Inloggen
BATJAN - ID 852


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1913
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck closed
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Wm. Gray & Co. Ltd., West Hartlepool, Great Britain
Werfnummer: 819
Launch Date: 1912-12-13
Delivery Date: 1913-03-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Central Marine Engine Works (Wm. Gray & Co. Ltd.), West Hartlepool, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 3600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (28, 46 & 77 - 48)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6354.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4014.00 Net tonnage
Deadweight: 9738.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 456663 Cubic Feet
 
Length 1: 121.92 Meters Registered
Beam: 16.31 Meters Registered
Depth: 9.03 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-192?
Type: Rebuilt
Omschrijving: De BATJAN werd in 192 ?? verbouwd, waarbij onder meer een bak op het shelterdek werd geplaatst en een navigatiebrug op het brugdekhuis werd gebouwd.

Ship History Data

Date/Name Ship 1913-03-00 BATJAN
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NGSB

Date/Name Ship 1918-03-21 BATJAN
Manager: United States Navy, Naval Overseas Transport Service, New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: United States Navy, Naval Overseas Transport Service, New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.

Date/Name Ship 1919-06-08 BATJAN
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NGSB

Date/Name Ship 1927-02-22 BATJAN
Manager: N.V. Java-China-Japan Lijn, Amsterdam, Netherlands
Eigenaar: N.V. Java-China-Japan Lijn, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NGSB

Date/Name Ship 1927-10-00 TJIKAMPEK
Manager: N.V. Java-China-Japan Lijn, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Java-China-Japan Lijn, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: PKIP

Ship Events Data

1912-00-00: Bouwcontract was voorjaar 1912 overgenomen van F.C. Strick & Co., London (U.K.)
1914-12-02: Het vrachtschip ss. 'Batjan' (1913) van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' komt ter hoogte van de rede van Downs in aanvaring met het ss. 'Niobe' van de KNSM. Het schip wordt tijdelijk bij Deal aan de grond gezet, provisorisch gerepareerd en naar Gravesend gesleept. Op 15 januari bij aankomst op de Nieuwe Waterweg, raakt het schip opnieuw in zinkende toestand. In Rotterdam wordt de 'Batjan' vervolgens gerepareerd en enige tijd later weer in de vaart gebracht.
1918-03-21: Te New York door de Amerikaanse regering ingevolge het Droit d'Angarie in beslag genomen en onder Amerikaanse vlag gebracht. Op 8 juni 1919 te Amsterdam aan de rederij teruggegeven.
1921-00-00: De ‘BATJAN’ werd in 1921 verbouwd, waarbij onder meer een bak op het shelterdek werd geplaatst en een navigatiebrug op het brugdekhuis werd gebouwd.
1922-10-14: Het vrachtschip ss. 'Batjan' (1913) van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' (SMN), op weg van Antwerpen naar Leith, strandt in de Sardijngeul nabij Vlissingen als gevolg van een vergissing van de loods. Het schip weet op eigen kracht weer los te kunnen komen en de reis verder te vervolgen. Bron: 'De Zee' (1923)
1927-07-12: Liggende te Tandjong Priok voorzien van een nieuw brandmerk: 459 Z AMST 1927
1932-01-00: Final Fate:
De TJIKAMPEK werd begin januari 1932 voor sloop naar Japan verkocht. Zij arriveerde op 14 januari 1932 op haar laatste reis aan de sloperswerf te Osaka (Japan).

Gezagvoerders

Familiegegevens

Hendrik Arend Gjalt werd geboren op 30.04.1873 te Harlingen als z.v. Jacobus Wilhelmus Schippers en Catharina Margaretha van der Meer. 

Hendrik Arend Gjalt (27) trouwde op 26.06.1900 te Harlingen met Trijntje Akkerboom (22) – geb. 19.07.1877 te Harlingen – d.v. Cornelis Akkerboom en Jacoba Bleeker. 

Trijntje Akkerboom overleed op 09.11.1958 te Bussum.

Hendrik Arend Gjalt (51) trouwde op 24.03.1925 te ‘s-Gravenhage met Elisabeth Anna Geertruida Parker (47) – geb. 03.12.1877 te Amsterdam – d.v. John Williams Parker en Maria ter Haar Romenij.  

Elisabeth Anna Geertruida Parker overleed op 30.08.1963 te ’s-Gravenhage (86).

Hendrik Arend Gjalt overleed op 23.04.1960 te ’s-Gravenhage (86). 

 

Kinderen

-    Jacobus Wilhelmus – geb. 16.09.1901 te A’dam.

