Inloggen
FLINTERBELT - ID 8430


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 2005
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 9279446
Nat. Official Number: 7357 Z G 2005
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bodewes Scheepswerven B.V., Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 638
Contractor: Marine Projects Ltd. Sp z oo, Gdansk, Poland
Launch Date: 2004-09-20
Delivery Date: 2005-01-08
Technical Data

Engine Manufacturer: M.A.K. Caterpillar Motoren G.m.b.H., Kiel, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 2514
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Power kw: 1850
Eng. additional info: MAK Caterpillar Type 6M25 (255x400)
Speed in knots: 12.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2474.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1464.00 Net tonnage
Deadweight: 3480.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 5323 Cubic Meters
Teu: 136
 
Length 1: 82.5 Meters Length overall (Loa BB)
Length 2: 78.58 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 12.6 Meters Breadth, extreme
Depth: 6.8 Meters Depth, moulded
Draught: 5.3 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 2005-01-08 FLINTERBELT
Manager: Ancora AFS Shipping B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Flinterbelt, Westerbork, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Westerbork / Netherlands
Callsign: PHCB

Date/Name Ship 2007-02-00 FLINTERBELT
Manager: Flinter Management B.V., Barendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Flinterbelt II B.V., Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PHCB
Additional info: D. & R. Arends, J. Haan.

Date/Name Ship 2011-01-17 NORRSKEN
Manager: Marin Ship Management B.V., Farmsum, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Flinterbelt II B.V., Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PHCB

Date/Name Ship 2011-11-02 YARA EMBLA
Manager: Larvik Shipping AS, Larvik (Laurvig), Norway
Eigenaar: Yara Gas Ship AS, Larvik (Laurvig), Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Oslo / Norway
Callsign: LANT7

Date/Name Ship 2016-06-15 EMBLA
Manager: Larvik Shipping AS, Larvik (Laurvig), Norway
Eigenaar: Praxair Ship A.S., Oslo, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Oslo / Norway
Callsign: LANT7

Ship Events Data

2004-10-00: 07-10-2004 casco gearriveerd te Delfzijl achter de sleepboot ODYS, 08-10-2004 casco verhaald naar Hoogezand om afgebouwd te worden bij Bodewes Scheepswerven B.V., Hoogezand.
2005-01-00: 04-01-2005 gearriveerd te Delfzijl vanaf Hoogezand, 05-01-2005 proefvaart op de Eems, 08-01-2005 te Delfzijl gedoopt FLINTERBELT door mevrouw Emmelien de Vries en opgeleverd aan C.V. Scheepvaartonderneming "Flinterbelt", Westerbork.
2011-04-01: De kustvaarder NORRSKEN is vrijdag aan het eind van de ochtend op de Ems bij Papenburg achterop het binnenvaartschip Livarda gevaren. De binnenvaarder maakt water en dreigt te zinken. De doorgaande vaart op de Ems is gestremd. De Norrsken voer de zeesluis van Papenburg uit en raakte daarbij het met kunstmest geladen binnenschip. Dat raakte zodanig beschadigd dat het dreigt te zinken. De bergingswerkzaamheden kwamen meteen op gang. Langszij een baggerschip werd de Livarda (1448 ton, thuishaven Groningen) inmiddels gestabiliseerd en drooggezet op de linker Emsoever. De kustvaarder voer op eigen kracht de Papenburger haven weer binnen. Niemand raakte gewond.
2011-06-00: Op 20-06-2011 gearriveerd te Sandefjord en verkocht. 02-11-2011 te Sandefjord herdoopt YARA EMBLA, en wordt verbouwd tot CO2 transportschip.
2022-04-06: Westsluis Terneuzen gestremd na aanvaring. De aanvaring in de Westsluis gebeurde even voor 18.00 uur. Een ooggetuige zegt tegen Omroep Zeeland dat een zeeschip uit Delfzijl tegen een ander zeeschip is gevaren. Dit zeeschip, de Noorse CO2-tanker EMBLA, voer daardoor tegen de sluisdeur. De schade aan de sluisdeur is aanzienlijk, zegt Rijkswaterstaat. De twee zeeschepen zijn niet lek geraakt. Het zeeschip dat de 82 meter lange EMBLA aanvoer is de 153 meter lange ro-ro carrier Nederlandse BOTHNIABORG Het zeeschip is na de aanvaring achterwaarts de sluis uitgevaren en is overgestoken naar Vlissingen waar het is afgemeerd in de Bijleveldhaven. De EMBLA lag woensdagavond om 23 uur nog in de zeesluis. Bron Schuttevaer.nl 06-04-2022 afgemeerd aan de Goese Kade te Terneuzen. 12-04-2022 op de Sloehaven te Vlissingen.

Afbeeldingen


Omschrijving: FLINTERBELT aan de afbouwkade op 19-11-2004
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Bolhuis, Riemer J. van
Onderwerp: Werf

Omschrijving: FLINTERBELT op 30-12-2006 in het Zeehavenkanaal, Delfzijl
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: FLINTERBELT passage Vlissingen 3 augustus 2008
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.

Omschrijving: FLINTERBELT op 30-12-2006 Zeehavenkanaal te Delfzijl aan de AkzoNobel zoutsteiger.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Het schip voer nog geen tien maanden als NORRSKEN onder Nederlandse vlag.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: YAR EMBLA op 27-12-2013 Autrichehaven, Sluiskil Oost.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: EMBLA op 20-05-2017 Westerschelde.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Horn, L. van der (Lucien)

Omschrijving: EMBLA op 10 april 2022 aan de Goessekade in Terneuzen met aanvaringsschade veroorzaakt door de BOTHNIABORG.
Collectie: -
Vervaardiger: Blankwaard, Patrick