Inloggen
SCHOONDERLOO - ID 8414


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1852-11-10 / 1872-03-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1852
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Otto, Krimpen aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1851-09-01
Launch Date: 1852-06-26
Delivery Date: 1852-11-01
Technical Data

Net Tonnage: 479.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 253.00 lasts
 
Length 1: 34.70 Meters Registered
Beam: 6.63 Meters Registered
Depth: 4.68 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1852
Datum agenda: 1852-11-10
Register nr: 18520783
Scheepsnaam: SCHOONDERLOO
Type: Bark
Lasten: 253
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Holst, T. van
Plaats: Delftshaven
Kapitein op moment van verzoek: Marmelstein, A.F.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1852-08-21 SCHOONDERLOO
Manager: Teunis van Holst, Delfshaven, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Teunis van Holst, Delfshaven, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfshaven / Netherlands

Date/Name Ship 1864-00-00 SCHOONDERLOO
Manager: Holst, Wed. T. van en kinderen, Delfshaven, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Holst, Wed. T. van en kinderen, Delfshaven, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfshaven / Netherlands

Date/Name Ship 1867-04-17 SCHOONDERLOO
Manager: J.W. Anthony, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PRVT
Additional info: Aangekocht voor NLG 15.000,-.

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Verkopende eigenaren SCHOONDERLOO per 17 april 1866:

Johanna de Zeeuw, weduwe van Teunis van Holst, reder
(overleden 19 november 1864),Delfshaven; en haar kinderen Catharina Neeltje van Holst, echtgenote van Jacobus den Baars, Delfshaven; Johanna Petronella van Holst, ongehuwd, Delfshaven; Neeltje van Holst, echtgenote van Hermanus Tromp, Amsterdam; en Cornelia Hendrika van Holst, echtgenote van Joseph Willem Anthony te Rotterdam

Nieuwe eigenaren SCHOONDERLOO per 17 april 1866:
eigenaar/aankoper Joseph Willem Anthony, makelaar in assurantiën en reder te Rotterdam (2/3e part); Jacob Adriaan Rueb, makelaar te Rotterdam (1/6e part) en Johanna Petronella van Holst, Delfshaven (1/6e part)

 

Ship Events Data

1855-03-12: Damaged
Batavia, 12 maart 1855. De schepen ERASMUS, kapt. Scharper, van Banjoewangie (opm: Banyuwangi) naar Rotterdam, SCHOONDERLOO, kapt. Marmelstein, van dito naar dito, en ANNA EN ELISE, kapt. Jaski, van dito naar Amsterdam, zijn te Soerabaija binnengelopen, het eerste lek en de beide laatsten met schade.
1862-11-07: Damaged
Queenstown, 7 november 1862. Het Nederlandse schip SCHOONDERLOO, kapt. Otto, van Shields naar Onrust, is alhier lek en met verlies van zeilen, kluiverboom en meer andere schade binnengelopen.
1864-01-27: Collision
Amsterdam, 29 januari 1864. Het schip SCHOONDERLOO, kapt. Otto, van Batavia herwaarts, is de 27 dezer, in het Groot Noord-Hollandsch Kanaal bij Purmerende aan de grond zittende, door een Noors schip aangevaren en heeft daardoor belangrijke schade aan de achtersteven bekomen.
1871-02-20: Grounded
Brouwershaven, 20 februari 1871. Het heden alhier van Pangool – alwaar vertrokken de 27e oktober - aangekomen schip SCHOONDERLOO, kapt. Van Leeuwen, is op Dwars-in-den-Weg aan de grond geraakt. Vier sleepboten zijn derwaarts vertrokken. Het schip is later door de sleepboten KINDERDIJK en ZEELAND vlot en op de rede gesleept.
1872-03-00: Sold to foreign country
Verkocht naar het buitenland.
1872-11-14: Final Fate: Stranded

Steege, 6 februari 1873. Het wrak en de lading planken, nog aanwezig in het schip SCHOONDERLOO, kapt. Pedersen, van Nyland naar Algiers bestemd en in de storm tussen 13 en 14 november 1872 alhier gestrand is, zijn gezamenlijk verkocht voor 3.405 Rijksd.
(opm: de bark, bouwjaar 1852, arriveerde onder kapt. A. van Santen te Texel 5 maart 1872; werd naar het buitenland verkocht en vertrok met behoud van scheepsnaam onder kapt. Pedersen op 12 april)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Augus Frederik Marmelstein was getrouwd met Guurtje Hopman, geboren 01 februari 1818 en overleden 27 april 1887.