-    Cornelis  - geb. 13-05-1907 te Haarlem

 

Opleiding

Hendrik Arend Gjalt werd op 06.08.1888 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na het volgen van de 3-jarige cursus werd hij op 16.07.1891 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. PRINSES WILHELMINA, kapt. Turfboer, naar Java en maakte 2 reizen met dit schip. Hij werd op 23.03.1892 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. PRINSES MARIE, kapt. Hubert, naar Java. Op 15.07.1892 terug van de reis.  

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeilvaart op 20 september 1892 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart in november 1892 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart in april 1895 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in november 1898 te Amsterdam.

 

 

De schepen van de kapitein

Kwam in dienst bij de S.M.N. als stuurmansleerling in juli 1891 a/b van het s.s. PRINSES WILHELMINA.

 

*   1913 – van het s.s. RADJA 

*   1915 – van het s.s. SUMATRA

*   1915 – van het s.s. RADJA

*   1917 – van het s.s. CELEBES

*   1917 – van het s.s. ROEPAT

*   1920 – van het s.s. BATJAN

*   1920 – van het s.s. KARIMOEN

*   1921 – van het s.s. RONDO

*   1922 – van het pass.schip GROTIUS   

*   1925 – van het s.s. PRINSES JULIANA

*   1927 – van het s.s. P.C. HOOFT

Ging in juli 1928 met pensioen.

 

Overige bijzonderheden

 

1896 – Lid van het Zeemanscollege Zeemans-Voorzorg te Harlingen – vlagnummer 979.

 

Gezagvoerder bij de S.M.N.

 

NRC 180124

Gezagvoerder s.s. GROTIUS – H.A.G. Schippers – 19 jan. Amsterdam – Batavia

 

Zie verslag van de RvdS 1914 – nr. 50 – Machine schade van het ss RADJA op 01/06.12.1913.

 

Alg. Handelsblad 20-06-1928

De laatste reis. Kapitein Schippers van de P.C. Hooft.

Volgens de afvaartlijst moet het motorschip van de Stoomvaart-Maatschappij „Nederland" „P. C. Hooft" Vrijdag a.s. te Genua aankomen, om dan een week later hier ter stede te arriveren. Wij zouden van dit feit niet op deze wijze melding maken, ware het niet dat dit de laatste reis is welke de kapitein, de heer H. A. G. Schippers, maakt in dienst van zijn maatschappij, in dienst der zee eigenlijk, want als hij in Nederland zal zijn teruggekeerd, trekt hij zich terug uit de kamp tegen wind en golven en zoekt een rustiger bestaan aan de wal. De volgende maand zal het 37 jaren geleden zijn, dat de heer Schippers zijn loopbaan als zeeman begon. Achtereenvolgens heeft de heer Schippers in die jaren op bijna alle schepen van de „Nederland" gevaren. Wij memoreren de „Prinses Wilhelmina", de „Prinses Marie", de „Prinses Sophie", de „Burgemeester den Tex", de „Prins van Oranje", de „Voorwaarts", de „Madoera", de „Prins Hendrik", en uit de nieuwere tijd de „Koning Willem III", de „Rembrandt", van dit schip werd de heer Schippers tijdelijk als gezagvoerder overgeplaatst op de „Ambon", en daarna eerste officier op de „Vondel". Hierna volgde zijn benoeming tot kapitein van de „Koningin Regentes". Waarna hij later gezagvoerder werd van vrachtschepen als de „Sumatra", de „Radja", de „Roepat", de „Rondo", de „Batjan", en mailschepen als de „Grotius", de „Prinses Juliana", en ten slotte de „P. C. Hooft". Kapitein Schippers is een der weinigen die altijd gelukkig heeft gevaren, zoals dit onder zeelui heet. Zelfs in oorlogstijd bleven de schepen, die onder zijn commando stonden, bewaard voor ernstige rampen, al heeft hij uiteraard wel menig hachelijk en onaangenaam ogenblik medegemaakt. Het „Soer. Hdlsbl." had een langdurig onderhoud met de ronde zeeman en wij sluiten ons aan bij de wens, dat de heer Schippers „nog vele jaren aan den wal moge genieten van een welverdiende rust".

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

In het tijdschrift “De Zee” Jg. 1892, p. 458 staat vermeld dat de Rijkscommissie tot het examineren van stuurlieden in de vergadering van september 1892 het diploma 3e stuurman Groote Stoomvaart A heeft toegekend aan H.A.G.Schippers. En de kwalificatie B werd toegekend in de zitting van november 1892.

