdam / Netherlands
Callsign:
NGSB
Date/Name Ship
1918-03-21
BATJAN
Manager:
United States Navy, Naval Overseas Transport Service
, New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar:
United States Navy, Naval Overseas Transport Service
, New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag:
New York (N.Y.) / U.S.A.
Date/Name Ship
1919-06-08
BATJAN
Manager:
N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland'
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland'
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Amsterdam / Netherlands
Callsign:
NGSB
Date/Name Ship
1927-02-22
BATJAN
Manager:
N.V. Java-China-Japan Lijn
, Amsterdam, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Java-China-Japan Lijn
, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Amsterdam / Netherlands
Callsign:
NGSB
Date/Name Ship
1927-10-00
TJIKAMPEK
Manager:
N.V. Java-China-Japan Lijn
, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar:
N.V. Java-China-Japan Lijn
, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag:
Batavia / Netherlands East Indies
Callsign:
PKIP
Ship Events Data
1912-00-00:
Bouwcontract was voorjaar 1912 overgenomen van F.C. Strick & Co., London (U.K.)
1914-12-02:
Het vrachtschip ss. 'Batjan' (1913) van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' komt ter hoogte van de rede van Downs in aanvaring met het ss. 'Niobe' van de KNSM. Het schip wordt tijdelijk bij Deal aan de grond gezet, provisorisch gerepareerd en naar Gravesend gesleept. Op 15 januari bij aankomst op de Nieuwe Waterweg, raakt het schip opnieuw in zinkende toestand. In Rotterdam wordt de 'Batjan' vervolgens gerepareerd en enige tijd later weer in de vaart gebracht.
1918-03-21:
Te New York door de Amerikaanse regering ingevolge het Droit d'Angarie in beslag genomen en onder Amerikaanse vlag gebracht. Op 8 juni 1919 te Amsterdam aan de rederij teruggegeven.
1921-00-00:
De ‘BATJAN’ werd in 1921 verbouwd, waarbij onder meer een bak op het shelterdek werd geplaatst en een navigatiebrug op het brugdekhuis werd gebouwd.
1922-10-14:
Het vrachtschip ss. 'Batjan' (1913) van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' (SMN), op weg van Antwerpen naar Leith, strandt in de Sardijngeul nabij Vlissingen als gevolg van een vergissing van de loods. Het schip weet op eigen kracht weer los te kunnen komen en de reis verder te vervolgen. Bron: 'De Zee' (1923)
1927-07-12:
Liggende te Tandjong Priok voorzien van een nieuw brandmerk: 459 Z AMST 1927
1932-01-00:
Final Fate:
De TJIKAMPEK werd begin januari 1932 voor sloop naar Japan verkocht. Zij arriveerde op 14 januari 1932 op haar laatste reis aan de sloperswerf te Osaka (Japan).
Afbeeldingen
Omschrijving:
BATJAN
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
BATJAN Hampton Roads, Verginia in 1917
Collectie:
van der Linden, Henk
Vervaardiger:
U.S. Naval and Heritage Command Photograph
Onderwerp:
Oorlogsschildering
Omschrijving:
BATJAN na verbouwing.
Collectie:
Gorter, Dick
Vervaardiger:
Green, Allan C.
Omschrijving:
BATJAN
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
TJIKAMPEK
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Unknown
Terug naar het overzicht