August overleed in 1856. Bij zijn overlijden werd als woonplaats Delfshaven opgegeven.118

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.F.Marmelstein werd met vlagnummer 854 effectief lid van Zeemanshoop per 19 augustus 1851 op voordracht van A.Roquette. Zijn schip was de "Onderneming". Toegevoegd is "overleden"002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 12/19 augustus 1851 werd tot effectief lid voorgedragen/benoemd Augustus Frederik Marmelstein, oud 45 jaar, voerend de galjoot “Onderneming”, wonend op de Haarlemmerdijk 233 te Amsterdam, op voordracht van kapitein A.Rocqette. 023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 november 1856 vraagt de weduwe van kapitein A.F.Marmelstein, geboren Hopman om een uitkering welke haar in de vergadering van 13 januari 1857 voor haar en 2 kinderen wordt toegestaan ingaande 01 november 1856.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 27 januari 1857 wordt melding gemaakt van de toekenning van een uitkering per 01 november 1856 aan de weduwe van kapitein A.F.Marmelstein voor haar en 5 kinderen.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

          854                         1851           galjoot             Onderneming                                        geen opgave

                                      1852-1853     bark                 Schoonderloo                                       T.van Holst te Delftshaven

          461                         1854           bark                 Schoonderloo                                       idem

                                          1855           fregat               Vier Gezusters                                      idem

 

Bouma025 vermeldt A.H.Marmelstein als gezagvoerder gedurende:

*    1851 t/m 1852 op de bark-galjoot “Onderneming”, gebouwd in 1827 te Dordrecht, 380 ton o.m., varend voor T.van Holst te Delfshaven;

*    1853 t/m 1855 van de bark “Schoonderloo”, gebouwd in 1852 te Krimpen, 479 ton o.m., varend voor T. van Holst te Delfshaven;

*    1856 van het fregat “Vier Gezusters”, gebouwd in 1850 te Rotterdam, 737 ton o.m., varend voor T.van Holst te Delfshaven.

 

Overige bijzonderheden

 

 

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Marmelstein, Augustus Frederik
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Dirk Jansz Kruyt werd geboren op 14 mei 1820 te Katwijk als zoon van Jan Jacobsz Kruyt en Leuntje Verdoes.

Hij trouwde in 1845 te Katwijk met Aagje Jacobsd Parlevliet

Hij overleed ter plaatse op 17 juni 1869. 054-076

 

Dirk Jansz. Kruyt werd geboren op 14 mei 1820 te Katwijk aan Zee. als zoon van Jan Jacobs Kruyt en Leuntje Verdoes. Hij huwde in 1845 met Aagje Jacobsd. Parlevliet005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.J.Kruyt was met vlagnummer R432 in de periode 1855 t/m 1869 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Hij was van 1859-1862 gezagvoerder op de bark Schoonderloo en van 1864-1866 op de Hollander054-076.

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein D.J.Kruyt met vlagnummer R432 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1855, 1858, 1859 van de bark “Schoonderloo” 253 last       varend voor T. van Holst te Delfshaven

*    1862 t/m 1866      van de brik “Hollander”        121 last       varend voor Gebr. van Rossem te Rotterdam

*    1867                                         geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma vermeld D.Kruyt als gezagvoerder gedurende:

*    1856 t/m 1862 op de bark “Schoonderloo, gebouwd in 1852 te Krimpen, 479 ton o.m., varend voor T.van Holst te Delfshaven;

*    1863 t/m 1868 op de brik “Hollander” (ex Abeona), gebouwd in 1848 te Delfshaven, 229 ton o.m., varend voor Gebr. van Rossem te Rotterdam. Het schip werd in 1867 verkocht aan O.S.Parma te Harlingen en herdoopt in “Hester”.