In het tijdschrift De Zee Jg. 1895, p.235 staan uitslagen van de examens van stuurlieden ter koopvaardij. Het diploma 2e stuurman Groote Zeilvaart A werd uitgereikt aan H.A.G.Schippers.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Was effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “ Zeemanshoop” met vlagnummer 979.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                  naam reder/boekhouder

       979                      1914-1915    stoomsch.      Radja                               Stoomb.Maatsch.Nederland

                                        1916          geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1917          stoomsch.      Roepat                            Stoomb.Maatsch.Nederland

                                        1918          geen vermelding van schip en boekhouder

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1920
Kapitein: Schippers, Hendrik Arend Gjalt

Familiegegevens

 

Cornelis werd geboren op 04.03.1885 te Rotterdam als z.v. Jacobus Cornelis Kromwijk en Cornelia Maria Kording. 

Cornelis (25) trouwde op 02.03.1911 te Rotterdam met Johanna Petronella van den Oever (23) – geb. 09.08.1884 te Rotterdam – d.v. Johannes van den Oever en Pieternella Noorlander.

Cornelis overleed op 16.01.1941 te Laren (N.H.) (55) 

 

Kinderen

???

 

Opleiding

Cornelis werd op 21.08.1899 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na de 3-jarige opleiding werd hij op 11.09.1902 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. KONINGIN REGENTES, kapt. Kotting, naar Java, gage 12 gulden/maand. Hij maakte 4 reizen met dit schip en kwam terug van de reizen op 28.11.1903 met zeer goed attest. 

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart op 16.03.1904 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart op 16.05.1907 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart ??

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   1919 – 1921  van het s.s. KARIMATA

*   1921 – 1924  van het s.s. BATJAN

*   1924 – 1924  van het s.s. SALAWATI

*   1924 – 1925  van het s.s. ENGGANO

*   1925 – 1926  van het s.s. MAPIA

*   1926 – 1927  van het s.s.BAWEAN

*   1927 – 1927  van het s.s. BOETON

*   1927 – 1926  van het s.s. BENGKALIS

*   1930 – 1930  van het s.s. GROTIUS

*   1930 – 19..  van het s.s. BATOE

 

Overige bijzonderheden

 

Gezagvoerder bij de S.M.N.

 

Zie verslag RvdS 1913 – nr. 51 – Verlies schroefbladen s.s. KANGEAN = Kromwijk is 1e stuurman.

Zie verslag RvdS 1914 – nr. 9 – Brand in lading s.s. KANGEAN in nov.1913

Zie verslag RvdS 1920 – nr. 42 – In dec.1919 s.s. KARIMATA a/d grond

Zie verslag RvdS 1922 – nr. 67 – In mei 1922 stoten tegen kade van s.s. BATJAN.

Zie verslag RvdS 1923 – nr. 38 – In okt. 1922 stranding van het s.s. BATJAN.

 

De Telegraaf 17-03-1920

Raad voor de Scheepvaart. Amsterdam, 16 maart. 

De Raad stelde heden een onderzoek in naar de oorzaak van het aan de grond lopen op 1 December 1919 van het stoomschip KARIMATA in de baai van Tjilatjap, rederij Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam; gezagvoerder C. Kromwijk te Bussum. Als getuige werd gehoord de gezagvoerder van de KARIMATA, de heer C. Kromwijk. Enz. enz. (zie de krant)

 

AH 17-01-1941

C. KROMWIJK OVERLEDEN.

Te Laren (N.-H.) is in den leeftijd van 55 jaar overleden de heer C. Kromwijk, oud-gezagvoerder van de Stoomvaart Maatschappij Nederland. De heer Kromwijk kwam als stuurmansleerling bij de Mij. Nederland in dienst, welke maatschappij hij steeds trouw is gebleven. Hij had een belangrijke en goede staat van dienst achter de rug en werd tenslotte gezagvoerder van de grote vrachtschepen. Ongeveer acht jaar geleden heeft hij de dienst vrijwillig met pensioen verlaten, waarna hij zich te Laren vestigde. De crematie geschiedt maandag te Velsen na aankomst van trein 13.15 uur.

 

Datum vanaf: 1921
Kapitein: Kromwijk, Cornelis

Afbeeldingen


Omschrijving: BATJAN
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: BATJAN Hampton Roads, Verginia in 1917
Collectie: van der Linden, Henk
Vervaardiger: U.S. Naval and Heritage Command Photograph
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: BATJAN na verbouwing.
Collectie: Gorter, Dick
Vervaardiger: Green, Allan C.

Omschrijving: BATJAN
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: TJIKAMPEK
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown