Inloggen
BATAVIER V - ID 846


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1959
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5038002
Nat. Official Number: 10382 Z ROTT 1959
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 6 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Friesland' N.V., Lemmer, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 12
Launch Date: 1958-11-15
Delivery Date: 1959-01-29
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1680
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN Nr. 405208 Type G8V40/60MA (400x600)
Speed in knots: 13.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 223.00 Net tonnage
Deadweight: 847.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 41605 Cubic Feet
Bale: 26535 Cubic Feet
Refrigerated: 16000 Cubic Feet
 
Length 1: 74.02 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 69.77 Meters Registered
Beam: 10.34 Meters Registered
Depth: 2.62 Meters Breadth, moulded
Draught: 3.77 Meters Other
Configuration Changes

Datum 00-12-1985
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Omgebouwd tot veetransportschip.

Ship History Data

Date/Name Ship 1959-01-29 BATAVIER V
Manager: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCYX

Date/Name Ship 1966-03-15 BATAVIER V
Manager: Wm H. Müller & Co. (Batavier) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co. (Batavier) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCYX

Date/Name Ship 1970-12-00 BATAVIER V
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Kroonburgh', Rotterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Kroonburgh', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: KNSM Group N.V.
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCYX

Date/Name Ship 1976-09-17 SATALLITE
Manager: Vanessa Shipping Co Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Vanessa Shipping Co Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4RU

Date/Name Ship 1982-00-00 SATALLITE
Manager: Gulf Food Stuffs Refridgerated & Trading, Doha, Qatar
Eigenaar: Gulf Food Stuffs Refridgerated & Trading, Doha, Qatar
Shareholder:
Homeport / Flag: Doha / Qatar
Callsign: A7D5012

Date/Name Ship 1985-12-00 SATELLITE
Manager: Misnad Bin Saad Al-Misnad, Doha, Qatar
Eigenaar: Misnad Bin Saad Al-Misnad, Doha, Qatar
Shareholder:
Homeport / Flag: Doha / Qatar
Callsign: A7D5012

Date/Name Ship 2003-12-00 MOUHSEIN
Manager: Wosan, Korea (North)
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Wosan / Korea (North)
Additional info: Voor sloopreis

Ship Events Data

1958-11-17: NvhN 17-11-1958: Tewaterlating m.s. Batavier. Bij de scheepswerf Friesland in Lemmer werd met goed gevolg te water gelatenlaten het nieuwe motorvrachtschip Batavier V, dat wordt gebouwd voor rekening van Wm. H. Muller en Co. te Rotterdam. De Batavier V is van het shelterdecktype, meet 850 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: Lengte over alles pl.m. 74 m, lengte tussen de loodlijnen 66 m, breedte 10.30 m en holte 3.80/5.90 m. De beladen diepgang bedraagt 3.75 m. De voortstuwing zal geschieden door een 1680 pk motor, terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmotoren van elk 125 pk en één hulpaggregaat van 24 pk zullen worden opgesteld. Het schip is gedeeltelijk ingericht voor het vervoer van gekoelde lading. De uitrusting zal verder bestaan uit een bipod mast midscheeps met drie laadbomen met een hijsvermogen van drie ton en een van tien ton, achterop twee laadmasten ieder met een laadboom van drie ton, zes elektrische lieren, elektrische ankerlier, elektrisch-hydraulische stuurmachine, centrale verwarming, elektrische lichtinstallatie van 110 Volt, radiotelefonie, echoloodinstallatie, richtingzoeker, radar en decca. Het schip zal worden uitgerust met stalen luiken. De bouw vond plaats onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de Onbeperkte Vaart.
Binnenkort zal de kiel worden gelegd voor een motorvrachtschip voor de binnenvaart voor binnenlandse rekening. Dit schip zal worden voorzien van een 250 pk motor.
1959-00-00: De afbouw vond plaats te Makkum. (Bnr. 227)
De proefvaart vond plaats op 26 januari 1959 en de oplevering op 29 januari 1959.
NvhN 27-01-1959: Proefvaart m.s. Batavier V. Vanuit IJmuiden werd een proefvaart gehouden van het nieuwe motorschip Batavier V, dat bij de scheepswerf Friesland N.V. te Lemmer werd gebouwd voor rekening van rederij Wm. H. Muller te Rotterdam. De Batavier V is van het shelterdektype er meet 850 ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een 1680 pk motor. De afmetingen zijn: lengte 74 m, breedte 10.30 m en holte 5.90 m. De beladen diepgang is 3.75 m. De snelheid tijdens de proefvaart was 13 ¾ knoop. Het schip zal worden gebruikt voor de lijndienst Rotterdam—Londen en werd gebouwd onder toezicht van klassebureau Veritas en de Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart.
Leeuwarder Courant 27-01-1959: De in Lemmer gebouwde Batavier V snelste van de Nederlandse coasters. Fraai schip voldeed op proefvaart voor IJmuiden aan scherpste eisen. Schip is onzijdig en dat is goed ook. Het verenigt in zich immers de elegance van de vrouw en de kracht van de man, tenminste wanneer het een goed schip is. En dat is de Batavier V, die door de gebroeders Van der Werf in Lemmer is gebouwd. De beste eigenschappen van man en vrouw heeft het gisteren getoond op de technische proefvaart, die van IJmuiden uit op de Noordzee is gehouden Toen de 35-jarige kapitein A. H Nap gistermorgen om 11.10 uur had laten horen, welk een donkere toon het schip heeft, schoof het langzaam de middensluis uit. Kolossaal had de Batavier V in Lemmer geleken, maar in het grootste sluizenkompleks van Europa leek het schip al minder groot, vooral ook tegen de achtergrond van de imponerende hoogovens. De vergelijking in grootte met de in Kootstertille gebouwde „Edison", die vlak bij lag, viel echter duidelijk in het voordeel van deze Batavier uit Geen wonder, want van de ongeveer achthonderd kustvaarders, die de Nederlandse koopvaardijvloot rijk is mag dit schip een van de grootste worden genoemd. Gemeten volgens de nieuwe regels is dit het grootste schip dat onder de 500 brt — dus in de kustvaarderklasse — in Nederland is gebouwd. De grootste lengte is 74 meter, de breedte is 10.30 mtr en de holte 5,90 mtr. Aan al deze bijzonderheden dachten noch de bouwers, noch de ontwerper van het schip, de heer P. Lalleman uit Amsterdam. Met de heren van het bureau „Veritas" onder wiens klasse het schip is gebouwd waren zijn vol spanning hoe het schip, dat op papier volkomen was beproefd, het tijdens de kennismaking met het zilte nat zou doen onder de alziende ogen en scherpe oren van de heren van de scheepvaartinspektie. Met de stroom mee brachten de 1680 paardekrachten van het schip het tot een snelheid van vijftien mijl. Ook met de normale snelheid van 13 mijl is het schip echter het snelst van de Nederlandse coastervloot. Met die snelheid vaart het dan in een uur of tien van Rotterdam naar Londen. Voorlopig zal het drie maal in de veertien dagen tussen deze. Het kan echter gemakkelijk twee keer in de week halen. Voorganger ging in oorlog ten onder. De Batavier moet misschien ook naar Frankrijk, Marokko, Duitsland of Zweden varen. Want ook op deze landen onderhoudt Wm Muller en Co lijndiensten met zijn negentien schepen, waarvan vijftien kustvaarders. Het schip kan 850 ton aan vracht vervoeren. Drie ruimen zijn ingericht voor diepvries, bevriezen en koelen. Desgewenst kunnen deze ruimen ook alle drie tot twintig graden onder nul worden gebracht, dus geheel voor diepvries gebruikt worden. Dit is de tweede Batavier V. Het eerste schip van deze naam met dit nummer is indertijd door de Duitsers in beslag genomen en door een geallieerde bommenwerper tot zinken gebracht. Storm en slecht weer zullen deze Batavier V zeker ten deel vallen. Met de moderne middelen van radar en een Decca-apparaat (om heel snel de positie te bepalen) is het echter zo goed mogelijk uitgerust om aan allerlei moeilijkheden buiten de mens om het hoofd te bieden. Er is bijna een jaar aan het schip gebouwd. De bemanning telt twaalf koppen.
Friese koerier 27-01-1959: Geslaagde proefvaart van Batavier V. Veel lof voor produkt van Lemster werf. (Van een onzer verslaggevers) IJmuiden— De fraaie en snelle Batavier V, het jongste produkt ran de Lemster Scheepswerf Friesland N.V., werd gisteren grondig op zijn deugdelijkheid beproefd. Dat gebeurde tijdens de onder zo bijzonder gunstige omstandigheden aehouden technische proeftocht van deze spiksplinternieuwe kustvaarder op de zwakke deining van de Noordzee: Van 's morgens elf tot 's middags vijf uur ongeveer speurden de experts van de Scheepvaartinspectie, het Bureau Veritas en de rederij naarstig naar foutjes. Zij allen konden slechts een paar onbetekenende kleinigheidjes ontdekken, een sluiting verkeerd in een ankerketting en een niet werkend klokje in een van de verblijven. Maar al lang voordat het nauwgezette en kritische onderzoek ten einde was, waren de deskundigen het al volslagen met elkaar eens: Het is een voortreffelijk schip, deze Batavier V, dit forse produkt van de Lemster scheepsbouwers. Voor de gebroeders Van der Werf, die op de Friesland N.V. de scepter zwaaien, moet die welverdiende lof gisteren als muziek in de oren hebben geklonken. Nog nooit eerder bouwden zij op hun Lemster werf een schip van deze forse afmetingen, nimmer tevoren voerden zij een opdracht uit, zo veelomvattend en ingewikkeld mag men wel zeggen, als in dit geval. Bijzonder schip. De Batavier V is namelijk geen gewone kustvaarder. Wat zijn inhoud betreft behoort het schip weliswaar nog net tot het type van de kustvaartuigen, voor de rest onderscheidt het zich echter op tal van punten van zijn eenvoudige broeders, de ruim achthonderd Nederlandse coastertjes. In de allereerste plaats is de snelheid van het Lemster produkt een bijzonderheid. Een gemiddelde van veertien zeemijlen (25 kilometer per uur ongeveer) kan deze Batavier V gemakkelijk halen, zoals gisteren tijdens de proeftocht bleek. Verder is er dan de fraaie lijn, die terecht snelheid suggereert en de Batavier tot een opvallende verschijning maakt in de Nederlandse kustvaartvloot. Dan heeft men nog de drie speciale koelruimen, die men, als het nodig is, alle drie op een temperatuur van min twintig graden Celcius brengen kan. Dat ook de nautische apparatuur dik in orde is, spreekt vanzelf op zon schip. Men heeft er zelfs de beschikking over de moderne en kostbare Decca-installatie, waarop de wacht op de brug op elk moment van de dag feilloos de positie van het schip kan lezen. Snelste kustvaarder. De Lemster scheepsbouwers kunnen terecht een beetje trots zijn dat dit bijzondere schip, deze snelste kustvaarder, op hun werf gestalte kreeg. Verschillende keren hebben de gebroeders Van der Werf een complimentje in ontvangst mogen nemen van de mannen, die het schip beproefden en.. . . het zo piekfijn in orde bevonden. Met de Friese vlag in het topje van de hoofdmast en de wimpel van de werf languit wapperend aan de achterste mast voer de met seinvlaggen gepavoiseerde Batavier V gistermorgen de sluizen van IJmuiden uit voor deze eerste „vuurproef, voor deze eerste kennismaking met het ruime sop. Eerst werden de roerproeven genomen. Schuimende cirkels trekkend in de Noordzee, een mijl of vier uit de kust, reageerde de snelle kustvaarder prompt op het roer, dat door de kreunende stuurmaohine eerst vol naar bak- en daarna volledig naar stuurboord werd gedraaid. Veertien mijl. Hoe groot zou precies de snelheid zijn? De mannen op de brug zouden het spoedig -weten. Met gebruik van alle 1680 paardekrachten van de MAN-motor maakte het schip eerst een run van 6 en een halve mijl tussen twee boeien voor de kust van IJmuiden met de stroom mee, en daarna nog eens het' zelfde stukje met het tij tegen. Ruim veertien mijl bleek het resultaat te zijn, een dikke mijl meer dan de experts feitelijk hadden verwacht. Gedurende de proeftocht «on gisteren is men steeds verder gegaan met zulke proeven. De radar proberen, de decca controleren, de radio-telefonie-installatie beproeven. Er was nog veel meer te doen trouwens aan boord. De tnwentaris moest worden „gecheckt", de zware ankers moesten worden geprobeerd. Het doet er trouwens allemaal verder niet zoveel toe, het resultaat van dit alles was tenslotte voor de Lemster scheepsbouwers het belangrijkste. Welnu, met dat resultaat kunnen de Lemsters nu maar voor de dag komen. Lijnboot. Op donderdag a.s. wordt de Batavier V officieel overgedragen aan de rederij Wm H. Muller en Co. te Rotterdam die met dit snelle schip een lijndienst op Londen zal onderhouden. Het Lemster produkt is het negentiende schip van deze rederij, die in de oorlog een Batavier V verloren zag gaan. Voor dat oorlogs-slachtoffer krijgt men dus nu een waardige vervanger, een even snel als fraai schip. Nu wappert nog de wimpel van de Lemster werf aan de mast, na donderdag zal het schip de M-vlag over de Noordzee voeren. Maar naast de naam van Muller zal deze Batavier V wellicht ook nog vaak de naam van de Lemster scheepsbouwers op veler (zeemans) lippen brengen.
1961-09-08: Gereformeerd gezinsblad 08-09-1961. Zondag is, naar eerst nu bekend werd, de Nederlandse kustvaarder „Batavier 5" van de rederij Muller en Co. als 19.000ste schip in 1961 de Nieuwe Waterweg binnengelopen. Het schip kwam van Londen, de plaats waarop het een geregelde dienst onderhoudt. Vorig jaar werd het 19.000ste schip eerst op 8 september geregistreerd, het was toen de „Stella Prima".
2001-10-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.
2004-01-07: Final Fate:
Aangekomen en op 11.01.2004 met de sloop aangevangen nadat zij door Quatar eigenaren in 12.2003 verkocht was aan de slopers Jai Bharat Steel Co. te Alang in India.

Afbeeldingen


Omschrijving: BATAVIER V op de helling
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: BATAVIER V in aanbouw
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: De tewaterlating van de BATAVIER V op 15 november 1958
Collectie: Zee, T. van der (Teun)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: BATAVIER V vertrek uit Makkum
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: BATAVIER V
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: BATAVIER V
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: BATAVIER V
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: BATAVIER V
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: BATAVIER V
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: BATAVIER V
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: De BATAVIER V in de haven van Rotterdam
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: BATAVIER V
Collectie: Inpijn, Pieter
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: BATAVIER V, tijdelijk met witte romp
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: BATAVIER V met witte romp
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: BATAVIER V, Sb Kroonburgh
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Monteny, G.

Omschrijving: BATAVIER V als veetransportschip SATELLITE, Djibouti 1.1.1995
Collectie: -
Vervaardiger: Perchoc, Yvon

Omschrijving: MOUHSEIN in Dubai 14.3.2003. Foto Roger Hurcombe
Collectie: Cranfield, Malcolm
Vervaardiger: Onbekend