 

 

“April 1800 zeven en zestig, deel 70, folio 11 , eerste vak 6, een blad , zonder renvooi. Ontvangen voor regt f 0,80 voor 38 op eerste  f.30½  tezamen een gulden tien en een halve cent.

De Ontvanger (getekend Jacobson

De Griffier voornoemd onleesbare handtekening

No 625

Op heden den Eersten Mei achtienhonderd zeven en zestig, hebben Wij, Griffier bij de Arrondissements Regtbank te Rotterdam ter ordonnantie van den Heer President derzelve Regtbank onder nommer zes honderd vijf en twintig, in dit Register ingeschreven den navolgenden koopbrief betrekkelijk het brikschip Hollander luidende:

De Ondergeteekenden Gebr. van Rossem, koopliedden en Scheepsreeders binnen deze Stad als zoodanig over het loopende dienstjaar gepatenteerd sub nr.

Ten Eenre

En de mede ondergeteekende Oepke Sikkes Parma, kapitein, wonende te Harlingen provincie Friesland        

Ter Andere zijde

Verklarende de ondergeteekende ter Eenre te hebben verkocht en de mede ondergeteekende ter andere zijde te hebben gekocht en alzo voor zich of zijn regt verkrijgende te accepteren  Het Nederlandsche brikschip Hollander laatst gevoerd door kapitein D.Kruijt liggende in de Haringvliet binnen deze stad en volgens Meetbrief afgegeven door de Administratie der In- en Uitgaande Regten te Rotterdam in dato elf april schttienhonderd vier en vijftig lang negen en twintig el twintig duim wijd vijf el, hol drie el drie en vijftig duim en alzoo groot tweehonderd negen en twintig tonnen met al deszelfs staand en loopend want, kettingen, ankers, zeilen en andere scheepsgereedschappen aan mij koper bekend.

Geschiedende deze verkoop voor de somma van acht duizend vijf honderd guldens Nederlandsch Courant wordende het voornoemde Brikschip Hollander, door de ondergeteekende Ter Eenre, aan de ondergeteekende ter andere zijde, behoudens te betaling in volle en vrije eigendom afgestaan en daarover te bechikken als eigen goed.

Verklarende de ondergeteekende te andere zijde het meergemeld Brikschip Hollander voor de hierbovenstaande som van acht duizend vijf honderd gulden te accepteren en hetzelve voor zich of zijne regtverkrijgende te anvaarden, zondere enige reserve.

De ondergeteekende Ter andere zijde neemt voor zijne rekening de kosten aan overschrijving in de daartoe bestemde openbare Registers, zijnde voornoemd Brikschip Hollander, ingeschreven bij de bewaarder der Hypotheken te Rotterdam den negen en twintigsten februari achttienhonderd zestig deel zes, nummer zeven honderd en twaalf, dagregister, deel vier nummer eenhonderd en twee..

Verklarende de ondergeteekende ter Eenre dat het gemelde Brikschip Hollander is geheel vrij en onbelast en met geen schulden hoegenaamd is bezwaard en hetzelve alzoo aan de ondergeteekende Ter andere zijde vrijwaren op alle Havens, steden, stroomen en rivieren alwaar hetzelve zoude mogen komen te arriveren, ankeren of vast te leggen daarvoor verbindende alle hunne goederen die subjecterende als naar regt en wet Hebbende de ondergeteekende ter eenre de eigendom verkregen door onderhandsche aankoop blijkens akte gepasseerd voor den notaris W.J.Burger Wz te Rotterdam in dato den vier en twintigsten februarij achttien honderd zestig, behoorlijk geregistreerd.

Verklarende de ondergetekende ter andere zijde het voornoemd brikschip Hollander zal worden genaamd Hester.

                Aldus gedaan te Rotterdam 19 Maart 1867

                               Als verkoopers (geteekend Gebr. van Rossem)

                               Als makelaars  (geteekend F.N. en H.W.Montauban van Zwijndregt

                               Als kooper (geteekend O.S.Parma) “

 

 

 

 

Overige bijzonderheden

De brik “Hollander” onder de kapiteins D.Kruyt lag op 12 juli 1864 te Vlissingen en vertrok vandaar op 30 juli.  De volgende melding is van Valparaiso op 15 december 1864 maar het is onduidelijk of de reis ging over de Pacific of  via Kaap Hoorn. Op 16 januari 1865 word te Iquique gemeld dat het schip naar Rotterdam zal varen en die reis zal wel via Kaap Hoorn zijn gegaan.121

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Kruyt, Dirk Jansz
Overige informatie: 0

Familiegegevens

Simon werd geboren op 25.12.1834 te Texel als z.v. Karel Otto en Antje Plaasman.

 

Simon (22) (zeeman) trouwde op 22.10.1857 te Amsterdam met Antonetta Juliana Elizabeth Kelder (22) – geb. 08.10.1835 te Amsterdam – d.v. Jan Willem Kelder en Anthonette Juliana Elisabet van Wijk.

 

Simon overleed op 13.03.1902 te Rotterdam (67).  

 

Kinderen

-    Antonia Juliana Elisabeth – geb. 28-01-1860

-    Maria Antonette – geb. 17.07.1862

-    Carel Cornelis – geb. 18.10.1864

-    Wilhelmina Anthonetta – 18.10.1868

-    Anna Cornelia – geb. 09.12.1870

-    Simon Otto (1882-1883) - Alle kinderen geboren te Amsterdam.

 

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

Simon Otto werd geboren op 25 december 1834 te Amsterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Karel Otto en Antje Plaasman.

Hij was getrouwd met Antoinetta Juliana Elizabeth Kelder, geboren 08 oktober 1835 te Amsterdam, Nederlands Hervormd. Hij overleed te Rotterdam aan de Westerkade op 13 maart 1902. Dit overlijdensjaar klopt niet met de opgave uit 1893 in het betreffende Jaarverslag van de Rotterdamse Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Is er sprake van twee opeenvolgende personen?005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.Otto was met vlagnummer R73 in de periode 1862 t/m 1882 effectief lid en van 1883 t/m 1893 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Kennelijk is hij in dat jaar gewisseld van lidmaatschapstype. Een vlaglid mocht wèl de Maatschappijvlag voeren, maar had geen recht op financiële tegemoetkoming en058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1893 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1893 als lid voor de vlag is overleden058  (Is niet correct)

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein S.K. Otto met vlagnummer R73 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1862, 1863           van de bark “Schoonderloo”                     253 last              voor T. van Holst te Delfshaven

1864                      van het fregat “Vier Gezusters”                389 last              voor T. van Holst te Delfshaven

1865 t/m 1867     van het fregat “Vier Gezusters”                389 last              voor Wed. T. van Holst te Rotterdam

1874, 1877           van het fregat “Hoek van Holland”          622 last              voor W.Ruijs & Zonen te Rotterdam

1878                      geen vermelding van schip en boekhouder

1880                      van het ss. “Senior”                                     1099 last            voor W.Ruijs & Zonen te Rotterdam

1881, 1882           van het ss “Gelderland”  2177 last            voor W.Ruijs & Zonen & Co te Rotterdam

1883, 1885           van het ss “Soerabaja”   c.2200 last         voor Wm. Ruijs & Zonen te Rotterdam

1886  t/m 1888    van het ss “Zuid Holland”                          2258 last            voor Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam

1890, 1891, 1892 van het ss “Merapi”                                    2570 ton            voor Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt S.Otto als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1864 van de bark “Schoonderloo”, gebouwd in 1852 te Krimpen, 479 ton o.m., varend voor T. van Holst te Delfshaven;

*    1865 t/m 1871 van het fregat “Vier Gezusters”, gebouwd in 1850 te Rotterdam, 737 ton o.m., varend voor de wed. T.van Holst te Delfshaven;

*    1873 t/m 1878 van het ijzeren fregat “Hoek van Holland”, gebouwd in 1864 te Kinderdijk, 801 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1878 verkocht naar Duitsland en herdoopt in “Julius”;

*    1880 t/m 1881 van het schroefstoomschip “Senior”, gebouwd in 1879 te Middlesbro, 1099 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1882 t/m 1883 op het schroefstoomschip “Gelderland, gebouwd in 1878 te Midlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1884 t/m 1886 van het ijzeren schroefstoomschip “Soerabaya”, gebouwd in 1884 te Vlissingen, 2300 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1887 t/m 1890 op het schroefstoomschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1882 te Middlesbro, 2258 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1891 t/m 1895 op het stalen schroefstoomschip “Merapi”, gebouwd in 1889 te Vlissingen, 2570 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm>Ruys & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

S.Otto vervoerde detachementen landmachtmilitairen vanuit Rotterdam met de “Gelderland” tijdens de volgende reizen:

Vertrek 01 april 1882. Aankomst 20 mei 1882 na 49 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.

Vertrek 26 augustus 1882. Aankomst 08 oktober 1882 na 43 dagen. 1 officier en 29 manschappen.

Vertrek 21 januari 1882. Aankomst 17 maart 1883 na 56 dagen. 2 officieren en 38 manschappen.

Vertrek 23 juni 1883. Aankomst 07 augustus 1883 na 45 dagen. 2 officeren en 38 manschappen.

Vertrek 10 november 1883. Aankomst 29 december 1883 na 49 dagen. 3 officieren en 32 manschappen.

 

Hij vervoerde militairen vanuit Rotterdam met de “Soerabaya” op de volgende reizen:

Vertrek 22 november 1884. Aankomst 08 januari 1885 na 47 dagen. 3 officieren en 33 manschappen.

Vertrek 25 april 1885. Aankomst 10 juni 1885 na 46 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.

Vertrek 17 juli 1886. Aankomst 27 augustus 1886 na 41 dagen. 2 officieren en 48 manschappen.

 

Hij vervoerde militairen vanuit Rotterdam met de “Zuid-Holland” tijdens de volgende reizen:

Vertrek 07 mei 1887. Aankomst 17 juni 1887 na 41 dagen. 2 officieren en 33 manschappen. In Marseille wer 1 man aan boord genomen en bij aankomst in Batavia waren er 4 man meer aan boord zonder opgave van reden.

Vertrek 24 september 1887. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 56 manschappen.

Vertrek 16 juni 1888. Aankomst 29 juli 1888 na 43 dagen. 2 officieren en 65 manschappen.

Vertrek 19 april 1890. Aankomst 30 mei 1890 na 41 dagen. 3 officieren en 63 manschappen.

Vertrek 06 september 1890. Aankomst 16 oktober 1890 na 40 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

 

Hij vervoerde militairen vanuit Rotterdam met de “Merapi” tijdens de volgende reizen:

Vertrek 06 februari 1892. Aankomst 16 maart 1892 na 39 dagen. 3 officieren en 74 manschappen.

Vertrek 22 oktober 1892. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 54 manschappen.

Vertrek 04 maart 1893. Aankomstdatum 11 april 1893 na 38 dagen. 2 officieren en 34 manschappen.

Vertrek 11 november 1893. Aankomstdatum20 december 1893 na 39 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

Vertrek 17 maart 1894. Aankomstdatum 25 april 1894 na 39 dagen. 3 officieren en 33 manschappen.

Vertrek 21 juli 1894. Aankomstdatum 01 september 1894 na 42 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

Vertrek 10 november 1894. Aankomstdatum 18 december 1894 na 38 dagen. 4 officieren en 145 manschappen.

Vertrek 16 maart 1895. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 49 manschappen.

Vertrek 28 september 1895. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 43 manschappen.

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Otto, Simon Karelsz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van Leeuwen was met vlagnummer R28 in de periode 1866 t/m 1873 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein C. van Leeuwen met vlagnummer R28 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1866, 1867                                     van de bark “Schoonderloo”               253 last  varend voor J.W.Anthony te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt C. van Leeuwen als gezagvoerder gedurende:

*    1865 t/m 1866 van de bark “Schoonderloo”, gebouwd in 1852 te Krimpen, 479 ton o.m., varend voor wijlen T. van Holst te Delfshaven;

*    1867 t/m 1871 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.W.Anthony te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Leeuwen, C. van
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A. van Santen als gezagvoerder gedurende:

  • * 1872 van de bark “Schoonderloo”, gebouwd in 1852 te Krimpen, 479 ton o.m., varend voor J.W.Anthoy te Rotterdam. Het schip werd in 1872 verkocht naar het buitenl

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Santen, A. van
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.253
DVD VIII – 587
BIJLBRIEF
Naam schip SCHOONDERLOO

plaats en datum acte Krimpen aan den IJssel, 21 augustus 1852

type schip bark

bouwwerf/verkoper Jan Otto, scheepsbouwmeester te Krimpen aan den IJssel

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper T. van Holst, koopman en reder te Delfshaven

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 479 tonnen of 253 lasten
(meetbrief Rotterdam, 3 augustus 1852)

tuigage / aantal dekken 2 dekken, 3 masten

afmetingen lang 34,70 m., breed 6,63 m., hol 4,68 m.

kiellegging 1 september 1851

tewaterlating 26 juni 1852, geheel volbouwd.

plaats / datum registratie Rotterdam, 1 november 1852

nummer van registratie deel 40, folio 57, recto, vak 7

notaris verklaring voor burgemeester van Krimpen aan den IJssel

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 240308

Naam SCHOONDERLOO
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1852
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.607
DVD VIII – 2173, 2179
ACTE KOOP/VERKOOP
Naam schip SCHOONDERLOO

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop te Rotterdam, 16 april 1866

type schip bark

bouwwerf/verkoper Johanna de Zeeuw, weduwe van Teunis van Holst, reder
(overleden 19 november 1864),Delfshaven; en haar kinderen Catharina Neeltje van Holst, echtgenote van Jacobus den Baars, Delfshaven; Johanna Petronella van Holst, ongehuwd, Delfshaven; Neeltje van Holst, echtgenote van Hermanus Tromp, Amsterdam; en Cornelia Hendrika van Holst, echtgenote van Joseph Willem Anthony te Rotterdam

gevoerd door kapt.
eigenaar/aankoper Joseph Willem Anthony, makelaar in assurantiën en reder te Rotterdam (2/3e part); Jacob Adriaan Rueb, makelaar te Rotterdam (1/6e part) en Johanna Petronella van Holst, Delfshaven (1/6e part)
te voeren door kapt.
grootte in tonnen 479 tonnen of 253 lasten
(meetbrief Rotterdam, 2 augustus 1852)

tuigage / aantal dekken
afmetingen
kiellegging
tewaterlating 1852 door Jan Otto te Krimpen aan den IJssel

plaats / datum registratie Rotterdam, 17 april 1866

nummer van registratie deel 197, folio 14, recto, vak 2

notaris Abraham Adriaan Reepmaker, notaris te Rotterdam

prijs NLG. 15.000,-

Bijzonderheden: De SCHOONDERLOO was voor rekening van wijlen Teunis van Holst nieuw gebouwd door Jan Otto te Krimpen aan den IJssel, blijkens bijlbrief d.d. 20 augustus 1852.

researcher/datum research: ML / 090809

Naam SCHOONDERLOO
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1866
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1852
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.253

Jaar: 1866
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: ACTE KOOP/VERKOOP Archiefnummer.3.03.17.01.3675.607